Bijsmaak door slecht Iers Mos

Gestart door frankbaeyens, 25-09-2005 01:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Met bier over de post sturen heb ik hele slechte ervaringen.

Waar woon je zodat we kunnen kijken hoe we het georganiseerd krijgen dat ik het bier kan proeven.

Johannes

Ik heb om dezelfde reden niet gereageerd. ik denk dat je het beste een keurmeester kunt benaderen, brouwers zijn afhankelijk van hun eigen brouwfouten als het gaat om herkennen van smaakafwijkingen; keurmeesters zijn hierop getraind en zullen beter in staat zijn een smaakafwijking te herkennen. (Tenzij je natuurlijk een meer of minder ervaren brouwer treft die al deze smaakafwijkingen al kent....)

mailtje naar het BKG?

Johannes

Jacques

Johannes,

Ik zou het bier kunnen keuren maar ook een ander lid van het BKG dat dicht in de buurt van Frank woont. Even weten waar Frank woont is daarom wel handig.

Johannes

Ik bedoelde dezelfde reden als Herman, jouw post kwam nog tussendoor.  ;)

frankbaeyens

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik woon in Moerbeke-Waas, Oost-Vlaanderen, dus in de buurt van Gent/Lokeren/Sint-Niklaas/Zelzate!
Frank

Jacques

Hoi Frank,

Ik heb slecht en goed nieuws voor je.

Het slechte nieuws is dat het BKG met name in Nederland actief.

Het goede nieuws is dat bij jou in de buurt KaHo St. Lieven in Gent te vinden is waar heel veel gedaan wordt aan het proeven van bier. Mogelijk kan prof. Guido Aerts, één van zijn medewerkers of leerlingen je helpen. Verder is het Reynaert Gilde in Lochristi in de buurt. Daar kun je ook ervaren hobbybrouwers vinden waaronder Ronald Baert.

Herman

Volgens mij zag ik laatst dat RonBaert lid is geworden van het forum.

frankbaeyens

Erg bedankt voor de tips! Ik zal alvast Ron Baert een berichtje sturen. Overigens, Nederland is niet zo ver voor me: ik woon vlakbij Hulst/Axel/Sas-Van-Gent, dus mocht het BKG ook in die regio actief zijn...
Frank

Henk oet Paiz

Hallo Frank,

Na het lezen van deze thread kom ik een aantal zaken tegen die ik herken van de dingen die ik het afgelopen jaar heb ervaren. Er zijn een aantal opmerkelijke overeenkomsten, maar ook duidelijke verschillen.

Mijn ervaringen kun je lezen in deze thread.

Ten eerste heb ik de bijsmaken in mijn bier nooit geassocieerd met gistsmaak. Wel is het een zeer penetrante medicinale smaak die in de loop van de tijd alleen maar erger wordt.

Wat mij opvalt is dat jij aangeeft dat sommigen het bier toch lekker vinden en de bijsmaak kennelijk niet proeven. Dat is bij mij ook zo. Er zijn mensen die het gewoon niet ruiken/proeven. Mijn buurman heeft kratten vol opgedronken en zelfs meegenomen op vakantie. Bij mij ging het volgens de kenners om chloor- of joodfenol. Op de site van Hoorns Hopbier las ik dat mensen hiervoor wel of niet gevoelig kunnen zijn en dat sommigen dat dus inderdaad gewoon niet proeven, hetgeen ik mij nauwelijks kan voorstellen.

Wat ik vaak heb meegemaakt is dat ik de bijsmaak in het jongbier nog niet kon traceren, maar met name na het bottelen na een paar weken was het overduidelijk aanwezig. Ook bij mij waren een aantal dingen in elk bier opnieuw te herkennen: een slechte onstabiele schuimkraag (grote bellen en direct weg), problemen bij het helder worden van het bier en het niet zo ver doorgisten van het bier als ik anders gewend was.

Na het compleet vervangen van mijn brouwinstallatie, op de pannen na, was het probleem niet verholpen. Er bleven toen maar weinig mogelijkheden over. Of ik had te maken met een hardnekkige infectie (niet ondenkbaar als je kijkt naar de feiten: slechte schuimkraag, niet helder worden van het bier) of er was iets structureel mis met het brouwwater.

Recent heb ik een batch gebrouwen met bronwater uit de supermarkt. Resultaat een heerlijk blond bier zonder bijsmaakjes. Ook had ik het geheel nog eens goed onstmet met chemipro (de oorspronkelijke met actief chloor). Vervolgens een zelfde batch gebrouwen maar nu weer met kraanwater. Dat bier is gisteren gebotteld, volgens mij ook zonder vervelende bijsmaakjes. Vorige week een barley wine gebrouwen met een supervergistingsgraad (van 1095 naar 1010 binnen één week) tot nu toe ook geen vervelende smaakjes ontdekt.

Ik ben er dus nog niet achter waardoor het probleem is ontstaan, maar kennelijk is het weg. Dat zou verklaard kunnen worden doordat ik alles nog eens goed heb ontsmet en daardoor de infectie te pakken heb. Een andere mogelijkheid is dat het brouwwater veranderd is. Dat lijkt raar, maar een goede kennis van mij vertelde mij na het horen van mijn problemen, dat hij al een hele tijd 's morgens onder de douche vond dat het water naar jodium rook. Dat zou kunnen kloppen met de ervaringen van Jacques na het proeven van mijn bier, die eerder aan joodfenol dan aan chloorfenol dacht. Twee weken geleden vertelde mijn kennis mij dat hij de vreemde jodiumgeur sinds kort niet meer had waargenomen. Een vreemd verhaal, maar wie weet....

Toevallig heb ik gisteren tijdens het brouwen van mijn 8e Westmalle Tripel-kloon eraan gedacht dat het probleem ook veroorzaakt zou kunnen zijn door het Iers Mos. Dit pas ik eigenlijk altijd toe en heb er nooit problemen mee gehad. Echter bij de laatste brouwsels heb ik het niet toegepast en die zijn kennelijk weer goed. Toen ik gisteren aan het zakje rook nam ik een erg medicinale smaak waar. Omdat ik nog een nieuw zakje had heb ik daar ook aan geroken en daar rook ik het niet aan. Dit heb ik toen maar aangebroken en de vorige voorraad weggegooid.

Een heel verhaal, maar wie weet heb je er wat aan. Bij mij is inmiddels meer dan 200 liter bier verknald, dus het leek me goed mijn ervaringen met jou te delen. Als er een mogelijkheid is wil ik met alle plezier een biertje van je proeven om te kijken of het hier om hetzelfde probleem gaat.

Succes en groeten,

Henk  :proost2:




Liemingbrouwer

Hallo Henk en brouwers

Het lezen van uw ervaring doet bij mij ook een belletje rinkelen want ik herken dit.  Een tijdje geleden heb ik eens een berichtje geplaatst met de vraag hoe ik aan dat metaalsmaakje kom, maar eigenlijk en door verschillende proevers vastgesteld heeft het meer iets weg van wat u beschrijft.  Ik heb ook soms last van een smaakje die er in eerste instantie niet was. Vooral bij lichte (blonde)bieren valt het op.   Bij het proeven van de bieren, na het koken, gedurende de gisting, na de gisting, voor het bottelen is er helemaal geen smaakje maar na de warme lagering duikt plots een smaakje op en dit verdwijnt niet meer. Ik heb al verschillende ontsmettingen doorgevoerd maar dit heeft niet tot gevolg dat het volgende bier smaakvrij is of niet. Ik heb nu drie bieren die staan te vergisten en alle drie zijn ze op een andere manier behandelt, zonder melkzuur en met citroensap, zonder iers mos, vergist in glazen fles, vergist in een nieuwe plastieken gistvat, en zelf eentje met gedeeltelijk fleswater.
Het resultaat ken ik pas binnen een viertal weken natuurlijk.  En dan zal ik onmiddellijk hetzelfde bier opnieuw brouwen voor bevestiging.
De flesbehandeling was steeds dezelfde (dus daaraan kan het niet liggen) propere flessen werden gevuld met chempro oxi en blijven tien minuten staan en worden dan met heet water gespoeld.
Het leidingwater zou er wel voor iets kunnen tussen zitten; want de laatste brouwsels laat ik steeds een grote hoeveelheid leidingwater weglopen voor ik water neem om te brouwen. Het eerste water is niet zuiver van kleur wanneer ik vergelijk in twee witte emmers.

Groetjes
Liemingbrouwer

EBC

Ik adviseer je om na de Chemipro te spoelen met koud water, in plaats van met heet water.
Eenmaal ontsmet, zijn hogere temperaturen goed voor bacteriegroei en dat wil je juist voorkomen. Zeker indien je al vermoedt dat het water oorzaak kan zijn.

Adrie

??? Als het water de oorzaak is moet je juist helemaal niet spoelen óf met gekookt en vervolgens afgekoeld water.

Liemingbrouwer

Bouwers,
Ik denk niet dat het leidingwater bacteriën bevat maar wel te veel onsmettingsmiddel in een of andere vorm.
Maar ik zal de volgende drie brouwsels ook de flessen ontsmetten en spoelen met koud fleswater.
Volgens mij zit ons probleem meer in de richting van wat Henk beschrijft, Iese mos, melkzuur of de mout??
Als het leidingwater de oorzaak zou zijn is het voor de toekomst wel heel moeilijk om nog iets fatsoenlijk te brouwen vermits u (Adrie)suggereerd dat zelfs de flesjes spoelen deze besmetting kan veroorzaken.
Groetjes

Adrie

Als het leidingwater bacteriën bevat (wat ook betwijfel), dan kan dat een risico op besmetting zijn. Ook gechloreerd water dat achter blijft in de flessen kan een onaangename smaak veroorzaken. Zuiver water gebruiken is altijd aan te bevelen.

Johannes

Leidingwater bevat in hele beperkte mate bacterien althans volgens de analyse die ik ooit heb opgevraagd bij het waterleidingbedrijf. Voor naspoelen van gedesinfecteerde vaten e.d. hoef je m.i. niet bang te zijn voor bacterien. Wanneer het waterbedrijf chloor toevoegd heb je een probleem dan kun je niet meer naspoelen met leidingwater.

Henk oet Paiz

Citaat van: Johannes op 29-11-2005  11:17 uLeidingwater bevat in hele beperkte mate bacterien althans volgens de analyse die ik ooit heb opgevraagd bij het waterleidingbedrijf. Voor naspoelen van gedesinfecteerde vaten e.d. hoef je m.i. niet bang te zijn voor bacterien. Wanneer het waterbedrijf chloor toevoegd heb je een probleem dan kun je niet meer naspoelen met leidingwater.

Volgens mij ligt het probleem niet in deze zaken. Bacteriën in leidingwater lijkt mij uitgesloten, in ieder geval niet in die mate waarin wij er last van zouden kunnen hebben. Mocht het waterbedrijf het water chloreren, hetgeen zij trouwens ten zeerste ontkennen, dan nog zou dat het naspoelen van de flessen niet die bijsmaak kunnen opleveren in de mate waarin ik dat heb gehad. Ik weet dat de smaakdrempel laag is, maar bij mij was het zo overduidelijk aanwezig dat ik dat uitsluit. Trouwens vrij chloor in het brouwwater is door het vooraf koken van het water te verwijderen en dat hoeft dus niet direct een probleem te zijn.

Ik houd het toch op een infectie die door goed ontsmetten te voorkomen moet zijn. Als het toch aan het brouwwater zou liggen dan denk ik eerder aan jood dan aan chloor. Ook sluit ik het Iers mos niet uit, maar dat is dan een kwestie van een "slechte" partij, dat laatste zakje rook echt heel erg chemisch! Is het trouwens niet zo dat jood een bestanddeel is dat voorkomt in Iers mos, heren chemici?

Op het internet vond ik de volgende zinsnede: "Zowel broom als jodium werden voor het eerst geïsoleerd uit zeewierasse, in Japan wordt jodium nog steeds uit wieren geëxtraheerd. Het staat op deze site onder feit 33.

We zoeken verder.... :denken:

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Klopt, jood komt voor in zeewater en in verhoogde concentraties in zeewier. Echter, hele volksstammen gebruiken iers mos zonder problemen. Het zou dan net een partij moeten zijn met een extra hoog joodgehalte.

Henk oet Paiz

Ik heb inderdaad altijd al iers mos gebruikt. Maar de geur van het oude zakje t.o.v. het nieuwe zakje gaf mij toch wel te denken.

We hebben nu drie verhalen die op elkaar lijken. We moeten eerst vaststellen of het inderdaad om dezelfde afwijking gaat. Jacques zou daar een rol in kunnen spelen, die heeft in ieder geval een aantal van mijn bieren geproefd. Daarna zouden we kunnen kijken wat de overeenkomsten bij de drie brouwers zijn die de oorzaak voor het probleem kunnen vormen.

Groeten,

Henk  :proost2:

Liemingbrouwer

Hoi Henk,
Dat is misschien geen slecht idee.
Zaterdag kom ik normaal naar Nederland, ik rijd naar Jos Vdijck om een pomp op te halen, die woont in Oss.
Als ik eventueel een kleine omweg maak kan ik dan bij iemand mijn bier afzetten zodoende dat het door de proevers kan vastgesteld worden dat we over de zelfde afwijking praten.
Ps Ik kom van Leuven België
Groetjess
Liemingbrouwer

Johannes

Als je bij Jos wat flessen achterlaat kun je in elk geval bijna de helft van de beheerders van het forum en het hele Maasland gilde laten proeven.

Liemingbrouwer

Hallo brouwers
Er komt een hele lading (slecht)bier jullie kant op want ik zal ook de bieren van Frank meebrengen zaterdag.
Groetjes
Liemingbrouwer

frankbaeyens

Henk, heb je hele verhaal en de thread waarnaar je verwees nog eens doorgelezen. Wat een lijdensweg! Bedankt voor de uitvoerige én informatieve reactie! Ben benieuwd wat de kenners van het bier van mij en Liemingbrouwer zullen vinden (bezorg jij hen overigens ook flessen?)...ik ben meer en meer gewonnen voor de "Iers-mos" hypothese, zeker aangezien Liemingbrouwer me liet weten dat zijn mislukte bieren ook...met Iers mos werden geklaard (en toeval of niet, het betreft telkens Iers mos gekocht bij Brouwland, deze zomer). Maar laten we wachten op het verdict!

 :degroeten:

Frank

Jacques

Misschien wordt het tijd dat hobbybrouwers massaal geen Iers mos meer gaan gebruiken. Kunnen we er ook geen problemen meer mee hebben. Veel verandeirng heb ik in ieder geval niet gemerkt toen ik het niet meer ging gebruiken.

Johannes

Zou er misschien een mogelijkheid zijn om evt. jodium in iers mos aan te tonen? (Met zetmeel bijv.  ;) ) dan weten we het zeker.

Liemingbrouwer

Goeie morgen allen,
Ik zal zaterdag een beetje iers mos (waarschijnlijk de oorzaak) meebrengen met de flesjes die ik afzet bij Jos dan kunnen jullie eens een onderoekje instellen( ruiken of testen niet in jullie bier doen hoor).
Groetjes


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.