Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wort beluchten  (gelezen 33640 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Wort beluchten
« Reactie #75 Gepost op: 25-10-2007 09:13 u »
Het is maar hoe je het benoemd. Ik heb dus wel de starter belucht en niet het wort.
Voor mij is het wel bepekt. Bij diverse brouwsels heb namelijk een zeer intensieve beluchting van de starter toegepast. Met een rvs beluchting'steentje' werd bij die starter continu lucht in geblazen. Er wordt dan heel wat meer zuurstof toegevoegd dan door een paar keer schudden.

Overigens realiseer ik mij nu dat ik niet volledig ben geweest in de de informatie die ik gegeven heb. Ik heb de giststarter gevoegd bij 30 liter wort, daarbij was 10 gram Nutrivit toegevoegd als gistvoeding.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #76 Gepost op: 25-10-2007 09:28 u »
Zoals je het formuleert is het een advies, geen mening...

Vetzuren en aminozuren zijn toch écht verschillende dingen!

Als je zegt: "Als je toch olie gaat gebruiken, dan zou ik wokolie gebruiken" dan raadt je dus aan wokolie te gebruiken = advies.
Waar het Edgar om gaat is dat de term "wokolie" geen goed advies is, omdat wokolie van verschillende samenstellingen kan zijn, dus ook wat betreft de %'s onverzadigde vetzuren.

Zeg dan olijfolie, pindaolie, zonnebloemolie of wat dan ook (ook nog allemaal geschikt om in te wokken), maar specificieer de bron en evt type.

Een advies kun je alleen geven als deze wetenschappelijk kunt onderbouwen, zo niet dan is er sprake van een mening.
Vetzuren zijn geen aminozuren weet mijn kleinkind ook. Zo heb ik het niet bedoeld.

Onverzadigde vetzuren zijn er voor de opbouw van de celwanden en zuurstof voor de groeisnelheid. Leg jij mij dit uit!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #77 Gepost op: 25-10-2007 10:50 u »
Tja pincopallino,

Volgens mij had je aanwezig moeten zijn bij mijn presentatie van afgelopen zaterdag.

In deze draad is het al uitgelegd. De vetzuren worden gebruikt voor de aanmaak van celwanden. Deze bestaan namelijk uit een aaneenschakeling van moleculen met een polair (waterminnend) en een niet-polair (water afstotend) deel. Je moet dus voldoende vetzuren hebben voor de aanmaak van gistcellen.

Onder invloed van zuurstof is de gist in staat groeihormonen te maken, die sterolen genoemd worden. Het zijn deze hormonen die er voor zorgen dat je een snelle groei van het aantal gistcellen krijgt.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #78 Gepost op: 25-10-2007 11:16 u »
Tja pincopallino,

Volgens mij had je aanwezig moeten zijn bij mijn presentatie van afgelopen zaterdag.

In deze draad is het al uitgelegd. De vetzuren worden gebruikt voor de aanmaak van celwanden. Deze bestaan namelijk uit een aaneenschakeling van moleculen met een polair (waterminnend) en een niet-polair (water afstotend) deel. Je moet dus voldoende vetzuren hebben voor de aanmaak van gistcellen.

Onder invloed van zuurstof is de gist in staat groeihormonen te maken, die sterolen genoemd worden. Het zijn deze hormonen die er voor zorgen dat je een snelle groei van het aantal gistcellen krijgt.

Aanwezig zijn bij presentatie heb ik in het verleden regelmatig gedaan.Er is niets nieuws onder de zon,dus  een ander prioriteit.
Moleculen zijn opgebouwd uit bouwstenen.
Molecuul: Bouwstenen:
Eiwit Aminozuren
Nucleďnezuur Nucleotiden
Koolhydraat Monosachariden
Vet Vetzuren en glycerol

structuren in een cel
de celkern bevat genetisch materiaal.
Celmembraan omsluit de cel.
Kern: centrale regelkamer die de celprocessen regelt.
Erfelijk materiaal = DNA (chromosomen)
Endoplasmatische reticulum (ER): de ‘lijndiensten’ voor transport van de stoffen.
rER: ruwe endoplasmatische reticulum= er bevinden zich ribosomen op het ER.
Ribosomen: productie van eiwitten.
Galgi-apparaat: ‘verpakking en verzend afdeling’
Mitochondrien: ‘energiecentrales van de cel’
ADP: energie arm. Door verbranding van glucose met zuurstof ontstaat: ATP: energie rijk.
Met zuurstof ontstaat er 38 ATP, zonder zuurstof ontstaan er maar 2 ATP.
Celmembraan: de ‘poort’ van de cel. Die controleert de in en uitgaande stoffen.
Lysosoom: afvalverwerking (ook tegen bacteriën) bevat verteringsenzymen

Uit het bovenstaande kan ik  destilleren het volgende :

Beluchten is een "must" ( reeds door Adrie vermeld zie ATP ). Het toevoegen van de juiste hoeveelheid  onverzadigd vetzuren ( hoeveel ? twee druppels ?) kan een plus punt zijn maar.. oxidatie perikels ? ( William ), niet nodig ? ( SiriS ). Het houdt ons bezig. 

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #79 Gepost op: 25-10-2007 11:23 u »
bronvermelding (4.1 onderaan) zou niet onaardig zijn geweest. Ik weet niet of dit destillaat nu zoveel zin heeft.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #80 Gepost op: 25-10-2007 12:21 u »
bronvermelding (4.1 onderaan) zou niet onaardig zijn geweest.

HAHAHA!!! Copy-Paste inclusief de schrijffout van het Golgi-apparaat!  :clownsmile:

Een advies kun je alleen geven als deze wetenschappelijk kunt onderbouwen, zo niet dan is er sprake van een mening.

Dit is natuurlijk nonsens! Een advies is gewoon een taalkundig iets, wat blijkt uit de formulering!
Als ik schrijf: "Als ik jou was zou ik nu de sloot in springen" dan is dat een advies! En daar is helemaal geen wetenschappelijke onderbouwing voor nodig...
Voor argumenten en stellingen in een discussie is wetenschappelijke onderbouwing vaak gewenst, zie ook bronvermelding. Ook voor een advies is deze onderbouwing goed, dat maakt het alleen maar sterker, maar los van de onderbouwing kan een advies nog steeds een advies zijn!

Citaat
Onverzadigde vetzuren zijn er voor de opbouw van de celwanden en zuurstof voor de groeisnelheid. Leg jij mij dit uit!

Dit is al meermaals voorbij gekomen. Met alleen de toevoeging van bouwstoffen red je het niet, ze moeten ook gebruikt worden. Daarvoor is energie nodig. De energie wordt efficienter geproduceerd in aerobe omstandigheden, vandaar dat de toevoeging van zuurstof (in welke vorm dan ook, als het maar O2 is) waarschijnlijk tot betere resultaten/gistgroei leidt.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #81 Gepost op: 25-10-2007 12:28 u »
bronvermelding (4.1 onderaan) zou niet onaardig zijn geweest. Ik weet niet of dit destillaat nu zoveel zin heeft.

Beste Edgar,
ik weet niet wat je van mij wil horen.Naar mijn MENING is beluchten noodzakelijk ( wel beperkt ) en het toevoegen van olie misschien een plus punt.IK prefereer een olie met omega 3/6/9 dus een samenstelling van diversen oliën. Dat wokolie niet de beste is, heb ik je reeds toegegeven. 

SiriS

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 25-10-2007 12:29 u »
Beste Pincopallino,

Discusseren wordt wel erg lastig als er aan onwaarheden wordt gerefereerd. Mijn mening is dat de gist zeker wel vetzuren nodig heeft maar dat ik het absolute kolder vind om te zeggen dat je maar een druppeltje motor olie, zonnebrand olie, wok olie of iets dergelijks aan je giststarter moet toevoegen. De SiriS Yeast ViT bevat een significant deel diverse geautolyseerde (brouwers) gisten waar voldoende vetzuren in aanwezig zijn voor een super opbouw van de celmembranen in de op te kweken gist. Dit in combinatie met zuurstof en agitatie geeft een gezonde hoeveelheid biomassa wat het fermentatie proces ten goede komt. Daarnaast vind ik dat er wel een onderscheidt gemaakt moet worden tussen significante parameters bij het gist opkweken zoals bij de perfecte giststarter:

• 1:10 = moutextract:water m.a.w 100 gram moutextract per liter (kraan)water
  • continu beluchten
  • continu roeren
  • gebruik van een gistvoeding

Dan het optimalisren van de perfecte giststarter door het gebruik van zink, vetzuren, type gistvoeding etc. In plaats van een eindeloze welles nietes discussie over welk omega vetzuur zal het aanzienlijk helpen om dit te refereren aan een standaard perfecte giststarter om te laten zien waar we ons nou zo druk over maken.

Groet, SiriS

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #83 Gepost op: 25-10-2007 12:38 u »

Dit is natuurlijk nonsens! Een advies is gewoon een taalkundig iets, wat blijkt uit de formulering!
Als ik schrijf: "Als ik jou was zou ik nu de sloot in springen" dan is dat een advies! En daar is helemaal geen wetenschappelijke onderbouwing voor nodig...
Voor argumenten en stellingen in een discussie is wetenschappelijke onderbouwing vaak gewenst, zie ook bronvermelding. Ook voor een advies is deze onderbouwing goed, dat maakt het alleen maar sterker, maar los van de onderbouwing kan een advies nog steeds een advies zijn!
.
Voortaan i.p.v naar mijn huisarts gaan zal ik advies vragen bij mijn buurman. Als zijn advies niet goed is, krijgt hij op zijn donder!!

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #84 Gepost op: 25-10-2007 12:40 u »
Beste Pincopallino,

Discusseren wordt wel erg lastig als er aan onwaarheden wordt gerefereerd. Mijn mening is dat de gist zeker wel vetzuren nodig heeft maar dat ik het absolute kolder vind om te zeggen dat je maar een druppeltje motor olie, zonne olie, wok olie o.i.d. aan je giststarter moet toevoegen. De SiriS Yeast ViT bevat een significant deel diverse geautolyseerde (brouwers) gisten waar voldoende vetzuren in aanwezig zijn voor een super opbouw van de celmembranen in de op te kweken gist. Dit in combinatie met zuurstof geeft een gezonde hoeveelheid biomassa wat het fermentaie proces ten goede komt.

Groet, SiriS
Ik meen dit al te hebben gesuggereerd, maar ik kan het niet waar maken.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 25-10-2007 19:25 u »

Ja inderdaad, volgens mij probeer je dit al een behoorlijke poos uit te leggen.
Schiet mij maar lek.  :weetniet:

:biersmile:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #86 Gepost op: 26-10-2007 11:36 u »
Ik denk dat iedereen dit al vermeld had, en dat was ook al lang niet meer het onderwerp van de discussie...
 :proost2:

SiriS

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 26-10-2007 12:37 u »
Ik denk dat iedereen dit al vermeld had, en dat was ook al lang niet meer het onderwerp van de discussie...
 :proost2:

Beste RobinB,

Direct niet, indirect wel; uitgaande van de basis regel bij het gistmanagment voor een bovengist van 1x106 gistcellen per ml wort per oP bij het pitchen van de gist aan de afgekoelde wort. Wanneer je aan deze basis regel kunt voldoen is het beluchten van het wort niet nodig. Dit wil nog niet zeggen dat het beluchten van het wort absoluut niet toegestaan is; de hoeveelheid aminozuren in het wort tijdens fermentatie zorgen wel voor een toename van hogere alcoholen/esters in het bier.

Groet, SiriS

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 26-10-2007 12:58 u »
De aminozuren onstaan dus bij het beluchten.
Dus voor een strak clean biertje moet je niet beluchten?

:weetniet:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #89 Gepost op: 26-10-2007 13:32 u »
De aminozuren onstaan dus bij het beluchten.

Nee, die zitten in het wort. Maar als je belucht, heb je veel gistgroei en daardoor worden aminozuren opgebruikt. Bij minder gistgroei, blijven er meer aminozuren over in het wort over waardoor er meer esters onstaan. Dat is althans wat ik denk dat SiriS bedoelt.

Citaat
Dus voor een strak clean biertje moet je niet beluchten?

én meer gist pitchen, dan ja. Want onderpitchen schijnt óók weer estervorming te stimuleren.

Aminozuren worden dus niet 'gemaakt' door of tijdens het beluchten, het zijn bouwstoffen voor (of van) eiwitten die uit de mout komen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 26-10-2007 13:40 u »

Citaat
Nee, die zitten in het wort. Maar als je belucht, heb je veel gistgroei en daardoor worden aminozuren opgebruikt. Bij minder gistgroei, blijven er meer aminozuren over in het wort over waardoor er meer esters onstaan. Dat is althans wat ik denk dat SiriS bedoelt.

Mmm, dat kan haast niet missen inderdaad.
Nu vat ik 'm ook.

Citaat
Want onderpitchen schijnt óók weer estervorming te stimuleren.
Het loopt best wel nauw als je er over na gaat denken.
Alhoewel je beter iets te veel als te weinig gist moet pitchen denk ik gezien sommige megastarters
(bv die van Oranjeboombiertje) best wel strak bier opleveren.

:degroeten:

Tags: