Samenvattend draadje bevindingen gebruik Brewers Clarex / Clarity Ferm

Gestart door JAS, 02-12-2015 16:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JAS

Beste medebrouwers,

Na het zoeken naar een methode om bier te brouwen wat ook geschikt is voor mensen met een gluten-intolerantie, kwam ik een aantal oudere draadjes tegen. Hierin werd het middel Brewers Clarex aangehaald als methode om dit te doen.
Bijvoorbeeld:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5868.msg192300.html#msg192300
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14149.msg189899.html#msg189899
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23359.msg357369.html#msg357369
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23359.msg356104.html#msg356104

Ik ben aangenaam verrast over het middel wat hier wordt besproken!
Hebben inmiddels al meer mensen gebrouwen met Clarex? Meer ervaring met dit middel zou alleen nog maar meer bewijs kunnen zijn van de werking van Clarex...

Ik krijg bij het lezen van deze draadjes alleen niet helemaal een duidelijk antwoord op een aantal vragen. Door deze vragen in dit draadje te stellen hoop ik conclusies uit meerdere draadjes samen te bundelen om tot 1 duidelijk antwoord te komen, wat mijzelf helpt alsmede hopelijk andere brouwers.

Vragen:
1. Ja, Clarex maakt je bier helderder, dit is bewezen in 1 van de draadjes met een foto. Het verwijdert (een deel van) de koudewaas. Maar heeft dit nou een merkbare invloed op smaak, body of schuimbaarheid?
2. Kan dit bier ook daadwerkelijk gedronken worden door mensen met gluten-intolerantie zonder dat ze last krijgen? Hebben mensen dit in de praktijk het al aangedurfd het voor te schotelen aan mensen met een glutenallergie?
3. Waar is dit middel te verkrijgen in Nederland? In een aantal oudere draadjes was het nog niet goed beschikbaar in Nederland. Nu kwam ik bij Van der Kooy Jubbega wel een middel tegen, is dit de Clarex?
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/biergist/whitelabs-vloeibare-gist/white-labs-clarity-ferm.html

Als dit middel echt werkt kan ik mijn zus met gluten-allergie eindelijk mijn zelfgebrouwen bier laten proeven, zonder dat ze daar last van krijgt.
Ik hoor het graag, ben benieuwd!

Jasper

Peter_1981

Ik heb weleens gelezen (geloof in het boek Malt of ergens op een Amerikaans forum) dat de gluten die in bier komen niet schadelijk zijn voor de meeste mensen met een glutenallergie. Het schijnt dat het in bier gaat om een bepaald soort gluten (weet de naam niet) welke verschillend is van het soort gluten in bijvoorbeeld brood. De overgrote meerderheid van de mensen met glutenallergie schijnt een allergie te hebben voor het soort gluten dat in brood zit, maar niet voor het soort gluten dat in bier zit.

Uiteraard suggereer ik nu niet dat je maar even een biertje voor moet zetten aan iemand met glutenallergie, maar als je wat zoekt dan is hier vast wel meer over te vinden.

JAS


JAS


Jacques

Citaat van: JAS op 11-12-2015  20:35 uBlijkbaar niet  ;)

Volgens mij zijn er wel forumleden die er ervaring mee hebben, maar reageren ze niet omdat ze de laatste tijd het forum minder vaak bezoeken. Dat gebeurt wel vaker met forumleden die professioneel zijn gegaan.

Zie dit topic.

seed7

Citaat van: JAS op 11-12-2015  20:35 uBlijkbaar niet  ;)

JAS,

De ervaringen verschillen, voor de een is het resultaat goed genoeg, de ander heeft er nog steeds een probleem mee. Uitproberen is de enige methode en zelfs dan zijn er geen garanties over een langere periode.

Ingo

hansHalberstadt

Gluten zijn bepaalde eiwitten. Als zo'n middel eiwitten laat neerstaan wil dat toch nog niet zeggen dat alle eiwitten neerslaan. Het zal dus hooguit minder gluten geven, maar niet noodzakelijkerwijs tot onder de limiet brengen waar mensen nog last van kunnen hebben. Zou het net zoiets zijn als Iers mos?

JAS

Ik had al een vermoeden dat de brouwers met Clarex ervaring niet meer actief zijn op dit forum.
Bij het volgende brouwsel zal ik het gewoon is gaan uitproberen. In de productomschrijving word ook al gezegd dat het middel niet zozeer een bier glutenvrij maakt, maar eerder glutenverminderd. De beste manier is gewoon het zelf gaan proberen.

Als ik relevante uitslagen heb zal ik ze hier posten, zodat andere brouwers hier wellicht wat aan hebben!

JAS

Ik heb vanavond 15 liter gebotteld, van een 3-granen blonde tripel waarbij Clarex is toegevoegd bij begin van de hoofdvergisting.
Het jongbier is nu nog wel troebel, ik laat het een maandje of 2-3 staan en zal dan kijken of het mooi helder wordt.
Als dat het geval is zal ik het bier is voorschotelen aan een ''proefkonijn'', zuslief met glutenallergie!

Positieve danwel negatieve uitslagen zullen hier tzt volgen.

JanWillem

Ik ben heel benieuwd. We hebben hier ook een gluten allergische liefhebber in de buurt en het zou toch leuk zijn als we die een fatsoenlijk bier voor kunnen schotelen.

JAS

Nou, de resultaten hebben even op zich moeten laten wachten, maar ze zijn er dan eindelijk.

De tripel is al een tijd op smaak en mijn zus (met gluten allergie, niet een heel zware variant overigens) heb ik een aantal flesjes meegegeven.
Ze had nergens last van! Dus naar mijn idee een geslaagd resultaat. White Lab Clarity Ferm heeft in mijn geval gewerkt! Ze kan namelijk normaal bier echt niet drinken zonder er serieus last van te krijgen, en ze had na over een week tijd een aantal biertjes gedronken te hebben nergens last van.

Wat overigens wel weer interessant was, dat het bier niet helemaal helder is. Het is licht troebel. Maar misschien is dat te danken aan het aandeel havermout in de stort, dit gaf een behoorlijk troebel wort. De smaak en geur waren niet anders dan ik normaal zou verwachten dus dat is mooi.

Ik ga nu nog meer biertjes maken met dit spul en kijken of dat ook werkt. Zo ja, ben ik denk ik verplicht om de rest van mijn leven te blijven brouwen, zodat zij in ieder geval glutenvrij bier kan drinken ;)

Battum80

Ik heb vorige week een IPA gebrouwen met clarex. Ik wilde dit proberen om te kijken hoe helder het bier ervan wordt. Het bier heb ik vandaag overgeheveld en later deze week de koudhop erbij en vervolgens een paar dagen cold crash

William

Citaat van: JAS op 24-04-2016  13:07 uIk ga nu nog meer biertjes maken met dit spul en kijken of dat ook werkt. Zo ja, ben ik denk ik verplicht om de rest van mijn leven te blijven brouwen, zodat zij in ieder geval glutenvrij bier kan drinken ;)

Een mooi resultaat hoor. Bedankt voor het delen. :duimop:

SanderH

Niet alles van mijn school tijd zit nog even vers in mijn hoofd, maar volgens mij lossen gluten niet op in water. Heb even gezocht op wikipedia en tada:

Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die, net zoals zetmeel, wordt aangetroffen in het endosperm van sommige granen (tarwesoorten als gewone tarwe, durum en spelt, evenals rogge en gerst) en de producten die ervan worden gemaakt. Het eiwit van gewone tarwe bestaat voor ongeveer 58-65% uit gluten, bij durum ligt dat tussen de 56 en 64%.[1]

Gluten is niet in water oplosbaar en wordt door de plant opgeslagen in de graankorrel om te dienen als reservevoedsel.

Gluten wordt onderverdeeld in twee groepen eiwitten, de glutenines en de gliadines. Glutenines zijn polymeren van grote en kleine proteïne-eenheden. Gliadines zijn monomere proteïnes, die uitsluitend in tarwesoorten (het geslacht Triticum) voorkomen. Gliadines horen tot de groep prolamines. In andere granen komen andere prolamines voor, hordeïnes in gerst, secalines in rogge, avenines in haver, zeïnes in mais, oryzines in rijst en kafirines in gierst.[2] Gliadine en verwante prolamines in de geslachtengroep Triticeae (waaronder granen als rogge en gerst), worden niet verdragen door mensen met coeliakie. Granen met prolamines die weinig tot geen overeenkomst in aminozuurvolgorde hebben met de gliadines uit tarwe (zoals rijst, mais, teff) kunnen wel gegeten worden door deze mensen. Niet-granen, zoals wilde rijst, boekweit, quinoa, amaranth, sojabonen en zonnebloempitten bevatten geen gluten.

Gluten is rijk aan de aminozuren asparagine, glutamine, arginine en proline, maar is zeer arm in de uit voedingskundig oogpunt belangrijke aminozuren lysine, tryptofaan en methionine.


Tijd om weer de schoolboeken te voorschijn te halen!

justDick

Hoi,

Ik gebruik het ook alleen voor het gluten verhaal.
Mijn vriendin kan nu probleemloos aan de speciaal biertjes. Het commercieel verkrijgbare is vaak pils en niet lekker.
Een positieve uitzondering is momenteel Jopen met "Hop zij met ons". Een IPA met oa Mosaic erin. Jummie.
Mijn bieren worden er ook niet per se helderder van. Ik heb er nu 4 keer mee gebrouwen, de vierde zit in het vergistingsvat.

Hoe gebruik jij het? Heb op een Amerikaans forum eens gelezen dat het verstandig is om het korte tijd voor de gist uit toe te voegen.

groet, Dick :biersmile:

pincopallino

Ik heb destijds 3 keer gebrouwen met Clarex om de koude was te verminderen. Het werkt zeker. Het nadeel is dat Clarex te duur is en niet makkelijk te krijgen. Bij Brouwmarkt toen aangeschaft en nu niet meer in voorraad.  Ik heb zelf geen gluten intolerantie. Een vriend van mij brouwt regelmatig glutenvrij bier voor zijn vrouw met Clarex. Bij de BrewDog glutenvrij  recept wordt ook Clarex toegevoegd.
Niet bij iedereen is de intolerantie factor gelijk. Het toevoegen van Clarex heeft geen enkel invloed op de smaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.