Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn eerste all grain brouwsels  (gelezen 2658 keer)

Offline birdieb

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Mijn eerste all grain brouwsels
« Gepost op: 03-03-2008 22:12 u »
Bij deze dan zoals belooft in mijn stel-voor item, een verslag van mijn eerste all grain brouwsels. In eerste instantie zal ik de eerste beschrijven, die niet zo geweldig soepel verliep.

Op zaterdag 9 februari was het dan eindelijk zover, alles gereed om te beginnen aan mijn eerste all grain brouwsel. Vol goede moed om 13.00 uur begonnen. Het was een bijzonder mooie dag zodat ik lekker buiten heb gestaan met de schrootmolen (110.030.4 Brouwland).

Het recept wat ik wilde gaan brouwen was het volgende:

Voor 13 liter wort:
Pilsmout3 EBC2700 gram
Czech Saaz3%12 gram20 min
Hallertau Perle5.5%18 gram60 min

Na het schroten de weckpan (27 liter) op een gaspit gezet, en de benodigde hoeveelheid maischwater daarin gedaan. Vanuit de kraan is het water al 55 graden.
Het volgende maischschema heb ik gehanteerd:
63 graden30 minuten
70 graden15 minuten
78 graden5 minuten

Dus even doorverwarmen naar 65 graden, en toen de geschrote mout gestort, zodat ik op 63 graden kwam. Daarna lekker roeren, en het schema aangehouden. De zetmeel proef tijdens het einde van de 70 graden stap wees uit dat er geen zetmeel meer aanwezig was. Dus uitmaischen, waarbij het me al op viel dat het bereiken van de 78 graden niet echt vanzelf ging, dat duurde nogal lang.

Maar toch aan het filtreren kunnen beginnen, met het zelfgemaakte filter (dankzij dit forum, zie dit bericht). Met het spoelwater was het een beetje klooien met de waterkoker, om snel voldoende water van 80 graden te krijgen, maar dat is uiteindelijk wel gelukt. Het filtreren verliep verder zonder problemen, en na een +/- 25 minuten had ik de gefilterde wort in een emmer. Bijzonder nieuwsgierig naar de dichtheid, dus een eerste meting met de hydrometer gedaan op afgekoelde wort, en die kwam uit op 1.040 (16 liter), helemaal niet onaardig vond ik zelf, Promash gaf hierbij een efficiŽntie van 77%. Ondertussen was het al zo rond 17.00 uur.

Snel de weckpan schoongemaakt, en het wort daarin gedaan, om het te gaan koken, en hier begonnen de echte problemen te ontstaan. Na een bijzonder lang traject bleef de thermometer steken op 94 graden. Het gaspitje kreeg de boel niet warmer. De paniek sloeg natuurlijk toe, en daarom maar met de pan naar de keuken verhuist, waar ik het geprobeerd heb op de keramische kookplaat. Helaas, dit werkte ook niet, de temperatuur liep zelfs omlaag, en bleef steken bij zo'n 90 graden. De juichstemming van de behaalde SG sloeg erg snel om in een behoorlijk slechtere stemming. Tja, wat nu.

Gelukkig ineens een heldere ingeving: Ik heb een zogenaamde skottelbraai (barbecue) met naar mijn idee wel een redelijke vlam. De skottel er afgelaten, en met wat ijzerringen wat afstand gecreŽerd tussen de weckpan en de vlam, en daar stond het geheel. (Bijzonder instabiel, dat wel) Na enige tijd kwam het dan toch aan de kook! De hop toegevoegd, zoals in het recept, en het koken kunnen afronden.

Daarna weer via hetzelfde filter als hierboven al genoemd het wort gefilterd, en middels een platenkoeler overgeheveld naar het gistvat. Nogmaals de SG gemeten, die kwam nu hoger uit dan bedoeld, maar er was minder wort over, dus dit nog weer aangevuld met water, zodat ik uiteindelijk een SG had van 1.048, en daarna de gist (S33) toegevoegd.

Al met al om 21.15 de boel weer schoon en opgeruimd.

De vergisting kwam snel op gang, en na 4 dagen alles overgeheveld naar de mandfles, waar het nog weer 10 dagen in heeft gezeten, en daarna gebotteld (flesjes en beertender vaatjes) bij een SG van 1016. En nu is het afwachten...

Vragen die ik naar aanleiding van deze brouwsessie heb, en nog geen antwoord voor heb kunnen vinden via het forum:

- het brouwen zonder daadwerkelijk te spoelen, hoe ga ik daar in ProMash mee om? (Hoef ik me niet meer om het spoelwater te bekommeren) Ik lees 30% meer mout gebruiken, maar dit moet ik dan wel of niet in ProMash aangeven?
- hoe hevel ik over van het gistvat naar de mandfles (na de hoofdvergisting) zonder de troep van de bodem mee te hevelen, en belangrijker, de donkere stukken die in het schuim op het bier drijven? (Hetzelfde geld ook nog weer voor het overhevelen van de mandfles naar de bottelemmer, dan gaat het alleen om het bezinksel)
- tijdens het bottelen was het bier nog totaal niet helder. Komt dit omdat ik de 55 graden stap niet heb uitgevoerd?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Mijn eerste all grain brouwsels
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2008 22:26 u »
Een s.g. van 1016 lijkt me ook nog erg hoog, het bier is waarschijnlijk nog niet uitgegist. Ik waarschuw voor spuiters, misschien zelfs explosies.

Het bier trekt sowieso niet helder in 10 dagen, dat gebeurt pas in de fles of met een andere gist, die wel snel(ler) helder trekt.

Over dat niet spoelen is veel te vinden hier op het forum, ik heb er geen ervaring mee.

Wat voor een brander heb je gebruikt, die niet aan het koken kwam? Bij mij lukt het namelijk (zelfs) om met de standaard brander van Brouwland 40 liter wort te koken, zo'n klein weckketeltje lijkt me dus niet zo'n probleem voor een beetje goede brander.

Het hevelen werkt trouwens het beste met een goede hevel, hierover is pas nog een draadje geweest. Probeer de zoekfunctie eens, dan zal je hem zo vinden denk ik. Volgens mij heette het draadje hevelellende.

:degroeten:
Wesley

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2008 22:31 u »
Een mooi verhaal van een eerste graan brouwsel. Zo te lezen is het best goed gegaan.

Ik heb ook eens een tijdje met de skottelbraai als brander gewerkt. Het gaat wel maar het is niet helemaal optimaal. Ik had toen de skottelbraai vastgezet op de workmate. In de in skottelbraai zitten drie gaatjes waar ik een boutje in gedraaid had om wat afstand tot de vlam te krijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2008 22:36 u »
Vragen die ik naar aanleiding van deze brouwsessie heb, en nog geen antwoord voor heb kunnen vinden via het forum:

- het brouwen zonder daadwerkelijk te spoelen, hoe ga ik daar in ProMash mee om? (Hoef ik me niet meer om het spoelwater te bekommeren) Ik lees 30% meer mout gebruiken, maar dit moet ik dan wel of niet in ProMash aangeven?
- hoe hevel ik over van het gistvat naar de mandfles (na de hoofdvergisting) zonder de troep van de bodem mee te hevelen, en belangrijker, de donkere stukken die in het schuim op het bier drijven? (Hetzelfde geld ook nog weer voor het overhevelen van de mandfles naar de bottelemmer, dan gaat het alleen om het bezinksel)
- tijdens het bottelen was het bier nog totaal niet helder. Komt dit omdat ik de 55 graden stap niet heb uitgevoerd?

In Promash moet je in het scherm Water needed de hoeveelheid spoelwater (Sparge Liters) op 0 zetten.
Als ik niet spoel heb ik 10% minder rendement (75% in plaats van 85%). Door het rendement aan te passen (% Efficienty) in het scherm Recipe Formulation zorg er voor dat het programma de benodigde hoeveelheden juist berekend worden.

Om te voorkomen dat je het bezinksel mee overhevelt kun je een hevel gebruiken met een dopje op het uiteinde.

Vaak is het bier nog niet helder bij het bottelen. Meestal komt dat omdat er nog gist in het bier zweeft. Maar het kan ook door het overslaan van een stop tussen 50 en 56 ļC. In dat geval moet je meer geduld hebben voordat het bier helder wordt.

Offline birdieb

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2008 22:38 u »
Citaat
Een s.g. van 1016 lijkt me ook nog erg hoog, het bier is waarschijnlijk nog niet uitgegist. Ik waarschuw voor spuiters, misschien zelfs explosies.

Hmmm... die flesjes en beertender vaatjes staan op dit moment nog in de woonkamer, omdat het daar wat warmer is. Misschien niet zo verstandig?

Citaat
Over dat niet spoelen is veel te vinden hier op het forum, ik heb er geen ervaring mee.

Dat klopt, ik heb er al een hoop over gelezen, alleen snap ik nog niet hoe ik dit met promash moet gaan doen. Ik lees over 30% meer mout gebruiken, alleen dan zegt ProMash dat ik op een hoger SG uit komt.

Citaat
Wat voor een brander heb je gebruikt, die niet aan het koken kwam? Bij mij lukt het namelijk (zelfs) om met de standaard brander van Brouwland 40 liter wort te koken, zo'n klein weckketeltje lijkt me dus niet zo'n probleem voor een beetje goede brander.

Ik had een soort gastoestel met drie pitten op een gasfles. Allemaal niet echt bijzonder royale branders. Ik heb na de eerste brouwsessie zo'n mamoet brander gekocht, en dat ging de tweede sessie uitstekend.

De draad over het hevelen zal ik even opzoeken, ik heb nu de indruk dat er door het ongelukkige hevelen nogal wat bier verdwijnt met het bezinksel in het riool.

Bert.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2008 22:43 u »
Hmmm... die flesjes en beertender vaatjes staan op dit moment nog in de woonkamer, omdat het daar wat warmer is. Misschien niet zo verstandig?

Jawel mooi warm laten staan anders gaat de hergisting op de fles/fust wel erg langzaam. SG van 1016 is niet heel erg hoog dus ik verwacht niet zoveel problemen. Misschien iets meer koolzuur dan je dacht maar ik zou me niet teveel zorgen maken. Als je dat toch doet dan om de paar dagen een flesje openen en opdrinken. Dan merk je vanzelf wanneer de druk te hoog zou worden. En je krijgt een gevoel hoelang de hergisting duurt.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2008 22:46 u »
Nou dat klinkt allemaal als een perfecte brouwdag! Tja, een goede brander is geen overbodige luxe, je weet nu waar je in moet gaan investeren.

Ik zie ook al een platenkoelertje, mooi zo!

1016 is nog wat aan de hoge kant, ook voor S33, maar dat wil nog niet zeggen dat het mis is. Mocht het bier teveel gaan schuimen, dan zul je ze koud moeten bewaren om de gist te stoppen en dan snel opdrinken. Met 13 liter is dat niet echt een opgave denk ik  samenvol.

Je vragen:
Van Promash weet ik niet veel, dat kan iemand anders je wellicht vertellen. Indien je niet wilt spoelen, dan kan je inderdaad ongeveer 30% meer mout gebruiken dan een 'wel spoelen' recept aangeeft. In plaats van spoelwater, leng je dan het wort aan met gewoon water in de kookketel tot het gewenste aantal liters (of SG).
Ook kan je veel dunner maischen met de 'normale' hoeveelheid mout. Dan gebruik je het spoelwater samen met het maischwater en hoef je ook niet te spoelen.

Met een gewone hevel kan je hevelen en het bezinksel onderin houden. Ik gebruik nooit het dopje dat onderaan de hevelpijp zit, maar begin met de pijp bovenin de vloeistof te houden en dan 'mee te zakken' met het vloeistofniveau. Hoe dikker je hevel, hoe sneller het gaat en hoe moeilijker het is om de boel te reguleren. Mijn advies is dan ook om een dun hevel te gebruiken. Een pijp van 10 mm is prima. Dat het hevelen daarmee een paar minuten extra duurt vind ik niet erg. Als je bijna de bodem bereikt hou je het vat voorzichtig een beetje scheef en zo kan je bijna alles uithevelen. Probeer niet alles mee te nemen, je zult moeten wennen aan een beetje verlies.

Dat je bier niet helder was, is heel normaal. Helder wordt het over het algemeen pas na langer staan. Maak je daarover nog maar geen zorgen. Na de hergisting op fles zal het wel helder worden. De gistsoort speelt hierin ook een belangrijke rol.

Offline birdieb

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 03-03-2008 23:09 u »
@Henielma:
Tja, dat wordt een zware opgave, regelmatig een flesje "controleren op druk". :D Maar dat gaan we zeker doen, om de boel in de gaten te houden!

@EBC:
Ja, een platenkoelertje, ik was bij Van der Kooy en wilde in eerste instantie zo'n spiraal, maar hij liet me dit zien, en ik was echt onder de indruk na de eerste brouwsessie.
Voor wat betreft dat hevelen (heb ondertussen ook hevelende gelezen) zal ik inderdaad gewoon geduldig te werk moeten gaan. Met deze kleine hoeveelheden lijkt het zo jammer om wat weg te doen. In vervolg maar eens iets meer gaan brouwen, dan lijkt het verlies minder.

@Jacques
Ik denk dat ik het nu begin te snappen, zonder te spoelen. Ik had gelezen van die 30% op het forum, maar heb ook ergens jouw rendement verlies gelezen (die 10%). Ik had dus eigenlijk geen idee hoe dat in Promash te zetten. Ik zal dus gewoon het spoelwater op 0 liter moeten zetten, en een eerste schatting moet maken van het rendement verlies  (efficiency) en dan maar eens aan de slag gaan. Het scheelt mij het gedoe met de waterkoker, om in korte tijd toch al het spoelwater op de juiste temperatuur te hebben, bij gebrek aan een tweede grote pan.

Bert.

Tags: