Wort beluchten

Gestart door Kaj, 23-09-2005 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kaj

In principe hoef je bij voldoende gistcellen het wort niet meer te beluchten

Het is vast en zeker ook hierbij beter om het zekere voor het onzekere te nemen en gewoon wel te beluchten met een bruissteentje.

Er waren ook 2 manieren geloof ik, met een fles bij de apotheker en de doorsnee manier.
Laat ik het eerst maar eens proberen met de doorsnee manier.

Wat heb je verder daar allemaal voor nodig om je wort te beluchten?

 :degroeten:
Kaj

Adrie

Niet zoveel: een aquariumpompje, een slangetje dat lang genoeg is, een sterielfiltertje en een bruissteentje. Daarbij hebben RVS (INOX) bruissteentjes de voorkeur, want deze kun je uitkoken. Gebruik  je een metalen bruissteentje met zeer kleine gaatjes, dan heb je geen sterielfilter meer nodig, omdat de gaatjes geen potentiele infectiebronnen doorlaten.

En omdat het niet meevalt om genoeg gistcellen te kweken en je dit bovendien zonder microscoop niet kunt natellen, kun je inderdaad maar beter wel beluchten.

Kaj

En heb je geen CO2 fles nodig of iets?

MO

Nee. Beluchten betekent het verzadigen van de gistoplossing met lucht waarin O2 (zuurstof) de belangrijkste component is voor een goede gistgroei.
Nogmaals: bij gebruik van korrelgist is beluchten overbodig. Bij opkweek uit fles of Wyeast kan beluchten heel nuttig zijn. Het kan heel simpel, door het laten klateren van gekoelde wort in je gisttank, of met een schuimspaan goed lucht doormengen. Of het kan met een RVS bruissteen. Aan jou de keuze.

Kaj

Normaal gesproken steek je de slang aan het bruissteentje door de stop van het gat in de deksel van het vat? En als je tank nu te weinig ruimte heeft boven het bier vanwege al dat groeiende gist. Dan maakt het niet uit dat de deksel er af gaat. Ik bedoel, dat heeft geen concequentie voor de beluchting?

Wat je nodig hebt, valt nog wel mee inderdaad.

Kaj

MO

ik zie het probleem niet. steentje in bier hangen, beluchten en bij veel schuimvorming met intervallen beluchten. zorg altijd voor een headspace (ruimte voor schuim) van 30% tot 50% voor sommige gisten bij bepaalde temperatuur.

Pimpeltje

A3,
wat is de afmeting van zo'n klein gaatje?

MO

0.2 micrometer laat geen ongewenste "beestjes" meer door. pas bij dit soort kleine porien heb je een sterielfilter

Hopmans


Het gaat volgens mij niet alleen om bacterien.
De gist gaat gewoon rare smaken afscheiden met te veel zuurstof (te lang beluchten).
De gist moet een beetje gestressed zijn voor de beste flavour.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Citaat van: www.telsell.nl op 19-10-2007  08:13 uHet ruikt zo heerlijk.

Dat komt omdat je eigenlijk bier maakt en geen gist.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Je maakt ook gist.
Hard werkende gist.

Ik kap met beluchten.
Even een pure zuurstofboost, en gaan met die hap.

 :degroeten:

pincopallino

Citaat van: Sharky op 19-05-1970  02:16 uIk kap met beluchten.
Even een pure zuurstofboost, en gaan met die hap.

 :degroeten:

He..he.. ook met korrelsgist. Als een raket!

Oscar

Citaat van: Sharky op 19-10-2007  08:42 uEven een pure zuurstofboost, en gaan met die hap.

En hoe krijg je dat voorelkaar ?, die pure zuurstof dus ?

Hopmans


Dat kan met een compressor, en zuurstofflesjes uit de sportbranche.

Schaepekop

Zelf je zuurstof maken met een zuurstofgenerator.
Ik heb een afspraak met een fabrikant om tweedehans zuurstof generators af te nemen.
Stuur een PBtje en ik vertel je meer.

Of kijk even hier http://www.telsell.nl/index.php

Oscar

Citaat van: Sharky op 19-10-2007  10:58 uDat kan met een compressor

 ??? Een compressor bouwt druk op, maar maakt geen pure zuurstof naar mijn idee

Schaepekop

klopt, het compresseerd lucht.

Ronnie

Citaat van: Oscar op 19-10-2007  11:53 u??? Een compressor bouwt druk op, maar maakt geen pure zuurstof naar mijn idee

Toch wel, heb in mijn vorig leven nog een installatie gekocht met olievrije (membraan)kompressor + ontvochter met dubbel systeem (tot 250 ppm H2O via droogvries en zeolietsysteem) gevolgd door grote particle filter set die werkt op moleculgrootte.
In mijn geval had ik de N2 nodig, de O2 werd weggespoeld met lucht er zat nog afhankelijk van kostprijs ook nog .05 tot 0.5 % O2 in.

Naast de stikstof zat er ook argon en heel klein beetje waterstof bij.

Die N2 diende voor bewaren kritische elektronische componenten (oxidatie vermijden) alsook voor in de werkkasten voor hermetisch lassen van...enz..

Het omgekeerde maakte die fabrikant ook: O2 rijk mengsel via filtering, niet perfekt maar voor onze O2 beluchting ideaal. Helaas niet te betalen voor een amateur.

Kan mij geen firmanaam meer herinneren, de eerste waren Amerikaans. Nadien ook in Duitsland gevonden.

Oscar

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 19-10-2007  12:13 uheb in mijn vorig leven nog een installatie gekocht met olievrije (membraan)kompressor + ontvochter met dubbel systeem (tot 250 ppm H2O via droogvries en zeolietsysteem) gevolgd door grote particle filter set die werkt op moleculgrootte.

Kassa! Die koop je niet voor een paar 100 euries  :o

RobinB

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 19-10-2007  12:13 uToch wel, heb in mijn vorig leven nog een installatie gekocht met olievrije (membraan)kompressor + ontvochter met dubbel systeem (tot 250 ppm H2O via droogvries en zeolietsysteem) gevolgd door grote particle filter set die werkt op moleculgrootte.
In mijn geval had ik de N2 nodig, de O2 werd weggespoeld met lucht er zat nog afhankelijk van kostprijs ook nog .05 tot 0.5 % O2 in.

Voor de medische markt zijn er ook zulke dingen, alleen dan wordt de zuurstof opgevangen ipv stikstof. Dit zijn vaak dure dingen, maar kunnen uit omdat chronisch zuurstof behoeftigen niet tig flessen per dag/week meer hoeven te gebruiken. De apparaaten maken ca 5l/min van 71% O2. ( kan ook meer, hoe meer hoe duurder)


RobinB

Als je veel geduld hebt kan je natuurlijk ook makkelijk een kleine elektrolyse setup maken :)
Beetje keukenzout in het water voor de geleiding en het gas bij de positieve elektrode opvangen!
Zie ook hier:
http://www.thuisexperimenteren.nl/science/electrolyse/electrolyse.htm

Gaat niet snel, is vast ook niet efficient, maar je hebt wel 100% zuurstof :D

Ronnie

Citaat van: RobinB op 21-10-2007  14:32 uBeetje keukenzout in het water voor de geleiding en het gas bij de positieve elektrode opvangen!

Toch mee opletten:
1) Naast O2 komen nog nevenproducten los, in kraantjeswater zit bijv. Chloor. ik weet niet precies meer hoe en in welke vorm maar gebruik voor alle zekerheid demi-water.
2) Als je teveel stroom geeft krijg je algauw teveel waterstof in de omgevingslucht, dus boven de - elektrode slang voor afvoer naar buiten.

Heb op mijn werk ooit nog een installatie gehad voor anodiseren (=binden met O2) van dunne film tantaallagen. dus van Ta Ta2O5 maken. Zuiverheid was zeer kritisch.  Kon je alleen goed zuiver mee werken met gedistilleerd water waarin een heel klein beetje citroenzuur was opgelost. Er werd ook en beetje methanol aan het water toegevoegd, weet niet meer om welke reden, dateert van 1971.

Pulserende stroom (bijv blokgolf van 10 Hz) geeft hogere efficientie. Reden = tijd geven om H2 te ontsnappen aan de andere elektrode, zoniet isoleert ze zichzelf af.
Ga zeker nooit over de 100mA/dm2 >>> dan gaat het banana's.

Edgar

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 21-10-2007  14:53 u1) Naast O2 komen nog nevenproducten los, in kraantjeswater zit bijv. Chloor.

Toch even aanstippen: niet in Nederland.

Ronnie

Citaat van: Edgar op 21-10-2007  15:15 uToch even aanstippen: Niet in Nederland.

Ha, zoveel te beter, hier is het uiterst minimaal, in vergelijking met bijv stedelijke gebieden in Frankrijk, om over de USA maar te zwijgen. Ook fluor is hier verboden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.