Joris stelt zich voor

Gestart door CrazyBeaver, 07-12-2015 18:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CrazyBeaver

Hee allemaal,

Mijn naam is Joris, bijna 21 jaar jong en een echte Brabander uit Tilburg. Uiteraard ben ik, net als jullie, een echte bierliefhebber. Naast het nuttigen van bier leek het me wel eens leuk mijn eigen bier te gaan brouwen.

Voor sinterklaas heb ik mijzelf een startset van Brouwmarkt cadeau gegeven icm een blik Brewferm pils. Sinds gisteren heb ik de gistingsemmer staan en het lijkt allemaal goed te gaan (blub, blub, blub). Omdat ik nog maar een emmer had heb ik vandaag meteen maar een extra emmer besteld zodat ik het bier kan overhevelen en evt laten lageren. Ook heb ik alvast een blik tarwebier van Brewferm besteld omdat ik mijn lege emmer gelijk weer wil kunnen vullen. Uiteraard wil ik in de toekomst graag gaan brouwen met een moutpakket, de blikken van Brewferm leken mij echter goed om mee te beginnen.

Mochten jullie voor mij nog goede tips hebben hoor ik deze natuurlijk graag. Ik ben erg benieuwd hoe mijn eerste biertje gaat smaken en kan niet wachten om mijn nieuwe hobby verder te gaan ontwikkelen.

Groetjes,

Joris

John

Tip: bestel een andere gist en gebruik die.

CrazyBeaver

Citaat van: John op 07-12-2015  19:17 uTip: bestel een andere gist en gebruik die.

Hi John,

Dank voor de tip. Dit ga ik volgende keer zeker doen.

RienP

Als je nog andere kits wil proberen, kan ik ook die van Festival aanbevelen. Vooral hun hoppige bieren zijn zeker niet verkeerd (als je daar tenminste van houd)

In ieder geval welkom op het forum en geniet van de hobby  :brouwen:

RayVelcoro

Veel succes toegewenst!

Net als jij ben ik ook nog in afwachting van mijn eerste biertje. Er staan inmiddels al een aantal brouwsels op de plank. En ik heb inmiddels alweer zoveel bijgeleerd dat ik bijna niet kan wachten op de volgende brouwdag om die kennis in praktijk te brengen.

Kleine opmerking mbt lageren. Mij is inmiddels duidelijk geworden dat je gebaat bent bij een lagercontainer die niet veel groter is dan het aantal liters bier wat je er in gaat stoppen. Je wilt namelijk zo weinig mogelijk zuurstof bij het bier hebben tijden het lageren.

Jacques

Citaat van: CrazyBeaver op 07-12-2015  18:29 uMochten jullie voor mij nog goede tips hebben hoor ik deze natuurlijk graag. Ik ben erg benieuwd hoe mijn eerste biertje gaat smaken en kan niet wachten om mijn nieuwe hobby verder te gaan ontwikkelen.

Neem contact op met De Roerstok, de vereniging van hobbybrouwers uit Tilburg. De club geeft een cursus waarbij geleerd wordt te werken met mout. Dat geeft een veel beter resultaat dan blikken. En als je de benodigde spullen hebt aangeschaft ben je ook voordeliger uit.

Daarnaast is het gezellig om met een glas bier in je hand te praten met andere hobbybrouwers.

Battum80

Citaat van: CrazyBeaver op 07-12-2015  18:29 uOmdat ik nog maar een emmer had heb ik vandaag meteen maar een extra emmer besteld zodat ik het bier kan overhevelen en evt laten lageren. Ook heb ik alvast een blik tarwebier van Brewferm besteld omdat ik mijn lege emmer gelijk weer wil kunnen vullen.


Hoi Joris,

Welkom en veel plezier.

Hou er rekening mee dat het nagisten en evt lageren langer duurt dan de hoofdvergisting. Dus als je je emmer meteen weer vult mag je over een week nog een emmer kopen. (Waar niets mis mee is overigens)

Ik sluit me aan bij de andere adviezen mbt gist en vooral over moutbrouwen.

Adbrouwt

Welkom Joris,  zo jong en nu al op de goede weg. De blikken zijn een prima startpunt om te  kijken of je de hobby leuk vindt. Zoals je misschien wel weet is de pils uit blik geen echte ondergister maar dat neemt niet weg dat er een prima biertje uit kan komen. Veel brouw plezier

CrazyBeaver

@Rien
Dank voor de tip, die staat genoteerd ;).

@Ray
Dan moet ik gauw maar eens een fles gaan kopen, ik heb nu enkel 2 emmers van 25l. Mijn plan is de Brewferm pils over te hevelen naar een andere emmer en daarna meteen te bottelen. De Brewferm tarwe wil ik wel lageren in een fles.

@Jacques
Dit is zeker ook een van de redenen dat ik me hier heb aangemeld. Als de hobby goed aanslaat ga ik eens kijken naar een eventueel lidmaatschap/cursus bij deze vereniging. Super bedankt voor de tip.

@Battum
Dit ga ik denk ik pas voor mijn volgende biertje doen met een fles n.a.v. de tip van Ray. Staat ook een stuk leuker dan zo'n emmer :).

@Ad
Dit heb ik voordat ik het blik had besteld opgezocht en toen kwam ik ook meteen hier op het forum uit ;). Ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat van de "pils".

Wanneer ik mijn biertje voor het eerst geproefd heb (kan niet wachten) deel ik mijn bevindingen graag met jullie. Hartstikke bedankt voor jullie tips, meer tips hoor ik uiteraard graag.

CrazyBeaver

Hi allen,

Even een kleine update.

Zojuist heb ik 96 mooie duvelachtige bierflesjes gehaald bij de groothandel.

De emmer staat nu 5 dagen te gisten, de eerste paar dagen was het waterslot zeer actief. Het waterslot borrelt nu nog maar heel weinig, wel staat de deksel van de emmer nog goed bol. Nu heb ik op de planning staan om woensdag te gaan bottelen, dan heeft de emmer 10 dagen gestaan zoals aangegeven in de handleiding van Brewferm. Denken jullie dat het verstandig is woensdag al te gaan bottelen of kan ik beter nog even geduld hebben?

JanEric

Geduld hebben. Gist kan niet lezen.  Je moet niet blindelings uitgaan van de handleiding.  Wachten tot het SG enkele dagen stabiel is.

CrazyBeaver

Citaat van: JanEric op 11-12-2015  15:15 uGeduld hebben. Gist kan niet lezen.  Je moet niet blindelings uitgaan van de handleiding.  Wachten tot het SG enkele dagen stabiel is.
Daar ga ik zeker op letten, dank voor de tip. Ik denk dat ik morgen maar eens de grens over ga om een paar biertjes te halen, hopelijk maakt dit het wachten wat makkelijker ;).

HoppyBrewBoy

Hoi Joris,

Zeker geduld hebben zoals hierboven al is aangegeven. Je vergisting gaat volgens plan, nu is het een kwestie van tijd. Door SG metingen te doen kom je te weten waar je zit in je vergisting en wanneer je moet bottelen. Als de SG meting 2 dagen stabiel is zit je goed. Mijn eerste en beste les was: bottelen kan je wel uitstellen niet vervroegen. Neem rustig de tijd om je bier op fles te zetten, het bier wacht wel. De koolzuurlaag houdt je bier minstens een week (en waarschijnlijk wel meerdere) goed, te vroeg bottelen betekent vaak ejaculatio praecox (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik ben net begonnen met mini maisch recepten wat ik je van harte kan aanraden als volgende stap. Ik heb een maischzak gekocht (http://www.Brouwmarkt.nl/afkookzak-voor-maischketel-30x30x35-cm.html) en via geschroot mout van brouwmout.nl met als aanvulling wat droog moutextract (DME) kan ik heel wat recepten maken.

Ik wens je veel succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.