Brouwcontroller, compleet voor 1 vatsinstallatie en herms

Gestart door Biertje1985, 01-12-2015 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Poll gecancelled

Ja
0 (0%)
Nee
0 (0%)
Nooit gedaan
0 (0%)
Alleen maar beter, ik doe het liever zelf.
0 (0%)
1
0 (0%)
2
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Stemmen gesloten: 20-01-2016 23:30 u

McMelloW

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  09:12 uIk heb de sketch van Ardbir op een Arduino Uno proberen te laden maar dit lukt niet...
Op een Arduino Pro Mini lukt het wel, heeft iemand nog tips ?

Hij gaat goed tot hij bijna klaar is, hij stopt met de melding: stk500 programmer not responding.
Een simpele sketch word prima geladen, alleen deze niet.

Of moet ik misschien een andere bootloader installeren op de Uno ?

Misschien kan je hier iets mee http://forum.arduino.cc/index.php?topic=331998.0

Fripel

Citaat van: McMelloW op 09-12-2015  12:06 uMisschien kan je hier iets mee http://forum.arduino.cc/index.php?topic=331998.0

Tnx, ik ga wel een frisse bootloader installeren m.b.v. de Pro mini, kijken of het dan wel werkt.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  09:12 uIk heb de sketch van Ardbir op een Arduino Uno proberen te laden maar dit lukt niet...
Op een Arduino Pro Mini lukt het wel, heeft iemand nog tips ?

Hij gaat goed tot hij bijna klaar is, hij stopt met de melding: stk500 programmer not responding.
Een simpele sketch word prima geladen, alleen deze niet.

Of moet ik misschien een andere bootloader installeren op de Uno ?
Ik denk het want hier lukt het prima, op beide versie's van de UNO.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  09:12 uIk heb de sketch van Ardbir op een Arduino Uno proberen te laden maar dit lukt niet...
Op een Arduino Pro Mini lukt het wel, heeft iemand nog tips ?

Hij gaat goed tot hij bijna klaar is, hij stopt met de melding: stk500 programmer not responding.
Een simpele sketch word prima geladen, alleen deze niet.

Of moet ik misschien een andere bootloader installeren op de Uno ?
Deze versie van ArdBir gebruik ik http://protoduino.nl/bier/ArdBir_2_8_3RC8.rar

cow

Als je wel een simpele schets (bv blink) kunt programmeren op deze uno, dan is de bootloader ok.

Controleer wel of je de goede "board"-selectie geactiveerd hebt: die bepaalt de id die uitgewisseld wordt tussen ide en board.

Fripel

Ik heb de Uno vanavond van een verse bootloader voorzien.
De Ardbir sketch wil nu wel laden en het werkt ook nog, display en knoppen in ieder geval, even snel op een breadboard opgebouwd. Nu is het wachten op de print om het geheel netjes op te bouwen en verder te testen.




Biertje1985

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  22:35 uIk heb de Uno vanavond van een verse bootloader voorzien.
De Ardbir sketch wil nu wel laden en het werkt ook nog, display en knoppen in ieder geval, even snel op een breadboard opgebouwd. Nu is het wachten op de print om het geheel netjes op te bouwen en verder te testen.






Dat ziet er goed uit, de print zou al even aangekomen moeten zijn, is maandag verstuurd door postNL.
 Kijk even  op de print naar de 120Ohm weerstand voor je 5volt LED van je scherm, sommige LCD hebben deze al ingebouwd zitten, dan heb je dus geen backlight. Dan kan je gewoon een lage waarde of bijvoorbeeld een diode er tussen plaatsen.

Biertje1985

Hierbij de foto's van de werkende printplaat. Omdat ik de headers nog niet binnen heb zitten er nu gewone wires aan vast,
ziet er niet uit maar dit worden nette schroefheaders.

Ik heb de boel aangesloten op een waterkoker, nat wat pielen eindelijk de PID goed afgesteld.

De boel is erg stabiel, ik draai op 9v maar zelfs op 5v via usb loopt het allemaal prima ook met de SSR.

Het boeltje in actie :

Foto 1

Foto 2





McMelloW

Ziet er netjes uit.

Vraagje: Een PID gebruiken voor een waterkoker is toch iets anders dan een ketel 2000W / 25L. Moet je de PID nu niet weer opnieuw instellen voor je brouw ketel?

Fripel

Citaat van: Biertje1985 op 10-12-2015  18:28 u

Dat ziet er goed uit, de print zou al even aangekomen moeten zijn, is maandag verstuurd door postNL.
 Kijk even  op de print naar de 120Ohm weerstand voor je 5volt LED van je scherm, sommige LCD hebben deze al ingebouwd zitten, dan heb je dus geen backlight. Dan kan je gewoon een lage waarde of bijvoorbeeld een diode er tussen plaatsen.

De print is vandaag binnen gekomen, ziet er ook goed uit  :)
Ik gebruik in mijn testopstelling geen weerstand, ik zal eens kijken hoe het gaat met, het scherm is nu wel wat aan de felle kant.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 10-12-2015  19:03 uDe print is vandaag binnen gekomen, ziet er ook goed uit  :)
Ik gebruik in mijn testopstelling geen weerstand, ik zal eens kijken hoe het gaat met, het scherm is nu wel wat aan de felle kant.
Pas op met die 2 weerstanden onder je arduino, welke je sowieso aan de ander kant moet monteren,
er zitten te veel foutjes in die print. Ik ben heel hard bezig aan V2, en ik neem de tip van je mee. even kijken of ik nog een potmeter tussen de LED 5V van het schermpje kan plaatsen
zodat je dit gewoon in kan stellen op de print, net zoals het contrast.

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 10-12-2015  18:52 uZiet er netjes uit.

Vraagje: Een PID gebruiken voor een waterkoker is toch iets anders dan een ketel 2000W / 25L. Moet je de PID nu niet weer opnieuw instellen voor je brouw ketel?
Dat klopt, voor een ketel zou de PID opnieuw ingesteld moeten worden. Dit kan dan ook gemakkelijk via het setup menu.
Alle variabelen die je  wilt veranderen kan geheel zonder programmeren, gewoon via het setup menu.

Biertje1985

Citaat van: koffie op 09-12-2015  08:27 uDie 9 V is vreemd? Ik stop gewoon 12 V in mijn Nano en voor zover ik weet word deze niet heet.
Kun je niet een voltage regulator op de print zetten welke een afgevlakte 5 V naar de Arduino brengt?
Klopt, alleen de voltage regulator word erg warm, op zich geen probleem. Maar sommige chinese clones die trekken dat niet.

Biertje1985

Na heel veel werk, er zitten echt HEEL veel uren in. Is dit het design van de NANO versie welke zeer sterk verbeterd is ten opzichte van de vorige rode print.
Het project begint redelijk in de papieren te lopen. Ik hoop dat ik hier feedback krijg over mogelijk extra verbeteringen / fouten voordat ik deze printjes ga laten maken.

Plaatjes zijn 3D weergave van het ontwerp, ik heb het even engels gemaakt omdat ik de definitieve versie ook aan ArdBir wil laten zien wellicht brengt het hun ook op ideen.
ik heb inmiddels contact met Arbir.




 Op de paatjes zijn de pinnentjes verkeerd het LCD scherm met het zelfde formaat als de print komt uiteraard op de achterkant te zitten.
zodat je dit straks zo in een behuizing kan plaatsen.
Ik weet niet hoe ik dit moet veranderen in het programma.

Ik ben ook druk bezig het ArdBir programma aan te passen. ik wil onder andere ook meer mogelijkheden voor een koelprogramma om je wort te koelen en de boel wat sneller maken
door onnodige informatie uit het script te verwijderen zodat er meer "speelruimte" overblijft.
Ik ben de mogelijkheid aan het onderzoeken om van het brouwproces een datalog op een SD kaart te maken zodat je dat achteraf meteen digitaal hebt. (Ook handig voor PID afstellen)

Fripel

Dat ziet er helemaal goed uit!
Tijdens het solderen van mijn print had ik ook al het idee dat een nano of pro mini veel handiger is dan een full-size Arduino voor deze toepassing. Kost ook nog bijna niks, de print is duurder...

Naast die weerstanden zijn de gaatjes voor de header links-boven niet juist geplaatst, mijn originele Arduino past er niet op... Let dus goed op met de maatvoering en plaatsing van de headers op de print bij versie 2.
Ik ga kijken of ik een adapter-printje kan maken zodat ik een Pro-mini kan gebruiken met deze V1 print.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 13-12-2015  18:34 uDat ziet er helemaal goed uit!
Tijdens het solderen van mijn print had ik ook al het idee dat een nano of pro mini veel handiger is dan een full-size Arduino voor deze toepassing. Kost ook nog bijna niks, de print is duurder...

Naast die weerstanden zijn de gaatjes voor de header links-boven niet juist geplaatst, mijn originele Arduino past er niet op... Let dus goed op met de maatvoering en plaatsing van de headers op de print bij versie 2.
Ik ga kijken of ik een adapter-printje kan maken zodat ik een Pro-mini kan gebruiken met deze V1 print.
Precies, het past wel maar echt lekker zit het niet, die V1 is dan ook mijn eerste print, het blijkt ook dat de productie soms een klein beetje afwijkt van het model
dit zijn allemaal zaken waar deze print geen last van hebt. Dit heeft te maken met het gerber grid of zoiets. Werken in Mil ipv mm. je zou wat kunnen fabriceren voor de pro mini. Maar als je nog even gedult hebt dan is die V2 definitief. Wat is jou opinie over die spare ports, deze komen te vervallen ik ben bezig met een update met een SD card slot aan de achterkant. Even kijken of ik dat op een manier optioneel kan maken dat je de spare poortjes voor gewone doeleinden kan gebruiken en eventueel voor een SD slot. Iets met jumpers zit ik te denken. Alleen is de ruimte aardig op aan het raken. Overigens ben ik niet voor de Pro mini gegaan omdat de NANO makkelijker te flashen is, het moet ook gebruiksvriendelijk blijven. Kwa prijs denk ik dat het geheel nog wel mee valt, inclusief Arduino nano clone en 20x4 LCD. Zijn wel meer componenten op deze print maar echt duur zijn ze niet. (Behalve het relais van €2,50)


Mocht je toch een printje willen maken,ik kan het thuis etsen als je een design hebt. Via toner transfer method is niet mooi maar voldoet voor testen.

Fripel

Ik zou gaan voor een V2 print die goed is en simpel aan te sluiten en te assembleren is.
Extra functionaliteit zou ik even laten zitten, die spare ports kunnen geen kwaad maar voor je het weet wil je te veel extra's. De kans is dan weer groot dat de basisfuncties daar onder lijden en je een in potentie fantastische print hebt die allerlei eigenaardigheden heeft omdat je er te veel tegelijk op wilde "proppen". Veel mensen willen denk ik gewoon een simpel op te bouwen controller die robuust is en waarmee je niet veel fout kan doen.

Je keuze voor de nano is begrijpelijk, kost ook maar iets meer dan de pro mini.
Als ik de 20X4 display kies past de code niet meer in mijn Arduno.....
Weet jij of er ergens nog ruimte te winnen is ?
Printje kan ik zelf ook etsen maar bedankt voor het aanbod.
Waar laat je die printen maken ? Ik kwam deze gisteren tegen, http://www.pcbway.com , lijkt ook niet duur, kan je per 5 stuks minimaal laten maken.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 13-12-2015  20:22 uIk zou gaan voor een V2 print die goed is en simpel aan te sluiten en te assembleren is.
Extra functionaliteit zou ik even laten zitten, die spare ports kunnen geen kwaad maar voor je het weet wil je te veel extra's. De kans is dan weer groot dat de basisfuncties daar onder lijden en je een in potentie fantastische print hebt die allerlei eigenaardigheden heeft omdat je er te veel tegelijk op wilde "proppen". Veel mensen willen denk ik gewoon een simpel op te bouwen controller die robuust is en waarmee je niet veel fout kan doen.

Je keuze voor de nano is begrijpelijk, kost ook maar iets meer dan de pro mini.
Als ik de 20X4 display kies past de code niet meer in mijn Arduno.....
Weet jij of er ergens nog ruimte te winnen is ?
Printje kan ik zelf ook etsen maar bedankt voor het aanbod.
Waar laat je die printen maken ? Ik kwam deze gisteren tegen, http://www.pcbway.com , lijkt ook niet duur, kan je per 5 stuks minimaal laten maken.

Die is inderdaad erg goedkoop, ik zou met moeten verdiepen wat de kwaliteit van de printjes is, ik zag ook veel opties staan. o.a assembly with smd components.
Ik snap niet veel van deze opties die er allemaal bij staan. type board en hoe de vias te handelen (die ik probeer te vermijden). Wel lekker goedkoop. Ik doe via een Chinese
tussenpersoon die volgens mij via Ourpcb werkt, hij checkt de gerbers enz. ook goedkoop maar vanwege snellere verzending koste het bij elkaar toch een stuk meer dan pcbway.

Je kan een hoop text verwijderen bovenaan het script, dat scheelt al een berg. Ook kan je het "intro" schermpje en de credits verwijderen dan kom je bij elkaar op ong. 86% op een Nano.

Biertje1985

De PCB wordt nu gefabriceerd, dus binnenkort heb ik er een aantal liggen. Ik heb er 10 20x4 lcd's en 10 Arduino Nano's bij gekocht. De componenten zijn ook onderweg.
Helaas had RS components het relais niet op voorraad. Wat ook jammer is, is dat RS alleen aan bedrijven levert (KvK nummer) gelukkig heb ik die tot mijn beschikking.

Nu nog de ArdBir code wat opschonen, zodat het wat minder geheugen gebruikt op de Nano.

Ik hoop met ongeveer een week a 2 weken 10 stuks klaar te hebben liggen, als je intresse hebt stuur me maar een berichtje.

Uiteraard ga ik zelf eerst even de printen solderen en testen voordat ik ze weg doe.

Wil je een print die je zelf wilt afbouwen, met of zonder componenten dan kan dat natuurlijk ook.

Tjardo

Ik heb zeker interesse, heb je een PM gestuurd...

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 16-12-2015  20:35 uIk heb zeker interesse, heb je een PM gestuurd...
Ik heb je een reactie gestuurd. Bordjes zijn in de maak as we speak


Biertje1985

Even een update, ik heb met afgesproken met een medebrouwer, om het huidige bord even te testen op zijn brouwinstallatie op gas.
We willen de HLT tank verwarmen en met de PID de pomp regelen om zo de temperatuur van de maischketel op het juiste te houden.
Dat zou inhouden dat je dus zonder proportionele gasklep kan maischen met de controller, wat uiteraard een stuk eenvoudiger is.

Tevens is er weer een uitdaging ontstaan, ik ben met de sketch bezig, aanpassen en alleen NLD en ENG aan het maken (IPV russisch en italiaans)
Op de CH340 nano's pas deze dus  niet. Kan wel maar dan zou ik serial moeten updaten. Dat wil ik voorkomen zodat de gebruikers van het bordje
wel zelf kunnen updaten wanneer er (eventueel) een nieuwe code uit komt. Ofwel, ik zal een hoop moeten aanpassen en veranderen. Ik zit nu met aanpassingen op 102% van het max geheugen. Als ik hem direct op de chip plaats dan past het wel (2Kb extra) maar nu nog niet. Vreemd want een UNO is net zo groot in geheugen en die zit op 97%.

M.a.w Tijd om de sketch te verkleinen, hier ben ik wel even zoet mee, op de EEPROM nog zat ruimte dus maar het e.e.a. daarheen moven.

Puck

Geweldig Biertje! Ik kijk bijna iedere dag of er nieuwe ontwikkelingen zijn in dit topic. Ik heb zelf een brouwinstallatie op gas en zat er al over te denken hoe ik dit zou kunnen regelen qua gas. Maar ik denk op dit moment te ver. Ondertussen is de uno besteld met wat extra spulletjes zoals 20x4 led scherm, kabeltjes, breadboard en ledjes. Zit er ook over te denken om een nano te kopen, maar laat ik eerst maar eens met de uno stoeien.

Biertje1985

Citaat van: Biertje1985 op 18-12-2015  14:37 uEven een update, ik heb met afgesproken met een medebrouwer, om het huidige bord even te testen op zijn brouwinstallatie op gas.
We willen de HLT tank verwarmen en met de PID de pomp regelen om zo de temperatuur van de maischketel op het juiste te houden.
Dat zou inhouden dat je dus zonder proportionele gasklep kan maischen met de controller, wat uiteraard een stuk eenvoudiger is.

Tevens is er weer een uitdaging ontstaan, ik ben met de sketch bezig, aanpassen en alleen NLD en ENG aan het maken (IPV russisch en italiaans)
Op de CH340 nano's pas deze dus  niet. Kan wel maar dan zou ik serial moeten updaten. Dat wil ik voorkomen zodat de gebruikers van het bordje
wel zelf kunnen updaten wanneer er (eventueel) een nieuwe code uit komt. Ofwel, ik zal een hoop moeten aanpassen en veranderen. Ik zit nu met aanpassingen op 102% van het max geheugen. Als ik hem direct op de chip plaats dan past het wel (2Kb extra) maar nu nog niet. Vreemd want een UNO is net zo groot in geheugen en die zit op 97%.

M.a.w Tijd om de sketch te verkleinen, hier ben ik wel even zoet mee, op de EEPROM nog zat ruimte dus maar het e.e.a. daarheen moven.

Toch makkelijker dan ik dacht, :biersmile:. Ik heb de sketch online gezet mocht je willen testen, hij gebruikt 94% op een Nano.
http://protoduino.nl/bier/NANO.zip


Fripel

Citaat van: Biertje1985 op 18-12-2015  21:16 uToch makkelijker dan ik dacht, :biersmile:. Ik heb de sketch online gezet mocht je willen testen, hij gebruikt 94% op een Nano.
http://protoduino.nl/bier/NANO.zip

Hij laadt in ieder geval ook op de Pro-mini, je moet wel de mapnaam van de sketch even aanpassen naar  BREWCONTROLL_PROTODUINO, bij het openen van de sketch krijg je een foutmelding.

Straks maar eens testen, eerst een biertje :biersmile:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.