Bijsmaak door slecht Iers Mos

Gestart door frankbaeyens, 25-09-2005 01:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Het Iers Mos van Brouwland is de slechtste kwaliteit die er bestaat. Het zijn hele kleine stukjes bruin mos en het zit vol met witte kalk van allerlei andere zeedieren. Het is echt het onderste uit de bak, het vloerveegsel. Ik kan me voorstellen dat je daar smaakjes van kunt krijgen.

Ik gebruik Iers Mos voor de menselijke consumptie. Gekocht in...Ierland. Het zijn hele mos bladeren. In allerlei kleuren, van rood naar bruin en geel. Het ziet er prachtig uit, je kan ze zo in een aquarium planten.

Aan Iers Mos zal het niet liggen, wel aan inferieur Iers Mos. Ik heb overigens het idee, dat Iers Mos wel degelijk helpt voor het klaren.

Mijnheer Balis, indien u meeleest, doe er iets aan!

Henk oet Paiz

Citaat van: frankbaeyens op 30-11-2005  00:02 uen toeval of niet, het betreft telkens Iers mos gekocht bij Brouwland, deze zomer

Dat klopt! Normaal koop ik mijn spullen bij v.d. Kooij in Jubbega, maar het zakje iers mos waar ik over sprak en wat zeer chemisch rook komt inderdaad van Brouwland. Het nieuwe zakje is weer van v.d. Kooij en rook aanmerkelijk minder chemisch.

Het is slechts een hypothese in de zoektocht naar de oplossing van een vervelend probleem, dus "brouwlandjongens" niet boos worden hoor. ;)

Groeten,

Henk  :proost2:

frankbaeyens

Zouden Liemingbrouwer en mijn niet-zo-geweldige biertjes de tocht naar het Hoge Noorden hebben overleefd, en terechgekomen zijn in de juiste diagnostische handen/monden?

ps. Heb intussen enkele van Liemingbrouwer z'n bieren geproefd. Volgens mij een heel ander probleem dan het mijne. Voor de bieren van Liemingbrouwer gok ik op infectie met melkzuur- of azijnzuurbacterie...

 :degroeten:
Frank

bbalis

Jacques Bertens bracht deze thread onder mijn aandacht, waarvoor dank.

De kwaliteitsverschillen van het Iers Mos dat wij aanbieden was onszelf ook al opgevallen. Tot voor kort hadden wij hiervoor echter geen andere leveranciers en dus ook geen echte goede oplossing. Wij waren al in onderhandeling met een belangrijke Canadese leverancier en mede door jullie thread heb ik dit versneld. Wij zullen, als alles goed gaat, de nieuwe kwaliteit (dezelfde als uw amerikaanse collega-hobbybrouwers gebruiken) kunnen aanbieden zo rond midden januari 2006.

vriendelijke groeten,

Bart Balis, Brouwland

Edwin

Kijk! Da's toch mooi :proost:

Ik ben verheugd en trots dat het forum dit onder de aandacht van Brouwland kan brengen (vooral dankzij Jacques) én dat Brouwland dit zo serius neemt dat ze versneld actie ondernemen! Mooi toch?

Het is natuurlijk wel erg jammer van de mislukte brouwsels...
Edwin

Henk oet Paiz

Zo, weer 30 liter Westmalle Tripel-kloon naar de sodemieter :echtboos: :bokser:

En je raadt het nooit ...... inderdaad bij dit brouwsel heb ik weer Iers Mos toegevoegd. De andere brouwsels tot nu toe (zonder toevoeging van iers mos) zijn volgens mij nog steeds clean, of ze nu gebrouwen zijn met bron- of kraanwater. Daar ligt het dus niet aan.

Er staat nu een proef te gisten van wort gemaakt met moutextract, waaraan tijdens het koken iers mos is toegevoegd. Ik ben zeer benieuwd of ook dit bier dezelfde smaak gaat vertonen.

Groeten,

Henk  :proost2:

EBC

Zo ziet iers mos eruit. Voor gebruik 20 minuten weken in lauwarm water. De plantjes zwellen dan op tot zeker dubbele grootte. Met water en al toevoegen aan het kokende wort, 20 minuten voor einde koken.



Jacques

Afgelopen week heb ik weer een bier gedronken met de Iers mos smaakafwijking. Deze keer was het bier gebrouwen door een lid van De Roerstok. Op zich een mooie tripel die ook weer een onaangename drogende en jodiumachtige smaak had.

Nogmaals: gooi alle Iers mos die je in huis hebt weg en haal het nooit meer in huis!

Oscar

Helemaal mee eens,

en je hebt het niet eens nodig...Een goed gebrouwen bier klaart meestal wel goed uit...en daarentegen is gist goed voor de gezondheid !
en wat is er mis met een troebel biertje..waar nog alle vitaminen en voedingsstoffen in zitten...??

Groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Adrie

De troebelheid die deels vermeden kan worden door het gebruik van Iers mos, bestaat uit eiwitten, niet uit gist.

frankbaeyens

Onderstaand de diagnose en de commentaren van Ronnie Baert (waarvoor nogmaals van harte bedankt, Ronnie!). Hij vroeg me zijn antwoord op het forum te plaatsen, wat ik dan ook graag doe. Aangezien het bericht niet in één venstertje kan, hier deel 1 en vervolgens deel 2.

Autolyse en nu?, Iers mos en verdachte smaken in Rochefort8- en Westmalle-kloons (Ronnie Baert)

In deze reeks kreeg ik van inzender Frank Baeyens een vraag rond verdachte smaken naar me toegezonden. Daarbij heb ik eerst het recept nagezien, nog wat vragen gesteld en uiteindelijk werd een flesje van zijn brouwsel geproefd. Een 2de flesje wordt volgende week in de Reynaert Wijnmakers en Bierbrouwersgilde geproefd door iemand die eveneens de proeverscursus van Prof. Delvaux gevolgd heeft.

Het naar me toegezonden onderwerp bleek op dit forum al eerder een topic van allerlei wilde onderstellingen en commentaar. De meest frappante comments waren deze in de zin van "zie je wel, dat is autolyse!, HET bewijs dat je uw bier geen 3 weken op gist mag laten staan!..." .

Wel heren, er was in het bier van Frank niet de minste vorm van autolyse te bespeuren. Wel was er een gamma aan "zware" smaken en een vleugje van muffigheid, typisch voor dat Iers mos van de laatste periode, te proeven midden op de tong, iets meer naar achteren. Ook heel wat harde bitterheid, die niet van hop blijkt te komen.
 
Laat me het recept van Frank hieronder plakken (cursief) en tussen de regels mijn commentaar toevoegen, commentaar en suggesties die moeten leiden tot een nieuw, aangepast recept.

Ronald,
Alvast antwoord op je belangrijkste vraag: Ja, ik heb in de twee vreemde brouwsels Iers mos gebruikt, en enkel (en voor het eerst) in deze twee...Het betreft Iers mos gekocht eind augustus dit jaar bij Brouwland (en door hen ingevoerd/verpakt, met productnummer 150.249.1). Vochtig/beschimmeld lijkt het helemaal niet, maar aangezien dit mijn eerste ervaring met Iers mos ik, kan ik moeilijk beoordelen of de smaak/aroma/geur afwijkend zijn...Ik breng het zakje alvast mee, wanneer ik enkele flesjes van het "besmette bier" bij je breng.


-   Met Iers mos van Brouwland nog geen grote problemen gehad, alhoewel, wees er ook voorzichtig mee, persoonlijk vind ik dat er sedert anderhalfjaar met Iers mos van alle bronnen die ik in België  kan krijgen zich smaakafwijkingen voordeden, Deze bronnen zijn: Brouwland, Natuurwinkel Pimpernel in Gent met een eigen verpakking, kwaliteit iets minder dan die van Brouwland (veel grijze substantie) en tenslotte Young's gekapt Iers mos (via BMS), dat laatste kopen we nooit meer aan.
-   Ik heb uitgevist wanneer zich in onze gilde met ALLE iers mos van YOUNG's Home Brew LTD problemen hebben voorgedaan: alle dozen (hermetisch gesloten gekapt Iers mos) met houdbaarheidsdatum 05/02/05, het probleem (schimmel) deed zich voor in de periode voorafgaand aan maart 2004. Het mos was vermoedelijk onvoldoend droog verpakt en had een walgelijke geur. Brouwsels hiermee waren voor het riool.
-   Ik heb de indruk dat de Iers mos problemen recht evenredig gegroeid zijn  met de expansie van de homebrouwactiviteit in Europa: is er wel voldoende Iers mos van goede kwaliteit beschikbaar?of anders gezegd, kan de huidige firma die dit oogst, droogt, selecteert en voorverpakt de huidige vraag wel aan?

En verder toch ook nog deze informatie betreffende het bier zelf:
 
Ingrediënten (voor 50 liter, recept geïnspireerd door Rochefort8 kloon)
 
71 leidingwater, aangezuurd met 40 ml melkzuur 80%


- Oei! 40 ml melkzuur is heel veel. Wij zuren het water an sich nooit meer aan, eerst storten en pas dan de pH meten (na 5' op 50 à 55°C) en met mondjesmaat aanzuren, vooral bij donkere brouwsels opletten! Volgende ingredienten werken meer zuurmakend: Mais, donkere mouten, ambermouten, cara's, tarwemout, tarwevlokken, havervlokken...
 Voor het leidingwater in uw streek: zal zelden nooit meer dan 3 ml melkzuur van 80% per 10 l maischwater zijn. (Watertoren Wachtebeke??). Indien uw waternet op Sint-Niklaas zit: nog minder. zie internet bij Vlaamse Watermaatschapij voor uw data van waterhardheid.
 
Hoe dan ook, dit zal geen uitstaans hebben met het probleem, het is een tip.

11,2 kg pilsmout (3 EBC) OK
1,4 kg cara crystal (120 EBC) OK
0,55kg cara 300 ('special B') (300 EBC) OK
0,1 kg black mout, niet ontbitterd (1400 EBC)

Uw bier had voldoende kleur, was zeer donker, bijna als een stout, deels door dit ingredient en deels door de donkere suiker, ik zou voor toekomst opteren voor chocolademout van 800EBC en dan iets meer, 0,2 kg b.v. hoeft niet ontbitterd te zijn, mijn ervaring=geen groot verschil bij die hoeveelheid. Die 1400 EBC roast malt komt nogal hard aan, chocolademout heeft wat meer zachtheid.

0,55 kg maïsvlokken OK

1,1 kg bruine kandijsuiker (laatste 10' koken  )

HIER ligt een hoofdreden van a)zware smaak b) te donker bier, want u heeft van die hele donkere kandijsuiker gebruikt, ik herkende de smaak meteen, die smaak primeerde op de rest, heb je dat vroeger ook nog gebruikt? Ik heb het ooit éénmaal gebruikt, nooit meer! Die donkere suiker heeft een kleurwaarde van 110EBC en dat bij een 100% kleurrendement.
Mijn advies: gebruik in plaats hiervan blonde kandijsuiker (v.b. van Candico Merksem, streepjescode
5 410301 300108 , te koop bij Carrefour, GB en Delhaize) deze suiker schat ik op een kleurwaarde van een 3tal EBC en is heel zacht in smaak. Voor uw 50 l ga ik tot 1,25 kg, als je er meer nodig hebt, dan met witte kristalsuiker.

0,35 kg witte kristalsuiker (laatste 10' koken)
85 gram East Kent Goldings hop (5,1 % alpha), FWH
iets meer ervan zodat de hopbitterheid afneemt
45 gram Spalt Select hop (4,3 % alpha) (30 min)

Van die Spalt aromahop was weinig te proeven/ruiken, teniet gedaan door de negatieve smaken/aroma's  als Iers mos?, beter slechts 15' koken. Bereken de totaalbitterheid voor de 2 hopsoorten samen voor een 35 à 40 EBU(IBU).

25 gram korianderzaad (5 min)

Van die koriander valt eigenaardig genoeg niet zoveel te proeven. Normaal geven we zelden meer dan 20 gram per 100 liter (b.v. bij witbier) en u spreekt van 50 gral per 100 liter!! Zulks zou overweldigend moeten zijn. Was dat koriander wel geplet net voor het toedienen??

20 gram Iers mos (10')

20 gram Iers mos voor 50 liter is heel veel, dat is 40g/100l, tegenwoordig hebben wij dit wegens smaakinvloed (beetje mufachtig vinden we toch) gereduceerd tot 20 g /100l, bij mezelf hier vaak 8 gram per 50 l. Ik gebruik het enkel nog voor bleek en amber bier, zelden voor donkere. Goed snel koelen en beetje laten rusten alvorens af te hevelen doet ook veel goed om weinig eiwitten in het gistvat te hebben. Kooktijd: de laatse 10', langer heeft geen zin. Noteer dat Iers mos tamelijk wat zeezout bevat (dat proef je) en dus gistremmend werkt. Goed Iers mos moet naar de zee (v.b. mosselhandel) ruiken en mag niet muf ruiken.

3 x 10 gram Safbrew S33 korrelgist

Voor zulk een recept ben je beter af met een goed actieve vloeibare gist b.v. Belgian abay.

IBU = 31
EBC = 58
Brewhouse efficiency (Promash = 78%)
 
start SG 1076
eind SG 1022


met goede gist haal je 1009..1010

alcohol 7.7 vol % (inclusief bottel-suiker, 8gram/liter)

(vervolg volgende bericht)

frankbaeyens

(deel 2 van de diagnose en commentaren van Ronnie Baert)

Werkwijze:
 (ik brouw op een RIMS, sinds mei vorig jaar,
50° C, rust 15' (32 liter brouw-water)
60° C, rust 30'
68° C, rust 60'


Die 2 samen is al goed voor 90', niet nodig, zeker met die Safbrew korrelgist heeft het geen zin een "droog bier shema" te voltrekken. Door die lange tijd vertoeven op die temperatuur krijg je nog wat extra kafbittersmaak op de koop toe. Kort in tot één temp 25 à 30'. 
75° C, rust 5'
 Advies Maischcurve: 15...20'@53°C, 30' @63°C, 10...20' @72°C naar 78°C en spoelen. Waswater nooit meer dan 78°C (kafbitterheid!)

spoelen in 30' met 22,5 liter water 78° C

Al wat nog troebel is terug naar spoelvat en uitspoelen tot SG 1013
koken 50 l wort 75', met hop/suiker/koriander/iers mos giften zie boven
 
koelen met koelspiraal in 45' tot 20° C
 
resultaat 44,5 l wort SG 1085, toevoeging 5,5 l koud water = 50 l SG 1076


Nooit meer doen: toevoegwater altijd eerst koken, dan koelen, opdat Cl er uit is, beter wat meer uitspoelen...
 
in 1/2 l gekoelde wort korrelgist opgelost, na 20' toegevoegd aan wort

Leer een goede starter te maken, zeker als je 50 l brouwt, en weet: een starter moet je flink beluchten, zoniet maak je bier i.p.v. starter.

1 week hoofdvergisting bij kamertemperatuur
overhevelen
1 week lageren bij ongeveer 16-17 °C (berging)


houdt 1 week nog op 20°C en dan 3...4 weken koud (nu: buiten!) zetten, tot -2...-3°C, dan enkele dagen in de garage, hevelen samen met bottelsuiker en beetje gist.
 
eind SG 1022
 
bottelen, na toevoeging 8g/l kristalsuiker gekookt in water, plus "schuimkraag" Brewferm (alginaten)


Die "schuimkraagdinges" is commercie, heb je hier niet nodig: er is voldoende hop en kooktijd. Gebruik dat alleen voor bieren met start SG >1085 en voor zuurbieren (kriek, rodenbach genre's)
 
18 dagen hergisting op fles bij kamertemperatuur

Ik had de indruk dat de hergisting nog niet op zijn einde was, druk was laag. Had wel mooie schuimkraag, ondanks die lage hoeveelheid CO2, reden= dat alginaat.

Voilà, vrienden tot zover de comments op het bier van Frank, hopelijk ben ik hiermee meer dan één persoon van dienst geweest.

In de hel is geen bier,
Daarom brouw ik het hier.
Ronnie.

MO

wie is Ronnie Baert ook alweer, een bekende bieroloog uit Belgie? Ik vind het heel mooi commentaar. Ik ben bang dat wij hier weinig meer aan hebben toe te voegen.
Ik heb drie flesjes van Frank in de garage staan, het moet toch lukken om dat te proeven met een paar mensen van het forum. Verder heb ik nog ca 6 (grote) flessen van liemingbrouwer, aparte recepten, ook met receptuur, die moeten we ook nog eens proeven.

wat ben ik blij dat ik nog nooit van mijn leven iers mos heb gebruikt...

Adrie

Inderdaad mooi commentaar. Kunnen we Ronnie niet gelijk erelid maken van het forum? Aan zijn commentaar heb je nog eens wat. Wat zou hij te zeggen hebben over het ijzerprobleem?

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 12-12-2005  09:19 uKunnen we Ronnie niet gelijk erelid maken van het forum?
Ronnie heeft (dacht ik) ook een receptenontwikkelaarprogramma gemaakt. Misschien heeft hij suggesties voor het nieuwe projekt?

Hans Hans

Caspar

Zeer interessante threat. Zijn er al meer mensen die de bieren geproefd hebben?

Ik heb ook nog een brouwseltje liggen waar een afwijkend smaakje aan zat (al begint ie behoorlijk weg te trekken overigens). Het gaat om mijn blonde, ik zal zaterdag wel een paar flesjes meenemen... misschien is er iemand die dit smaakje beter kan beschrijven.

Overigens, geen beste reclame voor iers mos  :-\


Ronnie

Citaat van: Adrie op 12-12-2005  09:19 uInderdaad mooi commentaar. Kunnen we Ronnie niet gelijk erelid maken van het forum? Aan zijn commentaar heb je nog eens wat. Wat zou hij te zeggen hebben over het ijzerprobleem?

NeeNee, geen erelid aub jongens, we leren het meest door te brouwen, proeven en vergelijken, niet met de PC. Trouwens ik ben te weinig in het land om regelmatig op het web te zitten, in La Douce France beschik ik niet over een vaste telefoon of kabel, dus...

Over ijzerprobleem kan ik niet meer vertellen dan wat er in cursussen staat, b.v. van de Prof Weustenraedt en Prof Baetslé. Ik herinner me nog zoiets van grootvlokkig schuim.
Als er brouwwater met veel ijzer gebruikt is kan je dat als volgt herkennen: Giet een geutje bier in een handpalm en wrijf daarna dat flink tussen je handpalm en de rug van de duim van je andere hand. Ruik dan eens aan die rug van de duim: als je dan de geur van een roeste buis herkent (of van een galvanisé buis..) dan is er brouwwater dat rijk was aan ijzer gebruikt.
In de hel is geen bier,
daarom brouw ik het hier.
ronnie.

Henk oet Paiz

Komt er nog iemand in het Noorden om enkele van mijn bieren op te pikken?

Ik heb inmiddels een proef gedaan met een batch van 3 liter gemaakt van moutextract en daar een flinke hoeveelheid Iers Mos bijgegooid tijdens het koken. Geen twijfel mogelijk, de smaak was echt verschrikkelijk, een heel erg chemische smaak. Volgens mij is Iers Mos bij mij echt de oorzaak van het probleem.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Henk,
heb je die batch ook uit laten  vergisten en gebotteld?

Henk oet Paiz

Wel uit laten vergisten, niet gebotteld. De smaak was zo sterk omdat ik echt een mega hoeveelheid Iers Mos (zo'n 10 gr. op 3 liter) had toegevoegd. Een hele muffe en chemische smaak en ook geur.

Groeten,

Henk  :proost2:

Liemingbrouwer

Hallo medebrouwers,
Met spanning zitten wij, ik en Frank, te wachten op de proeverij van woensdag a.s.
Op 29 november heb ik gezegd dat nog iets zou laten weten van de drie bieren die toen in gisting stonden.  Even ter opfrissing; deze drie bieren werden allen op een andere manier behandeld.
1)Een dubbel  met melkzuur en iers mos in een nieuw plastieken vat
2)Een witbier met citroensap en iers mos in een glazen DJ
3)Een blonde zonder melkzuur en zonder iers mos in een oude plastieken vergistingkuip

De 1 is drinkbaar doch het smaakje en de geur zit er aan.
De 2 is een lekker bier geworden doch weer het smaakje en de geur die het boeltje verknoeien
De 3 is een heel lekker biertje zonder smaakje en zonder geurtje, alleen dit biertje is niet 100% helder.  Maar al bij al neem ik er dat graag bij.  Ik kan het lagerproces misschien aanpassen om zodoende een helder biertje te bekomen..
Ik moet ook toegeven dat dit nog heel jonge bieren zijn, ze staan nog in de warme kamer.
Besluit: ik ben er bijna zeker van dat iers mos de oorzaak was van 120 L. verknoeit bier.
Als de proevers woensdag uitsluitsel brengen zal er nooit nog iers mos in mijn bieren terecht komen en moet ik meer gebruik gaan maken van brouwzouten.  In dat verband een vraagje aan Jacques; hoeveel brouwzout raad jij aan per liter maish?
Groetjes
Liemingbrouwer

MO

Liemingbrouwer,

veel informatie over brouwwater en brouwzouten staat in dit artikel.

Adrie

Nou, het ziet er naar uit dat de oorzaak van het probleem nu echt duidelijk is. Fijn dat dit forum er is, toch? In je eentje is het een stuk lastiger om oorzaken van zulke bijsmaakjes te achterhalen.

Leve ons!

Liemingbrouwer

Hallo Edwin en de andere proevers

Mijn flessen zijn voorzien van een nummering op de kroonkurk.  Soms als je meerdere flessen gelijk opent geeft dat wel eens problemen want welke kroonkurk hoorde bij welke fles. (heb ik al wel eens voorgehad)
Er is ook een gedetailleerd brouwverslag van elke soort bier bijgevoegd. De nummering komt overeen met de nummering op de flessen. 
Voor diegene die reeds radeloos werden zijn er ook bieren bijgevoegd die geen smaakje hebben, dus zullen jullie toch nog een leuke namiddag beleven.
Reeds op voorhand bedankt voor jullie inzet en bereidwilligheid om onze bieren te proeven.
En voor de rest aan iedereen hier op het forum een gezellig kerstfeest en bruisend (bier?) Eindejaar toegewenst.

Groetjes
Liemingbrouwer

Henk oet Paiz

Vanmorgen heb ik vier bieren aan Johannes meegegeven, die ze bij de proevers zal afleveren. Het gaat om de volgende bieren, waarvan de recepten als bijlage bij dit bericht zijn gevoegd:

1. Blond, nr. 25
2. Westmalle Tripel-kloon nr. 6, nr. 28
3. Paisch, een kölsch, nr. 29
4. Bok, nr. 32.

Succes met het proeven, ik ben benieuwd of de afwijkende smaken van de verschillende brouwers hetzelfde zijn.

Groeten,

Henk  :proost2:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.