Bijsmaak door slecht Iers Mos

Gestart door frankbaeyens, 25-09-2005 01:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MO

ik heb alle brouwrecepten van de Belgische ierse mos fans ontvangen. naast drinkvoer (sic) hebben we ook zat leesvoor overmorgen.

Adrie

De bieren van Henk hebben mij helaas niet bereikt, omdat Johannes wegen ziekte niet in staat was om ze langs te brengen. Beterschap, Johannes.

MO, Edwin en ik hebben daarom de bieren zelf geproefd. En op twee bieren na was dit geen feest, maar dat wisten we al van tevoren.
Liemingbrouwer had 6 bieren meegegeven en Frank Baeyens 1. Alle bieren gingen gepaard met uitgebreide logboekformulieren. Twee van de bieren van Liemingbrouwer waren gebrouwen zonder Iers mos, de rest met. Dankzij deze ommissie konden we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vaststellen dat de oorzaak van de sterke jodiumsmaak in de bieren van Liemingbrouwer en Frank Baeyens echt het Iers mos is. In het bier van Frank Baeyens zit precies dezelfde smaak. Liemingbrouwer en Frank krijgen een uitgebreide proefbeschrijving toegestuurd. Opmerkelijk feit: ondanks het Iers mos was geen van de bieren helder. Al kan het transport hiermee te maken hebben.

De twee bieren van Liemingbrouwer zonder Iers mos waren goed tot voortreffelijk. Het ging om een stout en een quadrupel.

Liemingbrouwer

Hallo Adrie, Edwin en MO  en andere sukkelaars met smaakjes bier

Eerst en vooral bedankt om onze bieren te willen proeven, gelukkig waren er toch nog twee drinkbare bieren bij.
Iets wat ik toen nog niet wist maar nu nagevraagd heb is de hardheid van het water; het is: 37°F (watermaatschappij)
Ik ben zeer tevreden met de beschrijving die ik kreeg via mail en kan deze nu goed vergelijken met de fouten die ik gemaakt heb.  Gezien ik nog maar van dit jaar met bier brouwen bezig ben  (15 brouwsels) heb ik nog heel veel te leren.  Een van de dingen die ik geleerd heb is dat ontsmetten en reinigen een van de belangrijkste werkzaamheden zijn, ik beschik binnen kort ook over OXONIA P3 en dat is een zeer sterke reiniger – ontsmetter.  Ik merk ook dat de handelingen gedurende het brouwen door oefening (meer brouwen) beter gaan.
Ik heb ook ondervonden dat 40 L. brouwen beter gaat dan bvb 10 L. Iers mos komt er nooit meer in.
Wel veel rondneuzen op dit forum
Als ik ooit eens iets voor jullie kan doen laat het mij weten.

Bedankt
Groetjes
Liemingbrouwer

Drents Hopbier

Citaat van: Liemingbrouwer op 28-12-2005  19:53 uIets wat ik toen nog niet wist maar nu nagevraagd heb is de hardheid van het water; het is: 37°F (watermaatschappij)
Ik wilde het vragen, maar ik heb het antwoord al. Wat is °F


   Duitse graden         Franse graden (gebruikelijk in België)
 heel zacht  0 - 4°         0 - 7°
 zacht  4 - 8°               7 - 15°
 halfhard  8 - 12°        15 - 22°
 nogal hard  12 - 18°   22 - 32°
 hard  18 - 30°            32 - 55°
 heel hard  > 30°          > 55°

Gemiddelde hardheid per gemeente of deelgemeente in Duitse graden en Franse graden (1°F = 0,56 °D):

Hans Hans

Jacques

Citaat van: Adrie op 28-12-2005  16:24 uDe bieren van Henk hebben mij helaas niet bereikt, omdat Johannes wegen ziekte niet in staat was om ze langs te brengen. Beterschap, Johannes.

MO, Edwin en ik hebben daarom de bieren zelf geproefd. En op twee bieren na was dit geen feest, maar dat wisten we al van tevoren.
Liemingbrouwer had 6 bieren meegegeven en Frank Baeyens 1. Alle bieren gingen gepaard met uitgebreide logboekformulieren. Twee van de bieren van Liemingbrouwer waren gebrouwen zonder Iers mos, de rest met. Dankzij deze ommissie konden we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vaststellen dat de oorzaak van de sterke jodiumsmaak in de bieren van Liemingbrouwer en Frank Baeyens echt het Iers mos is. In het bier van Frank Baeyens zit precies dezelfde smaak. Liemingbrouwer en Frank krijgen een uitgebreide proefbeschrijving toegestuurd. Opmerkelijk feit: ondanks het Iers mos was geen van de bieren helder. Al kan het transport hiermee te maken hebben.

De twee bieren van Liemingbrouwer zonder Iers mos waren goed tot voortreffelijk. Het ging om een stout en een quadrupel.

Jammer dat ik niet bij deze proeverij aanwezig was want ik had de bieren van Henk wel geproefd. Dat was misschien wel mijn eigen schuld omdat ik niet had duidelijk gemaakt dat ik per se bij de proeverij aanwezig wou zijn.

Dat de bieren met Iers mos juist slecht scoorden qua helderheid was al eerder opgemerkt door Henk. Hij constateerde bij zijn afwijkende bieren dat:
   sommige mensen de smaakafwijking niet proeven terwijl deze voor anderen zeer onaangenaam is;
   het bier vrij troebel blijft;
   het bier een verminderde schuimstabiliteit heeft;
   een gebrekkige vergisting (hoger eind SG).

[Edit Jacques: Na nalezing van de thread zie ik dat ik de berichten gemist heb dat de bieren geproefd zouden worden. Ik baal er van dat ik dit gemist heb. Ik had natuurlijk niet mogen verwachten dat iemand mij gevraagd had of ik aanwezig kon zijn.
Door allerlei omstandigheden, sociale verplichtigen en behoefte aan ontspaning lees ik niet alles. Zo was ik bezig met het schrijven van een artikel voor De Roerstok over dit onderwerp. Om de deadline te halen moet je dan wat laten schieten]

MO

Zo, ik heb dit onderwerp wat opgeschoond. Helaas blijft het nog steeds een erg lang verhaal. Wel leuk om na te lezen hoe we een flinke draai van autolyse naar slecht iers mos hebben gemaakt. Ik ben blij dat een brouwprobleem van drie brouwers, flink verspreid over de Benelux, opgelost lijkt. Laten jullie nog eens weten of de bieren nog steeds goed smaken zonder iers mos.

Nog een kleine toevoeging op A3's verslagje van de proeverij: een aantal bieren van Liemingbrouwer leken ook geinfecteerd te zijn, ik meen twee stuks. Naast het weglaten van iers mos zou ook het schoonmaakregime en evt. het gistmanagment verbeterd kunnen worden.

Edwin

Citaat van: jacbier op 28-12-2005  23:40 u   sommige mensen de smaakafwijking niet proeven terwijl deze voor anderen zeer onaangenaam is;
   het bier vrij troebel blijft;
   het bier een verminderde schuimstabiliteit heeft;
   een gebrekkige vergisting (hoger eind SG).

Hoi Jacques, :proost:

Inderdaad jammer dat je er niet bij was. Ligt zeker ook aan ons. Volgende keer dat we 'meuk' mogen proeven nodigen we je zeker uit!
De constateringen van Henk zijn niet allemaal herkenbaar, althans niet voor mij. De smaakafwijking was niet te ontwijken. Het was een sterke jodiumgeur die in alle mislukte bieren naar voren kwam. Bij een tripel die met de 'Westmalle-Wyeast' was vergist werd de afwijking aangevuld/gemaskeerd door het gistprofiel van die gist (medicinaal). Toch was de jood, samen met wat ziltigheid duidelijk te onderscheiden. Over schuimstabiliteit hadden niet alle bieren te klagen. Sommige waren instabiel, maar anderen weer minder. Alle bieren hadden een eiwitrust gehad en enkele hadden ook tarwemout in het recept. Of daar een verband tussen was weet ik zo niet meer, maar daar kunnen de anderen zeker wel op reageren. De vergisting was in enkele gevallen inderdaad eerder gestopt, hoewel we ook te maken hadden met erg veel koolzuur. Alsof de vergisting in de fles toch doorzette. Als voorbeeld weer de tripel met Westmalle-gist. Het had een eind-SG van ik meen 1014, maar het spoot echt de fles uit: te veel koolzuur. Ik durf de hypothese dat de vergisting bij gebruik van slechte iers mos ten alle tijde slechter verloopt niet aan. Het verschil in de vergitsingsgraden was er wel, maar het was weer niet zo groot, dat het enkel aan het iers mos heeft gelegen. Er zijn in het brouwproces veel meer factoren die een rol spelen en we hadden te weinig 'goed' materiaal (maar twee bieren) van de Liemingbrouwer om deze hypothese te onderbouwen.

Wel een erg leuke ervaring om zo'n proeverij te doen, hoewel ik blij was dat er ook nog drinkbare bieren bij waren. Het is wel verdrietig om zoveel liters mislukt bier te hebben. Ze waren namelijk echt niet te hachelen :P

Edwin

Liemingbrouwer

Hallo MO en anderen,

Ik ben er van overtuigd wat Jacques zegt dat dat waar is, ik heb sommige van mijn bieren laten proeven aan andere mensen en er zijn proevers die het smaakje niet herkennen of niet zo erg vinden. (niet noodzakelijk vrienden die niets anders durven zeggen).  Ik had misschien ook beter van elke soort drie flessen meegebracht dan konden er meer proeverijen georganiseerd worden. (wat kan ik er anders mee doen). 
Ik heb Jos (in Jos vdijck brouwinstallatie) al beloofd als ik in de buurt van Oss kom, in de zomer zijn we veel op reis met de motorhome (of hoe noemen jullie dit weer), ik zeker en vast langs kom om enkele gelukte bieren af te zetten. (quadrupel??)  Ik zal dan van de gelegenheid gebruik maken om ook voor jullie een lading bieren mee te brengen.  Gewoon als bedanking. 
De trippel die spoot heb ik gisteren avond nog eens geopend en bij mij liet hij een mooi sisje horen en spoot niet.
Maar de smaak ja die ken je. Er zou dus wel eens iets met de fles mis kunnen geweest zijn.
Mijn Nieuwjaarsvoornemen voor volgend jaar is dan ook; veel zuiverder werken en leren met gist omgaan (lees giststarter aanmaken).

Groetjes
Liemingbrouwer


MO

ik lust nog wel wat van die quadrupel en die stout. dat waren prima bieren!

Adrie

Ach, als ik geweten had dat je erbij had willen zijn, had ik je natuurlijk uitgenodigd. Jammer van de gemiste kans. De bieren van Henk staan nog bij Johannes, die zullen we later nog eens proeven om te kijken of de bijsmaak bij Henk hetzelfde is als bij Liemingbrouwer en Frank.

Volgende keer zullen we je in ieder geval uitnodigen, ook als je niet hebt aangegeven erbij te willen zijn.

frankbaeyens

Aan allen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken waren bij het meedenken, adviseren, proeven, en antwoorden: een heel oprecht dankjewel! Natuurlijk hou ook ik jullie verder op de hoogte van mijn toekomstige brouwervaringen! Alvast mijn beste wensen voor het nieuwe jaar, met hopelijk veel brouwplezier!

Frank

MO

de discussie over helder bier is verplaatst.

Johannes

De naam van dit topic is veranderd van Autolyse.... en nu? naar Bijsmaak door slecht Iers Mos.

groet Johannes


EBC

Ik ben blij dat de oorzaak voor de brouwer is gevonden...
Maar het is onverstandig om het Iers Mos nu in de ban te doen. De oorzaak lijkt een slechte batch, niet Iers Mos op zich.

Henk oet Paiz

Citaat van: EBC op 04-01-2006  21:30 uIk ben blij dat de oorzaak voor de brouwer is gevonden...
De oorzaak lijkt een slechte batch, niet Iers Mos op zich.

Dat valt te betwijfelen. Mijn laatste mislukte brouwsel was met Iers Mos van Unibrew. Net zo slecht dus. Of die batch is groter dan één leverancier.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Daar heb je op zich wel gelijk in EBC, maar waarom zou je het risico nemen als het toch niet een veel beter bier geeft. Je kunt je beter concentreren op een goede giststarter dan op deze risicovolle manier je bier proberen te verbeteren. Je had de bieren echt moeten proeven, een paar gram op 20 L was al genoeg om echt een vreselijk smerig bier te krijgen (sorry Lieming en Frank, het was jullie fout niet).

Herman

CiteerMaar het is onverstandig om het Iers Mos nu in de ban te doen. De oorzaak lijkt een slechte batch, niet Iers Mos op zich.
Dat was ook mijn mening, maar deze is verplaatst. Dat is helaas een nadeel van het splitsen van onderwerpen.
CiteerQuote from: MO op Gisteren om 13:56:49
het grappige was dat de Iers mos bieren geen van allen helder waren! Iers mos geeft dus geeneens helder bier. Tijd is volgens mij de beste heelmeester (als je troebel bier onprettig vindt).
CiteerDa's ook cru gesteld. Ik heb vroeger wel iers mos gebruikt en het bier was sneller helder. Dat dit iers mos geen helder bier geeft is een ander punt. Ik heb overigens op een Amerikaans forum nagevraagd of zij ook negatieve ervaringen met iers mos hebben, niet dus.
Zie ook http://www.tastybrew.com/forum/thread/48710

Kortom hier in NL verkeerd Iers mos, in de VS niet? De duitsers hoeven we niet te vragen, de overige Europeanen zullen vnl door Brouwland bevoorraad worden. Wellicht maakt degene die hier Iers mos oogst er gewoon een potje van....

Edgar

Hoe je het wendt of keert, het blijft een gevoelsmatig vreemde zaak om iets dat ruikt naar oesters in je bier te doen. Ik heb één keer, bij één van mijn allereerste brouwsels, isinglass gebruikt (zwemblaassap of zoiets), dat was ook zoiets raars en vissigs. Het werkte wel en gaf geen bijsmaak, maar om reden van het tegengevoelsche heb ik het nooit herhaald.

Gio

Citeerisinglass gebruikt (zwemblaassap of zoiets),

was het vislijm?

Jacques

Citaat van: Henk oet Paiz op 04-01-2006  21:59 uDat valt te betwijfelen. Mijn laatste mislukte brouwsel was met Iers Mos van Unibrew. Net zo slecht dus. Of die batch is groter dan één leverancier.


Mijn advies blijft: gebruik gewoon geen Iers mos. Ik ben zeker geen voorstander van het Reinheitsgebot maar vind wel dat je geen overbodige ingrediënten moet toevoegen aan je wort/bier.
Eerlijk gezegd heb ik er al moeite genoeg mee dat ik tegenwoordig brouw- en voedingszouten toevoeg aan mijn wort.

Schuimbevorderaars of klaringsmiddelen zullen door mij nooit gebruikt worden. Het uiterlijk van een bier vind ik niet belangrijk. De smaak wel. Daarom brouw ik zelf bier. Ik kan anders ook wel Heerlijk Helder H... gaan drinken. Nee dus!

Adrie

Gisteravond hebben Edwin, MO, Johannes en ik de bieren van Henk geproefd en we konden constateren dat deze dezelfde smaakafwijking hadden als de bieren van onze Belgische vrienden. De smaakafwijking was minder sterk, maar verder wel identiek. Ook een paar andere leden van het genootschap hebben nog even meegenoten. Opvallend was dat niet iedereen de smaak even goed proefde.

Jacques

Na het bewust proeven van zoveel bieren met deze smaakafwijking hebben jullie nu de "pech" dat jullie de smaakafwijking ook bij kleine concentraties onmiddellijk zullen herkennen. Je moet namelijk eerst een smaak kennen om hem te kunnen herkennen. Als een afwijkende smaak in je geheugen is gegrift dan is je smaakdrempel een heel stuk lager voor die stof. Er werken nu eenmaal hele rare mechanismen bij het proeven.

Johannes

Citaat van: jacbier op 11-01-2006  11:15 uNa het bewust proeven

Nou Jacques,

Bewust of onbewust, dit was echt een bijsmaak waar ik niet omheen kon! Zeer onsmakelijk!

Hulde aan Henk die het riool van vele liters bier heeft voorzien, en toch stug doorgaat met brouwen. Henk, ik hoop dat er nog vele smakelijke bieren uit je brouwketel mogen komen  :biersmile:

Maar inderdaad deze smaak vergeet je nooit meer.....

Jacques

Citaat van: Johannes op 11-01-2006  11:35 uBewust of onbewust, dit was echt een bijsmaak waar ik niet omheen kon! Zeer onsmakelijk!

Vaak komt het voor dat je een smaak waarneemt maar niet weet waar deze op moet worden teruggevoerd.
Door bewust een smaakafwijking te proeven wordt door je hersen de link gelegd tussen de smaak en de brouwafwijking. Door de herhaling wordt het pad in je hersen er echt ingesleten en is hij blijvend aanwezig.

Zo ben ik supergevoelig geworden voor oxidatiesmaak. Terwijl anderen beweren dat er heel wat moet gebeuren wil je oxidatiesmaak in zelfgebrouwen bier kunnen waarnemen, proef ik deze smaakafwijking om de haverklap in producten van hobbybrouwers. Het valt niet altijd mee om dan nog te genieten van een bier.

Johannes

Inderdaad! Wat dat betreft kun je maar beter geen bierkenner of fijnproever zijn. Is alleen maar lastig  :'(


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.