Water aan wort toevoegen ivm koeling

Gestart door Fermon, 17-12-2015 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fermon

Beste collega brouwers,

Sinds kort ben ik begonnen met bierbrouwen. Ik heb het nu een paar keer geprobeerd en de resultaten zijn niet slecht.
Mijn hoeveelheid bier wat ik tot nu toe heb gebrouwen komt niet boven de 10 liter.

Ik heb in het brouwproces het wort gekookt, en zo snel mogelijk geprobeerd af te koelen door de pan met wort in een bak koud water te zetten. dit duurde erg lang voordat het was afgekoeld. Mijn vraag is dus: kun je ook bv beginnen met een mindere hoeveelheid water aan het begin van je brouw proces en bij het afkoelen van het wort aanvullen met gekoeld afgekookt water ipv van koelen in een bak water, of met een wort koeler?

Mijn hoeveelheid bier wat ik tot nu toe heb gebrouwen komt niet boven de 10 liter.

Zooms

Wat ik vroeger deed is een paar blokken ijs maken van precies één liter. Als je dan high gravity brouwt (een zwaardere wort maakt dan het wort die je wil vergisten) moet je water toevoegen. Dat deed ik dus in de vorm van ijs. Werkt super, maar behoorlijk energetisch inefficiënt.

Adbrouwt

Dat kan. High gravity brouwen.  Wel met de berekening rekening houden met het eind volume en een beetje meer hop

Fermon

Super... dank jullie wel voor de snelle reacties.

Ik gebruik brouw software om mijn recept samen te stellen. klopt het volume hop dan wel in dit programma, of moet ik inderdaad meer hop gebruiken?


Zooms

Als je met de eindhoeveelheid rekening houdt (dus inclusief koel-ijs) dan klopt het wel. In de pan tijdens de kook is je bier dan nog te zwaar en te bitter. In je gistvat met ijs erin is alles oke.


Jeukstaardt

Investeren in een koeler lijkt me handiger hoor...

RayVelcoro

En dat hoeft niet eens een diepte investering te zijn, zo heb ik voor de rvs-prijs een schoon stuk spiraalbuis van zo'n 5 meter weten te bemachtigen bij de oud-ijzerboer om de hoek. Voor nog geen 10 euro heb ik goed werkende koeler gemaakt.

Je moet dan rondkijken voor dit type buis:


Fermon

Duidelijk verhaal... Maar 'ik' als leek bekijk het op dit moment toch ander. Als je het wort kookt verdampt er toch ook een deel en moet je dit aanvullen tot de gewenste hoeveelheid wat je in gedachten had.
En waarom dan niet gelijk koelen met koud water?

Misschien heeft het te maken met de hoeveelheid wat je brouwt, mijn laatste brouw was 7 liter en werkte het koelen met koud water uitstekend, binnen 2 minuten 25 graden, dus minder kans op infecties... of zie ik dit verkeerd, zoals gezegd ik ben echt een leek.

RayVelcoro

Na het koken is het niet gebruikelijk om je wort aan te lengen tot de gewenste hoeveelheid. Normaliter weet je van te voren wat je verlies is qua verdampen en heb je daar ook van te voren rekening mee gehouden. Door alle volumes en waarden bij te houden (maischwater/spoelwater/verdampen/Start SG) kun je je 'brouwzaal-rendement' berekenen. Zodra je daar een (goed) beeld van hebt kun je van te voren redelijk goed inschatten met welke starthoeveelheden je moet starten om op je gewenste eind volumes&waarden uit te komen.

Jeukstaardt

Om met Oscar te spreken: je hoeveelheid spoelwater is niet belangrijk. Je moet doorspoelen tot gewenst volume voor koken.

Het is wat Rayvelcoro zegt. Als je 20 liter wilt vergisten en je weet dat je 4 liter per uur verdampt moet je na het spoelen beginnen met 24 liter in de kookpan.
Bovendien als je water aanvult na koken zakt naast je start SG je bitterheid ook.
Daar kun je wel rekening mee houden, maar dan moet je je gaan verdiepen in high gravity brouwen. :)

Fermon

Oké,  mijn ketel volume is op dit moment nog niet zo groot. Dus zal ik het moeten doen met high gravity brewing.

Mijn laatste poging was een redelijk zware pilsener achtig biertje te maken.  Ik heb hiermee een recept gemaakt met  software programma.

Voor uiteindelijk 7 liter heb ik 1.7 kilo pilsmout en 200 gram maisvlokken.  Maischen: 5 min op 55 graden,  25 min op 60 graden,  20 min op 70 graden en 10 min op 75 graden. Dit in een pan met 5 liter water. Gefilterd en gespoeld daarna gekookt met 20 gram Saaz hop(2,2 alpha)  60 min en 10 gram Saaz hop 15 min. Dit aangevuld tot 7 liter. Mijn SG was na het aanvullen tot 7 liter 1055. Dit was het begin SG volgens het brouwsoftware ook.  Na het gisten was het SG 1014, dit klopte ook volgens de software.. Is dit puur geluk, of heb ik het allemaal juist gedaan?

Fermon

Jullie hebben mij toch aan het denken gezet. Ik wil toch  een wortkoeler gaan gebruiken. Nu wil ik er zelf een gaan maken van een koperen buis op rol. Deze is van rood koper,  kan ik dit dan 10 min voor het einde van het koken bij in de ketel dompellen(steriel worden)?  Of zitten er in roodkoper rare stoffen die vrij komen bij het koken?  :weetniet:

RayVelcoro

Roodkoper is prima, je kan hem, voor je hem in gebruik neemt, een geruime tijd in kokend water mooi 'schoonkoken'. Daarna is het inderdaad gebruikelijk dat je de spiraalkoeler voor gebruik een tijdje laat meekoken in je wort omdat het een efficiënte manier van desinfecteren is. Zodra je wort van de kook gaat is het belangrijk om alleen nog met gedesinfecteerde te werken omdat er vanaf daar besmettingsgevaar op de loer ligt.

Houd bij het maken er rekening mee dat je de koppelingen van buis naar slang niet boven de pan laat plaatsvinden maar er mooi naast. mocht de koppeling loskomen loopt er geen leidingwater het wort in.

Succes met maken en houdt ons op de hoogte met een leuke foto als ie af is!

Jeukstaardt

Citaat van: Vrumona op 18-12-2015  23:09 uJullie hebben mij toch aan het denken gezet. Ik wil toch  een wortkoeler gaan gebruiken. Nu wil ik er zelf een gaan maken van een koperen buis op rol. Deze is van rood koper,  kan ik dit dan 10 min voor het einde van het koken bij in de ketel dompellen(steriel worden)?  Of zitten er in roodkoper rare stoffen die vrij komen bij het koken?  :weetniet:

Helemaal perfect. Zo heb ik er ook een gemaakt. Werkt fantastisch.
Voor het eerste gebruik heb ik hem eerst goed gereinigd met heet water en wat afwasmiddel om eventuele verontreinigingen eraf te wassen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat nieuwe koperrol een coating krijgt van een wasachtig goedje zodat het in de winkel er netjes uit blijft zien.
Als die schoon is inderdaad 10-15 minuten voor het einde van je kooktijd in het wort meekoken om te steriliseren.

Battum80

In de vaatwasser gaat ook prima. (Als ie erin past)

Jeukstaardt

Citaat van: Battum80 op 20-12-2015  15:06 uIn de vaatwasser gaat ook prima. (Als ie erin past)

Als je er een hebt :)

Fermon

Een vaatwasser heb ik gelukkig wel... Kan niet meer zonder.

Ik heb nog een vraag over het afkoelde wort: moet je deze eerst nog filteren met een uitgekookte laken of iets degelijks, of kan het rechtstreeks de gistfles in.

Ik heb het de afgelopen keren wel gefilterd voor dat het de gistfles in ging. Tijdens het filteren liepen de mazen van het doek elke keer vol en moest ik elke een soort pasta uit de doek te scheppen voor het weer verder stroomde en daarna weer vol liep.

Gisteravond mijn eerste zelf gebrouwen biertje gedronken. Het smaakte niet slecht....een beetje bitter, en nog niet zo helder.

3bb313df163865761a48ade8fb1cf09d.jpg][/URL]


RayVelcoro

Hoe minder zorgvuldig het filteren na het maischen verloopt hoe meer 'pasta' je aan zal treffen. Het wil nog wel eens helpen om je (kaas)doek van te voren helemaal vochtig te maken, dan verstopt ie minder snel. Niet iedereen is fan van het filteren van wort alvorens het geheel de gistfles in gaat omdat je het wort koste wat het kost vrij wil houden van infectie. Die pasta in de gistfles kan in principe geen kwaad, het zal bezinken. Alleen zul je bij het bottelen voorzichtig te werk moeten gaan om er voor te zorgen dat de drab niet samen met het bier de flesjes in verdwijnt.

Fermon

In principe kan je de filtering van het wort dus overslaan. En zal de pasta/drab(eiwitten als ik het goed begrepen heb) neerslaan onder in de gistfles, samen met de dode gistcellen.

De vorige keer dat ik bier heb gebrouwen(incl het filteren van het afgekoelde wort) was met het gist: fermentis S-04, door deze gist kwam er een hele dikke laag onder in de fles en deze plakte nog redelijk aan de bodem, waardoor het overhevelen goed ging zonder dat dode gistcellen meegingen de flesjes in. Plakt de past/drab ook zo aan de bodem of zweeft dat sneller omhoog door het overhevelen?

Neetje

Citaat van: Vrumona op 21-12-2015  14:00 uIn principe kan je de filtering van het wort dus overslaan.

Yep.
Als je koelt met een spiraalkoeler oid dan na koelen even wirlpoolen en je kunt zonder filter hevelen/aftappen.

Jeroen76

Gisteren ook voor het eerst gebrouwen en gelukkig gebruik kunnen maken van een spiraalkoeler (koper). Ik ben gaan kijken bij de bouwmarkt om er zelf 1 te maken, maar gezien dat zo'n rol al bijna 40 euro kost op Marktplaats gaan kijken. Binnen 2 dagen had ik er 1 in huis, 10 euro + 6,96 verzendkosten. Er staan er geregeld op, zo ook nu...

Advertentie Marktplaats

Heb verder geen connectie met deze aanbieder, maar formaat lijkt mij uitermate geschikt voor jouw ketel... Zijn er ook nog eens twee ook.  ;)

Gr. Jeroen

Oscar

Citaat van: Vrumona op 18-12-2015  23:09 uNu wil ik er zelf een gaan maken van een koperen buis op rol. Deze is van rood koper,

Mijn persoonlijke mening:

Koop een platenkoeler., koelt sneller. Filteren en koelen in 1 stap. Scheelt tijd en minder kans op infectie. En minder geklieder... Met een dompelkoeler moet je daarna nog hevelen terwijl het wort al "koud" is. Met een platenkoeler kun je hevelen en koelen in 1 stap, dat is beter voor je bier...

Maar je moet doen wat voor jou installatie en werkwijze het beste is... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Vrumona op 18-12-2015  23:09 uJullie hebben mij toch aan het denken gezet. Ik wil toch  een wortkoeler gaan gebruiken. Nu wil ik er zelf een gaan maken van een koperen buis op rol. Deze is van rood koper,  kan ik dit dan 10 min voor het einde van het koken bij in de ketel dompellen(steriel worden)?  Of zitten er in roodkoper rare stoffen die vrij komen bij het koken?  :weetniet:

Voedselveiliger is het een koelspiraal van rvs te hebben. Dat kun je ook eenvoudig schoonmaken met een borsteltje en een beetje Cif.

Kijk hier eens https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=rvs+koelspiraal

Fermon

Dank je Jacques, dat is inderdaad een mooi koelspiraal. Die ga ik zeker bestellen en gebruiken als dompelkoeler. Kan je zelf wel gaan prutsen met een rol koper van 5 meter en wat koppelingen, maar aan het eind van de rit zal het ook nog duurder zijn. En als rvs ook nog voedselveiliger is ;D

j.heesters3

Citaat van: Oscar op 21-12-2015  23:56 uMijn persoonlijke mening:

Koop een platenkoeler., koelt sneller. Filteren en koelen in 1 stap. Scheelt tijd en minder kans op infectie. En minder geklieder... Met een dompelkoeler moet je daarna nog hevelen terwijl het wort al "koud" is. Met een platenkoeler kun je hevelen en koelen in 1 stap, dat is beter voor je bier...

Maar je moet doen wat voor jou installatie en werkwijze het beste is... :brouwen:
Als je het wort heet afhevelt naar je gistingsvat (moet daar wel tegen kunnen) kun je koelen in je gistingsvat en is er volgens mij minder kans op infectie. Je wort blijft dan zo lang mogelijk steriel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.