Bulldog Easter Brew Chocolate Stout

Gestart door VinMor, 09-12-2015 17:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VinMor

Iemand ervaring met dit pakket? 
Per ongeluk de verkeerde besteld, maar uit eindelijk zag die er ook wel lekker uit.

wilbertd

Het klinkt lekker in ieder geval.

dutch food geek

Is behoorlijk prima... Heeft wel een lange tijd op de fles nodig... Reken op minimaal 2-3 maanden voordat hij op dronk is...

VinMor

Maar nog tips met het brouwproces voor dit pakket?

dutch food geek

Gewoon doen wat de beschrijving zegt. Geef hem wel wat meer tijd om echt uit te gisten.
Ik heb de hoofdgisting volgens mij een week of zelf langer gegeven. Laat het bier zijn ding doen...


VinMor

Citaat van: dutch food geek op 11-12-2015  08:37 uGewoon doen wat de beschrijving zegt. Geef hem wel wat meer tijd om echt uit te gisten.
Ik heb de hoofdgisting volgens mij een week of zelf langer gegeven. Laat het bier zijn ding doen...

Bedankt voor de info.
Ik ga zaterdag beginnen, heb er zin in!

VinMor

Het staat nu 2 weken in mijn vergistingskast, temperatuur op 21 graden(marge 0.5), maar het gaat niet naar de gewenste SG.
SG blijft hangen op 1028, terwijl die volgens de verpakking naar 1008-1014 moet zakken.
Geen beweging meer in het waterslot....

Iemand een tip?

RienP

Probeer eens voorzichtig te roeren, zodat de gist weer gaat zweven. Misschien dat dat helpt.

Wolter

Citaat van: VinMor op 29-12-2015  14:21 uHet staat nu 2 weken in mijn vergistingskast, temperatuur op 21 graden(marge 0.5), maar het gaat niet naar de gewenste SG.
SG blijft hangen op 1028, terwijl die volgens de verpakking naar 1008-1014 moet zakken.
Geen beweging meer in het waterslot....

Iemand een tip?

Overhevelen naar bv een mandfles wil ook nog wel eens helpen.
Ik ben wel benieuwd hoe je de sg meting hebt gedaan. Gebruik je een refractometer of een hydrometer?
Mocht je een refractometer gebruiken vraag ik mij af of je de gemeten waarde hebt omgerekend.

dutch food geek

Gezien het soort bier dat je hier maakt zal hij nooit zo laag worden... Even overhevelen en de koudhop erbij en dan zien wat er gebeurt.... Ik weet uit mijn hoofd niet wat mijn eind sg was, maar was ook niet heel laag. Gewoon nog even wachten en als hij niet meer daalt een paar dagen bottlen dat ding...

VinMor

Citaat van: Wolter op 29-12-2015  16:26 uOverhevelen naar bv een mandfles wil ook nog wel eens helpen.
Ik ben wel benieuwd hoe je de sg meting hebt gedaan. Gebruik je een refractometer of een hydrometer?
Mocht je een refractometer gebruiken vraag ik mij af of je de gemeten waarde hebt omgerekend.

Refractometer, en nee ik heb niks omgerekend, moet dit dan bij het pakket?  :P
Ik heb mijn refractometer wel gekalibreerd vandaag voor 't eerst met gedestilleerd water, was ik bijna vergeten om te doen  :nut:

Eerste keer dat ik dat apparaat gebruik, dus alle hulp is welkom

Wolter

Citaat van: VinMor op 29-12-2015  17:26 uRefractometer, en nee ik heb niks omgerekend, moet dit dan bij het pakket?  :P
Ik heb mijn refractometer wel gekalibreerd vandaag voor 't eerst met gedestilleerd water, was ik bijna vergeten om te doen  :nut:

Eerste keer dat ik dat apparaat gebruik, dus alle hulp is welkom
Tijdens de vergisting moet je met de refractometer geen sg meten maar de brix en deze kun je dan omrekenen. BrouwHulp heeft daar een functie voor bijvoorbeeld maar er zijn ook andere opties. Er zijn meerdere discussies over dit onderwerp geweest op het forum.

Hier een paar tooltjes die in het verleden zijn geplaatst.

VinMor

Ik ruik in ieder geval veel alcohol in mijn brouwsel, is dat zoals het hoort?
Ik zal even de formule zoeken, thnx

Wolter

Citaat van: VinMor op 29-12-2015  17:46 uIk ruik in ieder geval veel alcohol in mijn brouwsel, is dat zoals het hoort?
Ik zal even de formule zoeken, thnx

Weet niet wat het start sg is maar bij dit soort bier past wel een mooie hoeveelheid alcohol.

VinMor

Citaat van: Wolter op 29-12-2015  17:50 uWeet niet wat het start sg is maar bij dit soort bier past wel een mooie hoeveelheid alcohol.


Uit mijn hoofd, even de papieren niet hier, 1050.
En brix is rond de 7,06 op dit moment...

MarcoSKW

Ik ben net begonnen met brouwen en heb voor de eerste keer dit pakket geprobeerd, 400 gram suiker toegevoegd (stond niet in gebruiksaanwijzing) en de vergisting is gestopt na 5 dagen. Terwijl in de gebruiksaanwijzing en dit forum staat dat de vergisting 7-14 dagen moet duren.

Wat kan ik doen om de vergisting weer op te starten?
Indien nodig, want ik heb de densiteit nog niet gemeten (omdat ik denk dat de vergisting nooit zo snel klaar kan zijn).

Bij voorbaat dank voor jullie tips.

ray71

Lijkt een gewone vergisting te zijn.
Laat maar rustig week gaan. Dan meten. 2 dagen later weer meten. Als gelijk aan meting 1. Bottelen.

Geduld. Geduld. Geduld.

MarcoSKW

Hallo Ray71,

Bedankt! Geduld is niet mijn sterkste punt, dat heb je goed gezien.  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.