Brouwcontroller, compleet voor 1 vatsinstallatie en herms

Gestart door Biertje1985, 01-12-2015 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Poll gecancelled

Ja
0 (0%)
Nee
0 (0%)
Nooit gedaan
0 (0%)
Alleen maar beter, ik doe het liever zelf.
0 (0%)
1
0 (0%)
2
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Stemmen gesloten: 20-01-2016 23:30 u

Biertje1985

Beste, Forumleden

De eerste serie printplaten is een succes, nadat het 2 prototypes heeft gekost is het dan toch eindelijk voor elkaar.
Zonder de hulp van de forumleden in dit onderwerp had het nooit zo netjes geworden.
Input voor verbeteringen is dan ook meer dan welkom!

De tweede serie bordjes zijn onderweg! Binnenkort maar weer aan het solderen slaan!

Deze controller is gebaseerd op ArdBir, met kleine aanpassingen om het toch net even anders te doen.


Nog even een foto
 
UPDATE 25-1-2016 Eerste serie bordjes, de tweede is onderweg!

McMelloW

Citaat van: Biertje1985 op 01-12-2015  23:07 uDe code die ik ga gebruiken is een aangepaste versie van het Open source ArdBeer, (google maar eens)
ArdBeer is dit een tikfoutje? Op ArdBeer zelf kan ik niets vinden.  Ik ben reuze benieuwd naar je setup en code.

In dit draadje kan je een paar fotootjes zien, hoe ik mijn ArdBir heb in gebouwd. Deze gebruik ik samen met een Grainfather en ben er dik tevreden over.

Veel succes met de verdere ontwikkelingen.

Robin K


Paard

Gaaf hoor, ben benieuwd naar de foto's, verder vraag ik mijzelf af of ik met een dergelijke set ook een een regelbare gasklep kan aansturen zo ja, dan heb ik zeker interesse.

Jeltuh

Heb je dan ook outputs voor bijvoorbeeld roerwerken of rondpompen?

Fripel

Klinkt goed !
Mijn interesse is gewekt.

Ben ook  benieuwd naar de foto's en verdere specs en mogelijkheden.


Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 02-12-2015  11:01 uArdBeer is dit een tikfoutje? Op ArdBeer zelf kan ik niets vinden.  Ik ben reuze benieuwd naar je setup en code.

In dit draadje kan je een paar fotootjes zien, hoe ik mijn ArdBir heb in gebouwd. Deze gebruik ik samen met een Grainfather en ben er dik tevreden over.

Veel succes met de verdere ontwikkelingen.

Klopt, ik was gisteren erg moe, en ik ben zeker geen taalwonder haha. Ik zag dat je het ArdBir board gekocht hebt, hele mooie set-up, maar ik wil het toch een beetje personaliseren, ik moet dan ook toegeven dat 90% van de code van hun hand is.

Biertje1985

Zoals beloofd de foto's.

Tevens wil ik even erbij zeggen dat er voldoende  (ongebruikte) output poortjes zijn, om inderdaad roerwerken of een 2 pomps installatie (herms) aan te sturen.
Helaas red je het niet om een HERMS volledig met automatische kleppen dan wel een solenoides te gebruiken dan kom je te kort.

Om te reageren op de vraag of je ook gas kan regelen met zo een controller, in de theorie kan dit prima met een PID circuit, hardwarematig is het echter een uitdaging.
Je moet dus een elektrische regelafsluiter gebruiken of een elektrisch gasreduceer. In principe kan een PID regelaar er dan wel mee uit de voeten, dat is ook de reden
dat PID of PI regelingen tegenwoordig de maatstaf zijn. Hele fabricageprocessen worden hierdoor geregeld. Interessant om eens in te verdiepen.

Omdat er een autotune in deze PID zit zal het instellen van de P de I en de D ook voor leken gemakkelijk zijn, in het begin is de regeling grof, maar deze stelt zich automatisch bij.
dit word vervolgens opgeslagen, daarna kan je de waardes nog wat aanpassen om de boel te finetunen en ben je klaar zonder de boel door te berekenen.

Helaas ben ik nu even wat minder bezig met de brouwinstallatie, (dure reparatie auto, wasmachine kapot ect... Men kent het wel) maar des te meer aandacht voor m,n controller  8)
















De foto's in het groot



http://protoduino.nl/foto/

Biertje1985

Later deze avond, door een domme fout met een ander projectje mijn laatste Arduino UNO  :huilen: Opgeblazen.
Project ligt dus ff stil  :weetniet: nieuwe besteld komt vrijdag binnen. Ik heb Nano's en MEGA2560 zat, maarja laat het printje nou net voor een uno zijn.

koffie

Ziet er mooie uit  :brouwen: Zelf met een soortgelijk project bezig, maar nog niet tevreden over de PID.

Waarom heb je eigenlijk voor een Uno gekozen en niet voor een Nano ?
Staat je code ergens online ?

rajd

Ik was met mijn mega een soortgelijk iets van plan, maar door tijdgebrek komt het er maar niet van. Ik heb dus wel interesse in dit project . En ik spreek ook nog wel een woordje C, dus zoiets naar mijn eigen hand zetten oid dat gaat wel lukken :-).

Biertje1985

Citaat van: rajd op 03-12-2015  11:31 uIk was met mijn mega een soortgelijk iets van plan, maar door tijdgebrek komt het er maar niet van. Ik heb dus wel interesse in dit project . En ik spreek ook nog wel een woordje C, dus zoiets naar mijn eigen hand zetten oid dat gaat wel lukken :-).

Ik ben er achter dat een mega compatible is met een UNO en ik kan dus ook even verder, toch zou ik het liefst mijn printplaat veranderen, omdat een mega wat meer geheugen heeft loopt dit toch beter. Ik kan wel een beetje python maar C eindigt altijd in een catastrofe bij mij. Ter info op een UNO gebruik je 97% van de resources en op een MEGA2560 maar 12%.
Dat riekt naar meer mogelijkheden zoals het display aansturen met I2C in plaats van serial, dat scheelt een heel hoop pinnetjes.

Het hele probleem met die opgeblazen UNO is het volgende, die UNO van mij was niet origineel en had een andere voltage regulator die kon dus maar 9v hebben.
Volgende keer dus een voltage regulator op de print zodat de arduino voltage regulator lekker koel blijft bij een voltje of 9 op een originele arduino.

Wellicht kunnen we wat voor elkaar betekenen in dit project, jou C kennis zou zeker van pas komen.





Biertje1985

Citaat van: koffie op 02-12-2015  22:07 uZiet er mooie uit  :brouwen: Zelf met een soortgelijk project bezig, maar nog niet tevreden over de PID.

Waarom heb je eigenlijk voor een Uno gekozen en niet voor een Nano ?
Staat je code ergens online ?



Je pakt gewoon de Ardbir code en gaat daaruit verder, een goede PID code met een autotune heb ik wel in sketch voor je mocht je willen hobby'en dan stuur ik hem wel even op naar je.
De PID sketch werkt met een (digitale) ds18b20 en een (analoge) K-Type thermometer. Ik krijg hem makkelijk op 0,5c precies inclusief overshoot, bij 10 liter of meer
kan de regeling prima traag verlopen zodat er eigenlijk geen D actie nodig is, dat betekend dus een dat het lekker stabiel is.

De UNO is wat groter, geeft wat meer ruimte op het printje, Nano is wel een optie die ik heb overwogen qua hardware zijn ze toch bijna gelijk.

braaf

Als het een kant en klaar iets gaat worden wat ik zo in een projectdoos kan bouwen heb ik zeker interesse. Ben heel benieuwd

Biertje1985

Citaat van: braaf op 03-12-2015  22:57 uAls het een kant en klaar iets gaat worden wat ik zo in een projectdoos kan bouwen heb ik zeker interesse. Ben heel benieuwd
In dat geval kan je beter de ArdBir gewoon kopen in de USA. Wanneer de sketch optimaal is, dan is bouwen en het solderen niet zo lastig,
zelf vind ik het ontwikkelen geweldig. Dat gevoel dat je het zelf gemaakt hebt, daar kan geen aankoop tegen op.

koffie

Een Nano kun je ook flashen als Uno, dan heb je 1.5 kb meer ruimte voor je code.

McMelloW

Citaat van: Biertje1985 op 03-12-2015  22:32 uJe pakt gewoon de Ardbir code en gaat daaruit verder, een goede PID code met een autotune heb ik wel in sketch voor je mocht je willen hobby'en dan stuur ik hem wel even op naar je.
De PID sketch werkt met een (digitale) ds18b20 en een (analoge) K-Type thermometer. Ik krijg hem makkelijk op 0,5c precies inclusief overshoot, bij 10 liter of meer
kan de regeling prima traag verlopen zodat er eigenlijk geen D actie nodig is, dat betekend dus een dat het lekker stabiel is.

IK heb wel interesse in de PID code met autotune.

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 04-12-2015  14:02 uIK heb wel interesse in de PID code met autotune.
Ik zal even een nieuw onderwerp starten met de code erin.

Puck

Ik vind dit zeer interessant en vind het fantastisch om te lezen hoe dit allemaal gebouwd wordt door sommigen. Ik wil er ook wel aan beginnen maar ik vrees dat het een fiasco wordt (ik wil gelijk dat alles werkt). Weet iemand hoe je het beste met een Arduino kan beginnen? En moet je per se een printplaat hebben om het te testen/gebruiken of kan het ook tijdelijk gebruiken met een breadboard? Ardbir is uitverkocht namelijk en een printplaat zelf maken dat zie ik mijzelf al helemaal niet doen. Dus heeft er iemand tips om hiermee het beste te beginnen?

Ps. Ik heb al vele filmpjes gezien op Youtube maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Zoveel informatie...

koffie

Bestel een Arduino, een breadboard. Zooitje jumperwires erbij, handjevol LEDjes met een weerstandje en eventueel een relais. Kun je leuk mee prutsen om te leren zonder dat je iets stuk kan maken (tenzij je 220v op het realis gaat schakelen .. dan moet je even op letten ;) )

Biertje1985

Citaat van: Puck op 04-12-2015  22:00 uIk vind dit zeer interessant en vind het fantastisch om te lezen hoe dit allemaal gebouwd wordt door sommigen. Ik wil er ook wel aan beginnen maar ik vrees dat het een fiasco wordt (ik wil gelijk dat alles werkt). Weet iemand hoe je het beste met een Arduino kan beginnen? En moet je per se een printplaat hebben om het te testen/gebruiken of kan het ook tijdelijk gebruiken met een breadboard? Ardbir is uitverkocht namelijk en een printplaat zelf maken dat zie ik mijzelf al helemaal niet doen. Dus heeft er iemand tips om hiermee het beste te beginnen?

Ps. Ik heb al vele filmpjes gezien op Youtube maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Zoveel informatie...
Printplaat is het makkelijkere deel, de code dat is de echte uitadging, alles goed werkend krijgen. Als ik het helemaal werkend heb dan ga ik de rest van de printplaatjes en of nieuwe plaatjes (ik heb wat ideen gekregen) toch wegdoen. Dus een printplaatje zal het probleem niet zijn.

Biertje1985

Na redelijk wat testwerk, werkt mijn printplaat layout volledig, ArdBir draait en ik kan de output poortjes gebruiken, toch zal er een versie 2 komen met veel verbeteringen.
Wil je goedkoop een versie 1 printplaat. (De componentjes heb ik niet meer, deze komen over 2 weken) stuur me een PM als je de print zelf wilt afbouwen, ze zijn nu nog beschikbaar.
Ik hoef er verder niets aan te verdienen, ik hoop dat je je bevindingen met dit forum wilt delen.

Ik probeer het geheel inclusief de componentjes, maar excl. LCD, Sensor, Arduino en SSR onder de 10 euro te houden.


Verbeterpunten:
- Stukje karton onder arduino nodig, dit omdat er dan 100% geen contact gemaakt kan worden met de printcontacten
- Geen voltage regulator Originele arduino werkt prima maar de CH340 clone kan niet meer dan 9v aan en zal heet worden en stuk gaan. (gewoon 9 V i.pv 12 V gebruiken en het werkt prima met een kloon.)
- Geen drill holes om LCD. Arduino en Print mee te bevestigen
- Ongelukkige LCD plaatsing
- 1 rij van de pinnetjes is niet helemaal goed geplaatst, deze moet 0,5 mm verder weg (maakt niet veel uit)
- Geen optocouplers gebruikt om de installatie fisiek te scheiden (heeft de ArdBir ook niet)
- Alleen uno en mega te gebruiken, volgende versie ondersteund (waarschijnlijk) ook de NANO.
Optioneel :
- Pomp via relais schakelen zodat hogere stromen en spanningen mogelijk zijn. (kan je nu ook een relais of ssr tussen zetten)

Deze punten en de wellicht door jullie gevonden punten zullen in V2 opgelost worden, zodat we van die versie een een nog beter  en goedkoop alternatief voor de ArdBir kunnen maken.

Ook gaat de code nog aangepast worden, deze zal minder op ArdBir lijken en Nederlandstalig zijn. HERMS code is ook in ontwikkeling.

Foto's volgen nog. :degroeten:

koffie

Die 9 V is vreemd? Ik stop gewoon 12 V in mijn Nano en voor zover ik weet word deze niet heet.
Kun je niet een voltage regulator op de print zetten welke een afgevlakte 5 V naar de Arduino brengt?

P3SM

CiteerIK heb wel interesse in de PID code met autotune.
Voor Arduino bestaan goede PID libraries inclusief autotune mogelijkheden. Die hoef je niet zelf te schrijven.

Deze is goed: http://playground.arduino.cc/Code/PIDLibrary en de bijbehorende autotune: http://playground.arduino.cc/Code/PIDAutotuneLibrary

Mocht je willen weten wat er in de library onder de kap gebeurt, dan kan ik dit artikel aanraden: http://brettbeauregard.com/blog/2011/04/improving-the-beginners-pid-introduction/

Fripel

Ik heb de sketch van Ardbir op een Arduino Uno proberen te laden maar dit lukt niet...
Op een Arduino Pro Mini lukt het wel, heeft iemand nog tips ?

Hij gaat goed tot hij bijna klaar is, hij stopt met de melding: stk500 programmer not responding.
Een simpele sketch word prima geladen, alleen deze niet.

Of moet ik misschien een andere bootloader installeren op de Uno ?

McMelloW

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  09:12 uIk heb de sketch van Ardbir op een Arduino Uno proberen te laden maar dit lukt niet...
Op een Arduino Pro Mini lukt het wel, heeft iemand nog tips ?

Hij gaat goed tot hij bijna klaar is, hij stopt met de melding: stk500 programmer not responding.
Een simpele sketch word prima geladen, alleen deze niet.

Of moet ik misschien een andere bootloader installeren op de Uno ?

Misschien kan je hier iets mee http://forum.arduino.cc/index.php?topic=331998.0

Fripel

Citaat van: McMelloW op 09-12-2015  12:06 uMisschien kan je hier iets mee http://forum.arduino.cc/index.php?topic=331998.0

Tnx, ik ga wel een frisse bootloader installeren m.b.v. de Pro mini, kijken of het dan wel werkt.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  09:12 uIk heb de sketch van Ardbir op een Arduino Uno proberen te laden maar dit lukt niet...
Op een Arduino Pro Mini lukt het wel, heeft iemand nog tips ?

Hij gaat goed tot hij bijna klaar is, hij stopt met de melding: stk500 programmer not responding.
Een simpele sketch word prima geladen, alleen deze niet.

Of moet ik misschien een andere bootloader installeren op de Uno ?
Ik denk het want hier lukt het prima, op beide versie's van de UNO.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  09:12 uIk heb de sketch van Ardbir op een Arduino Uno proberen te laden maar dit lukt niet...
Op een Arduino Pro Mini lukt het wel, heeft iemand nog tips ?

Hij gaat goed tot hij bijna klaar is, hij stopt met de melding: stk500 programmer not responding.
Een simpele sketch word prima geladen, alleen deze niet.

Of moet ik misschien een andere bootloader installeren op de Uno ?
Deze versie van ArdBir gebruik ik http://protoduino.nl/bier/ArdBir_2_8_3RC8.rar

cow

Als je wel een simpele schets (bv blink) kunt programmeren op deze uno, dan is de bootloader ok.

Controleer wel of je de goede "board"-selectie geactiveerd hebt: die bepaalt de id die uitgewisseld wordt tussen ide en board.

Fripel

Ik heb de Uno vanavond van een verse bootloader voorzien.
De Ardbir sketch wil nu wel laden en het werkt ook nog, display en knoppen in ieder geval, even snel op een breadboard opgebouwd. Nu is het wachten op de print om het geheel netjes op te bouwen en verder te testen.




Biertje1985

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  22:35 uIk heb de Uno vanavond van een verse bootloader voorzien.
De Ardbir sketch wil nu wel laden en het werkt ook nog, display en knoppen in ieder geval, even snel op een breadboard opgebouwd. Nu is het wachten op de print om het geheel netjes op te bouwen en verder te testen.






Dat ziet er goed uit, de print zou al even aangekomen moeten zijn, is maandag verstuurd door postNL.
 Kijk even  op de print naar de 120Ohm weerstand voor je 5volt LED van je scherm, sommige LCD hebben deze al ingebouwd zitten, dan heb je dus geen backlight. Dan kan je gewoon een lage waarde of bijvoorbeeld een diode er tussen plaatsen.

Biertje1985

Hierbij de foto's van de werkende printplaat. Omdat ik de headers nog niet binnen heb zitten er nu gewone wires aan vast,
ziet er niet uit maar dit worden nette schroefheaders.

Ik heb de boel aangesloten op een waterkoker, nat wat pielen eindelijk de PID goed afgesteld.

De boel is erg stabiel, ik draai op 9v maar zelfs op 5v via usb loopt het allemaal prima ook met de SSR.

Het boeltje in actie :

Foto 1

Foto 2





McMelloW

Ziet er netjes uit.

Vraagje: Een PID gebruiken voor een waterkoker is toch iets anders dan een ketel 2000W / 25L. Moet je de PID nu niet weer opnieuw instellen voor je brouw ketel?

Fripel

Citaat van: Biertje1985 op 10-12-2015  18:28 u

Dat ziet er goed uit, de print zou al even aangekomen moeten zijn, is maandag verstuurd door postNL.
 Kijk even  op de print naar de 120Ohm weerstand voor je 5volt LED van je scherm, sommige LCD hebben deze al ingebouwd zitten, dan heb je dus geen backlight. Dan kan je gewoon een lage waarde of bijvoorbeeld een diode er tussen plaatsen.

De print is vandaag binnen gekomen, ziet er ook goed uit  :)
Ik gebruik in mijn testopstelling geen weerstand, ik zal eens kijken hoe het gaat met, het scherm is nu wel wat aan de felle kant.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 10-12-2015  19:03 uDe print is vandaag binnen gekomen, ziet er ook goed uit  :)
Ik gebruik in mijn testopstelling geen weerstand, ik zal eens kijken hoe het gaat met, het scherm is nu wel wat aan de felle kant.
Pas op met die 2 weerstanden onder je arduino, welke je sowieso aan de ander kant moet monteren,
er zitten te veel foutjes in die print. Ik ben heel hard bezig aan V2, en ik neem de tip van je mee. even kijken of ik nog een potmeter tussen de LED 5V van het schermpje kan plaatsen
zodat je dit gewoon in kan stellen op de print, net zoals het contrast.

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 10-12-2015  18:52 uZiet er netjes uit.

Vraagje: Een PID gebruiken voor een waterkoker is toch iets anders dan een ketel 2000W / 25L. Moet je de PID nu niet weer opnieuw instellen voor je brouw ketel?
Dat klopt, voor een ketel zou de PID opnieuw ingesteld moeten worden. Dit kan dan ook gemakkelijk via het setup menu.
Alle variabelen die je  wilt veranderen kan geheel zonder programmeren, gewoon via het setup menu.

Biertje1985

Citaat van: koffie op 09-12-2015  08:27 uDie 9 V is vreemd? Ik stop gewoon 12 V in mijn Nano en voor zover ik weet word deze niet heet.
Kun je niet een voltage regulator op de print zetten welke een afgevlakte 5 V naar de Arduino brengt?
Klopt, alleen de voltage regulator word erg warm, op zich geen probleem. Maar sommige chinese clones die trekken dat niet.

Biertje1985

Na heel veel werk, er zitten echt HEEL veel uren in. Is dit het design van de NANO versie welke zeer sterk verbeterd is ten opzichte van de vorige rode print.
Het project begint redelijk in de papieren te lopen. Ik hoop dat ik hier feedback krijg over mogelijk extra verbeteringen / fouten voordat ik deze printjes ga laten maken.

Plaatjes zijn 3D weergave van het ontwerp, ik heb het even engels gemaakt omdat ik de definitieve versie ook aan ArdBir wil laten zien wellicht brengt het hun ook op ideen.
ik heb inmiddels contact met Arbir.




 Op de paatjes zijn de pinnentjes verkeerd het LCD scherm met het zelfde formaat als de print komt uiteraard op de achterkant te zitten.
zodat je dit straks zo in een behuizing kan plaatsen.
Ik weet niet hoe ik dit moet veranderen in het programma.

Ik ben ook druk bezig het ArdBir programma aan te passen. ik wil onder andere ook meer mogelijkheden voor een koelprogramma om je wort te koelen en de boel wat sneller maken
door onnodige informatie uit het script te verwijderen zodat er meer "speelruimte" overblijft.
Ik ben de mogelijkheid aan het onderzoeken om van het brouwproces een datalog op een SD kaart te maken zodat je dat achteraf meteen digitaal hebt. (Ook handig voor PID afstellen)

Fripel

Dat ziet er helemaal goed uit!
Tijdens het solderen van mijn print had ik ook al het idee dat een nano of pro mini veel handiger is dan een full-size Arduino voor deze toepassing. Kost ook nog bijna niks, de print is duurder...

Naast die weerstanden zijn de gaatjes voor de header links-boven niet juist geplaatst, mijn originele Arduino past er niet op... Let dus goed op met de maatvoering en plaatsing van de headers op de print bij versie 2.
Ik ga kijken of ik een adapter-printje kan maken zodat ik een Pro-mini kan gebruiken met deze V1 print.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 13-12-2015  18:34 uDat ziet er helemaal goed uit!
Tijdens het solderen van mijn print had ik ook al het idee dat een nano of pro mini veel handiger is dan een full-size Arduino voor deze toepassing. Kost ook nog bijna niks, de print is duurder...

Naast die weerstanden zijn de gaatjes voor de header links-boven niet juist geplaatst, mijn originele Arduino past er niet op... Let dus goed op met de maatvoering en plaatsing van de headers op de print bij versie 2.
Ik ga kijken of ik een adapter-printje kan maken zodat ik een Pro-mini kan gebruiken met deze V1 print.
Precies, het past wel maar echt lekker zit het niet, die V1 is dan ook mijn eerste print, het blijkt ook dat de productie soms een klein beetje afwijkt van het model
dit zijn allemaal zaken waar deze print geen last van hebt. Dit heeft te maken met het gerber grid of zoiets. Werken in Mil ipv mm. je zou wat kunnen fabriceren voor de pro mini. Maar als je nog even gedult hebt dan is die V2 definitief. Wat is jou opinie over die spare ports, deze komen te vervallen ik ben bezig met een update met een SD card slot aan de achterkant. Even kijken of ik dat op een manier optioneel kan maken dat je de spare poortjes voor gewone doeleinden kan gebruiken en eventueel voor een SD slot. Iets met jumpers zit ik te denken. Alleen is de ruimte aardig op aan het raken. Overigens ben ik niet voor de Pro mini gegaan omdat de NANO makkelijker te flashen is, het moet ook gebruiksvriendelijk blijven. Kwa prijs denk ik dat het geheel nog wel mee valt, inclusief Arduino nano clone en 20x4 LCD. Zijn wel meer componenten op deze print maar echt duur zijn ze niet. (Behalve het relais van €2,50)


Mocht je toch een printje willen maken,ik kan het thuis etsen als je een design hebt. Via toner transfer method is niet mooi maar voldoet voor testen.

Fripel

Ik zou gaan voor een V2 print die goed is en simpel aan te sluiten en te assembleren is.
Extra functionaliteit zou ik even laten zitten, die spare ports kunnen geen kwaad maar voor je het weet wil je te veel extra's. De kans is dan weer groot dat de basisfuncties daar onder lijden en je een in potentie fantastische print hebt die allerlei eigenaardigheden heeft omdat je er te veel tegelijk op wilde "proppen". Veel mensen willen denk ik gewoon een simpel op te bouwen controller die robuust is en waarmee je niet veel fout kan doen.

Je keuze voor de nano is begrijpelijk, kost ook maar iets meer dan de pro mini.
Als ik de 20X4 display kies past de code niet meer in mijn Arduno.....
Weet jij of er ergens nog ruimte te winnen is ?
Printje kan ik zelf ook etsen maar bedankt voor het aanbod.
Waar laat je die printen maken ? Ik kwam deze gisteren tegen, http://www.pcbway.com , lijkt ook niet duur, kan je per 5 stuks minimaal laten maken.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 13-12-2015  20:22 uIk zou gaan voor een V2 print die goed is en simpel aan te sluiten en te assembleren is.
Extra functionaliteit zou ik even laten zitten, die spare ports kunnen geen kwaad maar voor je het weet wil je te veel extra's. De kans is dan weer groot dat de basisfuncties daar onder lijden en je een in potentie fantastische print hebt die allerlei eigenaardigheden heeft omdat je er te veel tegelijk op wilde "proppen". Veel mensen willen denk ik gewoon een simpel op te bouwen controller die robuust is en waarmee je niet veel fout kan doen.

Je keuze voor de nano is begrijpelijk, kost ook maar iets meer dan de pro mini.
Als ik de 20X4 display kies past de code niet meer in mijn Arduno.....
Weet jij of er ergens nog ruimte te winnen is ?
Printje kan ik zelf ook etsen maar bedankt voor het aanbod.
Waar laat je die printen maken ? Ik kwam deze gisteren tegen, http://www.pcbway.com , lijkt ook niet duur, kan je per 5 stuks minimaal laten maken.

Die is inderdaad erg goedkoop, ik zou met moeten verdiepen wat de kwaliteit van de printjes is, ik zag ook veel opties staan. o.a assembly with smd components.
Ik snap niet veel van deze opties die er allemaal bij staan. type board en hoe de vias te handelen (die ik probeer te vermijden). Wel lekker goedkoop. Ik doe via een Chinese
tussenpersoon die volgens mij via Ourpcb werkt, hij checkt de gerbers enz. ook goedkoop maar vanwege snellere verzending koste het bij elkaar toch een stuk meer dan pcbway.

Je kan een hoop text verwijderen bovenaan het script, dat scheelt al een berg. Ook kan je het "intro" schermpje en de credits verwijderen dan kom je bij elkaar op ong. 86% op een Nano.

Biertje1985

De PCB wordt nu gefabriceerd, dus binnenkort heb ik er een aantal liggen. Ik heb er 10 20x4 lcd's en 10 Arduino Nano's bij gekocht. De componenten zijn ook onderweg.
Helaas had RS components het relais niet op voorraad. Wat ook jammer is, is dat RS alleen aan bedrijven levert (KvK nummer) gelukkig heb ik die tot mijn beschikking.

Nu nog de ArdBir code wat opschonen, zodat het wat minder geheugen gebruikt op de Nano.

Ik hoop met ongeveer een week a 2 weken 10 stuks klaar te hebben liggen, als je intresse hebt stuur me maar een berichtje.

Uiteraard ga ik zelf eerst even de printen solderen en testen voordat ik ze weg doe.

Wil je een print die je zelf wilt afbouwen, met of zonder componenten dan kan dat natuurlijk ook.

Tjardo

Ik heb zeker interesse, heb je een PM gestuurd...

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 16-12-2015  20:35 uIk heb zeker interesse, heb je een PM gestuurd...
Ik heb je een reactie gestuurd. Bordjes zijn in de maak as we speak


Biertje1985

Even een update, ik heb met afgesproken met een medebrouwer, om het huidige bord even te testen op zijn brouwinstallatie op gas.
We willen de HLT tank verwarmen en met de PID de pomp regelen om zo de temperatuur van de maischketel op het juiste te houden.
Dat zou inhouden dat je dus zonder proportionele gasklep kan maischen met de controller, wat uiteraard een stuk eenvoudiger is.

Tevens is er weer een uitdaging ontstaan, ik ben met de sketch bezig, aanpassen en alleen NLD en ENG aan het maken (IPV russisch en italiaans)
Op de CH340 nano's pas deze dus  niet. Kan wel maar dan zou ik serial moeten updaten. Dat wil ik voorkomen zodat de gebruikers van het bordje
wel zelf kunnen updaten wanneer er (eventueel) een nieuwe code uit komt. Ofwel, ik zal een hoop moeten aanpassen en veranderen. Ik zit nu met aanpassingen op 102% van het max geheugen. Als ik hem direct op de chip plaats dan past het wel (2Kb extra) maar nu nog niet. Vreemd want een UNO is net zo groot in geheugen en die zit op 97%.

M.a.w Tijd om de sketch te verkleinen, hier ben ik wel even zoet mee, op de EEPROM nog zat ruimte dus maar het e.e.a. daarheen moven.

Puck

Geweldig Biertje! Ik kijk bijna iedere dag of er nieuwe ontwikkelingen zijn in dit topic. Ik heb zelf een brouwinstallatie op gas en zat er al over te denken hoe ik dit zou kunnen regelen qua gas. Maar ik denk op dit moment te ver. Ondertussen is de uno besteld met wat extra spulletjes zoals 20x4 led scherm, kabeltjes, breadboard en ledjes. Zit er ook over te denken om een nano te kopen, maar laat ik eerst maar eens met de uno stoeien.

Biertje1985

Citaat van: Biertje1985 op 18-12-2015  14:37 uEven een update, ik heb met afgesproken met een medebrouwer, om het huidige bord even te testen op zijn brouwinstallatie op gas.
We willen de HLT tank verwarmen en met de PID de pomp regelen om zo de temperatuur van de maischketel op het juiste te houden.
Dat zou inhouden dat je dus zonder proportionele gasklep kan maischen met de controller, wat uiteraard een stuk eenvoudiger is.

Tevens is er weer een uitdaging ontstaan, ik ben met de sketch bezig, aanpassen en alleen NLD en ENG aan het maken (IPV russisch en italiaans)
Op de CH340 nano's pas deze dus  niet. Kan wel maar dan zou ik serial moeten updaten. Dat wil ik voorkomen zodat de gebruikers van het bordje
wel zelf kunnen updaten wanneer er (eventueel) een nieuwe code uit komt. Ofwel, ik zal een hoop moeten aanpassen en veranderen. Ik zit nu met aanpassingen op 102% van het max geheugen. Als ik hem direct op de chip plaats dan past het wel (2Kb extra) maar nu nog niet. Vreemd want een UNO is net zo groot in geheugen en die zit op 97%.

M.a.w Tijd om de sketch te verkleinen, hier ben ik wel even zoet mee, op de EEPROM nog zat ruimte dus maar het e.e.a. daarheen moven.

Toch makkelijker dan ik dacht, :biersmile:. Ik heb de sketch online gezet mocht je willen testen, hij gebruikt 94% op een Nano.
http://protoduino.nl/bier/NANO.zip


Fripel

Citaat van: Biertje1985 op 18-12-2015  21:16 uToch makkelijker dan ik dacht, :biersmile:. Ik heb de sketch online gezet mocht je willen testen, hij gebruikt 94% op een Nano.
http://protoduino.nl/bier/NANO.zip

Hij laadt in ieder geval ook op de Pro-mini, je moet wel de mapnaam van de sketch even aanpassen naar  BREWCONTROLL_PROTODUINO, bij het openen van de sketch krijg je een foutmelding.

Straks maar eens testen, eerst een biertje :biersmile:

Fripel

Eerste testen geslaagd, vertaling ziet er goed uit.
Even in handmatige stand basic getest, alles werkt, pomp, verwarming en temperatuursensor.



De vertaling van de up/down toetsen zou ik anders doen meer/minder zou ik vervangen door pijltje omhoog/omlaag.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 19-12-2015  15:23 uEerste testen geslaagd, vertaling ziet er goed uit.
Even in handmatige stand basic getest, alles werkt, pomp, verwarming en temperatuursensor.



De vertaling van de up/down toetsen zou ik anders doen meer/minder zou ik vervangen door pijltje omhoog/omlaag.
Haha dat is precies wat ik dacht ik wil eigenlijk ook, pijltjes kreeg ik er niet in in de sketch deze worden niet herkent.
wellicht iets van ++ en -- alleen dan moet ik de --- door iets anders vervangen. (je snapt hem wel)
Je kan de file makkelijk aanpassen hoor fluitje van een cent, ik was met een uurtje klaar met de vertaling.


Ziet er goed uit, lekker scherp schermpje heb je!

Fripel

Ik ben inmiddels ook effe aan het knutselen geweest, meer minder vervangen door + en - en de --- heb ik gewoon leeg gelaten (spaties).
Verder nog wat schoonheidsfoutjes weggehaald, leuk om zo de interface naar je hand te zetten :)
Ik heb nu de pro mini draaien op het breadboard, gaat ook prima.
Het loopt al lekker met je reserveringen zag ik, hopelijk heb je flink wat vakantiedagen opgenomen.... ;)

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 20-12-2015  12:19 uIk ben inmiddels ook effe aan het knutselen geweest, meer minder vervangen door + en - en de --- heb ik gewoon leeg gelaten (spaties).
Verder nog wat schoonheidsfoutjes weggehaald, leuk om zo de interface naar je hand te zetten :)
Ik heb nu de pro mini draaien op het breadboard, gaat ook prima.
Het loopt al lekker met je reserveringen zag ik, hopelijk heb je flink wat vakantiedagen opgenomen.... ;)
Vakantie komt wel goed, ik zou graag je sketch willen hebben om deze even te proberen, wellicht is die beter vertaald voor "Onze" controller.

Biertje1985


McMelloW

Citaat van: Biertje1985 op 20-12-2015  21:43 uIk realiseer me dat je ook nog dit kan kopen https://homebrewshop.be/nl/vervangstukken/672-controller-voor-braumeister-50-liter.html
erg mooi maar daar betaal je ook wel voor :nut:
Dan is de ALVA Brew Contoller een stuk goedkoper en voor verschillende soort eenpas systemen bruikbaar. Plug & Brew

McMelloW

Citaat van: Biertje1985 op 18-12-2015  21:16 uToch makkelijker dan ik dacht, :biersmile:. Ik heb de sketch online gezet mocht je willen testen, hij gebruikt 94% op een Nano.
http://protoduino.nl/bier/NANO.zip

Heb je veel aan de sketch veranderd of alleen opgeschoond?

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 20-12-2015  22:39 uHeb je veel aan de sketch veranderd of alleen opgeschoond?
Opgeschoond, poortjes aangepast en Nederlands vertaald.

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 20-12-2015  22:10 uDan is de ALVA Brew Contoller een stuk goedkoper en voor verschillende soort eenpas systemen bruikbaar. Plug & Brew
Die ALVA lijkt me zo gek nog niet, Wel erg commercieel, komt een beetje op het zelfde neer als ArdBir.

Fripel

Citaat van: Biertje1985 op 20-12-2015  15:13 uVakantie komt wel goed, ik zou graag je sketch willen hebben om deze even te proberen, wellicht is die beter vertaald voor "Onze" controller.

Is goed, ik zal hem later vandaag plaatsen.

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 21-12-2015  09:58 uIs goed, ik zal hem later vandaag plaatsen.
Super!

Biertje1985

Ze zijn binnen, helaas heb ik nog niet alle componenten binnen dus ik kan nog niet alles monteren.
Printplaten zijn supernetjes en strak. Doordat ze loodvrij zijn is solderen niet zo gemakkelijk als gedacht.

Als de rest van de componenten binnen zijn dan kan ik pas echt gaan testen  :huilen: maar
dat zal snel gebeuren. (Foto's zijn van heel dichtbij en met de telefoon genomen dus de foto's geven niet een geweldige impressie.)





Dit lijkt er al meer op, helaas nog missende componentjes.

Biertje1985

Zo blij als ik was, zo moe word ik er nu van, ik heb in het bord een domme fout gemaakt.
Ik ga ze dus niet uitleveren. Ik kom er in januari op terug want ik zal nieuwe borden moeten maken. Ik heb wel 3 dozen vol met componentjes nu. Alles ligt hier klaar.
De investering wordt me even te gek om het deze maand te voltooien.


Het probleem is de aansluitingen, deze zouden van 5 V naar 12 V lopen via een diode en een weerstand. Deze loopt van 12 V naar ground.
het relais schakelt dus niet. En dat is balen.
 Toch ga ik het niet opgeven want ik zit er al te diep in, een collega heeft mijn bord nog nagekeken maar helaas ook er overheen gekeken.

 Voor mij dus één grote leercurve! Ik ben tenslotte geen specialist op dit gebied.

Bennie Beunhaas

Ai balen man. Kan je het niet herstellen door het over het bord heen te solderen? Dus alsware los op de plaat?

Biertje1985

Citaat van: Bennie Beunhaas op 24-12-2015  00:57 uAi balen man. Kan je het niet herstellen door het over het bord heen te solderen? Dus alsware los op de plaat?

Is heel lastig omdat de complete plaat aan de onderzijnde copper poured is, wordt het heel lastig om deze verbindingen te verbreken.

Henielma

Je kan het betreffende pootje van het relais afknippen en direct aan het relais een draadje solderen. Even de mogelijkheden zien, aansluiten en testen.

Canis Lupus

Ik ben dit draadje nu ook met veel interesse aan het volgen.
Volgend jaar wil ik een herms maken met  2 gasbranders.
Heb je al een idee wat zo'n setje bij benadering gaat kosten?  ???

Biertje1985

Citaat van: Canis Lupus op 25-12-2015  17:03 uIk ben dit draadje nu ook met veel interesse aan het volgen.
Volgend jaar wil ik een herms maken met  2 gasbranders.
Heb je al een idee wat zo'n setje bij benadering gaat kosten?  ???
Rond de 40 euro compleet met arduino en scherm en sensor

Biertje1985

Citaat van: Henielma op 25-12-2015  00:27 uJe kan het betreffende pootje van het relais afknippen en direct aan het relais een draadje solderen. Even de mogelijkheden zien, aansluiten en testen.
Klopt, ik ben ook wel bereid om borjes op te sturen naar mensen die ermee willen rommelen, ik heb die rode en die blauwe nog. De rode werkt goed alleen zitten er wat praktische
designfoutjes in. Zo kan je bijvoorbeeld de arduino UNO niet netjes erop plaatsen. Ik heb de rode al aan een forumlid geleverd (Fripel) hij is ermee aan het experimenteren en geeft mij veel waardevolle feedback. :proost:

Biertje1985

Ik ben weer druk aan het rommelen met breadboards, ik kan nog een aantal kleine verbeteringen doorvoeren, Helaas van dat probleempje anders was dit bordje echt perfect.
De pasvorm van de componenten ect. is echt perfect. Ik hoor veel dingen over doorsolderen ect. Het bordje zelf zijn de kosten niet het zijn de componenten die beginnen op te tellen.
Ik wil ook een totaal onder de 40 euro kunnen maken, gewoon omdat dit moet kunnen zonder aan kwailiteit in te leveren. De fouten die ik maak, ja die verdien ik niet meer terug maargoed ik zie het als net als een mislukt brouwsel, (Balen) maar gewoon opnieuw proberen en leren van de fouten.
Er zitten bij mij ook wat meer componenten (van hoge kwaliteit) op dan de meeste andere ArdBir boardjes, ik wil het dan ook perfectioneren. De dingen die ik van de andere bordjes naar mijn idee beter zou kunnen doen, daarom gebruik ik ook een voltage regulator, zodat de arduino niet zo warm wordt. wat zeker bij de clones nogwel eens de levensduur heel erg kan verkorten. En bijvoorbeeld ook een relais in plaats van de pomp over het bordje laten lopen, dit vinden de componenten een stuk prettiger. Het moet dan ook gewoon jaren perfect kunnen werken ook wanneer het 24/7 gebruikt zou worden.

 het nieuwe bordje laat ik in januari maken dus het komt allemaal wel goed verder. Alleen ben ik wellicht iets te perfectionitisch in de ogen van sommigen. ;)

Overigens ben ik ook een STC-1000 kloon aan het maken voor de koelkast, gewoon omdat het kan. (Met SD kaart temp logging om je vergisting te kunnen volgen)

Tjardo

Citaat van: Biertje1985 op 27-12-2015  14:48 uOverigens ben ik ook een STC-1000 kloon aan het maken voor de koelkast, gewoon omdat het kan. (Met SD kaart temp logging om je vergisting te kunnen volgen)

Ook daar heb ik grote interesse in! Kan je dat project ook met ons delen op het forum?

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 27-12-2015  17:56 uOok daar heb ik grote interesse in! Kan je dat project ook met ons delen op het forum?
Uiteraard, maar eerst dit projectje afmaken.

Canis Lupus

Citaat van: Biertje1985 op 27-12-2015  14:40 uRond de 40 euro compleet met arduino en scherm en sensor

Dat is geen geld, als het zover is wil ik er ook wel eentje :)

Biertje1985

Citaat van: Canis Lupus op 27-12-2015  19:16 uDat is geen geld, als het zover is wil ik er ook wel eentje :)
Ik hoef er ook niet rijk(er) van te worden  :biersmile: het blijft een hobby.
 :proost:
Ik zal je eerlijk zeggen, dat als mijn vorige printplaat WEL goed was dan was het nog geen 30 euro. (ex verzenden) die 40 euro is een richtprijs

swift

Nu jij toch aan het denken bent over een nieuwe layout van je pcb is het misschien in teresant om ook eens te denken aan pH meting.
Zie hier;

https://www.sparkyswidgets.com/portfolio-item/pH-probe-interface/

Dat dat toch met weinig onderdeeltjes te realiseren is.


Biertje1985

Citaat van: swift op 28-12-2015  10:08 uNu jij toch aan het denken bent over een nieuwe layout van je pcb is het misschien in teresant om ook eens te denken aan pH meting.
Zie hier;

https://www.sparkyswidgets.com/portfolio-item/pH-probe-interface/

Dat dat toch met weinig onderdeeltjes te realiseren is.
Wellicht volgend projectje, maar eerst dit even afmaken. pH is toch meer voor in je vergistingsvat.

Tjardo

Citaat van: Biertje1985 op 31-12-2015  20:03 uWellicht volgend projectje, maar eerst dit even afmaken. pH is toch meer voor in je vergistingsvat.

Ik meet nooit de pH in mijn vergistingsvat, wél o.a. in mijn maischwater, spoelwater, wort voor koken en wort na koken...

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 01-01-2016  12:13 uIk meet nooit de pH in mijn vergistingsvat, wél o.a. in mijn maischwater, spoelwater, wort voor koken en wort na koken...
Ik meet helemaal geen pH eigenlijk, puur omdat ik geen pH meter heb, en de hobby weer heb opgepakt maar nog geen brouwinstallatie heb.Maar dit zou wel kunnen met de spare poortjes en een aditionele print. Maar voordat eerst even gewoon een goede controller maken.
De beste wensen voor 2016 trouwens allemaal :proost:

Biertje1985

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  09:12 uIk heb de sketch van Ardbir op een Arduino Uno proberen te laden maar dit lukt niet...
Op een Arduino Pro Mini lukt het wel, heeft iemand nog tips ?

Hij gaat goed tot hij bijna klaar is, hij stopt met de melding: stk500 programmer not responding.
Een simpele sketch word prima geladen, alleen deze niet.

Of moet ik misschien een andere bootloader installeren op de Uno ?
Hen ik met een andere sketch gehad, als je een clone hebt moet je even de CH341 driver downloaden. Staan je com ports en arduino instellingen goed?

Fripel

Citaat van: Fripel op 09-12-2015  22:35 uIk heb de Uno vanavond van een verse bootloader voorzien.
De Ardbir sketch wil nu wel laden en het werkt ook nog, display en knoppen in ieder geval, even snel op een breadboard opgebouwd. Nu is het wachten op de print om het geheel netjes op te bouwen en verder te testen.





Biertje1985

Citaat van: Fripel op 02-01-2016  11:12 u
Goed bezig!

Biertje1985

Alvast even bezig aan mijn behuizing, ssr zit ook in de behuizing, met een externe heastink van een oude pc erop.
via een gat in de zijkant. Let niet op details ik moet het nog netjes afwerken.
(je moet wat doen als je op printplaten zit te wachten)
De LED zitten in ringen om de lampjes, vandaar geen LED's apart in de behuizing.
12v voeding van 6A zit er ook in, beetje overkill maar deze had ik nog voorhanden.
Op de achterzijde bevind zich een WCD voor het verwarmingselement en 2 sockets voor de pomp en de sensor. (nog nog alleen de gaten)


(Behuizing is slechts € 7 bij banggood)







McMelloW


Puck

Citaat van: Biertje1985 op 02-01-2016  13:42 u(Behuizing is slechts € 7 bij banggood)

Gewoon even een tip van Puck  :biersmile:

Op Ebay is het vaak goedkoper te vinden, ook in dit geval.

Ik neem aan het een 200 mm x 120 mm x 75 mm box is?

http://www.ebay.com/itm/Waterproof-Electronic-Junction-Project-Box-Enclosure-Case-200x120x75mm-LA-/281819429056?hash=item419dbf38c0:g:yP8AAOSwunJWE2gD

Biertje1985

Citaat van: Puck op 02-01-2016  21:53 uGewoon even een tip van Puck  :biersmile:

Op Ebay is het vaak goedkoper te vinden, ook in dit geval.

Ik neem aan het een 200 mm x 120 mm x 75 mm box is?

http://www.ebay.com/itm/Waterproof-Electronic-Junction-Project-Box-Enclosure-Case-200x120x75mm-LA-/281819429056?hash=item419dbf38c0:g:yP8AAOSwunJWE2gD
Ja is wel een fractie goedkoper, maar via EU warehouse heb je binnen 4 dagen het kastje in huis. Zelfde geldt voor de printcomponenten ja, vaak goedkoper via ebay maar 1 maand wachten, daarom gebruik ik RS components voor de meeste onderdeeltjes. (ook kwaliteitsgarrantie) Maar omdat de printplaatjes pas over een kleine 4 weken klaar zijn is het nog wel de moeite om op ebay de extra dingen te bestellen.

Biertje1985

De printplaten zijn gefabriceerd, nu nog een weekje of 2 wachten voordat ze in Nederland zijn, vorige keer moest ik veel bijbetalen voor DHL invoerrechten.
(wat ik uiteindelijk terug heb gehad) daarom heb ik dit keer voor de gewone post gekozen. Levertijd is dus wat langer dan voorheen.

Dit is het uiteindelijk geworden.


Januzz

Citaat van: Biertje1985 op 03-01-2016  12:00 uJa is wel een fractie goedkoper, maar via EU warehouse heb je binnen 4 dagen het kastje in huis. Zelfde geldt voor de printcomponenten ja, vaak goedkoper via ebay maar 1 maand wachten, daarom gebruik ik RS components voor de meeste onderdeeltjes. (ook kwaliteitsgarrantie) Maar omdat de printplaatjes pas over een kleine 4 weken klaar zijn is het nog wel de moeite om op ebay de extra dingen te bestellen.

Heb je ook de exact url van die box bij banggood?
/edit

Dit zal hem wel zijn? http://eu.banggood.com/Wholesale-Warehouse-Waterproof-ABS-Plastic-Electronic-Box-White-Case-6-Size-wp-Uk-948279.html

groet

Jan

Biertje1985


Biertje1985

Leuk dat er nu ook een Grainfather gebruikt gaat worden met deze controller.
Ik denk dat dat een behoorlijke upgrade kan geven aan het proces, ik vind de Grainfather wel een mooi apparaat maar die aan/uit controller vond ik minder. Ik denk dat je op deze manier een Grainfather hebt met de functies van een Braumeister. Scheelt aanzienlijk in aanschaf.

Misschien moet ik ook maar eens gaan kijken naar een Grainfather in de toekomst.

Tjardo

Ik denk dat de brouwer er toch iedere maisch stap en opwarm stap bij moet blijven, tijdens maischen dient het 500 Watt element geselecteerd te worden en tijdens opwarmen naar volgende temperatuur dient 2000 Watt element geselecteerd te worden om bij het bereiken van gewenste temperatuur weer om te zetten naar 500 Watt element, ik neem aan dat dat niet door je brouwcontroller wordt overgenomen maar heb ondanks dat veel zin om de Grainfather met je brouwcontroller aan te sturen!

McMelloW

Citaat van: Biertje1985 op 09-01-2016  14:00 uLeuk dat er nu ook een Grainfather gebruikt gaat worden met deze controller.
Ik denk dat dat een behoorlijke upgrade kan geven aan het proces, ik vind de Grainfather wel een mooi apparaat maar die aan/uit controller vond ik minder. Ik denk dat je op deze manier een Grainfather hebt met de functies van een Braumeister. Scheelt aanzienlijk in aanschaf.

Misschien moet ik ook maar eens gaan kijken naar een Grainfather in de toekomst.

Kom maar eens langs. Dan kan je een Grainfather met een Open ArdBir zien.



Mijn laatste brouwsessie

Tjardo

Citaat van: McMelloW op 09-01-2016  14:13 uKom maar eens langs. Dan kan je een Grainfather met een Open ArdBir zien.

Regelt je open ardbir controller ook welk verwarmingselement aan staat?

rajd

Citaat van: McMelloW op 09-01-2016  14:13 uKom maar eens langs. Dan kan je een Grainfather met een Open ArdBir zien.



Mijn laatste brouw sessie

Gaaf, zag het al op facebook langskomen (exact deze foto) :-). Verheug me er nu al op :-)

McMelloW

Citaat van: Tjardo op 09-01-2016  14:15 uregelt je open ardbir controller ook welk verwarmingselement aan staat?

Neen, dit is niet meer nodig. De schakelaar staat zo dat ze allebei (500W + 1500W) ingeschaked staan. Bij verwarming staan de elementen op vol vermogen. 4°C onder de instel temperatuur gaat de PID regelen zodat deze langzaam naar de instelling komt zonder door schieten. Dan houd de PID deze tenmperatuur vast.

Tijdens het koken kan je met de PWM de energie toevoer regelen tussen 0-100%. Ik heb die op 75% staan voor een mooie rollende kook.

Tjardo

Citaat van: McMelloW op 09-01-2016  14:30 uNeen, dit is niet meer nodig. De schakelaar staat zo dat ze allebei (500W + 1500W) ingeschaked staan. Bij verwarming staan de elementen op vol vermogen. 4°C onder de instel temperatuur gaat de PID regelen zodat deze langzaam naar de instelling komt zonder door schieten. Dan houd de PID deze tenmperatuur vast.

Tijdens het koken kan je met de PWM de energie toevoer regelen tussen 0-100%. Ik heb die op 75% staan voor een mooie rollende kook.

Dat is fantastisch! Zo wordt de GF een waardig en veel goedkoper alternatief voor de BM  :biersmile:

McMelloW

Citaat van: Tjardo op 09-01-2016  14:32 uDat is fantastisch! Zo wordt de GF een waardig en veel goedkoper alternatief voor de BM  :biersmile:

Wordt ie niet, is ie al  :brouwen:  :biersmile:   :brouwen:

Tjardo

Zonder open ardbir controller vind ik de Braumeister toch net iets handiger met de automatische maischstappen maar vind het prijsverschil veel te groot voor dat beetje meer gemak met de Braumeister, mét open ardbir is er echter vrijwel geen verschil meer, top!

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 09-01-2016  14:53 uZonder open ardbir controller vind ik de Braumeister toch net iets handiger met de automatische maischstappen maar vind het prijsverschil veel te groot voor dat beetje meer gemak met de Braumeister, mét open ardbir is er echter vrijwel geen verschil meer, top!
Automatische maischstappen, hopstappen ect. die doe je toch ook met de ArdBir. Ik denk dat de controller van de Braumeister qua werking ongeveer gelijk is.
Behalve dat daar weer een mooi kleurenschermpje aan zit.
 Als je meer eigen controle wilt kan je met de ArdBir ook op de hand draaien, maar dat is voornamelijk handig voor het reinigen of de pan vooraf op temperatuur te brengen.

Biertje1985

Citaat van: rajd op 09-01-2016  14:27 uGaaf, zag het al op facebook langskomen (exact deze foto) :-). Verheug me er nu al op :-)
Echt een nette setup, met originele ardbir zo te zien!

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 09-01-2016  14:08 uIk denk dat de brouwer er toch iedere maisch stap en opwarm stap bij moet blijven, tijdens maischen dient het 500 watt element geselecteerd te worden en tijdens opwarmen naar volgende temperatuur dient 2000 watt element geselecteerd te worden om bij het bereiken van gewenste temperatuur weer om te zetten naar 500 watt element, ik neem aan dat dat niet door je brouwcontroller wordt overgenomen maar heb ondanks dat veel zin om de GF met je brouwcontroller aan te sturen!
Dat kan je wel creeren, kwestie van een paar kleine aanpassingen in de sketch, daar heb je de spare poortjes ook voor op de printplaat, zodat je ook uitbreidingen kan
maken. Je zou een keuzecircuit kunnen maken of een extra verwarmingscircuit, gewoon een SSR (met een circuitje) aan de spare port hangen. (Als je de buzzer weghaalt dan kan je je SSR gelijk aan het onboard circuitje hangen)
Ik zou niet weten hoe maar het zou ook mogelijk moeten zijn om naar temperatuur behoefte 1 of 2 elementen te gebruiken, alleen is dat denk ik vrij ingrijpend kwa programmeren.

Het voordeel van het printje wat onderweg is dat je juist meer kan aanpassen. In theorie zou je een vol automatische Herms kunnen draaien, alleen krijg je de code niet op een Nano meer,
en zul je dan met een Arduino Mega moeten draaien.
Heeft een Grainfather 2 elementen dan? Wellicht kan ik eens gaan testen (lees-klooien) om de sketch aan te passen aan de Grainfather.

Biertje1985

Ook leuk, VPS was verlopen, alle plaatjes in deze post weg die ik erin gezet heb.  :huilen:

rajd

He vraagje... ik wil een poging wagen Open Ardbir (de vertaalde versie) te daaien op mijn Mega - zou ik een linkje mogen hebben? :-)

Biertje1985

Citaat van: rajd op 09-01-2016  22:52 uHe vraagje... ik wil een poging wagen Open Ardbir (de vertaalde versie) te daaien op mijn Mega - zou ik een linkje mogen hebben? :-)
Geen probleem, ik zal hem even uploaden wanneer de VPS weer werkt (offtopic)
 Hij doet het weer  :degroeten:
  dit is hem : http://protoduino.nl/bier/NANO.zip

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 09-01-2016  14:41 uWordt ie niet, is ie al  :brouwen:  :biersmile:   :brouwen:
Serieus McMellow je grainfather is geweldig zo! Brilliant. Wil je je PID settings met me delen?, dan kan ik een geoptimaliseerde sketch maken voor de grainfather, voor degene die de ontworpen printplaat aan de GF zouden willen hangen.

rajd

Citaat van: Biertje1985 op 09-01-2016  23:38 uGeen probleem, ik zal hem even uploaden wanneer de VPS weer werkt (offtopic)
 Hij doet het weer  :degroeten:
  dit is hem : http://protoduino.nl/bier/NANO.zip

Top, tx! Is deze compleet of moet ik zelf nog iets toevoegen? Leuk om mee te spelen :)

McMelloW

Citaat van: Tjardo op 09-01-2016  14:08 uIk denk dat de brouwer er toch iedere maisch stap en opwarm stap bij moet blijven, tijdens maischen dient het 500 watt element geselecteerd te worden en tijdens opwarmen naar volgende temperatuur dient 2000 watt element geselecteerd te worden om bij het bereiken van gewenste temperatuur weer om te zetten naar 500 watt element, ik neem aan dat dat niet door je brouwcontroller wordt overgenomen maar heb ondanks dat veel zin om de GF met je brouwcontroller aan te sturen!

Met een PID is dit niet meer nodig. Die regelt het aansturen van de elementen zodat het juist vermogen gebruikt wordt. De maisch stappen kan je in geven, met de bijbehorende temperatuur en tijdsduur.
Piepje als de temperatuur bereikt is voor de graanstort. Druk op OK als het graan gestort is. Tijd voorbij weer een piepje en door naar verwarmen naar de volgende stap. Elke stap bereikt is een pieje, Bij elke brouwer aktie weer een piepje en OK verwacht. etc. etc. Je kan er bij blijven maar het hoeft niet. Zelf blijf er wel bijna continue bij.

McMelloW

Citaat van: Biertje1985 op 09-01-2016  23:49 uSerieus McMellow je grainfather is geweldig zo! Brilliant. Wil je je PID settings met me delen?, dan kan ik een geoptimaliseerde sketch maken voor de grainfather, voor degene die de ontworpen printplaat aan de GF zouden willen hangen.
PBtje

Biertje1985

Goed nieuws, de printplaten zijn binnen en de controller werkt naar behoren! Eindelijk! aankomende week wordt het dus tijd om uit te gaan leveren.
De mensen welke mij een mail hebben gestuurd op info@protoduino.nl met hun adres gegevens zijn de eerste die de controller zullen ontvangen.
Foto's volgen nog ik ben op dit moment druk bezig met testen en solderen :proost:

J

Tjardo


Thomas Nijdam

Fijn dat het eindelijk gelukt is! Heb je al een idee wat hij moet gaan kosten?

Biertje1985

Ik ga het morgen exact berekenen, het is wat duurder uitgevallen dan beraamd, zo heb ik ook nog een heatsink op de print geplaatst voor de spanningsregelaar.
En twee condensators. Ook kan er een buzzer op de print gemonteerd worden, daar heb ik er helaas maar 1 van liggen en deze kosten 5 euro dus erg prijzig componentje.
En mijn mislukte printen tellen ook mee. Maar alsnog probeer ik het wel goed en goedkoop te doen, (al gebruik ik nu voornamelijk dure (lees betrouwbare) componenten van RS components.)
Maar ong. 40 euro zal het zijn. Mocht er veel animo zijn (zie poll bovenaan) dan zal de tweede batch wel wat goedkoper uitvallen, dat is afwachten.


 In ben de hele avond al aan het testen met de print en ik heb nog geen problemen gevonden dus het loopt wel goed nu!
 De 5de reset button is wel prettig, zo kan je de controller gemakkelijk rebooten als je manueel bezig bent. Morgen (avond) zal ik een uitgebreide post doen met alle info.



Ik ga ze wegdoen compleet met arduino, LCD scherm (20x4), sensor. (12v erop SSR en knopjes eraan en je kan van start.)
Voorgesoldeerd of componenten hangt er vanaf hoe lang je wilt wachten. Ik doe er ongeveer (min.) 2 uur over om een printje (netjes) te solderen en ik heb niet zo heel veel tijd op het moment, vandaar.

Bierden80

Hoop dat je nog wel zin en tijd hebt in je 2e partij straks.
Klinkt namelijk goed!

Mocht je er nog 1 over houden straks: ik hou me aanbevolen ;-)

Biertje1985

Citaat van: Bierden80 op 16-01-2016  10:01 uHoop dat je nog wel zin en tijd hebt in je 2e partij straks.
Klinkt namelijk goed!

Mocht je er nog 1 over houden straks: ik hou me aanbevolen ;-)

Ik heb zoveel mail gehad, de 2e partij gaat zeker komen, ik zet je erbij.
Probeer zo veel mogelijk mensen mee te laten doen, alleen kan het even duren omdat ik beperkt in de tijd ben.

Biertje1985

Hierbij het definitieve bordje.

Veranderingen ten opzichte van de vorige (welke mislukt is)

- Totaal 6 spare poortjes, met mogelijkheid tot plaatsen weerstand. (Optioneel)
- Buzzer aansluiting (12v) voor optionele onboard buzzer of externe buzzer (Onboard buzzer Sonitron Buzzer SMA-13-P7,5)
- Heatsink voor Spanningsregelaar, en 2 stuk condensatoren voor een zeer stabiele voedingsspanning op de Arduino (8v voeding)
- Mogelijkheid tot aansluiten Reset button (Optioneel maar wel handig)
- Jumper mogelijk voor directe 12v voeding voor een pomp (Bijvoorbeeld solar pomp)
- Grotere mounting holes
- Plaatsing diverse componenten geoptimaliseerd.

Foto (geen optionele componenten geïnstalleerd), {1 header zit scheef door rommelen van mij}





Ik zit nog op 5 sensoren te wachten, de eerste 5 gaan binnenkort op de post.
<aantekening> LED Lights kan je beter direct aansluiten op de schroef headers, dan op de LED pins.


Wat heb je er allemaal bij:

LCD en Arduino op het bord gemonteerd, Een jumper voor de 12v pompvoeding, Sensor DS18B20 waterdicht met 1 meter kabel, USB kabel

Wat heb je nodig:

12 Volt voeding of adapter, Behuizing, SSR relais, Kabels, Knoppen en een brouwinstallatie (duh)

Bij interesse graag je contactgegevens naar info@protoduino.nl mailen, en uiteraard dit forum in de gaten houden :proost:


Frank.S

Zier er super uit.  :groots:
De iets hogere prijs is (voor mijn) geen probleem.
Ga de bekasting, voeding en relais bestellen.

Biertje1985

Draait ook super! :biersmile: Testfase verloopt goed, prijs is niet veel meer dan gepland. 38 euro is het geworden. (ex verzenden)

Hele avond getest, een heatsink op de SSR is wel aanbevolen als je 14A door een 40A ssr laat gaan, ding wordt redelijk warm, in de kookfase.
(Test 1 uur rollend koken op 75% PWM cyclus) De printplaat blijft gelukkig met de heatsink upgrade op de spanningsregelaar lekker koel, net boven de omgevingstemp.
Wat een groot verschil geeft zo een mini heatsinkje! Ik brandde daarvoor net niet mijn vingers. De Arduino wordt ieder geval gevoed nu met 8 V van de spanningsregelaar op de Vin waardoor deze ook lekker koel en stabiel draait.

Tijd om te gaan solderen en inpakken van de eerste serie. Ik moet nog iets verzinnen voor de verzending, het geheel past helaas niet door de brievenbus,
wordt dus pakketpost. tenzij je zelf soldeert dan doe ik het gewoon in een bubbeltjesenvelop en is verzending maar 2,92.

Zo, ziet het er nu bij mij uit:

McMelloW

Ziet er mooi uit.   :groots:  :hoera:
Pakket post is misschien veiliger en kost 6.95 per pakketje. Kom je op € 45,-- inclusief verzenden.
Vergeet niet je verpakkingsmaterialen in de berekening mee te nemen.  :)

Pimmels

Citaat van: Biertje1985 op 16-01-2016  20:31 uHierbij het definitieve bordje.

Veranderingen ten opzichte van de vorige (welke mislukt is)

- Totaal 6 spare poortjes, met mogelijkheid tot plaatsen weerstand. (Optioneel)
- Buzzer aansluiting (12v) voor optionele onboard buzzer of externe buzzer (Onboard buzzer Sonitron Buzzer SMA-13-P7,5)
- Heatsink voor Spanningsregelaar, en 2 stuk condensatoren voor een zeer stabiele voedingsspanning op de Arduino (8v voeding)
- Mogelijkheid tot aansluiten Reset button (Optioneel maar wel handig)
- Jumper mogelijk voor directe 12v voeding voor een pomp (Bijvoorbeeld solar pomp)
- Grotere mounting holes
- Plaatsing diverse componenten geoptimaliseerd.

Foto (geen optionele componenten geïnstalleerd), {1 header zit scheef door rommelen van mij}





Ik zit nog op 5 sensoren te wachten, de eerste 5 gaan binnenkort op de post.
<aantekening> LED Lights kan je beter direct aansluiten op de schroef headers, dan op de LED pins.


Wat heb je er allemaal bij:

LCD en Arduino op het bord gemonteerd, Een jumper voor de 12v pompvoeding, Sensor DS18B20 waterdicht met 1 meter kabel, USB kabel

Wat heb je nodig:

12 Volt voeding of adapter, Behuizing, SSR relais, Kabels, Knoppen en een brouwinstallatie (duh)

Bij interesse graag je contactgegevens naar info@protoduino.nl mailen, en uiteraard dit forum in de gaten houden :proost:

Het ziet er prachtig uit! Zou je me kunnen vertellen welke knopjes je besteld hebt en evt waar?

Biertje1985


rajd

Ik begin zo langzamerhand jaloers te worden :) Mooi man!


Pimmels

De prijs is prima ik ga ook een kastje bestellen!

Biertje1985

De 12 V voeding en ssr heb ik ook in het kastje, wordt wel krap dan, maar ik heb er ook een vrij grote voeding van 5A in.
Het beste kan je een min 1A voeding mee bestellen, je kan natuurlijk kiezen voor extern of intern. (Let op als je je pomp gaat voeden op 12 volt dat de voeding voldoende power heeft)
 
Voor de spanning naar je verwarmingselement
(die van mij is 3200 Watt) moet je kabel hebben van ten minste 1,5 mm2, ik heb 2.5 gepakt dan weet ik zeker dat de kabel niet warm gaat worden.
Hou ook in gedachte dat er ook warmteontwikkeling is, vooral de SSR, maar ook het bordje (bijna niets) en de voeding.


Zoals je ziet ben ik druk bezig om aan de vraag te gaan voldoen.


De eerste 5 gaan deze week de deur uit!  Ze zijn gesoldeerd en nu in testfase!

Ad.H

Mooie spullen allemaal! Ik heb ook interesse, berichtje is verstuurd ;).

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 17-01-2016  11:12 uZiet er mooi uit.   :groots:  :hoera:
Pakket post is misschien veiliger en kost 6.95 per pakketje. Kom je op € 45,-- inclusief verzenden.
Vergeet niet je verpakkingsmaterialen in de berekening mee te nemen.  :)
Moet ook in de pakketpost, het bordje met de heatsink is te hoog voor brievenbuspost, plus het moet goed ingepakt zijn het zou zonde zijn wanneer het kapot aankomt. Ik heb nog 2 doosjes van de printplaten die ga ik hergebruiken, dan moet ik er nog even extra doosjes bij zoeken.
Ik zit qua prijs wat laag maar, de 2e batch komt er wel en dan maak komt het weer goed in totaal.

Tjardo

Top!  :groots: Behuizing heb ik al binnen via 'banggood'. Knoppen, SSR en voeding zijn nog onderweg uit China (Aliexpress)...

Canis Lupus

Ziet er top uit :)
Als er geen smd gesoldeerd hoeft te worden, kan ik het zelf wel in elkaar frutselen.
Scheelt jou weer 2 uur ;)

Biertje1985

Citaat van: Canis Lupus op 18-01-2016  16:12 uZiet er top uit :)
Als er geen smd gesoldeerd hoeft te worden, kan ik het zelf wel in elkaar frutselen.
Scheelt jou weer 2 uur ;)
Geen SMD (gelukkig) dat is behoorlijk lastig, ik zal een setje samenstellen, op het bordje staat netjes vermeld welke componenten waar moeten.
Dan is het alleen wachten op de Sensoren die heb ik niet meer maar die verwacht ik snel. (Lees deze week)
Scheelt inderdaad, ik weet niet hoeveel bordjes ik nog moet doen maar het koste mij de halve zondag om er 6 te maken.  :nut:


weger

Prima draadje,

Alleen vraag ik me af waarom je "EN" hebt laten staan en niet "NL" gebruikt hebt in NLD.h

byte language[8]     = {B11111, B01000, B00010, B11111, B00000, B11111, B00001, B00001};  // [7] NL symbol


Biertje1985

Citaat van: weger op 18-01-2016  20:09 uPrima draadje,

Alleen vraag ik me af waarom je "EN" hebt laten staan en niet "NL" gebruikt hebt in NLD.h

byte language[8]     = {B11111, B01000, B00010, B11111, B00000, B11111, B00001, B00001};  // [7] NL symbol
Omdat ik nog niet klaar ben met de vertaling, zitten nog meer foutjes in. Ik snap ook niets van die symbolen.
Ik ben ook geen C goeroe, daarom bedankt voor de input ik ga het meteen verwerken in de sketch!
 :proost:(Voel je overigens vrij om de sketch aan te passen wanneer je arduino en C kennis hebt.) :proost:

 Welkom trouwens! :biersmile:

Ad.H

Voor mij hoef je het setje straks ook niet in elkaar te solderen hoor, een medebrouwer doet dat graag ;).

rajd

Citaat van: Biertje1985 op 18-01-2016  23:47 uOmdat ik nog niet klaar ben met de vertaling, zitten nog meer foutjes in. Ik snap ook niets van die symbolen.
Ik ben ook geen C goeroe, daarom bedankt voor de input ik ga het meteen verwerken in de sketch!
 :proost:(Voel je overigens vrij om de sketch aan te passen wanneer je arduino en C kennis hebt.) :proost:

 Welkom trouwens! :biersmile:

Ik hoop dat ik wat vrije tijd ga hebben binnenkort, dan ga ik graag wat aan de broncode sleutelen (zelf heb ik nog wel wat ideetjes, mochten er goede ideeen in omloop zijn dan verneem ik het graag, wie weet :-))

McMelloW

Citaat van: Biertje1985 op 18-01-2016  23:47 uOmdat ik nog niet klaar ben met de vertaling, zitten nog meer foutjes in. Ik snap ook niets van die symbolen.
Ik ben ook geen C goeroe, daarom bedankt voor de input ik ga het meteen verwerken in de sketch!
 :proost:(Voel je overigens vrij om de sketch aan te passen wanneer je arduino en C kennis hebt.) :proost:

 Welkom trouwens! :biersmile:

Bijzondere characters maken is net als met een oude DOS PC. De bitjes in de charater matrix aan of uit zetten. Niets moeilijks, even puzzelen met een ruitjes velletje.  :D :D
Deze link is een engelstalige uitleg en link naar een handig tooltje.

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 19-01-2016  12:10 uBijzondere characters maken is net als met een oude DOS PC. De bitjes in de charater matrix aan of uit zetten. Niets moeilijks, even puzzelen met een ruitjes velletje.  :D :D
Deze link is een engelstalige uitleg en link naar een handig tooltje.
Dos dat is inderdaad lang geleden, ik ben van de Windows generatie. Vroeger wel met basic gewerkt en linux maarmet dos kom ik nietzo ver,maar bedankt ik dacht dat het meer binair was.

Biertje1985

Vanavond de eerste serie van 6 op de post. Alles ingepakt (Met wat hulp)



(Voor diegene die betaald hebben)


KJ!


erwinl

Goed bezig hoor, ik wacht helaas al meer dan anderhalve week op de Arduino uit China om het proto bordje te testen. Ook ik ben heel benieuwd naar de nieuwe en heb er erg veel belang bij.

Kan ik de oude lekker gebruiken om mijn gasklep aan te sturen tijdens het koken.

Biertje1985

Citaat van: erwinl op 19-01-2016  22:51 uGoed bezig hoor, ik wacht helaas al meer dan anderhalve week op de Arduino uit China om het proto bordje te testen. Ook ik ben heel benieuwd naar de nieuwe en heb er erg veel belang bij.

Kan ik de oude lekker gebruiken om mijn gasklep aan te sturen tijdens het koken.
Duurt minstens 2 weken uit China als niet een maand, je kan beter bestellen bij banggood.com en dan EU warehouse dan heb je het binnen 5 dagen en kan je betalen
met Ideal. Dat is ook de reden dat ik veel componenten bij RS components bestel, altijd snel binnen! (Maar het kost wel wat meer.)

Biertje1985

Citaat van: erwinl op 19-01-2016  22:51 uGoed bezig hoor, ik wacht helaas al meer dan anderhalve week op de Arduino uit China om het proto bordje te testen. Ook ik ben heel benieuwd naar de nieuwe en heb er erg veel belang bij.

Kan ik de oude lekker gebruiken om mijn gasklep aan te sturen tijdens het koken.
Erwin Helaas zit je bij de 2e serie, dus duurt het nog even.

Biertje1985

Citaat van: rajd op 19-01-2016  01:31 uIk hoop dat ik wat vrije tijd ga hebben binnenkort, dan ga ik graag wat aan de broncode sleutelen (zelf heb ik nog wel wat ideetjes, mochten er goede ideeën in omloop zijn dan verneem ik het graag, wie weet :-))
Dat zou helemaal het einde zijn! Met de kennis van allen komen we tot het beste resultaat!

Biertje1985

Citaat van: Canis Lupus op 18-01-2016  16:12 uZiet er top uit :)
Als er geen smd gesoldeerd hoeft te worden, kan ik het zelf wel in elkaar frutselen.
Scheelt jou weer 2 uur ;)
Ik heb de jouwe, in componenten verstuurd (Met wat extra spul). Bedankt scheelt veel tijd.

Biertje1985

Het liep even storm, de gehele eerste serie is de deur uit. 8 stuks verzonden, 1 voor mijzelf en 1 welke niet helemaal "BIEN" is.
Alle borden zijn uitvoerig getest. (Speciale test sketch)

- Let even op de je de PID moet gaan afstellen (kan op gevoel of berekenen)

- Proefondervindelijk P=50-95; I=25-60; D=0-30 (Normale installatie 20 tot 40 liter, en 1kw per 10l verwarming)

- Software en met name de vertaling moet nog verbeterd worden.

- LET OP DE CONDENSATOR PINNTJES DAT DEZE DE HEATSINK NIET RAKEN (Verbeterpunt 2e batch)

- Wanneer je recepten wilt opslaan en instellen kan dat via setup, je moet dan wel eerst in het setup menu de EEPROM activeren anders krijg je de melding "Geheugen Vol"

- Draai eerst een paar testjes met water om alles goed te zetten

- Temperatuur is in Farenheit dit kan je in het setup menu wijzigen.

- Sluit geen leds aan op de LED headers (Kan wel maar is niet optimaal) gebruik gewoon de outputs. (Verbeterpunt)

- Wanneer je een buzzer wilt, op de print past er optioneel de Sonitron SMA-13-7.5 (anders externe buzzer met internal drive aansluiten op ext buzz header)

- Stuur nooit meer dan 3 A door het relais

- Op de print zit een Jumpertje naast het power headertje, wanneer je deze verbind staat er 12v voeding op 1 kant van het relais, je kan dan je 12 V pomp (max 3 A)
aansluiten op de 3rde pin (Ground) en de middelste pin (12v+ geschakeld) ----- Wil je dit niet dan laat je de Jumper gewoon weg en kan je ook bijvoorbeeld 230 V 3 A (piek) schakelen, of een groter relais of 24 V pomp ect.

- De optionele poortjes kan je zelf fabriceren op de print, de componenten gemarkeerd OPT zijn voor optionele componenten. ---- D8 en D10 zijn al voorzien van een 470ohm weerstand (onder Arduino) deze kan je dus al gebruiken, van de spare poortjes is 1 pin signaal en de andere verbonden met GND.

- Voedingsspanning moet tussen de 10,5 en de 14 volt liggen. (Gewoon 12v is aanbevolen) (USB 5V kan ook gebruikt worden om te testen HEATER werkt dan niet, relais wel)

- De SSR (Heater portjes)  krijgt een voedings-spanning gelijk aan de ingangsspanning op de print (Max 100mA wat voldoende is)
  Let op dat de SSR goed is aangesloten, de heat header is precies andersom ten opzichte van de andere headers (Verbeterpunt)



Ik hoop dat ik voor de rest niets ben vergeten te vertellen.

OWJA, let op de veiligheid bij gebruik en verlaat je brouwproces niet, (ook al gaat het van zelf.)


Canis Lupus


Ziet er top uit :)
Als er geen smd gesoldeerd hoeft te worden, kan ik het zelf wel in elkaar frutselen.
Scheelt jou weer 2 uur ;)


CiteerIk heb de jouwe, in componenten verstuurd (Met wat extra spul) Bedankt scheelt veel tijd.


Ik wacht met spanning af :hoera: :hoera: :hoera:

erwinl

Citaat van: Biertje1985 op 20-01-2016  00:06 uErwin Helaas zit je bij de 2e serie, dus duurt het nog even.

Geen probleem hoor, ben toch nog met van alles aan het knutselen.

Ik had alles wel uit het EU warehouse besteld, moest zelfs extra betalen maar denk dat het niet op voorraad was of zo.
Kom elke dag thuis hopende op een aantal pakketjes haha, temp sensor is inmiddels wel binnen.

Tjardo

Citaat van: Biertje1985 op 16-01-2016  20:31 uWat heb je nodig:

12 Volt voeding of adapter, Behuizing, SSR relais, Kabels, Knoppen en een brouwinstallatie (duh)


Misschien een hele domme vraag maar waar kan ik al die verschillende kabeltjes kopen?

Edit: ik ben er achter gekomen dat ik zogenaamde DuPont kabels nodig heb maar heb geen idee of ik female-male of female-female kabels nodig heb, 20 cm lijkt me lang genoeg? (Sorry voor alle vragen, voor mij is dit allemaal nieuw maar vind het reuze interessant. Ik ga waarschijnlijk ook een breadboard en arduino aanschaffen om eens wat te knutselen in mijn vrije tijd)

weger

Bedankt voor het "Welkom".

Sorry dat ik vergeten was om te zeggen dat het niet moeilijk was, maar als je het weet is alles makkelijk.

Het verbaasd mij alleen dat het niemand opgevallen was "EN" in een "NL" vertaling.

Ik heb de "N" van het font dat jij gebruikte iets aangepast, iets vloeiender gemaakt.
 
byte language[8]   = {B11111, B01100, B00110, B11111, B00000, B11111, B00001, B00001};  // [7] NL symbol

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 20-01-2016  21:03 uMisschien een hele domme vraag maar waar kan ik al die verschillende kabeltjes kopen?

Edit: ik ben er achter gekomen dat ik zogenaamde DuPont kabels nodig heb maar heb geen idee of ik female-male of female-female kabels nodig heb, 20 cm lijkt me lang genoeg? (Sorry voor alle vragen, voor mij is dit allemaal nieuw maar vind het reuze interessant. Ik ga waarschijnlijk ook een breadboard en arduino aanschaffen om eens wat te knutselen in mijn vrije tijd)
Domme vragen, zijn vragen die niet worden gesteld!

Dupont is een merk van o.a. jumper kabels, naar je ssr kan je 0,75 of 1 mm2 gebruiken, je 12v voeding voldoet dat ook.

Voor de knopjes kan je female/male jumperwires (arduino kabeltjes of "DuPont") gebruiken of gewoon female/female en de draadjes afknippen en solderen aan de knopjes.

voor de voeding gebruik ik gewoon 1mm2 bouwmarkt speaker draadjes (Ja klopt is niet voor bedoeld maar werkt prima) voor de ssr ook, wel heb ik even de uiteindes netjes voorzien van wat tin.

Er gaat niet zo veel stroom doorheeb
 Je draden van je warmte element moeten minimaal 1.5mm2 zijn (16Ampere kabel) of liever 2mm2 wanneer langer dan 5 meter.
(Neopreen 16A kabel van de Gamma is perfect, lekker soepel)


Biertje1985

Citaat van: erwinl op 20-01-2016  18:48 uGeen probleem hoor, ben toch nog met van alles aan het knutselen.

Ik had alles wel uit het EU warehouse besteld, moest zelfs extra betalen maar denk dat het niet op voorraad was of zo.
Kom elke dag thuis hopende op een aantal pakketjes haha, temp sensor is inmiddels wel binnen.
Daar heb ik gelukkig  nog geen last van gehad, wel balen!

Biertje1985

Morgen moeten ze wel binnen zijn! Ik kan niet wachten totdat ik zie dat ze binnen zijn bij jullie, en voornamelijk de reacties!

Biertje1985

Citaat van: weger op 20-01-2016  22:23 uBedankt voor het "Welkom".

Sorry dat ik vergeten was om te zeggen dat het niet moeilijk was, maar als je het weet is alles makkelijk.

Het verbaasd mij alleen dat het niemand opgevallen was "EN" in een "NL" vertaling.

Ik heb de "N" van het font dat jij gebruikte iets aangepast, iets vloeiender gemaakt.
 
byte language[8]   = {B11111, B01100, B00110, B11111, B00000, B11111, B00001, B00001};  // [7] NL symbol

Hahah was mij niet eens opgevallen  :weetniet:

rajd

Citaat van: Biertje1985 op 20-01-2016  00:07 uDat zou helemaal het einde zijn! Met de kennis van allen komen we tot het beste resultaat!

Haha nou kom maar op met die hardware, dan kan ik aan de slag :)

(heb ik veel zin in, nu nog zorgen dat ik tijd beschikbaar heb)

Canis Lupus

De postbode heeft hem net gebracht :)
Ziet er allemaal prima uit, nu nog wat dingetjes bestellen (voeding, kastje e.d.)
Wel jammer dat ik hem nog niet kan assembleren vanwege een arbeidsongeval, moet nog even wachten dus.

Biertje, wil je nog wel even het bedrag en de betaalgegevens doorgeven.
Hartelijk dank voor de noeste arbeid :groots: :groots: :groots:

Canis Lupus

Zo, alles is besteld, ook maar meteen "pin header sockets" besteld voor de Arduino (dan is hij gemakkelijker te vervangen mocht dat nodig zijn).

Deze dus http://www.ebay.com/itm/351456519099?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Pimmels

Citaat van: Biertje1985 op 20-01-2016  23:42 uMorgen moeten ze wel binnen zijn! Ik kan niet wachten totdat ik zie dat ze binnen zijn bij jullie, en voornamelijk de reacties!
De postbode is net geweest! En hij zat erbij!
Ziet er prachtig uit de Arduino is nog kleiner dan ik ingeschat had!
Kan niet wachten met beginnen , maar ja eerst moet de chinese handel nog binnenkomen   ::)
Dank Biertje 1985, helemaal top! :groots:





Biertje1985

Citaat van: Canis Lupus op 21-01-2016  15:28 uZo, alles is besteld, ook maar meteen "pin header sockets" besteld voor de Arduino (dan is hij gemakkelijker te vervangen mocht dat nodig zijn).

Deze dus http://www.ebay.com/itm/351456519099?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Biertje1985

Citaat van: Canis Lupus op 21-01-2016  13:31 uDe postbode heeft hem net gebracht :)
Ziet er allemaal prima uit, nu nog wat dingetjes bestellen (voeding, kastje e.d.)
Wel jammer dat ik hem nog niet kan assembleren vanwege een arbeidsongeval, moet nog even wachten dus.

Biertje, wil je nog wel even het bedrag en de betaalgegevens doorgeven.
Hartelijk dank voor de noeste arbeid :groots: :groots: :groots:
Ik heb je gemaild met de gegevens.

Tjardo

De postbode heeft hem vanmiddag gelukkig bij de buurvrouw afgegeven, helemaal te gek Jelle! Ik heb helaas nog niet alles in huis uit China maar zodra ik alles binnen heb en hem werkend heb zal ik het hier melden. Thanks! ;-) Bedankt!  :groots: :groots:

Biertje1985

Proberen kan natuurlijk ook zonder, extra behuizing ect. gewoon met een 12 V voeding of batterijen voeden. Kan je er vast bekend mee raken.
Ik heb de schermpjes alvast van contrast voorzien en licht, de potmeters op het boardje heb ik al afgesteld. Het beste is om de achtergrondverlichting een beetje te dimmen,
dat is beter voor de LED die erin zit. M.a.w je hebt meteen beeld, je hoeft eigenlijk niets te doen.
 Wat een positieve reacties! :biersmile: Wanner je verbeterpunten hebt over de print, dan hoor ik het ook graag. :degroeten:

KJ!

Binnen!


Ziet er super uit.  ;D top.  :groots: van het weekend kijken of ik er mee aan de slag kan gaan :-)

Biertje1985

Er zit nu een gewoon LCD scherm op de controller, maar vandaag liep ik tegen deze OLED aan :


Kost 20 euro IPV 6,50. Groot verschil maar zou het de moeite waard zijn?

Canis Lupus

Citaat van: Biertje1985 op 22-01-2016  20:44 uEr zit nu een gewoon LCD scherm op de controller, maar vandaag liep ik tegen deze OLED aan :


Kost 20 euro IPV 6,50. Groot verschil maar zou het de moeite waard zijn?

Volgens mij zijn de 2 grootste verschillen een zwart wat ook echt zwart is, en het ontbreken van een achtergrond verlichting.
Scheelt wel wat in stroomverbruik.

Biertje1985

Citaat van: Canis Lupus op 22-01-2016  21:52 uVolgens mij zijn de 2 grootste verschillen een zwart wat ook echt zwart is, en het ontbreken van een achtergrond verlichting.
Scheelt wel wat in stroomverbruik.
En dat het schermpje volgens mij veel scherper en mooier oogt. Maarja dat prijsverschil is best groot.

Biertje1985

Het is akelig stil, is iedereen aan het experimenteren of zo.  :proost:  :degroeten:

McMelloW

Net druk geweest met een handleiding. Zie PBtje.  :)

Tjardo

Je kan ook beide schermpjes gebruiken, laat je de kopers van de tweede ronde zelf beslissen of ze de extra € 13,50 willen uitgeven voor een OLED schermpje of niet.  :biersmile:

Edit: McMelloW bedankt voor de duidelijke handleiding!


Pimmels

Citaat van: Biertje1985 op 23-01-2016  14:34 uHet is akelig stil,is iedereen aan het experimenteren of zo.  :proost:  :degroeten:
Ik kan nog niets doen, wacht op mijn voedingkje.... :-\  ;D

hobbybob

Zit denk ik in de 2de serie niets binnen nog :biersmile:

Ad.H


krek zat

Heb hem nog niet binnen, dus moet nog geduld hebben.

Biertje1985

Citaat van: mi643 op 23-01-2016  22:20 uNu heb ik er totaal geen verstand van, maar past zoiets er op?

http://www.banggood.com/IIC-I2C-2004-204-20-x-4-Character-LCD-Display-Module-Blue-p-908616.html

:)
Ja en nee, nee want het is i2c en ja want het is wel het goede schermpje. Schermpje zit er overigens bij.

Biertje1985

Nog een kleine tip welke proefondervindelijk is ontdekt, Die fostek 40a ssr zit nu aan een 3200 watt (14A) element met de heatsink op het kastje.
En het gaat maar net goed met de temperatuur, neem dus bij een hoog vermogen een grote heatsink eventueel met een fannetje erbij want anders frituur je mogelijk de SSR. Nu weet ik dat die fostek niet de allerbeste zijn, maar de prijs is erg laag. (Waar naar zijn geld)
Uiteraard is een Crydom of Panasonic SSR beter, en zal deze koeler blijven.

Een SSR mag niet warmer dan 70 graden worden! Wanneer deze warmer wordt en smelt dan kan je een grote sluiting veroorzaken met alle gevolgen van dien.

Ik ga er voor de zekerheid nog een fannetje opzetten, en later zal ik overstappen naar een heatsink die meer warmte kan afvoeren.

Op internet kan je veel vinden over de grootte van de heatsink op de ssr,

Pimmels

Dank voor de tip Jelle!
Ik  zag dat ik er een van 25A besteld had. Snel maar even een andere laten komen... 90A deze keer.
Hoop dat deze wat minder warm wordt! :weetniet:

Biertje1985

Citaat van: Pimmels op 24-01-2016  16:43 uDank voor de tip Jelle!
Ik  zag dat ik er een van 25A besteld had. Snel maar even een andere laten komen... 90A deze keer.
Hoop dat deze wat minder warm wordt! :weetniet:
Met heatsink hoop ik?


Biertje1985

Citaat van: Pimmels op 24-01-2016  17:15 uJazeker, deze...

https://www.google.nl/search?q=heatsink+ssr&source=android-browser&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi0947068LKAhVDOQ8KHeQGAbMQ_AUIBygB#imgrc=5MO_RM0wlk8B-M%3A
Ik denk dat je daar nog een fannetje bij nodig hebt. Die 25A zal het denk ik ook wel trekken met goede warmteafvoer. Misschien even proberen voordat je alles netjes inbouwt.
http://www.crydom.com/en/tech/white-papers/hs_wp_hs.pdf
Je zal zo een 20 Watt aan warmte moeten verliezen als je 13A door de SSR stuurt.

Pimmels

Citaat van: Biertje1985 op 24-01-2016  19:26 uIk denk dat je daar nog een fannetje bij nodig hebt. Die 25A zal het denk ik ook wel trekken met goede warmteafvoer. Misschien even proberen voordat je alles netjes inbouwt.
http://www.crydom.com/en/tech/white-papers/hs_wp_hs.pdf
Je zal zo een 20 watt aan warmte moeten verliezen als je 13A door de SSR stuurt.
Mijn Weck keteltje is een kleine 2000 Watt , dat is bjjna 9 ampère volgens deze calculator:

http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_Watt_Calculator.htm

Blijft best aardig wat warmte......
Ik wil deze heatsink omgekeerd monteren zodat de eigenlijke montage plaat buiten de kast valt.
Ik hoop dat dit genoeg koelt, anders maak ik een apart kastje met een ventilator bij de ketel.....

Ad.H

Ik ga zelf een zware keuzeschakelaar gebruiken, het opwarmen ga ik buiten de ssr om doen, als ik bijna op temperatuur ben zet ik de PID aan, als de PID zijn werk doet staat de ssr vaak uit, dus heeft dan tijd om af te koelen, ik hoop dat dat voldoende zal zijn, anders een fan in het systeem.. Koken ga ik op gas doen.

Biertje1985

Citaat van: Pimmels op 24-01-2016  19:42 uMijn Weck keteltje is een kleine 2000 watt , dat is bjjna 9 ampère volgens deze calculator:

http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_Watt_Calculator.htm

Blijft best aardig wat warmte......
Ik wil deze heatsink omgekeerd monteren zodat de eigenlijke montage plaat buiten de kast valt.
Ik hoop dat dit genoeg koelt, anders maak ik een apart kastje met een ventilator bij de ketel.....
Correct, toch is het verschil tussen 9A en 13A best groot scheelt 1/3, dan kon ik het ook wel met die heatsink af.
ik heb er ook een paar liggen, de zelfde die jij besteld hebt. Ik schat dat je zo een 13watt aan energieverlies in de SSD hebt.
De grootte van de SSr maakt ook niet zo veel uit, al is deze 200A er zit nog steeds interne weerstand in die warmte genereert.
Het voordeel is wel dat bij een groter formaat ssr je automatisch meer koeloppervlak hebt. Heb je er ook thermal pasta bij om de overdracht beter
te maken? Dit scheelt aanzienlijk, daar kan ik je overigens wel in voorzien want ik heb daar een hele grote tube van. (Dow Cording 340)
(Kijk onder het heatsinkje op de print, daar zit het ook gesmeerd)
 zie de foto's van mijn kastje daar zit de SSR door de wand heen.

Biertje1985

Citaat van: mi643 op 24-01-2016  20:33 uIk ga zelf een zware keuzeschakelaar gebruiken, het opwarmen ga ik buiten de ssr om doen, als ik bijna op temperatuur ben zet ik de PID aan, als de PID zijn werk doet staat de ssr vaak uit, dus heeft dan tijd om af te koelen, ik hoop dat dat voldoende zal zijn, anders een fan in het systeem.. Koken ga ik op gas doen.
Dat is ook een manier inderdaad, wanneer je al bijna op temp bent zal de SSR bij een goed geïsoleerde ketel bijna niet aan staan.

Brengt mij op een idee eigenlijk, wellicht de lange cyclussen via een relais doen en de korte cyclussen via de SSR, ook via een spare poortje op de print dan een zou ik apart een relais als keuzeschakelaar kunnen gebruiken en wanneer de setpoint temperatuur bereikt is laten overschakelen.  8)

Ad.H

Citaat van: Biertje1985 op 24-01-2016  20:55 uBrengt mij op een idee eigenlijk, wellicht de lange cyclussen via een relais doen en de korte cyclussen via de SSR

Top idee! Misschien een relais met maakcontact en verbreekcontact?

Biertje1985

Citaat van: mi643 op 24-01-2016  21:05 uTop idee! Misschien een relais met maakcontact EN verbreekcontact?
Inderdaad en de meeste relais hebben dat wel. Gaat bijna geen stroom doorheen dus zal ook niet veel kosten.
ik ga het testen en onderzoeken, wellicht iets als update voor de volgende serie, die schakelmogelijkheid.

Pimmels

Citaat van: Biertje1985 op 24-01-2016  20:51 uCorrect, toch is het verschil tussen 9A en 13A best groot scheelt 1/3, dan kon ik het ook wel met die heatsink af.
ik heb er ook een paar liggen, de zelfde die jij besteld hebt. Ik schat dat je zo een 13watt aan energieverlies in de SSD hebt.
De groote van de SSr maakt ook niet zo veel uit, al is deze 200A er zit nog steeds interne weerstand in die warmte genereerd.
Het voordeel is wel dat bij een groter formaat ssr je automatisch meer koeloppervlak hebt. Heb je er ook thermal pasta bij om de overdracht beter
te maken? dit scheelt aanzienlijk, daar kan ik je overigens wel in voorzien want ik heb daar een hele grote tube van. (Dow Cording 340)
(Kijk onder het heatsinkje op de print, daar zit het ook gesmeerd)
 zie de foto's van mijn kastje daar zit de SSR door de wand heen.
O dat is goed nieuws dan ga ik het gewoon proberen!
Ik heb volgens mij nog ergens pasta, ik sloop mijn pc wel eens uit elkaar om de boel goed vetvrij te maken.
(hij staat vlak naast de keuken, de koeler gaat in de vaatwasser  :) )

Ad.H

De werkzijde van het relais, voor het opwarmen, moet wel wat aankunnen, misschien een condensatortje om de vonkjes tijdens het schakelen wat op te vangen?

Biertje1985

Citaat van: mi643 op 24-01-2016  21:14 uDe werkzijde van het relais, voor het opwarmen, moet wel wat aankunnen, misschien een condensatortje om de vonkjes tijdens het schakelen wat op te vangen?
Zeker weten dat dat meetelt, je wilt geen vlamboog wat je relais frituurt, daarom  een extern relais zoals :
https://www.conrad.nl/nl/relais-finder-222180124000-1-no-contact-ac1-250-vac-20-a-506053.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=CN_p1v2yw8oCFQMcGwoddqwC0g&tid=211354628_17335155668_pla-108084998458_pla-506053&WT.srch=1 Zal wel een duidelijke KLIK geven, maar ik heb dit soort relais vaker grote lasten zien schakelen.
De voorkeur gaat bij mij dan naar schneider electric of telemechanique, maar die zijn wel wat duurder. (goedkope relais gaan de contactpunten kapot)
Verwerken van een omschakel relais op de PCB zal lastig zijn en voor veel mensen geen waarde hebben want die gebruiken het toch niet. Maw toch via een spare poortje aansturen.
Zoals ik het bekijk kan je het beste dan gewoon de buzzer weglaten en het via dat circuitje laten lopen, daar kan je zo ong. 100 ma overheen laten lopen zonder problemen.
Moet genoeg zijn voor de stuurspanningen. De buzzer krijgt namelijk 12 V. Ik ga het uitzoeken, hoeveel mA er nodig is.
Ook nog een optie:
http://www.ebay.com/itm/30A-High-Current-Contactor-Switch-12V-Electric-Relay-Board-DC-Power-Control-new-/111288479921


Biertje1985

Citaat van: Pimmels op 24-01-2016  21:08 uO dat is goed nieuws dan ga ik het gewoon proberen!
Ik heb volgens mij nog ergens pasta, ik sloop mijn pc wel eens uit elkaar om de boel goed vetvrij te maken.
(hij staat vlak naast de keuken, de koeler gaat in de vaatwasser  :) )
Een CPU cooler is ook efficient voor een ssr  :biersmile:

McMelloW

Het is de stroomsterkte die de warmte ontwikkeling in een SSR bepaald. 9A geeft in een SSR 40A net zoveel warmte ontwikkeling als in een SSR 25A. Je moet een SSR met heatsink gebruiken die groot genoeg is voor jouw stroomverbuik. De warmte moet je toch met een heatsink afvoeren. Ik heb de warmte van mijn heatsink nog niet gemeten, alleen gevoeld en dat was handwarm na een uur opwarmen (= vol vermoegen van 2000W). Dit is letterlijk natte vinger werk  :)  Moet nog even bedenken hoe ik dat veilig en goed kan meten.

Omschakelen an een relais en dan naar een SSR met PID is imho nergens voor nodig, As je SSR de stroomsterkte maar aan kan. Je maakt met een extra relais je sturing extra ingewikkeld. Kost meer geld en je hebt meer onderdelen die storing kunnen veroorzaken.

Ad.H

Ik gebruik liever geen fan, dus belast de ssr zo min mogelijk, en ik heb nog ergens een 220 V relais liggen. Ook dit ligt nog ergens in de kast hier.

http://www.ebay.nl/itm/1PCS-G3MB-202P-DC-AC-PCB-SSR-In-12V-DC-AC-2A-Out-240V-Solid-State-Relay-Module-/221988009501?hash=item33af84361d:g:GQwAAOSwaA5WjbeI




Pimmels

Citaat van: McMelloW op 24-01-2016  23:31 uHet is de stroomsterkte die de warmte ontwikkeling in een SSR bepaald. 9A geeft in een SSR 40A net zoveel warmte ontwikkeling als in een SSR 25A.
Dat dacht ik al, ik heb voornamelijk een zwaardere gekocht om dat ik in een van de reviews op de site van onze chinese vrienden gelezen heb dat de 25A Ssr met minimale componenten uitgerust is en dat deze slechts 14A langdurig  aan kan.
Dat leek me net wat te weinig,en zo duur zijn ze niet, dus...

Biertje1985

Citaat van: Pimmels op 25-01-2016  08:58 uDat dacht ik al, ik heb voornamelijk een zwaardere gekocht om dat ik in een van de reviews op de site van onze chinese vrienden gelezen heb dat de 25A Ssr met minimale componenten uitgerust is en dat deze slechts 14A langdurig  aan kan.
Dat leek me net wat te weinig,en zo duur zijn ze niet, dus...
Ok, en volgens mij is die 40A soms ook gewoon het zelfde als de 25A, ze rommelen veel die chinezen, als mijn ssr het begeeft dan ga ik toch maar eens kijken voor een panasonic.
Even een kleine update, dit wordt de verbeterde versie:


Wijzigingen zijn minimaal. Meer ruimte voor de condensators en de spanningsregelaar heatsink.





Als je iets ziet wat niet klopt, graag even aangeven wellicht zie ik iets over het hoofd! (Al heb ik het zeer uitvoerig bestudeerd)

Tjardo

Kleinigheidje: Ik zie rechts op het board de tekst 'use on your own risk', volgens mij moet dat zijn: 'use at your own risk'  :weetniet:

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 25-01-2016  20:29 ukleinigheidje: Ik zie rechts op het board de tekst 'use on your own risk', volgens mij moet dat zijn: 'use at your own risk'  :weetniet:
Bedankt, mijn taalvaardigheid is niet optimaal! :proost:

Biertje1985

Oei oei oei, de heater zat vast aan ground, nog net even gezien  :o

Thomas Nijdam

Ik heb de lay out ook even bestudeerd, is het spoortje naar het pomp relais niet een beetje aan de dunne kant? (van de 12 Volt voeding door de jumper naar het relais) als ik het goed begrijp moet daar  3 ampère door.

Biertje1985

Citaat van: Thomas Nijdam op 25-01-2016  22:34 uIk heb de lay out ook even bestudeerd, is het spoortje naar het pomp relais niet een beetje aan de dunne kant? (van de 12 Volt voeding door de jumper naar het relais) als ik het goed begrijp moet daar  3 ampère door.
UPDATE spoortje wordt 1,5 mm is genoeg voor ruim 3A maar eigenlijk puur geschikt voor een solar pompje van ongeveer 2A. Had verkeerde plaatje gepost heb het geüpdatet!
Goed gezien overigens!!! En bedankt voor de controle!



Biertje1985

Ik heb overigens nog 1 afgemonteerde printplaat liggen zonder Arduino erop, voor de liefhebber beschikbaar.
Uiteraard met wat minder kosten. Interesse mail mij dan even.

Ad.H


Biertje1985


Biertje1985

De aankomende serie is volledig gereserveerd. Reserveren kan nog steeds voor de derde serie, die ik alleen ga doen als er genoeg animo is want het kost zo veel tijd.
De derde serie ga ik alleen op verzoek afgesoldeerd leveren, het solderen kost mij zo veel tijd naast mijn drukke baan en gezinsleven. :biersmile: Ik moet toch ook eens die brouw installatie
van me netjes afbouwen :nut:

erwinl

Citaat van: Biertje1985 op 27-01-2016  21:40 uDe aankomende serie is volledig gereserveerd. Reserveren kan nog steeds voor de derde serie, die ik alleen ga doen als er genoeg animo is want het kost zo veel tijd.
De derde serie ga ik alleen op verzoek afgesoldeerd leveren, het solderen kost mij zo veel tijd naast mijn drukke baan en gezinsleven. :biersmile: Ik moet toch ook eens die brouw installatie
van me netjes afbouwen :nut:

Hulde   :groots:
Solderen is hier zoals eerder vermeld geen probleem. :proost:

Biertje1985

Citaat van: erwinl op 27-01-2016  22:42 uHulde   :groots:
Solderen is hier zoals eerder vermeld geen probleem. :proost:
Jij staat er gelukkig bij, dus dat zal wel goedkomen ^-^ Maar heb je je arduino nou al binnen?

Biertje1985

Nogmaals de link voor de huidige sketch, ik heb gemerkt dat er best veel Arduino (C) kennis aanwezig is op het forum.
Laat je niet weerhouden tot verbeteringen / veranderingen.

http://protoduino.nl/bier/NANO.zip

Ad.H

Bordje is binnen.. Ziet er erg goed uit. Bij deze versie inderdaad de componenten wat dicht bij de heatsink, maar ik slijp wel wat van de heatsink af. Top ding! :hoera:

erwinl

Citaat van: Biertje1985 op 27-01-2016  23:00 uJij staat er gelukkig bij, dus dat zal wel goedkomen ^-^ Maar heb je je arduino nou al binnen?

Nog steeds niet, wacht ook nog steeds op de solarpompjes...

Biertje1985


Ad.H

Waarom is het eigenlijk beter om de LED aansluitingen niet te gebruiken, te weinig spanning?

Biertje1985

Citaat van: mi643 op 29-01-2016  12:13 uWaarom is het eigenlijk beter om de LED aansluitingen niet te gebruiken, te weinig spanning?
Het relais loopt op 5 V en de spanning van de led op 12, is een foutje in de print, de heater led loopt wel via eer volledig 12 V circuit.
De LED zelf hebben naar mijn idee niet zo veel meerwaarde omdat je de heater en de pomp ook op het scherm kan monitoren.
Op de vernieuwde plaat zitten de LED headers niet meer, je kan ze ook via de terminals aansluiten als je 12 V LED gebruikt.

Pimmels

Citaat van: Biertje1985 op 29-01-2016  18:31 uOp de vernieuwde plaat zitten de LED headers niet meer, je kan ze ook via de terminals aansluiten als je 12v LED gebruikt.
Of aan de terminals met een weerstand voor het 3.5 Volt ledje , 470 Ohm in dit geval!?

Biertje1985

Citaat van: Pimmels op 30-01-2016  10:06 uOf aan de terminals met een weerstand voor het ledje , 470 Ohm in dit geval!?
Inderdaad, maar dan zou je ook een spare poortje kunnen gebruiken, kleine aanpassing in de code D8 en en D10 zijn voorzien van een 470 Ohm weerstand. (onder de arduino)
Ik gebruikte zelf de LED die in de knopjes zitten, die kan ik gewoon op 12 V ansluiten, maar dat heb ik op dit moment niet meer aangesloten zitten.
De LED moeten dan niet te veel stroom verbruiken omdat de stroom die dan direct via de Arduino loopt niet te hoog mag zijn, dan gaat de voltage regelaar op de Arduino
stinken. Max stoom over een poortje is 40 mA. max stroom over de hele Arduino is ong 400mA. Wil je het een beetje koel houden dan zou 20 mA toch wel per poort de max zijn.
Dit is makkelijk te testen gewoon aansluiten en het bordje laten draaien met je vinger op de volt regulator op de Nano, dan merk je het meteen.
De heater en pump poortjes mogen 100 mA leveren, de SSR gebruik max 10 mA (officieel 7.5 mA maar ik neem dat ruim) Het relais gebruikt exact 55mA daar blijft dus veilig 45mA over.
Relais is 5 V die moet je wel meerekenen met het totale Arduino vermogen. Ik was van plan om 12 V relais te gaan gebruiken om de load wat te verlagen, maar dat heb ik niet gedaan omdat 12V schakelen kan via het relais zelf. Wanneer je via het relais en de 12 V jumper aansluit zit je gebonden aan 3 A dat is dus een stuk meer.
Die 3 A is overigens gebaseerd op de Solar pompjes, die kan je dus veilig en goed gebruiken direct aan het relais. Die trekken maar 0,7 tot 1,5 A afhankelijk van welke versie je hebt.
(Ik heb de 15 Watt versie, 720 l/uur, volgens mij is dat de zwaarste versie van die Chinese pompjes)

Lang verhaal, ik hoop dat het duidelijk is, simpel gezegd wil je LED erop dan zijn er nog mogelijkheden zat.

Ik ga de wijziging verwerken voor die D8 en D10 in de volgende code dan kan je die standaard voor LED gebruiken mocht je dat willen.

Pimmels

Citaat van: Biertje1985 op 30-01-2016  10:35 uInderdaad, maar dan zou je ook een spare poortje kunnen gebruiken, kleine aanpassing in de code D8 en en D10 zijn voorzien van een 470 Ohm weerstand. (onder de arduino)
Ik gebruikte zelf de LED die in de knopjes zitten, die kan ik gewoon op 12 V ansluiten, maar dat heb ik op dit moment niet meer aangesloten zitten.
De LED moeten dan niet te veel stroom verbruiken omdat de stroom die dan direct via de Arduino loopt niet te hoog mag zijn, dan gaat de voltage regelaar op de Arduino
stinken. Max stoom over een poortje is 40 mA. max stroom over de hele Arduino is ong 400mA. Wil je het een beetje koel houden dan zou 20 mA toch wel per poort de max zijn.
Dit is makkelijk te testen gewoon aansluiten en het bordje laten draaien met je vinger op de volt regulator op de Nano, dan merk je het meteen.
De heater en pump poortjes mogen 100 mA leveren, de SSR gebruik max 10 mA (officieel 7.5 mA maar ik neem dat ruim) Het relais gebruikt exact 55mA daar blijft dus veilig 45mA over.
Relais is 5 V die moet je wel meerekenen met het totale Arduino vermogen. Ik was van plan om 12 V relais te gaan gebruiken om de load wat te verlagen, maar dat heb ik niet gedaan omdat 12V schakelen kan via het relais zelf. Wanneer je via het relais en de 12 V jumper aansluit zit je gebonden aan 3 A dat is dus een stuk meer.
Die 3 A is overigens gebaseerd op de Solar pompjes, die kan je dus veilig en goed gebruiken direct aan het relais. Die trekken maar 0,7 tot 1,5 A afhankelijk van welke versie je hebt.
(Ik heb de 15 Watt versie, 720 l/uur, volgens mij is dat de zwaarste versie van die Chinese pompjes)

Lang verhaal, ik hoop dat het duidelijk is, simpel gezegd wil je LED erop dan zijn er nog mogelijkheden zat.

Ik ga de wijziging verwerken voor die D8 en D10 in de volgende code dan kan je die standaard voor LED gebruiken mocht je dat willen.

O dat is een mooie optie!
Nou is het niet zo belangrijk natuurlijk, maar lijkt me wel mooi een led ring voor de pomp en de heater te gebruiken. :)
ik heb mijn Chinese spullen nog niet binnen... Ik kan niet wachten :)

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 30-01-2016  10:35 uDe LED moeten dan niet te veel stroom verbruiken omdat de stroom die dan direct via de Arduino loopt niet te hoog mag zijn, dan gaat de voltage regelaar op de Arduino
stinken. Max stoom over een poortje is 40mA. max stroom over de hele Arduino is ong 400mA. Wil je het een beetje koel houden dan zou 20mA toch wel per poort de max zijn.
Dit is makkelijk te testen gewoon aansluiten en het bordje laten draaien met je vinger op de volt regulator op de Nano, dan merk je het meteen.

Jij gebruikt 470 Ohm weerstanden tussen de Arduino naar de transistoren, die waarde kan makkelijk omhoog naar 4K7 tot 10K en dan worden die transistoren nog steeds volledig aangestuurd. Je hebt maar maximaal 0,5 mA nodig voor de meest gangbare transistoren. Scheelt behoorlijk wat vermogen voor de stabilisator van de Arduino.

Overigens, je kunt ook buiten de Arduino een 5 Volt stabilisator (gekoeld) gebruiken en de Arduino vanaf de 5 Volt extern voeden. Nu heb je eigenlijk 2 stabilisatoren achter elkaar.

Gewoon wat tips (geen kritiek) voor eventuele volgende versies.

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 30-01-2016  12:09 uJij gebruikt 470 Ohm weerstanden tussen de Arduino naar de transistoren, die waarde kan makkelijk omhoog naar 4K7 tot 10K en dan worden die transistoren nog steeds volledig aangestuurd. Je hebt maar maximaal 0,5 mA nodig voor de meest gangbare transistoren. Scheelt behoorlijk wat vermogen voor de stabilisator van de Arduino.

Overigens, je kunt ook buiten de Arduino een 5 volt stabilisator (gekoeld) gebruiken en de Arduino vanaf de 5 volt extern voeden. Nu heb je eigenlijk 2 stabilisatoren achter elkaar.

Gewoon wat tips (geen kritiek) voor eventuele volgende versies.

Natuurlijk zie ik verbeterpunten niet als kritiek, als het beter/anders kan dan hoor ik dat graag dat vind ik het mooie van het hele gebeuren, iedereen denkt mee.


Er zit een LM7808 op de print, die zet de 12 V eerst om naar 8 V, dat scheelt al behoorlijk ten opzichte van de ArdBir designs, die gaan meteen van 12v naar 5v via de Arduino.
Daar heb ik ooit een Nano mee opgeblazen (Op het ArbBir design) want die Chinese versie trekt het niet. De Arduino direct met 5 V voeden werkt niet (lekker) via  de Vin vanwege dat de voltage regulator een voedingsspanning van mini 6,5 V nodig heeft. Hoe dat via USB 5 V zit dat weet ik niet, ik denk dat dit om de voltage regulator heen loopt.
Dit heb ik niet zo slim gedaan met het relais want deze wordt gevoed door het 5 V circuit, wel via een transistor maar dan nog. Die weerstanden van de transistor, daar is wel verbetering te halen
dit heb ik gewoon overgenomen van het Arbir DanielXan design. Het zijn BC337 transistoren, die kunnen niet zo veel stroom leveren doorvoeren. Aan de andere kant werkt het prima zo, iets meer verlies in het circuit maar is niet zo een groot probleem. Ik zal me eens in de datasheet van de BC337 verdiepen, wellicht zet ik er een hogere weerstand achter. Voor.  :-\

Ad.H


mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 30-01-2016  13:26 uEr zit een LM7808 op de print, die zet de 12 V eerst om naar 8 V, dat scheelt al behoorlijk ten opzichte van de ArdBir designs, die gaan meteen van 12v naar 5v via de Arduino.
Daar heb ik ooit een Nano mee opgeblazen (Op het ArbBir design) want die Chinese versie trekt het niet. De Arduino direct met 5 V voeden werkt niet (lekker) via  de Vin vanwege dat de voltage regulator een voedingsspanning van mini 6,5 V nodig heeft. Hoe dat via USB 5 V zit dat weet ik niet, ik denk dat dit om de voltage regulator heen loopt.
Dit heb ik niet zo slim gedaan met het relais want deze wordt gevoed door het 5 V circuit, wel via een transistor maar dan nog. Die weerstanden van de transistor, daar is wel verbetering te halen
dit heb ik gewoon overgenomen van het Arbir DanielXan design. Het zijn BC337 transistoren, die kunnen niet zo veel stroom leveren doorvoeren. Aan de andere kant werkt het prima zo, iets meer verlies in het circuit maar is niet zo een groot probleem. Ik zal me eens in de datasheet van de BC337 verdiepen, wellicht zet ik er een hogere weerstand achter. Voor.  :-\

Ik heb hier ook zo'n Chinese versie, die voed ik met een externe 7805 en dat gaat goed. Volgens de officiële Nano gegevens moet dat ook kunnen. Ik heb iets soortgelijks als jouw print gemaakt, maar dan geheel zonder relais. Voor de pomp ben ik aan het experimenteren met een kortsluitvaste regelaar omdat ik de pomp met een PWM signaal wil regelen. Als het goed werkt komt het schema hier wel.

Als transistor gebruik ik de BC413C, daarvan had ik er nog bijna 100. Kan minder stroom schakelen dan de BC337 zie ik. Dan kun je denk ik minder in weerstand waarde omhoog dan bij mij.


Biertje1985

Citaat van: mbroek op 30-01-2016  16:46 uIk heb hier ook zo'n Chinese versie, die voed ik met een externe 7805 en dat gaat goed. Volgens de officiële Nano gegevens moet dat ook kunnen. Ik heb iets soortgelijks als jouw print gemaakt, maar dan geheel zonder relais. Voor de pomp ben ik aan het experimenteren met een kortsluitvaste regelaar omdat ik de pomp met een PWM signaal wil regelen. Als het goed werkt komt het schema hier wel.

Als transistor gebruik ik de BC413C, daarvan had ik er nog bijna 100. Kan minder stroom schakelen dan de BC337 zie ik. Dan kun je denk ik minder in weerstand waarde omhoog dan bij mij.
Ja, voordeel van het relais is duidelijk inderdaad, maar als je PWM wilt gaan controlleren dan gaat dat niet. Zijn wel andere manieren met de print. Maar ik ga mijn flow van de pomp regelen
met een naaldafsluitertje, dan hou ik altijd voordruk. Daar ben ik in het design ook vanuit gegaan.

McMelloW

Jelle

Ken je deze link van BrewManiac Die kwam ik vandaag tegen, misschien zitten er interessante ding bij.

Biertje1985

Citaat van: McMelloW op 30-01-2016  19:58 uJelle

Ken je deze link van BrewManiac Die kwam ik vandaag tegen, misschien zitten er interessante ding bij.

Dat ziet er veel belovend uit, ik ga die sketch eens proberen.
Met wifiBluetooth ik ben benieuwd. Handige gozer die vitotai ik quote : I wanted to add wireless capability to Open ArdBir but ended up learning that writing a new sketch might be simpler.
Ja, dan weet je waar je mee bezig bent.

Zit veel potentie in, alleen zou ik niet weten wat je met bluetooth moet?

De code ziet er netjes en overzichtelijk uit, er zit ook een functie in voor i2c LCD schermpjes, daar heb je met de print niks aan maar dit zou op een andere print mogelijk veel extra poortjes beschikbaar maken.

Biertje1985

Update, de bordjes (van serie 2) zijn (als kale print) verzonden uit China, ze zitten daar met vakantie vanwege het Chinese nieuwjaar. Levertijd dus langer.
Hopelijk schiet het een beetje op.

weger

Citaat van: Biertje1985 op 31-01-2016  10:49 uZit veel potentie in, alleen zou ik niet weten wat je met bluetooth moet?

Hij heeft een I-pad app ontwikkeld zodat je met de app de brewmaniac kunt bedienen, zie zijn blog.

Biertje1985

Citaat van: weger op 01-02-2016  12:56 uHij heeft een I-pad app ontwkkleld zodat je met de app de brewmaniac kunt bedienen, zie zijn blog.
Ik kan zijn blog niet openen, krijg een database error. Heb het op Youtube gezien.
Ik wel grappig maar niet van bijzondere meerwaarde, behalve dat ik het heel knap gemaakt vind.
Zijn er mensen die dit graag willen?

weger

Citaat van: Biertje1985 op 01-02-2016  18:39 uIk kan zijn blog niet openen,

Sorry blog was geblocked, maar hier kun je de I-pad app vinden
Hier is de url  "http://www.148apps.com/app/1030609251/"  hoop dat je het kunt gebruiken

Biertje1985

Citaat van: weger op 01-02-2016  19:16 uSorry blog was geblocked, maar hier kun je de I-pad app vinden
Hier is de url  "http://www.148apps.com/app/1030609251/"  hoop dat je het kunt gebruiken
Ik heb een bluetooth bordje besteld, om te testen. Nu nog een Iphone, heb nog ergens een paar oude 3GS maar ik zou niet weten of die de app pakt.

rajd

Wel gaaf met zo'n appje :). Toegevoegde waarde lijkt me o.a. dat je van een afstandje dingen in de gaten kunt houden. Ik had ook al in de overweging zitten om o.b.v. jouw bordje iets draadloos en een appje te gaan doen. Denk bijv. aan het ontvangen van notificaties bij belangrijke events en het monitoren van een aantal parameters. Denk overigens wel dat ik zou overwegen die over het netwerk te doen (simpele webservice of api)?

Biertje1985

Citaat van: rajd op 01-02-2016  21:30 uWel gaaf met zo'n appje :). Toegevoegde waarde lijkt me o.a. dat je van een afstandje dingen in de gaten kunt houden. Ik had ook al in de overweging zitten om o.b.v. jouw bordje iets draadloos en een appje te gaan doen. Denk bijv. aan het ontvangen van notificaties bij belangrijke events en het monitoren van een aantal parameters. Denk overigens wel dat ik zou overwegen die over het netwerk te doen (simpele webservice of api)?
Daar zie ik meer in, een webserver die realtime je proces kan laten zien en opslaan, dat lijkt met wel wat. Ik heb wat ervaring met databases, maar het Arduino gedeelte is nog lastig.
Heb wel een ethernet shield maar krijg dat ding niet aan de praat. Wifi bordje moet ik ook maar eens proberen, maar dat komt ter zijner tijd. Die Nano kan dat allemaal niet aan, ik denk ik richting van de Atmega2560 chip met 8 keer zoveel opslag, maar een pcb maken met een Atmega2560 dat is een behoorlijke uitdaging, en het loopt wel goed nu op de Nano.

rajd

Citaat van: Biertje1985 op 01-02-2016  22:05 uDaar zie ik meer in, een webserver die realtime je proces kan laten zien en opslaan, dat lijkt met wel wat. Ik heb wat ervaring met databases, maar het Arduino gedeelte is nog lastig.
Heb wel een ethernet shield maar krijg dat ding niet aan de praat. Wifi bordje moet ik ook maar eens proberen, maar dat komt ter zijner tijd. Die Nano kan dat allemaal niet aan, ik denk ik richting van de Atmega2560 chip met 8 keer zoveel opslag, maar een pcb maken met een Atmega2560 dat is een behoorlijke uitdaging, en het loopt wel goed nu op de Nano.

Ik heb een mega, daarmee zou ik gemakkelijk kunnen testen :-). Het schijnt dat veel ethernet shields wat lastig aan de gang te krijgen zijn, vooral die uit het verre oosten voor weinig geld. Driver issues. Zelf nog nooit geprobeerd overigens.

Je zou nog kunnen overwegen om het de Arduino gemakkelijk te maken; enkel data verzamelen en zo laagdrempelig als mogelijk pushen naar een webserver die er vervolgens verder mee gaat. Indien je een Yun zou hebben dan zou Netcat wellicht een aardige oplossing zijn; simpeler krijg je het niet :-).

mbroek

De ESP8266 WIFI bordjes lijken mij handiger dan blauwetand oplossingen. Probleem is ruimte vinden op de Nano. Trouwens net de BrewManiac code gelden, die lijkt wel een stuk compacter dan de ArdBir code.

Biertje1985

De printbordjes komen volgende week binnen, helaas door het Chinese nieuwjaar wat vertraging.
Gelukkig liggen de rest van de componenten wel al klaar.


Biertje1985

Ik ben vandaag met de PID settings aan het experimenteren, en ik heb een PID controller liggen(ook arduino) deze heeft een autotune.
heel handig bij je eerste instelling worden meteen de PID settings aangepast zodat je overshoot meteen geminimaliseerd is.
Na de inmaischtemperatuur zou je dan meteen de PID geoptimaliseerd hebben.
Dit is de PID autotune library (Gebaseerd op de ziegler nichols methode). Ik zit eraan te denken om deze te implementeren.
Omdat ik niet erg goed ben in het programmeren lukt dit niet tot dusver. Is er iemand die hiermee uit de voeten kan? :groots:
Dat zal voor veel mensen een hele prettige toevoeging zijn. Zeker wanneer je soms kleinere hoeveelheden gebruikt en of geen zin hebt om met de PID te experimenteren.

Biertje1985

Het is erg stil op het draadje,

De printplaten zijn binnen, ik ga nu beginnen met solderen. Ze zullen dus binnenkort weer de deur uit gaan. Zie foto, dit keer rode printjes.


Frank.S

Mijn bestelde onderdelen uit China zijn pas gedeeltelijk binnen.
Volgens mijn vaart de Chinese boot de verkeerde kant op  :weetniet:
Toch maar wat bestellen bij de Conrad, ik wil mijn brouwcontroller afmaken.

Pimmels

Citaat van: Frank.S op 11-02-2016  22:40 uMijn bestelde onderdelen uit China zijn pas gedeeltelijk binnen.
Volgens mijn vaart de Chinese boot de verkeerde kant op  :weetniet:
Toch maar wat bestellen bij de Conrad, ik wil mijn brouwcontroller afmaken.
Bij mij komt elke week een pakje binnen, duurt erg lang komt ook door Chinees nieuwjaar...


Biertje1985

Citaat van: Pimmels op 11-02-2016  23:01 uBij mij komt elke week een pakje binnen, duurt erg lang komt ook door Chinees nieuwjaar...
Ja tegen dat probleem loop ik ook aan, toch maar weer RS components. De eerste 2 zijn gesoldeerd morgen verder testen.In die Brewmaniac sketch zitten wel nog veel fouten.
Ik ga dus de zelfde sketch als de vorige keer er op zetten. Maar daar kan je zelf ook mee experimenteren natuurlijk. Die andere sketch loopt sneller en heeft zeker wel potentie.
De controller word nu ook standaard met een Buzzer uitgevoerd.

erwinl

Ik zit ook nog steeds te wachten op de Arduino.
Zag dat de mogelijkheid om uit het eu warehouse te kopen ook is verdwenen.

Biertje1985

Citaat van: erwinl op 11-02-2016  23:49 uIk zit ook nog steeds te wachten op de Arduino.
Zag dat de mogelijkheid om uit het eu warehouse te kopen ook is verdwenen.
Gelukkig heb ik ze wel gehad, maar andere dingen weer niet, bordje is dus bijna geheel RS-components, goed maar drukt de prijs niet erg.
Bordje blijft dus even duur helaas. Ik probeerde het wat goedkoper te maken met Chinese weerstanden ect. Wel voordeel dat ik de buzzers mee kon bestellen.

Houten Hoofd

Kan ik mijzelf nog aanmelden voor een setje? Ben erg geïnteresseerd geraakt namelijk  :groots:  ::)

Biertje1985

Citaat van: Houten Hoofd op 12-02-2016  13:03 uKan ik mijzelf nog aanmelden voor een setje? Ben erg geïnteresseerd geraakt namelijk  :groots:  ::)
Ja kan nog mee voor de derde serie, deze ga ik niet solderen in verband met tijdgebrek :nut:. Dit kan je vast wel zelf. 8) is ook niet lastig.
Stuur mij even een mail met je contactgegevens en dan hou ik je op de hoogte! :degroeten:
info@protoduino.nl



Biertje1985

Weer een heel wat uurtjes zitten bakken! Nu tijd voor een  :proost:



Ze komen er volgende week aan, de eerste 7. Voor die andere moet ik nog een paar voltage regulators ontvangen welke idioot lang onderweg zijn.

Doorgevoerde verbeteringen ten opzichte van de vorige editie:

- Meer ruimte voor heatsink.
- Betere plaatsing condensatoren
- Dikkere PCB (1.8 ipv 1.6 mm) :weetniet:
- Meerdere soorten onboard buzzers mogelijk (Sonitron SMA-13 zit er al bij)
- Verbeterde routing
- Duurdere Solder mask en Silkscreen
- Plaatsing headers & buttons is beter.
- LED headers verwijderd
- Via spare poortjes bluetooth mogelijk. (extern)
- Pot meters zijn preciezer af te stellen en deze verlopen niet. (Contrast en achtergrond verlichting)

Blijf verbeteringen graag doorgeven, voor de volgende serie!  :degroeten:

Houten Hoofd

Heel vet! Stuur je zo een mailtje! Solderen gaat lukken! Volgens mij is het vrij duidelijk waar alles moet

Tjardo

Lang niks van me laten horen. Ik zit al weken te wachten op een 40A SSR en op een bosje jumper wires, duurt helaas erg lang. Daarnaast lig ik sinds dinsdag met hoge koorts en knallende koppijn op bed :ziek:

Biertje1985

Citaat van: Tjardo op 13-02-2016  10:40 uLang niks van me laten horen. Ik zit al weken te wachten op een 40A SSR en op een bosje jumper wires, duurt helaas erg lang. Daarnaast lig ik sinds dinsdag met hoge koorts en knallende koppijn op bed :ziek:
Balen, er is echt een hoop onderweg, maar het duurt behoorlijk lang nu. Beterschap!

Biertje1985


erwinl



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.