Water aan wort toevoegen ivm koeling

Gestart door Fermon, 17-12-2015 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

abroeders


Citaat van: j.heesters3 op 24-12-2015  13:29 uAls je het wort heet afheveltnaar je gistingsvat (moet daar wel tegen kunnen) kun je koelen in je gistingsvat en is er volgens mij minder kans op infectie. Je wort blijft dan zo lang mogelijk steriel.
Je wil je wort zo snel mogelijk onder de 80 graden hebben om de vorming van DMS te stoppen. Eerst overhevelen zorgt er voor dat de koeling onder tot onder de 80 graden langer duurt.
Als je hygiƫnisch werkt, dus na gebruik meteen alle gereedschappen, potten en pannen reinigt en droog opbergt. De koelspiraal de laatste 5-10 min. meekoken. Al hetgeen wat met afgekoelde wort in aanraking komt vlak voor gebruik eventueel met wat starsan insprayen en voldoene gist ent(mrMalty) dan is de kans op infectie minimaal.
Ik zou gewoon koelen in de kookketel en pas overhevelen als het wort compleet is afgekoeld. Dit is de gangbare manier als je een koelspiraal gebruikt. Bijkomend voordeel dat in afgekoeld wort de trub beter neerslaat. Na het koelen even whirlpoolen en je laat een groot gedeelte van de trub achter in je kookketel.

Jacques

Citaat van: j.heesters3 op 24-12-2015  13:29 uAls je het wort heet afhevelt naar je gistingsvat (moet daar wel tegen kunnen) kun je koelen in je gistingsvat en is er volgens mij minder kans op infectie. Je wort blijft dan zo lang mogelijk steriel.

Als je gistvat op een goede manier gedesinfecteerd is maakt het allemaal niet zo veel uit.
Zodra je gekoelde wort hebt kun je er gist toevoegen. (Het wort hoort wel gekoeld te worden tot onder de vergistingstemperatuur om zo de vorming van hogere alcoholen en esters tegen te gaan).

j.heesters3

Citaat van: abroeders op 24-12-2015  13:57 uJe wil je wort zo snel mogelijk onder de 80 graden hebben om de vorming van DMS te stoppen. Eerst overhevelen zorgt er voor dat de koeling onder tot onder de 80 graden langer duurt.
Als je hygiƫnisch werkt, dus na gebruik meteen alle gereedschappen, potten en pannen reinigt en droog opbergt. De koelspiraal de laatste 5-10 min. meekoken. Al hetgeen wat met afgekoelde wort in aanraking komt vlak voor gebruik eventueel met wat starsan insprayen en voldoene gist ent(mrMalty) dan is de kans op infectie minimaal.
Ik zou gewoon koelen in de kookketel en pas overhevelen als het wort compleet is afgekoeld. Dit is de gangbare manier als je een koelspiraal gebruikt. Bijkomend voordeel dat in afgekoeld wort de trub beter neerslaat. Na het koelen even whirlpoolen en je laat een groot gedeelte van de trub achter in je kookketel.
Sorry als ik het mis heb maar als je je spiraalkoeler in het gistingsvat al aanzet, moet het volgens mij niet zoveel uitmaken. Is niet zoveel verschil dan dat je de hete wort door een platenkoeler te laten stromen.

abroeders

Citaat van: j.heesters3 op 24-12-2015  19:04 uSorry als ik het mis heb maar als je je spiraalkoeler in het gistingsvat al aanzet, moet het volgens mij niet zoveel uitmaken. Is niet zoveel verschil dan dat je de hete wort door een platenkoeler te laten stromen.
Daar heb je al 1 nadeel van een platenkoeler te pakken. Beide koelers hebben hun voor- en tegens.
Nadelen van platenkoelers zijn dat er meer DMS vorming in je bier is en dat je er niet in kunt kijken. Je moet er dus op vertrouwen dat het schoon is. Daarintegen zijn platenkoelers weer veel energie efficienter.
Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Jacques

Citaat van: abroeders op 24-12-2015  21:36 uDaar heb je al 1 nadeel van een platenkoeler te pakken. Beide koelers hebben hun voor- en tegens.
Nadelen van platenkoelers zijn dat er meer DMS vorming in je bier is en dat je er niet in kunt kijken. Je moet er dus op vertrouwen dat het schoon is. Daarintegen zijn platenkoelers weer veel energie efficienter.
Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Het nadeel dat er een gedeelte van het wort op een hoge temperatuur staat voordat het koeler in gaat is eenvoudig op te lossen door het eerste wort dat afgekoeld is terug te gieten in de brouwketel.

Het klopt dat je in een platenkoeler niet kunt inkijken. Door het gebruik van een goed reinigingschema en de juiste middelen kun je zorgen dat een platenkoeler van binnen schoon blijft.

Zowel met een platenkoeler als met een dompelkoeler kun je goede resultaten bereiken. Welke je gebruikt is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Nozem

Citaat van: Jacques op 24-12-2015  23:31 uHet klopt dat je in een platenkoeler niet kunt inkijken. Door het gebruik van een goed reinigingschema en de juiste middelen kun je zorgen dat een platenkoeler van binnen schoon blijft.

Wat is nu eigenlijk de beste temperatuur om een platenkoeler (in omgekeerde richting) te spoelen direct na gebruik, bij welke temperatuur kan je het beste eventuele eiwitten wegspoelen?

Jacques

Citaat van: Nozem op 25-12-2015  01:08 uWat is nu eigenlijk de beste temperatuur om een platenkoeler (in omgekeerde richting) te spoelen direct na gebruik, bij welke temperatuur kan je het beste eventuele eiwitten wegspoelen?

Dat kun je het beste doen met koud tot lauw water. Even spoelen om zo veel mogelijk organisch materiaal (dus ook wort) kwijt te raken. Hoe meer organisch materiaal je door spoelen verwijderd des te effectiever je reinigingsmiddel (PBW) zal zijn. En pas als iets goed gereinigd is heeft het zin om te desinfecteren (Star San).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.