Pale mout i.p.v. pils mout

Gestart door JBL, 30-11-2015 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Ik heb per abuis in plaats van 10 kg pils mout (Arsegan) 10 kg pale mout besteld.
Nu zie ik op het overzicht van succesfactoren bij bewezen recepten (http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/samenrec.html) dat pale mout het eigenlijk alleen maar goed doet in fantasiebieren.

Mijn voorkeuren gaan echter uit naar een mooie tripel, een quadrupel in de winter, een mooie saison of een Guldenberg kloon in de zomer..  :-\
Hoe nauw luistert het verschil tussen pils en pale? Kleurverschil boeit me niet zo. Smaak des te meer.

Guldenberg is gebrouwen met pale mout. Maar zijn er ook bewezen recepten met grootste deel pale mout in de categorieën tripel, quadrupel, saison?

tdp

Maakt volgens mij niets uit, gebruik beide mouten als basismout, ik kan je het verschil niet aangeven in kleur en smaak.

Gewoon brouwen, komt echt wel goed!

Groet,
de TDP

Oscar

Citaat van: tdp op 30-11-2015  14:57 uMaakt volgens mij niets uit, gebruik beide mouten als basismout, ik kan je het verschil niet aangeven in kleur en smaak.

Maakt wel degelijk uit! 100% pale geeft toch wel een donkerder bier dan 100% pils. :) :brouwen:   gewoon 10 kg pils bijbestellen :-)

homoeccentricus

Citaat van: JBL op 30-11-2015  14:34 uIk heb per abuis in plaats van 10 kg pils mout (Arsegan) 10 kg pale mout besteld.
Nu zie ik op het overzicht van succesfactoren bij bewezen recepten (http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/samenrec.html) dat pale mout het eigenlijk alleen maar goed doet in fantasiebieren.

Dat artikel is 20 jaar oud. Toen bestond de IPA amper, dus het gaat wel echt over The Dark Ages ;)  Je kan met pale mout IPA's brouwen, pale ales, stouts, porters enz. enz.

tdp

Citaat van: Oscar op 30-11-2015  15:03 uMaakt wel degelijk uit !!! 100% pale geeft toch wel een donkerder bier dan 100% pils.... :) :brouwen:   gewoon 10 kg pils bijbestellen :-)

Oké, eens. Maar we praten dan niet over extreem grote verschillen toch? Pils is 3-5 EBC, Pale mout 7 EBC? Er speelt dan toch veel meer mee dan alleen die 2 EBC punten?
En zit er qua smaak danig verschil in, dat jij het verschil kunt proeven bij een 100% stort?

Groet,
de TDP

Hay

Maar ook in quadrupel, dubbel en tripel en ook in een saison kun je pale mout gebruiken.
Er staan hier ook veel tripel recepten met een gedeelte palemout erin.
Wat het verschil in smaak doet als je ipv helemaal pils pale doet dat zou ik niet durven zeggen.

_M_M_

Citaat van: tdp op 30-11-2015  15:23 uOké, eens. Maar we praten dan niet over extreem grote verschillen toch? Pils is 3-5 EBC, Pale mout 7 EBC? Er speelt dan toch veel meer mee dan alleen die 2 EBC punten?
En zit er qua smaak danig verschil in, dat jij het verschil kunt proeven bij een 100% stort?

Groet,
de TDP
Volgens mij krijg je een moutigere smaak met alleen pale ale..  En de kleur zal inderdaad ook wat afwijken van het geplande.

Oscar

Citaat van: tdp op 30-11-2015  15:23 uOké, eens. Maar we praten dan niet over extreem grote verschillen toch? Pils is 3-5 EBC, Pale mout 7 EBC? Er speelt dan toch veel meer mee dan alleen die 2 EBC punten?

Zeker zit er meer verschil in. Het is gewoon een andere basis mout. 2 EBC punten lijkt miet veel. Maar bij een 100% stort kan dat een verschil van ± 10EBC opleveren in de bierkleur  ;)

Citaat van: tdp op 30-11-2015  15:23 uEn zit er qua smaak danig verschil in, dat jij het verschil kunt proeven bij een 100% stort?

Ja dat verschil proef je met je ogen dicht. Palemout geeft meer body en smaak aan je bier. :)


tdp

Citaat van: Oscar op 30-11-2015  15:57 uZeker zit er meer verschil in. Het is gewoon een andere basis mout. 2 EBC punten lijkt miet veel. Maar bij een 100% stort kan dat een verschil van ± 10EBC opleveren in de bierkleur  ;)

Ja dat verschil proef je met je ogen dicht. Palemout geeft meer body en smaak aan je bier. :)

Dank voor de uitleg!

Groet,
de TDP

JBL

Allemaal bedankt.
Zoals ik al zei maakt de kleur me niet zoveel uit. En als het smaakverschil - mocht ik dat al merken - is dat pale meer body geeft en moutiger is dan pils, dan durf ik het met een gerust hart overal voor te gebruiken.  :biersmile:

Toch nog een vraag: als pale meer body en smaak geeft, waarom gaat de meeste recepten dan tóch uit van pilsmout?
Vanwege de kleur? Een hoger maischrendement (hoe donkerder hoe minder vrijkomende suikers)?  :weetniet:

goom

Citaat van: tdp op 30-11-2015  14:57 uMaakt volgens mij niets uit, gebruik beide mouten als basismout, ik kan je het verschil niet aangeven in kleur en smaak.
Groet,
de TDP
Wat een pruts antwoord.
Eerst zeggen dat het niet uitmaakt en vervolgens zeggen dat je geen verschil kunt aangeven in kleur en smaak.

Neem een een paar moutkorrels in je mond en kauw er op.
Dan proef je het verschil. En die is er zeker.
Bij elke mout wordt een kleur aangegeven in EBC. Hoe hoger het ebc hoe donkerder.


homoeccentricus

Citaat van: JBL op 30-11-2015  17:25 uAllemaal bedankt.
Zoals ik al zei maakt de kleur me niet zoveel uit. En als het smaakverschil - mocht ik dat al merken - is dat pale meer body geeft en moutiger is dan pils, dan durf ik het met een gerust hart overal voor te gebruiken.  :biersmile:

Toch nog een vraag: als pale meer body en smaak geeft, waarom gaat de meeste recepten dan tóch uit van pilsmout?
Vanwege de kleur? Een hoger maisch-rendement (hoe donkerder hoe minder vrijkomende suikers)?  :weetniet:
Dat is omdat al die recepten beperkt zijn in hun bewezenheid ;)

JBL

Citaat van: homoeccentricus op 30-11-2015  18:14 uDat is omdat al die recepten beperkt zijn in hun bewezenheid ;)

Haha! Trial and succeed...  :nut:

Oscar

Citaat van: JBL op 30-11-2015  17:25 uToch nog een vraag: als pale meer body en smaak geeft, waarom gaat de meeste recepten dan tóch uit van pilsmout?

Soms inderdaad voor de kleur of omdat je een bier wilt met weinig body en je de smaak uit andere mouten haalt.  Een Pils of een blonde of een tripel hebben nu eenmaal Pilsmout als basis...iedere mout heeft zo zijn eigenschappen en de brouwer bepaald of hij daar gebruik van wilt maken en in welke hoeveelheid... :brouwen:

Sander van Dijk

Ik gebruik regelmatig pale ale mout, zonder dat ik pils mout gebruik. Ik houd wel van een wat mouterige toets.

Oscar

Citaat van: Sander van Dijk op 30-11-2015  19:26 uIk gebruik regelmatig pale ale mout, zonder dat ik pils mout gebruik.

Ik ook. Maar dat hangt van het bier af wat je wilt brouwen... :brouwen:

tdp

Citaat van: goom op 30-11-2015  17:29 uWat een pruts antwoord.
Eerst zeggen dat het niet uitmaakt en vervolgens zeggen dat je geen verschil kunt aangeven in kleur en smaak.

Neem een een paar mout korrels in je mond en kauw er op.
Dan proef je het verschil. En die is er zeker.
Bij elke mout wordt een kleur aangegeven in EBC. Hoe hoger het ebc hoe donkerder.

Bedankt voor je genuanceerde mening... Ik proef dus het verschil niet, wat echter niet wil zeggen dat er geen verschil in smaak is. Kun jij geblinddoekt het verschil tussen deze twee proeven?

Qua kleur: Zal vast en zeker veel verschil inzitten. Maar stel je brouwt een bier met 100% en kookt deze 90 min en je zet deze naast een bier met 100% pale mout op 60 minuten, is het verschil dan dusdanig groot dat je dit kunt zien?

Wat ik alleen richting JBL wil aangeven is dat je gewoon met beide de meeste bieren wel kunt brouwen. In mijn optiek zijn er zoveel variabelen, die ik absoluut nog niet onder controle heb, dat het verschil in palemout en pilsmout voor mij minder van belang is. Wellicht heb jij wel al deze variabelen 100% onder controle, en zijn dit de nuances die het verschil maken tussen goed en excellent bier.

Off topic:
De toon van je reactie staat me persoonlijk niet aan: Ik probeer iedereen gewoon op een correcte en fatsoenlijke manier van een antwoord te voorzien. Terugkijkend naar jou reacties op verschillende vragen zet ik daar bij jou mijn twijfels bij.

Groet,
de TDP

homoeccentricus

Met pale mout kan je brouwen: barley wine, old ale, dubbel, biere de garde, Belgian pale ale, roggenbier, imperial IPA, American IPA, English IPA, Russian Imperial Stout, American stout, oatmeal stout, sweet stout, dry stout, porter, brown ale, American ale, Scottish ale, Irish ale, bitter, California common, Kolsch, blonde ale, cream ale, dark American lager, American pilsner, American lager, en alles wat niet in 1 bepaalde stijl past.  :brouwen:

Hay

Ik vind pale mout ook een fijne mout die ik zeker net zoveel of misschien nog wel meer gebruik als pilsmout.

Off topic: ik vind dat Tdp gelijk heeft, goom als je niks zinnigs te melden hebt in een topic ga dan iemand anders vervelen .
Over pruts antwoord gesproken! 

Erik Z

Ik vind dat er een tekort aan beleefdheid heerst op dit forum. Als iemand gewoon eerlijk schrijft dat hij geen verschil proeft, dan hoef je dat geen prutsantwoord te noemen.

_M_M_

Ik gebruik zelf voor mijn IPA's graag pale ale omdat ik het moutige met het bittere een mooie combinatie vind. En zelfs met mijn tripel doe ik een flinke scheut pale ale erbij. 
Dus je kunt alle kanten uit.  Experimenteer,  en noteer alles wat je doet (BrouwHulp/visie), en wat je het beste vind smaken maak je gewoon vaker [emoji16]


Oftopic:
Dit forum is een geweldige bron van informatie en ook verschillende mensen hebben verschillende meningen die gerespecteerd moeten worden..
Maar helaas zijn er ook mensen die zonder na te denken zomaar dingen plaatsen, zonder ook maar iets toe te voegen aan een discussie / topic.

Dat zorgt ervoor dat mensen geen vragen meer willen/durven vragen terwijl dat juist wel de bedoeling is..

Jammer

wiert

Waar blijft de reactie van Goom?

Eric v B

Citaat van: wiert op 02-12-2015  10:01 uWaar blijft de reactie van Goom?
Ooow ging het over Goom?  :-\

Erick

Volgens mij ging het over Pale mout i.p.v. pils mout?

De rest is off-topic wat mij betreft.

_M_M_

Citaat van: Erick op 02-12-2015  14:00 uVolgens mij ging het over Pale mout i.p.v. pils mout?

De rest is off-topic wat mij betreft.
Klopt en aan het offtopic gebeuren moeten we ook niet meer aandacht aan geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.