Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Reageerbuisjes voor mijn gistbank

Gestart door Vin, 03-12-2015 13:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Vin

Hallo allemaal,
Ik heb reageerbuisjes van glas met kunststof dopjes die de snelkookpan niet kunnen verdragen.
Wat lijkt jullie de beste manier om de dopjes toch zo steriel mogelijk te krijgen?
Uitkoken, of een tijdje in alcohol 70%?
Reageerbuisjes met dop zijn behoorlijk aan de prijs, dus als het even kan zou ik het graag bij deze
buisjes houden. Of weten jullie een voordelige oplossing?

abroeders

Citaat van: Vin op 03-12-2015  13:25 uOf weten jullie een voordelige oplossing?

Ik gebruik deze

Na gebruik gewoon weggooien, daar zijn ze goedkoop genoeg voor.

Vin

:nut: Ja... niet te geloven. Hee, bedankt. Dat is een enorme besparing op kosten.

abroeders

De opgegeven buisjes kook ik trouwens gewoon uit in kokend water. Geen probleem.

kleine Minstreel

Kijk maar eens op de site van Instrulabo. Ik gebruik gewoon Eppendorf cupjes met een paar druppels glycerol en klaar.

http://instrulabo.nl/catalogsearch/result/?q=eppendorf

abroeders

Citaat van: kleine Minstreel op 03-12-2015  21:06 uKijk maar eens op de site van Instrulabo. Ik gebruik gewoon Eppendorf cupjes met een paar druppels glycerol en klaar.

http://instrulabo.nl/catalogsearch/result/?q=eppendorf
Deze zijn ook mooi inderdaad, ook gewoon steriel te verkrijgen. Die ga ik onthouden, scheelt weer uitkoken. Bedankt!

emiel1

Ik ben recent begonnen met mijn gist invriezen en ik had nogal moeite betaalbare buisjes te vinden in Nederland (ik vond ze ofwel bij dure laboratoriumspeciaalzaken, of louche drugsbenodigdheden webshops). Dus heb ik een aantal verschillende Chinese varianten besteld (o.a. die die abroeders hierboven noemt). Aangezien er vast meer mensen zijn die deze dingen nodig hebben, dacht ik laat ik deze even met jullie delen. Ze kosten namelijk bijna niks (5 cent per stuk) en ik ben aardig te spreken over de kwaliteit en ze sluiten goed waterdicht af. Daarnaast kun je voor 2 euro een bakje kopen waarin je er 50 netjes kunt ordenen, voor in de vriezer.

https://www.aliexpress.com/item/50Pcs-Multi-purpose-Durable-5ml-Empty-Tube-Plastic-Clear-Container-Sample-Storage-Practical/2050985521.html?spm=2114.13010608.0.0.dJ8rVB

Jacques

Emiel,

Ik kan de foto's niet zien. Ik denk dat dit komt omdat ik niet de rechten heb om ze te bekijken.

sunlight

Die kun je niet dicht draaien. Plopen ze dan niet open tijdens het invriezen?

emiel1

Dank Jacques, ik had nog gekeken in een incognito venster, maar blijkbaar werkte het toch niet goed. Ik heb ze nu ergens anders gehost.

En sunlight, goed punt. ik ga het dit weekend uitproberen. Wordt vervolgd :)

William

Citaat van: sunlight op 30-12-2016  00:07 uDie kun je niet dicht draaien. Plopen ze dan niet open tijdens het invriezen?

Die kans loop je inderdaad.

Zoek eens op ebay op cryo vials (met schroefdop). Die zijn gemaakt om in te vriezen.

emiel1

Dank, die heb ik ook, maar deze zijn veel goedkoper en de kwaliteit voelt goed, dus als ze niet open knallen...

Serge VL

Citaat van: sunlight op 30-12-2016  00:07 uDie kun je niet dicht draaien. Plopen ze dan niet open tijdens het invriezen?
As ze open ploppen zijn ze te vol gedaan, daar gaat een schroefdop niet bij helpen

William

Citaat van: Serge VL op 30-12-2016  10:58 uAs ze open ploppen zijn ze te vol gedaan, daar gaat een schroefdop niet bij helpen

Mijn ervaring met drukdopjes was met eppendorfbuisjes. Dat is geen hard plastic. Deze gingen soms open in de vriezer terwijl ze niet voor meer dan 50% gevuld waren.

Daarna overgestapt op harde (polycarbonaat?) cryo vials met schroefdop. Geen last meer van open buisjes gehad maar dat kan komen door het soort plastic of de schroefdop. Ik denk dat met het voorvoegsel cryo je er vanuit mag gaan dat ze niet zomaar openspringen in de vriezer.

Uiteindelijk vond ik zo'n gistbank teveel gedoe en ook een extra risico dus ben er mee gestopt.

Serge VL

Citaat van: William op 30-12-2016  11:33 uUiteindelijk vond ik zo'n gistbank teveel gedoe en ook een extra risico dus ben er mee gestopt.
Mee eens  ;)

Oscar

Citaat van: William op 30-12-2016  11:33 uUiteindelijk vond ik zo'n gistbank teveel gedoe en ook een extra risico dus ben er mee gestopt.

En daarbij komt dat het aanbod aan korrelgisten ook enorm is en nog steeds wordt uitgebreid... Het gebrek aan het assortiment korrelgisten en de kosten voor vloeibare gisten is de drijfveer geweest voor het opzetten van gistbanken. Ik gebruik mijn ingevroren gisten ook nauwelijks meer...

jelle

Citaat van: Oscar op 30-12-2016  12:32 uEn daarbij komt dat het aanbod aan korrelgisten ook enorm is en nog steeds wordt uitgebreid...Het gebrek aan het assortiment korrelgisten en de kosten voor vloeibare gisten is de drijfveer geweest voor het opzetten van gistbanken. Ik gebruik mijn ingevroren gisten ook nauwelijks meer...
Ik heb laatst nog een gist van 2 jaar jong opgestart met succes  een whiskey gist voor oa IRS.

Lange Möpper

Ik heb 100 van deze (zie foto) buisjes / cryovials  10 ml gekocht. Hier heb ik meer dan genoeg aan.
Zijn er nog mede-dorstigers die er wat van me willen overnemen?

sunlight

Lange Möpper

Citaat van: sunlight op 16-12-2017  14:55 uWat kosten ze ps?

Nog niet echt over nagedacht.
50 ct p/st goede prijs?

TeVeHa

Ik gebruik die glazen buisjes van 20 ml van Brouwland en kook die samen met het dopje even voor gebruik, ze kosten wel één euro/stuk.

sunlight

Citaat van: Lange Möpper op 16-12-2017  15:10 uNog niet echt over nagedacht.
50 ct p/st goede prijs?

Vroeg het me gewoon af. Voor die prijs zou ik ze in ieder geval niet meerdere keren gebruiken. Ik heb hier 50 stuks met drukdop liggen maar nog nooit gebruikt. Toch eens een keer gaan proberen.

Vergelijkbare Topics (7)

33331

Reacties: 23
Gelezen: 7647

8293

Reacties: 3
Gelezen: 2042

21969

Reacties: 37
Gelezen: 13022

28176

Reacties: 25
Gelezen: 11086

19790

Reacties: 5
Gelezen: 3361

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.