4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016

Gestart door Hoppenbrouwers, 18-12-2015 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Beste Thuisbrouwers van Nederland,
 
Terwijl Nederland geniet van Brand Zwaar Blond en IPA kijkt men reikhalzend uit naar het winnende bier van Bart Engel, de Brand Saison. Enige tijd geleden vroegen we welk bier er gebrouwen zou moeten worden tijdens de vijfde Brand Bierbrouwwedstrijd. Jullie gaven massaal aan dat het een donker bier moest zijn. Als liefhebber van donkere bieren ben ik daarom blij te vertellen:
 
Het bier van de Brand Bierbrouwwedstrijd 2016 is.... PORTER!

Doe je ook dit jaar weer mee aan de wedstrijd? Hieronder staat het persbericht dat wij nu uitsturen. Daarin vindt je meer informatie over de wedstrijd. Het reglement 2016 kan je vinden in de bijlage.

Veel plezier en succes met brouwen, tot in 2016!

Groet
 
Boaz Disselkoen
Brand Manager Brand Bier
Marketing Heineken Nederland

rvvliet78

Ook net de mail gehad. Binnenkort maar eens bedenken of ik weer mee ga doen.

tdp

Ga me eens beraden op deze wedstrijd! Moet persoonlijke revanche halen t.o.v. vorig jaar, wat een geïnfecteerde Saison opleverde  :huilen:

Groet,
de TDP

Bart LJ

Leuk! De voorwaarden vragen wel om een zeer klassieke porter. Wilde experimenten zijn niet welkom: geen rookmout, geen dryhop, geen hout, geen kruiden, geen brett etc. Des te meer een wedstrijd op brouwskills. Ben benieuwd hoever ik als newbie ga komen!

Bart LJ

De opdracht
Brouw thuis een Porter bier! Daarbij dient het bier te voldoen aan de volgende eisen:
Technisch fiche
  • Gisting Hooggegist (ca. 73-80% schijnbare vergistingsgraad)
  • Alcohol Tussen 5,5 en 6,5 volume procent
  • S.G. of ᵒP Stamwort tussen 1,055-63g/cm3 of 13,5-15,5% w/w
  • Kleur Donker koper/bruin tot zeer donker (niet doorschijnend) 80-175 EBC
  • Bitterheid 30-45 EBU
  • pH 4,0-4,6
  • Bijzon. het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout, waarvan minimum 5% bestaat uit Brown mout en maximum 5% uit geroosterd mout (b.v. chocolade, zwart of Carafa).
  • Gehopt met traditionele Europese en/of Engelse aromahop variëteiten.
  • Geen: Dry-Hopping, kruiden, specerijen, rook-/whiskymout, barrel ageing,hout-rijping, houtsnippers, Brettanomyces of andere wilde gisten.

Fysiek fiche

  • Kleur Donker koper/bruin tot zeer donker (niet doorschijnend)
  • Helderheid Niet troebel
  • Schuim Romig en glas-plakkend, crème wit tot beige kleur
  • Schuimstabiliteit Blijvende kraag
  • Geur Iets brood-, biscuitachtig en mild roost met een licht chocolate karakter.
  • Lage esters en geen diacetyl
  • Smaak Voller en moutiger als geur met associaties van karamel, noten, cappuccino koffie en zoethout. Subtiel en neutraal hopbitterheid in balans met mout
  • Basissmaak Bitterig, zoetig tot zoet en soms iets zurig
  • Body Medium tot tamelijk vol
  • Mondgevoel Plakkerig en iets alcoholwarmend
  • Nasmaak Zoetig met een licht toename in hop- en mout bitterheid

Albertus

Een goede Porter is best een uitdaging.
De grenzen zijn behoorlijk nauw omschreven, de moutstort ligt al bijna vast. Variatie nog in de keuze van de gist.
Ik ga er maar eens over nadenken.

Bert

DD

Geen dry hopping... Hebben we dat al niet eens eerder gehoord...

Bart LJ

In die 5% geroosterde mout kun je best 20 verschillende soorten stoppen...:-)

seed7

Citaat van: Albertus op 18-12-2015  10:15 ude moutstort ligt al bijna vast. Variatie nog in de keuze van de gist.

Nog minstens 25% ruimte voor Cara's

Ingo

Jacques

Van Brand heb ik het onderstaande persbericht ontvangen.

Het is dus een porter geworden.




5e BRAND BIERBROUWWESTRIJD VOOR THUISBROUWERS
Brouw jij de beste Porter van Nederland?

Wijlre, 18 december 2015 – Voor het vijfde jaar op rij dagen Brand Bier en Bier Consumenten Vereniging PINT de thuisbrouwers van Nederland uit. Dit jaar staat volledig in het teken van het brouwen van de beste Porter. De winnaar mag samen met de meesterbrouwers van Brand, zijn Porter brouwen in de Brand Bierbrouwerij in Wijlre. Thuisbrouwers kunnen zich tot en met 1 april 2016 inschrijven op www.pint.nl.   

Terwijl bierliefhebbers reikhalzend uitkijken naar Brand Saison, het bier waarmee thuisbrouwer Bart Engel in 2015 de wedstrijd won, gaat de nieuwe editie van de jaarlijkse Brand Bierbrouwwedstrijd alweer van start. Deelnemers van eerdere edities werd gevraagd welk type bier zij het liefst wilden brouwen. Onder deze thuisbrouwers bleek Porter de favoriet. Dit type bier komt oorspronkelijk uit Engeland waar het sinds de achttiende eeuw al werd gedronken. Het bier was in die tijd populair onder "(water)dragers" (in het Engels porters) waardoor de naam Porter ontstond. Inmiddels is Porter wereldwijd uitgegroeid tot een van de grootste biertypes. Het bier is donker koper kleurig en kenmerkt zich door een bitterzoete smaak. Het wordt geassocieerd met de geur van karamel, noten, cappuccino en zoethout. De Porter is daarmee, na  Zwaar Blond, IPA en Saison, een prachtige uitdaging en toevoeging aan het assortiment van de Brand Bierbrouwwedstrijd.

De Brand Bierbrouwwedstrijd

Net zoals thuisbrouwers, omarmt de Brand Bierbrouwerij het brouwen van speciaal bieren. Uit de gezamenlijke passie voor de ambacht van het brouwen ontstond de bierbrouwwedstrijd. De winnaar van deze wedstrijd mag in Wijlre, samen met de meesterbrouwer van Brand, zijn of haar bier brouwen. Voorgaande jaren waren dat Marc Vriens (Pilsener), Jacques Bertens (Zwaar Blond), Jeroen  Free (IPA) en Bart Engel (Saison).
Inschrijven voor de Brand Bierbrouwwedstrijd kan hier tot en met 1 april 2016 (minimum leeftijd is 18 jaar). Op de website van PINT kunt u vinden waar de Porter aan moet voldoen.

Hay

Goed zo een porter precies waar ik om gevraagd had.
En ik had er al een op de planning staan begin januari 2016.
Denk maar dat ik is een keer mee ga doen ik heb nl nog nooit aan een wedstijd mee gedaan. :-\
Ik reken nog niet op een al te hoge score, sterker nog als ik zou winnen zou dat problemen opleveren.
Maar dat zien we dan wel weer.

Johnny Stardust

Citaat van: Hay op 18-12-2015  13:49 u...sterker nog als ik zou winnen zou dat problemen opleveren.

Je heet Swinkels?

Thamerdal

Citaat van: Bart LJ op 18-12-2015  10:03 uDe opdracht
Brouw thuis een Porter bier! Daarbij dient het bier te voldoen aan de volgende eisen:
Technisch fiche
  • Gisting Hooggegist (ca. 73-80% schijnbare vergistingsgraad)
  • Alcohol Tussen 5,5 en 6,5 volume procent
  • S.G. of ᵒP Stamwort tussen 1,055-63g/cm3 of 13,5-15,5% w/w
  • Kleur Donker koper/bruin tot zeer donker (niet doorschijnend) 80-175 EBC
  • Bitterheid 30-45 EBU
  • pH 4,0-4,6
  • Bijzon. het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout, waarvan minimum 5% bestaat uit Brown mout en maximum 5% uit geroosterd mout (b.v. chocolade, zwart of Carafa).
  • Gehopt met traditionele Europese en/of Engelse aromahop variëteiten.
  • Geen: Dry-Hopping, kruiden, specerijen, rook-/whiskymout, barrel ageing,hout-rijping, houtsnippers, Brettanomyces of andere wilde gisten.

Fysiek fiche

  • Kleur Donker koper/bruin tot zeer donker (niet doorschijnend)
  • Helderheid Niet troebel
  • Schuim Romig en glas-plakkend, crème wit tot beige kleur
  • Schuimstabiliteit Blijvende kraag
  • Geur Iets brood-, biscuitachtig en mild roost met een licht chocolate karakter.
  • Lage esters en geen diacetyl
  • Smaak Voller en moutiger als geur met associaties van karamel, noten, cappuccino koffie en zoethout. Subtiel en neutraal hopbitterheid in balans met mout
  • Basissmaak Bitterig, zoetig tot zoet en soms iets zurig
  • Body Medium tot tamelijk vol
  • Mondgevoel Plakkerig en iets alcoholwarmend
  • Nasmaak Zoetig met een licht toename in hop- en mout bitterheid

Pfff.... ze stellen nogal eisen, misschien makkelijker als ze het ook gewoon zelf brouwen?  ::)
Zo gaat de lol er wel vanaf en is er nauwelijks meer ruimte voor creativiteit. Ik zie van deelname af in ieder geval.  :degroeten:

Lonnes

Idem hier. Die criteria slaan zo'n beetje alle creativiteit dood. Klinkt alsof die wedstrijd alleen nog maar voor de publiciteit bedoeld is. Wie brouwt het beste middle-of-the-road bier? Ik voel me niet uitgedaagd.

homoeccentricus

Dat is gewoon een omschrijving van de Brown Porter: http://bjcp.org/2008styles/style12.php - niks mis mee. Ik ga er zelfs 1 brouwen in de kerstvakantie. Maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om aan deze wedstrijd deel te nemen.

Brambo

Het wordt niet simpel als hobbybrouwer om aan zoveel criteria te voldoen en er dan ook nog eens uit te springen met je bier!
Succes aan iedereen!

William

Citaat van: homoeccentricus op 18-12-2015  16:54 uDat is gewoon een omschrijving van de Brown Porter: http://bjcp.org/2008styles/style12.php - niks mis mee. Ik ga er zelfs 1 brouwen in de kerstvakantie. Maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om aan deze wedstrijd deel te nemen.

Ik heb er vorige maand eentje volgens deze criteria gebrouwen. Spot on. Jammer alleen dat ik 3/4 van dit brouwsel op koffie heb gezet. De basis was best lekker.

Maar een mooie keuze van Brand. Brand Brown Porter - dat bekt wel lekker.

RienP

Ik zie het wel als een uitdaging om binnen zo`n strak kader wat leuks te brouwen. En tijd om een goed recept te gaan bedenken.

Eric v B

Citaat van: William op 18-12-2015  17:53 uMaar een mooie keuze van Brand. Brand Brown Porter - dat bekt wel lekker.
Nieuw biertype? Naast de RIS en IPA nu ook een BBP!  ::)

koffie

Wat bedoelen ze met "het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout, " ?
Wat is 100 gew ?

Johnny Stardust

Citaat van: koffie op 18-12-2015  18:07 uWat bedoelen ze met "het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout, " ?
Wat is 100 gew ?

Gewichtsprocent. Dus 100% Gerst in de stort. Vlgs mij

koffie

Citaat van: Johnny Stardust op 18-12-2015  18:09 uGewichtsprocent. Dus 100% Gerst in de stort. Vlgs mij
Vooral dat laatste ;)
Ik denk het ook, maar je weet het nooit zeker, laat staan bij Brand met zijn brakke reglementen die aan verandering onderhevig kunnen zijn.

Twijfel of ik mee doe, het meer en meer tot de laatste korrel mout voorschrijven wat er in moet gaat mij tegenstaan.

Sjaak_Deventer

Citaat van: koffie op 18-12-2015  18:07 uWat bedoelen ze met "het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout, " ?
Wat is 100 gew ?

Zoals ik 'm interpreteer dus alleen gerstemout. Dus ook geen vlokken.. Wat ik jammer vind..

Hay

Citaat van: Johnny Stardust op 18-12-2015  14:30 uJe heet Swinkels?

Nee hoor dan zouden ze daar wel beter bier brouwen.
Ik heb is gelezen dat als je wint je bij allerlei winkels je bier gaat promoten, jumbo ah, plus en zo.
Ik heb zelf een supermarkt(je) en in het ergste geval sta ik dan bij mijn allergrootste concurrent mijn winnend bier aan te bieden aan klanten die ook bij mij in de winkel komen.
Nu ik er over nadenk best grappig eigenlijk.

Adbrouwt

Het recept is al gemaakt moet alleen nog gebrouwen worden. Via deze reclame campagne wat publiciteit vergaren en verkopen. Ook ik ga geen 12 flesjes vrijwillig richting Heineken brengen.
Wel een mooi biertype dus iedereen succes met brouwen gewenst.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.