Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gestokte vergisting pils met Wyeast 2001  (gelezen 1970 keer)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Gestokte vergisting pils met Wyeast 2001
« Gepost op: 10-12-2015 12:32 u »
Tja, ondanks dat ik een getrapte giststarter heb gemaakt die twee keer zo groot was als mr malty aanraadde heb ik toch een vergisting die in 10 dagen tijd slechts van 1045 naar 1039 is gegaan.

Het betreft een Pils met 10% carahell en alleen maar Saaz. Vergisting staat op 10 Celcius

Mr Malty heeft het over een start van 1.8 liter. Ik heb uit een jampot met gist van de vorige pils 20 ml genomen en dit twee keer met een liter wort op de plaat gehad, vervolgens heb ik met een kleiner deel van de gist nog een keer liter wort starter gemaakt en daarna alles samen gevoegd.

Aantal opties:
Wachten, wat nog niet is kan nog komen.
De gehele jampot met gist van de vorige keer er bij in mikken. Dat is dus ongeveer 350 ml aan slurrie die bijna een jaar in de koelkast heeft gestaan.
De temperatuur opjagen naar 20 Celcius voor een dag en dan weer terug naar 10 Celcius.
Zakje droge gist enten. Ik heb een redelijk assortiment droge gist op voorraad die wel al redelijk op datum is echter altijd in de koelkast bewaard.

Als ik een droge gist doe vind ik het interessanter dat er een lekker drinkbaar bier uitkomt (en dus het brouwsel red) dan dat het daadwerkelijk een pils wordt.
Met dat in gedachten, die heb ik aan voorraad aan gistzakjes.
Fermentis: 2x T58, 2x WB06, 2x Abbaye, 2x S04, 2x S23, 2x W34/70, 2x S33, 2x US05
Brewferm: 2x Lager, 1x Blanche, 2x top.

Omdat alle gist aan de datum is of er al overheen kan het ook interessant zijn om bijvoorbeeld meerdere soorten te mengen. Het maakt mij niet uit als er 4 zakjes ondergist in gaat. Alle zakjes van de S23 en de W34/70 bijvoorbeeld.

Of ik er een bovengister bij in doen en er een fakepils van maken.

Ik heb het geproefd en er zit een klein deel koolzuur in en de smaak is nog goed en zoet, geen besmetting waargenomen.

Heeft iemand nog suggesties?

db

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Gestokte vergisting Pils met Wyeast 2001.
« Reactie #1 Gepost op: 10-12-2015 12:36 u »
Ik spreek niet uit ervaring, maar ik heb gelezen dat een mengsel van verschillende soorten gist z'n uitwerking mist omdat de ene gist de andere zal overstemmen.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #2 Gepost op: 10-12-2015 13:22 u »
Ga eens naar een graad of 12 en een schep suiker in het wort? Beetje walsen en lieve woordjes fluisteren.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideen dan tijd om te brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 10-12-2015 13:22 u »
Welke gist heb je gebruikt?

Je kan denk ik het beste je vergistingstemperatuur iets te verhogen (naar 12-14 C)  voordat je een andere gist toevoegd.
Als je gist wil bijvoegen zou ik W34/70 gebruiken en op 13 C vergisten.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #4 Gepost op: 10-12-2015 14:10 u »
Welke gist heb je gebruikt?

Je kan denk ik het beste je vergistingstemperatuur iets te verhogen (naar 12-14 C)  voordat je een andere gist toevoegd.
Als je gist wil bijvoegen zou ik W34/70 gebruiken en op 13 C vergisten.

Wyeast 2001 urquell lager. http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/Wyeast-biergist/Wyeast-lager-gisten/Wyeast-2001-xl-urquell-lager-biergist-activator.html

Ik heb al wel de bol van de fastfermentor er onder uit gehaald en de inhoud weer boven in het vat gekiept. Vervolgens de bol er weer onder en weer open gezet. (luchtbellen die door het wort gaan).

In tussentijd zet ik hem maar eens op de bovenkant van de vergistingstemperatuur van deze gist. Dus 14 celcius.

db

Offline lennart0r

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 10-12-2015 19:02 u »
Gist van en jaar oud uit de koelkast? Was het duidelijk dat de starter goed op gang was gekomen en heb je hem voldoende belucht?

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #6 Gepost op: 10-12-2015 19:12 u »
Gist van en jaar oud uit de koelkast? Was het duidelijk dat de starter goed op gang was gekomen en heb je hem voldoende belucht?

Ja. elke keer mooi gistwitte vloeistof en een mooi laagje gist na bezinken.

db

Offline bob

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 11-12-2015 01:45 u »
Op welke manier heb je gemeten?

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #8 Gepost op: 11-12-2015 15:28 u »
Hydrometer en een thermometer voor correctie.

Maar warempel, misschien dat het er bovenin er in gooien van de inhoud van de bol heeft geholpen of het warmer zetten (grote kans) of misschien de lieve woordjes ;) Maar er zit vergisting in de zaak. Niet snel, ik zal hem dit jaar denk ik niet meer kunnen flessen maar er zit beweging in :)

db

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Gestokte vergisting pils met Wyeast 2001
« Reactie #9 Gepost op: 12-12-2015 23:21 u »
Bij een ondergist heb je veel meer geduld nodig dan bij een bovengist.

Ook ik ben op dit moment een wort aan het vergisten met een ondergist. En ook bij mij gaat de vergisting traag ondanks dat ik een grote hoeveelheid gist gent heb.
De temperatuur ben ik langzaam aan het verhogen. Ik ben begonnen bij 10,0 C en ben nu de temperatuur aan het verhogen met 0,2 C per dag.

Het is wel een heel zwaar bier. Begin SG 1087 en nu na 6 dagen gisten zit ik op 1051.