Brouwen met regenwater

Gestart door Laurent1, 05-12-2015 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laurent1

Hey brouwers,
Gezien ik van installatie ben veranderd recentelijk en meer ben beginnen brouwen, dacht ik eraan om met regenwater te brouwen. Dit regenwater heb ik gehaald uit een waterput en het ziet er kraakhelder uit.
Nu, ik ben een leek als het gaat over types water, maar is dit oké om te doen? Gezien het water wordt gekookt zou ik denken dat dit niet uitmaakt, op vlak van bacteriën.
Inmiddels heb ik al twee brouwsels gemaakt die ik binnenkort ga bottelen en tot nu toe valt er mij niets bizars op. Ik merk wel dat beide brouwsels een hoge eind SG bevatten, rond de 1020!
Bedankt!

Henielma

Regenwater is zacht water. Kan je goed een pils mee brouwen.

Eric v B

Heb je toevallig de pH gemeten? Vroegah had je zure regen die zachte steen soorten aantastte. Is dat ondertussen al minder geworden?

Dirtbag


HuygenMeester

Citaat van: Laurent1 op 05-12-2015  12:38 uHey brouwers,
Gezien ik van installatie ben veranderd recentelijk en meer ben beginnen brouwen, dacht ik eraan om met regenwater te brouwen. Dit regenwater heb ik gehaald uit een waterput en het ziet er kraakhelder uit.
Nu, ik ben een leek als het gaat over types water, maar is dit oké om te doen? Gezien het water wordt gekookt zou ik denken dat dit niet uitmaakt, op vlak van bacteriën.
Inmiddels heb ik al twee brouwsels gemaakt die ik binnenkort ga bottelen en tot nu toe valt er mij niets bizars op. Ik merk wel dat beide brouwsels een hoge eind SG bevatten, rond de 1020!
Thnx!
Lijkt me niks mis mee; zeker als het uit een regenbak in de grond komt. Het is alleen zoals Henielma al zegt: zacht water. Niet alle typen bier kun je daar mee brouwen zonder het waterprofiel aan te passen. Eigenlijk zou je een keer een monster van je water door een lab. moeten laten testen. Kun je daarna met je waterprofiel alle soorten bier brouwen door hier en daar aan te passen.