Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Toch mee opletten:1) Naast O2 komen nog nevenproducten los, in kraantjeswater zit bijv. Chloor. ik weet niet precies meer hoe en in welke vorm maar gebruik voor alle zekerheid demi-water.2) Als je teveel stroom geeft krijg je algauw teveel waterstof in de omgevingslucht, dus boven de - elektrode slang voor afvoer naar buiten.
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Vanuit mijn elektrotechnische achtergrond zou ik in ieder geval denken dat je elektrodeoppervlak zo groot mogelijk moet zijn
Toch even aanstippen: Niet in Nederland.
Vraag is dus of iemand kan aangeven wat je het beste als elektroden kunt gebruiken en wat als elektroliet om zo zo zuiver mogelijke zuurstof te krijgen en zo min mogelijk nevenprodukten. Ik neem aan dat dit te maken heeft met de mogelijkheid van het elektroliet en of elektroden om aan de reactie mee te doen.
Het 2e leven van je RVS-bruissteentje?
Voor de elektrolyse van water kan je het aanzuren met azijn of zwavelzuur. Deze 2 reageren niet mee tijdens het ontleden weet ik.
Op school heb ik eens gewerkt met het toestel van hofman en daarbij gebruikten wij water met zwavelzuur.
We lopen achter de feiten aan.Beluchten hoeft goddank helemaal niet meer.4 druppels olijfolie op 20 liter wort, en je bent klaar.
Beluchten zorgt voor de aminozuren, en olijfolie doet dat ook, maar dan direct.
De vraag van forumlid Jim of zuivere zuurstof niet beter is om te gebruiken voor de beluchting leverde niet een eenduidig antwoord op. Gewezen werd op de mogelijk dat zuivere zuurstof zo reactief is dat deze meer kwaad als goed zou kunnen doen.Zonder meer verrassend te noemen was de opmerking van Jean Marie Rock dat je in plaats van te beluchten ook olijfolie zou kunnen gebruiken. Een pollepel op 30 hl zou voldoende zijn. Terugrekende kom ik dan op 1 ml per 60 liter wort. Er was veel ongeloof onder de aanwezige over deze opmerking. Jean Marie bleef echter voet bij stuk houden. Beluchten doe je voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren door de gistcel. De benodigde vetzuren kun je ook gewoon toevoegen. De olie zou geen verslechtering van de schuimhoudbaarheid betekenen. Door de gist zou de olie volledig opgebruikt worden. Over met moment van toevoegen is niet gesproken. Ik vermoed in het gistvat maar kan ook iets voorstellen bij het einde van het koken van het wort.
Het ging om onverzadigde vetzuren (hoe kom ik nu weer aan aminozuren?).
Ik doe beide, zowel olijfolie toevoegen bij giststarter ( 1 dr/5 L), beluchten van giststarter en ook wort beluchten. Sinds ik dat doe verloopt mijn vergisting bijna explosief (letterlijk).