Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Keldergeur  (gelezen 5298 keer)

Offline wilfred3871

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Nee,morgen kan ik niet,dan ga ik bier brouwen.
Keldergeur
« Gepost op: 01-12-2015 13:46 u »
Ergens gaat er iets niet goed met het brouwen de laatste tijd want mijn bier is verre van optimaal, het heeft een keldergeur/smaak.
De eerste keer dat dit het geval was twijfelde ik aan de versheid van mijn hop. Maar de keer erna was het weer het geval, het lag dus niet aan de hop.
Het enige verband wat ik zie is dat het voorkomt sinds ik gebruik maak van de Poolse CCT. Andere dingen kan ik ondertussen wel uitsluiten, mout en hop is vers. Ook bij verschillende soorten gist blijft het probleem zich voordoen. Het enige wat ik bedenken kan is dat het vat niet goed afsluit.
De afwijking is ook niet elke keer hetzelfde. Bij een dubbel ruik je het goed maar proef je het niet of nauwelijks, bij een meibock is zowel geur als smaak heel duidelijk aanwezig. Toch wordt de smaak beter (de muffige smaak minder) maar verdwijnen doet het (nog) niet.

Iemand nog een idee wat het anders kan zijn dan een vat wat niet goed afsluit ?   

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
Re: Keldergeur
« Reactie #1 Gepost op: 01-12-2015 13:50 u »
Ergens gaat er iets niet goed met het brouwen de laatste tijd want mijn bier is verre van optimaal, het heeft een keldergeur/smaak.
De eerste keer dat dit het geval was twijfelde ik aan de versheid van mijn hop. Maar de keer erna was het weer het geval, het lag dus niet aan de hop.
Het enige verband wat ik zie is dat het voorkomt sinds ik gebruik maak van de Poolse CCT. Andere dingen kan ik ondertussen wel uitsluiten, mout en hop is vers. Ook bij verschillende soorten gist blijft het probleem zich voordoen. Het enige wat ik bedenken kan is dat het vat niet goed afsluit.
De afwijking is ook niet elke keer hetzelfde. Bij een dubbel ruik je het goed maar proef je het niet of nauwelijks, bij een meibock is zowel geur als smaak heel duidelijk aanwezig. Toch wordt de smaak beter (de muffige smaak minder) maar verdwijnen doet het (nog) niet.

Iemand nog een idee wat het anders kan zijn dan een vat wat niet goed afsluit ?

Misschien is het toch een kleine infectie, wellicht even alles goed reinigen?
Als je denk dat het aan je cct ligt gewoon eens een ander gistvat gebruiken

Offline wilfred3871

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 01-12-2015 14:12 u »
Kleine infectie sluit ik uit. Het vat is elke keer meer dan grondig schoon gemaakt om ook een infectie uit te sluiten. Daarnaast is een kelderlucht meer een oxidatieprobleem dan een infectie dacht ik.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 01-12-2015 14:39 u »
Kelderlucht duidt op een schimmel. Vergist je soms in de kelder of een vochtige ruimte?

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 01-12-2015 14:48 u »
Het vat is elke keer meer dan grondig schoon gemaakt

Wat is meer dan grondig? Star San, bv, doodt geen schimmels.

Offline wilfred3871

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 01-12-2015 15:05 u »
Kelderlucht duidt op een schimmel. Vergist je soms in de kelder of een vochtige ruimte?

Vat staat in een koelkast voor gecontroleerde temperatuur.
Wat is meer dan grondig? Star San, bv, doodt geen schimmels.

Verschillende middelen geprobeerd waaronder natriumhypochloriet, ook nog azijnzuur gebruikt. Ik werk in de chemie en heb zodoende voldoende middelen voor handen.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 01-12-2015 15:13 u »
Er is zoiets wat wij in het mooi Vlaams "puttekeslucht" noemen, "putjesgeur". Dwz de geur van rioolputjes. Vaak sterk aanwezig bij lambiek. Is het dat?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 01-12-2015 15:18 u »
In het biersmaakpanel waar ik dagelijks aan deelneem, wordt muffe keldergeur gelinkt aan Anisol(e). Dat is wat anders dan putjeslucht dat gerelateerd is aan sulfide (rotte eieren).
Waarschijnlijk is de hypochloriet de oorzaak.

Kijk hier eens naar (andere) mogelijke oorzaken: http://www.researchgate.net/publication/228435303_Identification_cause_and_prevention_of_musty_off-flavors_in_beer

Offline wilfred3871

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 01-12-2015 16:34 u »
In het biersmaakpanel waar ik dagelijks aan deelneem, wordt muffe keldergeur gelinkt aan Anisol(e). Dat is wat anders dan putjeslucht dat gerelateerd is aan sulfide (rotte eieren).
Waarschijnlijk is de hypochloriet de oorzaak.

Het is zeker geen putjeslucht maar echt een muffe keldersmaak/geur. Dat het aan de hypochloriet ligt is ook niet waar want het was al aanwezig voordat ik hiermee begon schoon te maken.
Heb je een onderbouwing waarom het aan de hypochloriet zou liggen ?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #9 Gepost op: 01-12-2015 16:49 u »
Uit het boek "verander water in bier" blz. 108, staat iets over een kelderachtige geur":

"De oorzaak ligt meestal bij een infectie met een schimmel of nagisting of overhevelen in een vochtige kelder of schuur. Zoals bij veel smaakafwijkingen kan een schimmelige geur en smaak ook veroorzaakt worden door slechte hygiŽne.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 01-12-2015 16:52 u »
Vat staat in een koelkast voor gecontroleerde temperatuur.

Kan de koelkast de oorzaak zijn?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #11 Gepost op: 01-12-2015 16:55 u »
Kan de koelkast de oorzaak zijn?
Die zou natuurlijk ook vochtig kunnen zijn...

Offline wilfred3871

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 01-12-2015 18:38 u »
Die zou natuurlijk ook vochtig kunnen zijn...

Ik zou niet weten wat voor invloed de koelkast kan hebben, zelfs als deze vochtig zou zijn (dat is trouwens niet het geval). De vergisting is gesloten en van overhevelen is geen sprake. Slechte hygiŽne zou in theorie natuurlijk altijd kunnen, maar ik geloof niet dat dat het geval is.

Offline bob

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 01-12-2015 19:01 u »
Hoe koel je je wort vanuit kookketel naar gistvat?
Zit daar misschien de veroorzaker van je probleem?
Lekkend vat kun je testen door op het waterslot te blazen bij een leeg gistvat.

Offline wilfred3871

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 01-12-2015 19:14 u »
Hoe koel je je wort vanuit kookketel naar gistvat?
Zit daar misschien de veroorzaker van je probleem?
Lekkend vat kun je testen door op het waterslot te blazen bij een leeg gistvat.

De iwaki pomp en de platenkoeler heb ik al tijdelijk in de ban gedaan, het is nu dus natuurlijke koeling. Het waterslot doet het ook altijd prima dus erg lek kan het vat niet zijn, maar meer heb ik niet getest op dat gebied.
Heb 10 dagen geleden gebotteld, vandaag een flesje open getrokken om te kijken of er een kelderlucht/smaak aan zit. Tot nu toe niks te bespeuren. Als het nu alsnog ontstaat waar zou ik het dan kunnen zoeken ?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #15 Gepost op: 01-12-2015 19:20 u »
Proeven / ruiken anderen ook deze smaak / geur?

Offline Erik Z

• Vol lid
  • Land: fr
  • Waar ik woon maakt men beter wijn dan bier
« Reactie #16 Gepost op: 01-12-2015 19:33 u »
Ik denk dat je samen met een ervaren brouwer moet gaan brouwen (bedoel ik niet negatief naar jou toe) om zo de oorzaak te achterhalen. Of probeer een ander vergistingsvat.

Offline wilfred3871

• Junior lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 01-12-2015 22:03 u »
Proeven / ruiken anderen ook deze smaak / geur?

Een ieder die "verstand" heeft van bier herkent de geur en/of smaak wel.
Ik denk dat je samen met een ervaren brouwer moet gaan brouwen (bedoel ik niet negatief naar jou toe) om zo de oorzaak te achterhalen. Of probeer een ander vergistingsvat.

Wanneer is iemand ervaren? Ander vat lijkt mij een betere optie.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 01-12-2015 22:22 u »
Omdat het probleem mij wel interesseert ben ik zo vrij geweest de vraag op een Amerikaans forum te stellen. Ik heb tot nu toe 1 reactie gehad: "Immediate effects of oxidation (non-biological effects) can manifest as 'dull' beer, or a loss of 'brightness.'  I suppose that could come across as musty.  Is that at all like what you are describing?  Take a standard, good beer and blast O2 through it for a few minutes and note the changes. "

Met andere woorden, een oxidatieprobleem. Is dat mogelijk?

Offline _M_M_

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #19 Gepost op: 01-12-2015 22:29 u »

het is nu dus natuurlijke koeling.

Kunnen we hieruit opmaken dat je "langzaam"  afkoeld en niet met een koeler van welk type dan ook?
Dan kan ik me indenken dat door de langzame koeling, er toch iets inkomt wat er niet in thuis hoort. 
Dat is ook 1 van de eerste dingen die ik geleerd heb,  snel koelen en de gist erbij zodat vreemde beestjes geen kans krijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 01-12-2015 23:10 u »
Een brouwende vriendin van mij woont een oude boerderij. Ook zij had last van dat al haar bieren een muffe kelderachtige geur had. Wat zij ook deed niets hielp om het kwijt te raken. Waarschijnlijk was de verantwoordelijke schimmel in haar boerderij aanwezig en niet uit te roeien. Ze is gestopt met brouwen.

Toch denk ik dat met de juiste maatregelen voorkomen moet zijn dat de schimmel kans krijgt om je wort te infecteren. Goed reinigen, CO2 overdruk in de gistkast vooraf het vat gaat vullen en dergelijke moet werken denk is. Een punt van aandacht zijn alle rubbers van je koelkast en de kranen van de CCT. Zijn dat kogelkranen? En kunnen die uit elkaar?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #21 Gepost op: 02-12-2015 02:03 u »
Heb je je bier al eens aan andere kenners? Bierkeumeesters oid laten proeven? En wat waren hun bevindingen? We kunnen wel blijven discussiŽren, maar zonder te proeven komen we er niet uit. Het kan ook zijn dat jij niet goed proeft/ruikt en daardoor een verkeerd oordeel stelt... :brouwen: Geeft het een kans en laat het aan een andere deskundige proeven...

Indien je het zinnig vindt wil ik wel een flesjes (of 2 ) van jou "keuren". Een soort second opinion. :brouwen: :biersmile:

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #22 Gepost op: 02-12-2015 08:14 u »
Heb je niet de mogelijkheid om je bier een keer op een andere locatie te brouwen? Bij een vriend of zo?
Of misschien een keer de koelkast achterwege te laten.

Dan heb je wel ongecontroleerde vergisting, maar kan je misschien wel weer wat uitsluiten.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 02-12-2015 08:53 u »
...
Indien je het zinnig vindt wil ik wel een flesjes (of 2 ) van jou "keuren". Een soort second opinion. :brouwen: :biersmile:

Hierop inhakend: Ik heb bij sommige batches hetzelfde, echter kan ik ook nog de 'lijn' niet ontdekken. Misschien is mijn definitie van een kelder/muffige geur wel anders, maar ik kan er nog niet achter komen waar dit vandaag komt.

Mag ik een x wat langsbrengen in Eanske?

Groet,
de TDP

Offline wilfred3871

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 02-12-2015 18:22 u »
Allemaal bedankt voor het meedenken tot zover.
Een oxidatieprobleem is eigenlijk ook het eerste waar ik zelf aan denk. Wat de CCT betreft, die is voorzien van kogelkranen en ook die heb ik al uit elkaar gehaald. Het gebruikte materiaal vind ik trouwens niet optimaal, het zou gewoon rvs moeten zijn.

Oscar, jou aanbod neem ik graag aan ik zal je een pb sturen.

Op een andere locatie brouwen zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.