Bijsmaak door slecht Iers Mos

Gestart door frankbaeyens, 25-09-2005 01:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Wat dat betreft heeft mijn buurman meer lol met z'n Amsteltjes als wij met de
speciale topbieren.

 :hoera:

Henk oet Paiz

Citaat van: Adrie op 11-01-2006  09:52 uOpvallend was dat niet iedereen de smaak even goed proefde.

Dat is inderdaad heel frappant, mijn buurman bijvoorbeeld die drinkt mijn bieren met smaak en vraagt mij regelmatig wat mij toch mankeert. ::) Een logische verklaring trouwens Jacques, dat je smaakdrempel verlaagd wordt als je een smaak herkent, ik rook het de laatste keer tijdens de hoofdvergisting al. Dit was de tripel die jullie geproefd hebben. Ik vind dat de smaak daarin overweldigend aanwezig is, maar bij de brouwsels die jullie eerder hebben geproefd dus nog sterker? :'(

Jongens, heel erg bedankt dat jullie je hebben opgeofferd, Johannes jij in het bijzonder bedankt voor het transporteren. Nu weet ik tenminste zeker dat ook mijn smaakje afkomstig is van het Iers Mos.
Inmiddels heb ik dit jaar al weer 2 keer gebrouwen: een blonde en een red irish ale. Binnenkort kan ik dus weer genieten van een lekker eigen gebrouwen biertje. :proost2:

Groeten en tot brouws,

Henk  :proost2:


frankbaeyens

Even ter bevestiging van jullie analyse: heb intussen 50 l tripel en 50 l hommelbier gebrouwen, zonder iers mos (of wat dacht je), en: géén vieze smaakjes, maar twee prima bieren geworden!!  :dansen:
Frank

MO

Frank, dat is goed nieuws! Zou je als blijk van dank voor de bewezen dienst je recept voor het hommelbier hier willen posten, het liefst met proefnotities en vergelijking met het origineel. We zijn al een tijdje bezig om dit bier te klonen.

Adrie

Fantastisch, Frank! De waarde van dit forum is maar weer eens bewezen.

frankbaeyens

Beste MO,

Citaat van: MO op 30-01-2006  14:37 uFrank, dat is goed nieuws! Zou je als blijk van dank voor de bewezen dienst je recept voor het hommelbier hier willen posten, het liefst met proefnotities en vergelijking met het origineel. We zijn al een tijdje bezig om dit bier te klonen.

Ik volg nog steeds het "originele" recept van de Deltabrouwers, dus veel nieuws heb ik je niet te bieden...Het enige verschil is dat ik wel eens een Safbrew S33 of een Safale S04 heb gebruikt, met mooi resultaat. Ik beschouw dit zeker niet als een "perfecte" kloon van Hommelbier. Ik bekom een bier dat een fractie lichter van kleur is, met evenwel dezelfde kleurtint en helderheid als een Hommel; schuimontwikkeling en schuimvastheid zijn identiek. De neus lijkt me iets minder een licht-zure toets te bevatten dan Hommel. Ook de smaak/aroma zijn wat afwijkend: iets minder moutig dan het origineel, méér hoptoetsen, en iets minder honing-aroma dan de "echte" Hommel. Geen perfecte kloon dus...maar ik verkies persoonlijk mijn zelfgebrouwen Hommel-benadering boven het origineel  ;)

Frank

Jos Groen

Ierse mos , ik hoor er steeds meer over, maar welke verhoudingen moet gebruikt worden , ? is het per liter bier , of in verhouding met mout ?
Ik zag ergens een recept voor 25 liter bier met 10 gram ierse mos ....

Weet iemand de verhoudingen ? of zit ik weer eens te suffen ?

Oscar

Citaat van: Jos Groen op 14-11-2006  19:53 uIerse mos , ik hoor er steeds meer over, maar welke verhoudingen moet gebruikt worden?

Goed lezen op het forum (ook de titel van deze draad) leert je om GEEN IERSE MOS te gebruiken! Is nergens voor nodig, Je bier wordt vanzelf wel helder!

Groeten en gezondheid
Oscar

Jos Groen

En waarom niet, kom op zeg, vertel mij de verhoudingen het wordt niet voor niets verkocht, en afgelopen donderdag op een cur6 dag heb ik gehoord dat het echt werkt. De verhoudingen weet niemand hier?


Oscar

Citaat van: Jos Groen op 14-11-2006  22:00 ude verhoudingen weet niemand hier?

Gebruik de zoek functie eens : Begin op de startpagina en zoek op ierse mos of lees deze draad eens

Tip : Probeer het eerst eens zonder. :duimop:

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

Jos,

Met goed iers mos is er niks aan de hand. Gebruik 4-5 gram per 10 liter wort. Eerst een half uur weken in lauw water, daarna 20 minuten meekoken.  :lessmile:

Probeer heel mos te krijgen voor de menselijke consumptie. Blijf weg van die kleine bruine snippers vol schelpen. Goed iers mos ziet er zo uit:



Volgens mij hebben al die iers mos klagers op dit forum nog nooit zulk iers mos gezien, laat staan gebruikt!  :neenee:

frankbaeyens

Jos, mijn Iers mos mag je alvast helemaal gratis komen afhalen  ;D

Neen even ernstig: als je het hele verhaal hierboven leest, kan je alvast één ding onthouden. Met bepaalde batches van Iers Mos is er wel dégelijk iets mis gegaan in het verleden. Ik heb er alvast 100 liter bier mee verknoeid. En sinds ik géén Iers Mos meer gebruik, is mijn bier er niet minder helder op geworden, ik zou bijna zeggen integendeel!

Brouwgroeten,

frank  :degroeten:

Jacques

Neem het aan van een oude rot die vele jaren Iers mos gebruikt heeft.

GEBRUIK HET NIET!

Het heeft simpel geen toegevoegde waarde. Als je een iets betere smaak wilt hebben kun je ook een snufje keukenzout toevoegen. Voor het klaren van het bier heeft het zoals hiervoor al is aangeven weinig effect.

EBC

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat, hoe mooi mijn mos ook is, ik het de laatste twee keer niet meer gebruik...

Ik merk geen noemenswaardig verschil in helderheid, maar zeker ook niet in smaak.

Jos Groen

ik wil het de volgende keer wel gaan gebruiken maar ik zie dat ik inderdaad die kleine rot snippertjes heb , en dat is dus niet de bedoeling, de foto is trouwens wel super duidelijk, gek dat van gelder dan de snipperjes verkoopt :S

m :huilen: :huilen:

MO

Goed en wijs besluit! Ik hoop dat je uit de reacties hebt kunnen maken dat reeds diverse mensen hebben aangetoond dat iers mos geen positief invloed op je bier heeft. Meestal heeft het geen invloed, soms geeft het heel heel vies bier.

EBC

Wees gerust, ik zal deze discussie niet opnieuw openen...

Maar zoals ik in het Reisverslag Florida vertelde, gebruiken ze bij Yuengling op commerciele schaal Iers Mos. Nu heb ik de laboratium man aldaar een mail gestuurd en gevraagd om hun visie op het gebruik ervan. Zij hebben wellicht laboratorium onderzoeksresultaten, of iets dergelijks...
Ik heb in de mail aangegeven dat wij hier het gebruik hebben 'stopgezet'. Ik ben benieuwd naar hun reactie...

Wordt misschien vervolgd.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.