Hallo Frank,
Na het lezen van deze thread kom ik een aantal zaken tegen die ik herken van de dingen die ik het afgelopen jaar heb ervaren. Er zijn een aantal opmerkelijke overeenkomsten, maar ook duidelijke verschillen.
Mijn ervaringen kun je lezen in
deze thread.
Ten eerste heb ik de bijsmaken in mijn bier nooit geassocieerd met gistsmaak. Wel is het een zeer penetrante medicinale smaak die in de loop van de tijd alleen maar erger wordt.
Wat mij opvalt is dat jij aangeeft dat sommigen het bier toch lekker vinden en de bijsmaak kennelijk niet proeven. Dat is bij mij ook zo. Er zijn mensen die het gewoon niet ruiken/proeven. Mijn buurman heeft kratten vol opgedronken en zelfs meegenomen op vakantie. Bij mij ging het volgens de kenners om chloor- of joodfenol. Op de site van Hoorns Hopbier las ik dat mensen hiervoor wel of niet gevoelig kunnen zijn en dat sommigen dat dus inderdaad gewoon niet proeven, hetgeen ik mij nauwelijks kan voorstellen.
Wat ik vaak heb meegemaakt is dat ik de bijsmaak in het jongbier nog niet kon traceren, maar met name na het bottelen na een paar weken was het overduidelijk aanwezig. Ook bij mij waren een aantal dingen in elk bier opnieuw te herkennen: een slechte onstabiele schuimkraag (grote bellen en direct weg), problemen bij het helder worden van het bier en het niet zo ver doorgisten van het bier als ik anders gewend was.
Na het compleet vervangen van mijn brouwinstallatie, op de pannen na, was het probleem niet verholpen. Er bleven toen maar weinig mogelijkheden over. Of ik had te maken met een hardnekkige infectie (niet ondenkbaar als je kijkt naar de feiten: slechte schuimkraag, niet helder worden van het bier) of er was iets structureel mis met het brouwwater.
Recent heb ik een batch gebrouwen met bronwater uit de supermarkt. Resultaat een heerlijk blond bier zonder bijsmaakjes. Ook had ik het geheel nog eens goed onstmet met chemipro (de oorspronkelijke met actief chloor). Vervolgens een zelfde batch gebrouwen maar nu weer met kraanwater. Dat bier is gisteren gebotteld, volgens mij ook zonder vervelende bijsmaakjes. Vorige week een barley wine gebrouwen met een supervergistingsgraad (van 1095 naar 1010 binnen één week) tot nu toe ook geen vervelende smaakjes ontdekt.
Ik ben er dus nog niet achter waardoor het probleem is ontstaan, maar kennelijk is het weg. Dat zou verklaard kunnen worden doordat ik alles nog eens goed heb ontsmet en daardoor de infectie te pakken heb. Een andere mogelijkheid is dat het brouwwater veranderd is. Dat lijkt raar, maar een goede kennis van mij vertelde mij na het horen van mijn problemen, dat hij al een hele tijd 's morgens onder de douche vond dat het water naar jodium rook. Dat zou kunnen kloppen met de ervaringen van Jacques na het proeven van mijn bier, die eerder aan joodfenol dan aan chloorfenol dacht. Twee weken geleden vertelde mijn kennis mij dat hij de vreemde jodiumgeur sinds kort niet meer had waargenomen. Een vreemd verhaal, maar wie weet....
Toevallig heb ik gisteren tijdens het brouwen van mijn 8e Westmalle Tripel-kloon eraan gedacht dat het probleem ook veroorzaakt zou kunnen zijn door het Iers Mos. Dit pas ik eigenlijk altijd toe en heb er nooit problemen mee gehad. Echter bij de laatste brouwsels heb ik het niet toegepast en die zijn kennelijk weer goed. Toen ik gisteren aan het zakje rook nam ik een erg medicinale smaak waar. Omdat ik nog een nieuw zakje had heb ik daar ook aan geroken en daar rook ik het niet aan. Dit heb ik toen maar aangebroken en de vorige voorraad weggegooid.
Een heel verhaal, maar wie weet heb je er wat aan. Bij mij is inmiddels meer dan 200 liter bier verknald, dus het leek me goed mijn ervaringen met jou te delen. Als er een mogelijkheid is wil ik met alle plezier een biertje van je proeven om te kijken of het hier om hetzelfde probleem gaat.
Succes en groeten,
Henk