Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Op welke temperatuur gist toevoegen  (gelezen 7573 keer)

Offline RayVelcoro

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Op welke temperatuur gist toevoegen
« Gepost op: 12-12-2015 14:56 u »
Ik ben van plan om mijn pils met Saflager Lager (W-34/70) op 13 graden te vergisten. Tot welke temperatuur moet ik mijn wort koelen en op welke temperatuur voeg ik de gist toe aan het brouwsel?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Op welke temperatuur gist toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 12-12-2015 15:05 u »
Ik voeg ondergisters meestal toe op een temperatuur 2°C hoger dan de doeltemperatuur. Je maakt het de gist hiermee wat gemakkelijker om te starten en de eerste tekenen van vergisting duurt bij een ondergist doorgaans lang zodat de werkelijke start bij de doeltemperatuur zal zijn.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2015 15:12 u »
Dank, gaan we dat zo doen!

Offline klan85

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij MARA - 2015 - Groningen
    • Hobbybrouwerij MARA
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2016 19:30 u »
Hoelang duurde het voordat het op gang kwam?
Ik heb dezelfde gist gister toegevoegd op 15 șC . Vergisting op 13 șC.

Nu las ik (te laat) in een specificatie dat je het gist moet 'starten' op 20 șC.

Heb wel geduld hoor :P gister gebrouwen, vanmiddag begon er heel voorzichtig een paar schuimhoopjes te ontstaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2016 22:45 u »
Nu las ik (te laat) in een specificatie dat je het gist moet 'starten' op 20 șC.

Voor een starter is 20 șC prima. Maar voor de hoofdgisting is dit geen goed idee. Je krijgt door op deze temperatuur te starten veel bijsmaakjes. Beter is het de hoofdgisting te starten op de temperatuur waarop je de hoofdgisting wilt uitvoeren.

Offline klan85

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij MARA - 2015 - Groningen
    • Hobbybrouwerij MARA
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2016 09:23 u »
Ok, even geduld dus.
Er stond vanmorgen al wel druk op de deksel, maar aan het waterslot was nog niks te zien.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #6 Gepost op: 18-01-2016 11:22 u »
Een lager kan je met volgende methode korter vergisten, werkte in ieder geval prima voor de mijne:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29747.msg464003.html#msg464003

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #7 Gepost op: 18-01-2016 11:24 u »
Ik voeg mijn ondergisten altijd toe bij een paar graden onder de gewenste vergistingstemperatuur en warm dan direct op naar de vergistingstemperatuur. Mits voldoende gist toegevoegd werkt dit perfect. De vergisting loopt dan zo clean, dat je eigenlijk nooit een diacetylrust hoeft te houden.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2016 11:51 u »
Ik voeg mijn ondergisten altijd toe bij een paar graden onder de gewenste vergistingstemperatuur en warm dan direct op naar de vergistingstemperatuur. [...]

Hier vrijwel het zelfde en ook voor bovengisters, 1 a 2 °C onder de gewenste gistingstemperatuur en de temperatuurcontrole gaat pas aan als de gist de gewenste temperatuur zelf bereikt heeft. Lukt met mijn kleine hoeveelheden niet altijd.

Ingo

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2016 12:43 u »
Hier vrijwel het zelfde en ook voor bovengisters, 1 a 2 °C onder de gewenste gistingstemperatuur en de temperatuurcontrole gaat pas aan als de gist de gewenste temperatuur zelf bereikt heeft. Lukt met mijn kleine hoeveelheden niet altijd.

Ingo

Bij mij hetzelfde verhaal. Ik stel de vergistingstemperatuur wel al in maar dan zonder de stekker van de verwarming er in.  En sinds ik dat zo doe heb ik cleanere bieren en zelden meer een smaakafwijking.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2016 16:48 u »
Ik voeg mijn ondergisten altijd toe bij een paar graden onder de gewenste vergistingstemperatuur en warm dan direct op naar de vergistingstemperatuur. Mits voldoende gist toegevoegd werkt dit perfect. De vergisting loopt dan zo clean, dat je eigenlijk nooit een diacetylrust hoeft te houden.

Interessant, vooral dat je dan geen diacetylrust meer dient te doen.
Ik zou eens willen hergisten met lagergist i.p.v. bottelgist op een zeer koud gelagerd hoge gistingsbier dat goed uitgegist is EN kraakhelder is en vermoedelijk niet veel gist meer bevat.

Dan om te bottelen: met een lagergist de bottelsuiker vergisten op die manier, zodat ik het koud kan hergisten.
Of heeft dit geen zin, wat denk je Adrie?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 18-01-2016 21:06 u »

Dit is een methode die ik sinds ik vorig jaar in Amerika ben geweest ook toepas bij bovengistende bieren. Van de brouwers die ik daar gesproken heb begreep dat deze werkwijze heel gebruikelijk is onder Amerikaanse craft brouwers. Het geeft inderdaad bieren met minder gistingsproducten. Voor een bier met een Belgisch fruitig/esterig smaakprofiel is het denk ik beter te starten op een net hogere temperatuur dan de beoogde temperatuur tijdens de hoofdgisting. Met andere woorden: met de starttemperatuur van de vergisting kun je het smaakprofiel van je bier sturen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-01-2016 08:48 u »
Interessant, vooral dat je dan geen diacetylrust meer dient te doen.
Ik zou eens willen hergisten met lagergist i.p.v. bottelgist op een zeer koud gelagerd hoge gistingsbier dat goed uitgegist is EN kraakhelder is en vermoedelijk niet veel gist meer bevat.

Dan om te bottelen: met een lagergist de bottelsuiker vergisten op die manier, zodat ik het koud kan hergisten.
Of heeft dit geen zin, wat denk je Adrie?

Dat kan zeker. Het zal alleen wel langer duren voordat je bier op druk is. En je moet ook oppassen dat je niet teveel gist toevoegt. Voor hergisting op fles heb je maar heel weinig gist nodig. 1 miljoen gistcellen per ml is voldoende. Dat komt neer op een paar korreltjes gedroogde gist per flesje.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 20-01-2016 08:51 u »
Voor een bier met een Belgisch fruitig/esterig smaakprofiel is het denk ik beter te starten op een net hogere temperatuur dan de beoogde temperatuur tijdens de hoofdgisting.

Dat hangt sterk af van de gebruikte gist, denk ik. De Chimay gist produceert nogal veel banaan- en oplosmiddelesters. Ik heb er laatst een blonde mee gebrouwen die gestart is op 19 graden en die had naar mijn smaak nog net teveel esters. Een quadrupel die ik op de gistkoek van deze blonde heb vergist,  heb ik op 17 graden laten gisten en dat was precies goed. Ik had niet gedacht dat deze gist dergelijke lage temperaturen aankon, maar het bier is goed ver doorgegist (vergistingsgraad was 86%). Alleen helemaal aan het eind heb ik de temperatuur verhoogd naar 19 graden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 20-01-2016 17:11 u »
Dat hangt sterk af van de gebruikte gist, denk ik. De Chimay gist produceert nogal veel banaan- en oplosmiddelesters.

Klopt. Dat past binnen ook de Belgische traditie. In Chimay zijn deze smaken ook terug te vinden.

Zoals ik al schreef je kun je met zowel de starttemperatuur als de temperatuur van de hoofdgisting spelen. Omdat veel vergistingsproducten aan gemaakt worden de eerste 72 uur van de vergisting en hogere alcohol vooral de eerste uren, heeft de starttemperatuur veel invloed op de uiteindelijke smaak van je bier.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #15 Gepost op: 20-01-2016 17:22 u »
Prima!
Als ik toch tijd heb: ga de hoge gistingsbieren nu eens koud op fles vergisten.
Moet ik dan om te bottelen niet weer opwarmen na koude lagering om dan tenslotte weer wat koeler te zetten!
Kelder is goed koud nu, maar niet TE!

Hoeveelheid: heb ook bij hoge gisting nooit veel gebruikt, met F2 was na ijskoude lagering en hevelen naar bottelvat enkele grammen per hectoliter,
Dus ook bijna dubbel zoveel lagergist zoals dat bij een hoofdgisting 2 x zoveel is als met een bovengist waarschijnlijk?

Online Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #16 Gepost op: 13-09-2016 18:30 u »
Om even een oud topic te doen herleven.

Hoe krijgen jullie je bier zo ver gekoeld? Ik heb een flinke koelspiraal, maar bij mij is onder de 20 komen een klus die heel lang kan duren. Koelen jullie gewoon heel lang?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 13-09-2016 21:21 u »
Om even een oud topic te doen herleven.

Hoe krijgen jullie je bier zo ver gekoeld? Ik heb een flinke koelspiraal, maar bij mij is onder de 20 komen een klus die heel lang kan duren. Koelen jullie gewoon heel lang?

Je kunt het wort verder koelen in een koelkast. Dat duurt overigens ook een tijd...

Offline Battum80

• Senior lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #18 Gepost op: 13-09-2016 21:26 u »
Je kan een paar liter ijswater toevoegen na het koelen. Wel rekening mee houden in je sg en bitterheid.

Online Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #19 Gepost op: 13-09-2016 21:59 u »
Je kunt het wort verder koelen in een koelkast. Dat duurt overigens ook een tijd...

Hmm daar had ik nog niet over nagedacht. Heb pas 1 brouwsel gedaan met gecontroleerd vergisten.
Dus moet eigenlijk het vat vullen, in de gistkast zetten en een paar uur later terugkomen als het al op temperatuur is en dán pas het gist toevoegen?

Je kan een paar liter ijswater toevoegen na het koelen. Wel rekening mee houden in je sg en bitterheid.

Dank je wel voor je input. Doe jij dat vaak?

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #20 Gepost op: 14-09-2016 09:51 u »
Hmm daar had ik nog niet over nagedacht. Heb pas 1 brouwsel gedaan met gecontroleerd vergisten.
Dus moet eigenlijk het vat vullen, in de gistkast zetten en een paar uur later terugkomen als het al op temperatuur is en dán pas het gist toevoegen?

Dat wordt veel gedaan in landen waar het warmer is dan hier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 14-09-2016 20:32 u »

Deze methode volg ik bij ondergisters. Uiteraard moet je wel maatregelen treffen dat er geen infecties bij je wort kunnen komen. (Bijvoorbeeld door in opening van je waterslot steriele watten te doen afgedekt met een stuk aluminiumfolie.)

Offline Bananeman1968

• Boven 10 berichten
  • *
  • Volg de Bierboerderij op FB
« Reactie #22 Gepost op: 15-09-2016 21:50 u »

THE TEMP AT WHICH WE PITCH | EXBEERIMENT RESULTS!

Pitch cool, always! This will limit unwanted ester production. I always chill my wort to 2˚ below my intended fermentation temp.

http://brulosophy.com/2014/12/15/the-temp-at-which-we-pitch-exbeeriment-results/

:nut:  (haha)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 15-09-2016 22:33 u »
Inderdaad om te zorgen dat de hoeveelheid esters en hogere alcoholen beperkt blijft is enten bij een lagere temperatuur dan de gewenste vergistingstemperatuur een hele goede werkwijze.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 15-09-2016 23:23 u »
Inderdaad om te zorgen dat de hoeveelheid esters en hogere alcoholen beperkt blijft is enten bij een lagere temperatuur dan de gewenste vergistingstemperatuur een hele goede werkwijze.

Behalve bij... ;)  (kenners weten het antwoord)