Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Maakt volgens mij niets uit, gebruik beide mouten als basismout, ik kan je het verschil niet aangeven in kleur en smaak.
Ik heb per abuis in plaats van 10 kg pils mout (Arsegan) 10 kg pale mout besteld.Nu zie ik op het overzicht van succesfactoren bij bewezen recepten (http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/samenrec.html) dat pale mout het eigenlijk alleen maar goed doet in fantasiebieren.
Maakt wel degelijk uit !!! 100% pale geeft toch wel een donkerder bier dan 100% pils.... gewoon 10 kg pils bijbestellen :-)
Oké, eens. Maar we praten dan niet over extreem grote verschillen toch? Pils is 3-5 EBC, Pale mout 7 EBC? Er speelt dan toch veel meer mee dan alleen die 2 EBC punten?En zit er qua smaak danig verschil in, dat jij het verschil kunt proeven bij een 100% stort?Groet,de TDP
Oké, eens. Maar we praten dan niet over extreem grote verschillen toch? Pils is 3-5 EBC, Pale mout 7 EBC? Er speelt dan toch veel meer mee dan alleen die 2 EBC punten?
En zit er qua smaak danig verschil in, dat jij het verschil kunt proeven bij een 100% stort?
Zeker zit er meer verschil in. Het is gewoon een andere basis mout. 2 EBC punten lijkt miet veel. Maar bij een 100% stort kan dat een verschil van ± 10EBC opleveren in de bierkleur Ja dat verschil proef je met je ogen dicht. Palemout geeft meer body en smaak aan je bier.
Maakt volgens mij niets uit, gebruik beide mouten als basismout, ik kan je het verschil niet aangeven in kleur en smaak.Groet,de TDP
Allemaal bedankt.Zoals ik al zei maakt de kleur me niet zoveel uit. En als het smaakverschil - mocht ik dat al merken - is dat pale meer body geeft en moutiger is dan pils, dan durf ik het met een gerust hart overal voor te gebruiken. Toch nog een vraag: als pale meer body en smaak geeft, waarom gaat de meeste recepten dan tóch uit van pilsmout?Vanwege de kleur? Een hoger maisch-rendement (hoe donkerder hoe minder vrijkomende suikers)?
Dat is omdat al die recepten beperkt zijn in hun bewezenheid
Toch nog een vraag: als pale meer body en smaak geeft, waarom gaat de meeste recepten dan tóch uit van pilsmout?
Ik gebruik regelmatig pale ale mout, zonder dat ik pils mout gebruik.
Wat een pruts antwoord.Eerst zeggen dat het niet uitmaakt en vervolgens zeggen dat je geen verschil kunt aangeven in kleur en smaak.Neem een een paar mout korrels in je mond en kauw er op.Dan proef je het verschil. En die is er zeker.Bij elke mout wordt een kleur aangegeven in EBC. Hoe hoger het ebc hoe donkerder.
Waar blijft de reactie van Goom?
Volgens mij ging het over Pale mout i.p.v. pils mout?De rest is off-topic wat mij betreft.