Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwen in Turkije  (gelezen 1860 keer)

Offline Cor

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: tr
  • Het enige forumlid in Turkije
    • ScouBrou (SCOUting en BROUwen)
Brouwen in Turkije
« Gepost op: 09-12-2015 16:44 u »
Hoi allen,
Het wordt tijd om me weer eens voor te stellen, want ik heb na een hele lange break het brouwen als hobby weer opgepakt.

Ik woon sinds 2003 in Turkije. Daarvoor was ik actief bij Scouting en met jongens van de Scouting (met name Tom, ook lid hier) heb ik destijds het bierbrouwen als activiteit bij Scouting in Nederland op de kaart gezet.

Pas sinds een jaar ben ik weer gaan brouwen. Nu brouw ik gewoon alleen, in ons keukentje in ons flatje in de grote stad Istanbul. Een 50 literpan op het fornuis en het grootste gaspit open. Wel lastig om zo hoog te roeren... Gistvaten zijn niet nodig, want hier kopen we drinkwater in flessen, soms statiegeldflessen maar voor het brouwen dus wegwerpflessen (gangbaar: 5 en 19 liter). Lekker makkelijk, na gebruik weg met die flessen... Hete wort hevel ik uit de brouwpan ook gewoon in zo'n plasticfles, wel is zo'n fles dan in eens een stuk kleiner geworden...

Het fijnfilteren heb ik inmiddels opgelost, vooral met bezinken (duurt een poos, maar kost geen inspanning)... en als het moet met een oude hoofddoek van mijn schoonmoeder...

Voor het afwegen van de hop, loop ik even naar de bakkal (klein winkeltje) op de hoek, een eigen weegschaal hoef ik niet te kopen...

Grondstoffen haal ik tot nu toe uit Nederland (Brouwmarkt Almere), al weet ik wel al een adresje in Turkije voor pilsmout. Al met al lukt het altijd wel om wat mout uit Nederland mee te nemen, toch leuk om wat specialere mouten te kopen.

Momenteel is drank hier erg duur. Eťn flesje (50 cl) bier kost in de winkel al 2 euro, en koop je dus niet per krat maar los of 4-pack. Buitenlands bier is er in beperkte mate en nog veel duurder. Sinds kort is er bijv. ook Duvel en Leffe, een hele vooruitgang maar gezien de prijs drink ik dat liever in Nederland... Zelf brouwen loont in zulke landen dus nog meer de moeite.

Wegens het gebrek aan bierflesjes bottel ik vooral in 1 liter PET flessen. Dat gaat al met al goed, al kan het stevig doordrinken zijn als ik alleen een biertje wil drinken... Ik doe omgerekend 50% meer suiker in de fles, dus drie theelepeltjes in zo'n literfles. Allereerst, het gevaar van een knallende PET fles is er niet/nauwelijks, en een PET-fles zet een beetje uit als hij onder druk staat, je hebt dus meer CO2 nodig.

Zo wat praktische/typische ervaringsdingen voor het brouwen in een land als Turkije...

Pas een eerste test gedaan met wijn maken. Staat nog in de gistflessen... wel spannend! NB: mijn vrouw houdt niet van bier maar van wijn, daarom...

Persoonlijk: 11,5 jaar getrouwd en 2 zonen van 10 en 6. Ik ben zelf 42,5 jaar, kom oorspronkelijk uit Voorburg en heb gestudeerd in Wageningen.

Werk: business development / marketentree expert. Heb je een interessant product dat je in het buitenland wilt verkopen (niet alleen Turkije, denk bijv. ook aan verre oosten en de amerika's), neem dan eens contact met me op...

Andere vragen: kom maar op!

Groeten,
Cor.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
Re: Brouwen in Turkije
« Reactie #1 Gepost op: 09-12-2015 18:23 u »
Lekker makkelijk, na gebruik weg met die flessen... Hete wort hevel ik uit de brouwpan ook gewoon in zo'n plasticfles, wel is zo'n fles dan in eens een stuk kleiner geworden...

Pas je wel op voor weekmakers (zoals BPA) deze komen vrij als je plastic verhit en kunnen schadelijk zijn voor je gezondheid.

(https://nl.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A)

Offline Cor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 09-12-2015 19:08 u »
Beste Wilbert,
Dank je voor de inhoudelijke reactie. Ik moet dus nog wat vinden op het overgieten naar. Meestal maak ik 40 liter, waar laat je dat? Bij het filteren moet je het ergens in kwijt, ook bij het koelen. Welke plastics geven deze weekmakers af en welke niet? Hoe weet je welke plastic je hebt?
Groeten,
Cor.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #3 Gepost op: 09-12-2015 19:30 u »
Alleen al het recycle nummer wat er op staat (een getal in een recycle-driehoekje) kan je wat vertellen over het soort plastic en hoe veilig dit is. (http://blog.greenjump.nl/post/2010/10/10/Plastic-nummer-1-7-PET-HDPE-PVC-LDPE-PP-PS-PC.aspx).

Van bijvoorbeeld de wegwerpflesjes met bronwater wordt aangeraden deze niet in de hete zon te laten staan.
Ik heb familie in Florida die ook steevast flesjes die in de auto hebben gelegen weggooien.

Bestel bijvoorbeeld een gistemmer, deze is van polipropyleen en kun je ook voor hete vloeistoffen gebruiken.
(https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/plastiek-vaten-emmers/d/brouw-gistingsemmer-Brewferm-30-l-gegradueerd#.Vmhx2bjhDIU)

Offline Cor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11-12-2015 09:39 u »
OK, niet voor het gisten dan, wel voor het overgieten tijdens filteren. Volgende keer weer eventjes langs Almere :)
Vergisten in waterflessen lijkt me geen probleem, en alleen maar voordelig. Je hoeft het immers maar 1x te gebruiken, en daardoor kunnen er geen ongewenste bacteriŽn in blijven zitten die je volgende bier zuur maakt :).

Groeten,
Cor.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #5 Gepost op: 11-12-2015 10:40 u »
Vergisten in waterflessen lijkt me geen probleem.

Dan komen er inderdaad geen weekmakers vrij, lijkt mij een prima oplossing ook  :brouwen:

Tags: