Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016  (gelezen 87064 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Brand Bierbrouwwedstrijd 2016: Brouw jij de beste Porter van Nederland?
« Reactie #175 Gepost op: 20-01-2016 21:12 u »
Helaas maar 15 bierdoppen, ik wil graag 2 verschillende recepten brouwen en beide in 12 Brand flesjes vullen maar ik zal nu dus voor een van de twee brouwsels eigen bierdoppen moeten gebruiken (het best gelukte biertje wil ik dan natuurlijk insturen)

Je zou een mailtje kunnen sturen naar Boaz Disselkoen van Brand met de vraag om toezending van nog eens 15 doppen waarbij je uitlegt waarom je dit verzoek doet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #176 Gepost op: 20-01-2016 22:44 u »
Ach, ik heb zo mijn momenten.  ^-^

Hoe land duurt het ongeveer voor het kratje wordt bezorgd?
Er staat  binnen 3 weken, maar zit er eigenlijk op te wachten.
Maar dit zou inderdaad een optie zijn.  :brouwen:
Bij mij is de krat afgelopen maandag bezorgd
Een dikke week na opgeven
Maar je krijgt een sms van dhl

Offline De HaAn

• Vol lid
  • bierbrouwen is mijn hobby (en drinken)
« Reactie #177 Gepost op: 23-01-2016 09:59 u »
Je zou een mailtje kunnen sturen naar Boaz Disselkoen van Brand met de vraag om toezending van nog eens 15 doppen waarbij je uitlegt waarom je dit verzoek doet.
Vorig jaar meegedaan saison was iets fout gegaan met de krat toezenden. Eigen flesjes en doppen gebruikt waarschijnlijk geen probleem als je eigen dopjes gebruikt.

Voor de porter ben ik er nog niet uit had al enkele recepten gezien in "Brew classic beers at home" hier werd de brown malt niet vernoemd.
Zoals ik het lees is het dus ook geen verplichting om brown malt te gebruiken.
ik heb nog verschillende soorten mout liggen waarmee ik vermoed dat ik het zelfde resultaat krijg.

Offline De HaAn

• Vol lid
  • bierbrouwen is mijn hobby (en drinken)
« Reactie #178 Gepost op: 23-01-2016 10:07 u »
Het schema laat zien het gebruik van brown malt van 1743 (100%) tot 1918 (5.8%) en laatste 100 jaar (bijna 100) hoe is het gebruik toen geweest.
Als de afname zo doorgezet heeft zouden ze het in de porter niet meer gebruiken.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #179 Gepost op: 23-01-2016 11:21 u »
Vorig jaar meegedaan saison was iets fout gegaan met de krat toezenden. Eigen flesjes en doppen gebruikt waarschijnlijk geen probleem als je eigen dopjes gebruikt.

Voor de porter ben ik er nog niet uit had al enkele recepten gezien in "Brew classic beers at home" hier werd de brown malt niet vernoemd.
ik heb nog verschillende soorten mout liggen waarmee ik vermoed dat ik het zelfde resultaat krijg.

Ik heb nu een aantal keren porters gebrouwen maar de beste waren bij mij toch degene met brown malt. Combi's van chocolade mout, caramout en wat special B ging teveel naar een dubbel/quadrupel wat betreft moutsmaken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #180 Gepost op: 23-01-2016 20:08 u »
Het schema laat zien het gebruik van brown malt van 1743 (100%) tot 1918 (5.8%) en laatste 100 jaar (bijna 100) hoe is het gebruik toen geweest.
Als de afname zo doorgezet heeft zouden ze het in de porter niet meer gebruiken.

Het karakter van brown malt is in de jaren gewijzigd. De huidige brown malt heeft weinig enzymen. Een brouwsel met 100% van de huidige brown malt is niet mogelijk.

Bedoel je het boekje Porter van Terry Foster? Daar wordt inderdaad geen brown malt genoemd.

Toch zou ik de richtlijnen niet negeren. Ze geven aan waar Brand naar op zoek is...

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #181 Gepost op: 26-01-2016 22:29 u »
Als eis in het wedstrijdreglement staat dat je maximaal 5% geroosterde mout mag gebruiken. Vraag is nu, wat valt daar onder? Met andere woorden, wat zijn geroosterde mouten nu precies? In de toelichting van Brand wordt geschreven dat Special B geen geroosterde mout is, wat voor een mout is dit dan wel? Waar liggen de grenzen, en wanneer wordt een bepaalde mout tot een bepaalde soort gerekend?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #182 Gepost op: 26-01-2016 22:36 u »
Als eis in het wedstrijdreglement staat dat je maximaal 5% geroosterde mout mag gebruiken. Vraag is nu, wat valt daar onder? Met andere woorden, wat zijn geroosterde mouten nu precies? In de toelichting van Brand wordt geschreven dat Special B geen geroosterde mout is, wat voor een mout is dit dan wel? Waar liggen de grenzen, en wanneer wordt een bepaalde mout tot een bepaalde soort gerekend?

Daar wordt normaal gesproken chocolademout en zwarte mout onder verstaan. Mouten met een EBC waarde boven de 700 EBC. Deze mouten geven een wat gebrande smaak aan het bier.

Er zijn overigens ook geroosterde mouten die een veel lagere kleur hebben. Die mouten geven vaak een wat biscuitachtige smaak. Maar die worden denk ik niet bedoeld.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #183 Gepost op: 26-01-2016 23:39 u »
Daar wordt normaal gesproken chocolademout en zwarte mout onder verstaan. Mouten met een EBC waarde boven de 700 EBC. Deze mouten geven een wat gebrande smaak aan het bier.

Er zijn overigens ook geroosterde mouten die een veel lagere kleur hebben. Die mouten geven vaak een wat biscuitachtige smaak. Maar die worden denk ik niet bedoeld.

Fijn! dan is dit dus ook weer 'helder'! Ik snap overigens goed waarom ze een max. zetten op een stort van deze mout. Als je veel van die mouten toevoegt krijgt je al snel een bier wat commercieel (lees; 'een voor de massa') minder interessant bier krijgt. Tja.., Brand leeft nu eenmaal niet van de lucht. Dus kan ik me wel vinden in die 'beperking', kortom: logisch en begrijpelijk die eis.

Offline ErwinH

• Junior lid
  • **
  • Echte hobbyisten laten suikers vergisten!
« Reactie #184 Gepost op: 31-01-2016 16:00 u »
De porter zit in het vergistingsvat, ben benieuwd !

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #185 Gepost op: 22-02-2016 23:28 u »
Porterbrouwers! Wat vullen jullie in in de factsheet die jullie van Boaz hebben ontvangen onder de kolom "Extract Rendement"? Mij is niet echt duidelijk wat daar bedoeld wordt / ingevuld moet worden.  :weetniet:

Offline bosz

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #186 Gepost op: 23-02-2016 10:40 u »
Bedoelen ze daar niet het maischrendement mee?
Wanneer heb je trouwens die factsheet ontvangen? Ik heb tot nu toe alleen het kratje, de doppen en etiketten ontvangen.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #187 Gepost op: 23-02-2016 11:17 u »
Volgens mij wordt hier het mogelijk extract conform opgave moutleverancier bedoeld. Dit kun je terugvinden in de factsheets van de moutleveranciers. In brouwsoftware is dit vaak ook opgenomen.

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #188 Gepost op: 23-02-2016 11:18 u »
Wanneer heb je trouwens die factsheet ontvangen? Ik heb tot nu toe alleen het kratje, de doppen en etiketten ontvangen.

Deze kreeg ik per e-mail.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #189 Gepost op: 23-02-2016 17:23 u »

Die factsheet heb ik ergens begin januari al ontvangen. Gezien jij de kratjes wel hebt ontvangen lijkt het me dat je inschrijving wel gelukt is. Dus zou ik me daar maar even geen zorgen over maken. In de downloadlink bij dit bericht vind je in ieder geval de Excel die het betreft.

Nogmaals de vraag..., wat wordt er met "Extract rendement %" bedoeld? Is dat voor Pale Mout bijvoorbeeld de PotentiŽle Opbrengst die BrouwHulp geeft? In dit geval dus 82,5%? Of moet ik in deze kolom van de sheet andere waarden invullen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #190 Gepost op: 23-02-2016 21:42 u »
Nogmaals de vraag..., wat wordt er met "Extract rendement %" bedoeld? Is dat voor Pale Mout bijvoorbeeld de PotentiŽle Opbrengst die BrouwHulp geeft? In dit geval dus 82,5%? Of moet ik in deze kolom van de sheet andere waarden invullen?

Heb je de vraag al voorgelegd aan Boaz? Hij is de medewerker van Brand die het aanspreekpunt is voor de wedstrijd.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #191 Gepost op: 23-02-2016 21:57 u »
Heb je de vraag al voorgelegd aan Boaz? Hij is de medewerker van Brand die het aanspreekpunt is voor de wedstrijd.

Ga ik doen, wilde eerst kijken of hier het antwoord makkelijk te vinden was / zou zijn. Vandaar de vraag hier...

Verder, ik zie dat mijn Excel (de Excel van Boaz dus) niet aan mijn bericht is blijven hangen. Daarstraks een paar keer een foutmelding gekregen bij het uploaden. Geen idee waarom het mij niet lukt, wellicht dat iemand anders deze file kan plaatsen?

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #192 Gepost op: 23-02-2016 22:04 u »
Ik krijg de melding "De uploadmap zit vol. Probeer een kleiner bestand te uploaden en/of stel de beheerder op de hoogte" als ik het bestand RECEPTUUR FORMAT Porter.xlsx (28 kb groot) probeer bij te voegen, Jacques kan jij dit in orde maken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #193 Gepost op: 23-02-2016 22:17 u »
Ik krijg de melding "De uploadmap zit vol. Probeer een kleiner bestand te uploaden en/of stel de beheerder op de hoogte" als ik het bestand RECEPTUUR FORMAT Porter.xlsx (28 kb groot) probeer bij te voegen, Jacques kan jij dit in orde maken?

Als het goed is lukt het nu wel.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #194 Gepost op: 23-02-2016 22:20 u »
2e poging: zie bijlage...

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #195 Gepost op: 23-02-2016 22:27 u »
Als het goed is lukt het nu wel.

Dank, ik zie dat het format er inmiddels op staat. Overigens, de vraag staat uit bij Boaz.

En alvast gefeliciteerd met je 24 duizendste forumbericht!  :groots: :biersmile:

Offline unclebrazzie

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #196 Gepost op: 24-02-2016 10:31 u »
Hm. Beetje laat met mijn reactie maar
Citaat
Geen: Dry-Hopping, kruiden, specerijen, rook-/whiskymout, barrel ageing,hout-rijping, houtsnippers, Brettanomyces of andere wilde gisten.

Ah neen, want porter bevatte geen kruiden zeker, werd niet in vaten gerijpt, was 100% een 100% Saccharomyces bier, ....
</sarcasm>

Nahja, 't is dat porter nooit langer dan ťťn of twee generaties lang hetzelfde is gebleven dat ik er niet om maal, maar toch.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #197 Gepost op: 24-02-2016 18:41 u »

Het antwoord van Boaz luidt:

Beste Arne,

Dit is het lucht droog rendement van het mout. Dit rendement wordt door de moutleverancier verstrekt middels een congreswortanalyse. Dit rendement is het minimale rendement van de aantal gestorte kg mout versus het extract (stamwort) van het verkregen product (congreswort). Dit rendement wordt gebruikt voor de berekening van het aantal kg te storten mout.

Groet Boaz

Volgens mij bedoelt hij hier de waarde die BrouwHulp geeft als je kijkt bij "PotentiŽle Opbrengst" Of de waarde die veel mouterijen daarvoor geven in hun factsheet. Of zie ik nu iets verkeerd?

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #198 Gepost op: 24-02-2016 20:36 u »
Dat zie je goed.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #199 Gepost op: 01-03-2016 13:58 u »

Dit word hem die ga ik inzenden, maar dan wel in de Brandflesjes natuurlijk. 
Ik vind hem lekker maar ja wie ben ik om daar over te oordelen.

Tags: