Wort beluchten

Gestart door Kaj, 23-09-2005 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Citaat van: pincopallino op 24-10-2007  10:29 uWokolie

Wokolie is een verzamelnaam net als slaolie. Kan van alles zijn. Bij slaolie is het vaak een mengsel van zonnebloemolie en sojaolie. Dacht ik.

pincopallino

Citaat van: Edgar op 24-10-2007  11:07 uWokolie is een verzamelnaam net als slaolie. Kan van alles zijn. Bij slaolie is het vaak een mengsel van zonnebloemolie en sojaolie. Dacht ik.

Het gaat om de % meervoudig onverzadigde vetzuren bv: olijvolie extra vergine 9g./100ml. Wokolie 32g./100ml. enz...

Edgar

Citaat van: pincopallino op 24-10-2007  11:17 uHet gaat om de % meervoudig onverzadigde vetzuren bijvoorbeeld: olijvolie extra vergine 9g./100ml. Wokolie 32g./100ml. enz...

Nou nee, het (mijn opmerking) gaat om de variabele samenstelling van 'wokolie'. Ik weet niet waar je die tabel vandaan haalt, maar 'wokolie' heeft geen vaste samenstelling dus betekent dat niet veel.

Ik weet ook lang niet zeker of het per se meervoudig onverzadigde vetzuren moeten zijn. Olijfolie heeft heel veel enkelvoudig verzadigde vetzuren en ik meen dat degene die deze truc bedacht heeft, opzettelijk die keuze maakte voor olijfolie.

RobinB

Misschien bedoeld Pinco Arachideolie (=pindaolie)? Dit wordt ook vaak voor wokken gebruikt :)

pincopallino

Ik heb hier wokolie van Perfekt en er staat vermeld :Tot vet= 92g.waarvan : verzadigd =16g.enkelv.onverzadigd=44g.meerv.onverzadigd=32 alles per 100ml. Ik kan het natuurlijk niet onderbouwen ( geen gepubliceerd wetenschappelijk art. gevonden ) maar gezien het feit dat voor de mens de beste vet is meerv.onverzadigd, dan ga ik vanuit dat deze ook voor de gist het beste is.

Edgar

Ok, maar 'wokolie', nog een keer voor de duidelijkheid, is zoiets als 'regenjas'. Je wordt niet nat als het regent (je kunt ermee wokken), maar er zijn tig soorten en het is waarschijnlijk een mengsel.

Het gaat er ook niet om om het wetenschappelijk te onderbouwen, en het is ook niet zo dat per definitie voor de mens meervoudig onverzadigd vet het beste is. Dat is toevallig zo voor westerse lui zoals wij die teveel dierlijke vetten en caloriën in het algemeen binnenkrijgen.

René K

Heeft de beste man van Orval niet verteld om welke soort olie (of vetzuren) het precies gaat? Dus juist veel meervoudig onverzadigd of juist enkelvoudig onverzadigd, of weer een combinatie hiervan? Ook per soort olijfolie verschilt dit natuurlijk. De ene voegt misschien extra vierge toe terwijl iemand anders nu voor een geraffineerde versie kiest.

pincopallino

Citaat van: Edgar op 24-10-2007  12:24 uOk, maar 'wokolie', nog een keer voor de duidelijkheid, is zoiets als 'regenjas'. Je wordt niet nat als het regent (je kunt ermee wokken), maar er zijn tig soorten en het is waarschijnlijk een mengsel.

Het gaat er ook niet om om het wetenschappelijk te onderbouwen, en het is ook niet zo dat per definitie voor de mens meervoudig onverzadigd vet het beste is. Dat is toevallig zo voor westerse lui zoals wij die teveel dierlijke vetten en caloriën in het algemeen binnenkrijgen.
Meervoudig onverzadigd vet heeft voorzover ik het weet dezelfde chemische formule. In een uitgebalanceerd voeding is per definitie wel "m.o.v"  het beste gedeelte uit een vet.

Edgar

Ik vraag me af waar je al die wijsheden vandaan haalt pinco, en wat de 'chemische formule' nu precies is is volgens mij ook niet belangrijk. Laten we het eens zijn dat wokolie een verzamelnaam is, ok?

RobinB

Citaat van: pincopallino op 24-10-2007  13:49 uMeervoudig onverzadigd vet heeft voorzover ik het weet dezelfde chemische formule.

Meerdere soorten vetten (verschillende chemische formules) kunnen meervoudig onverzadigd zijn...
Dit statement gaat dus niet op! :)

pincopallino

Citaat van: Edgar op 24-10-2007  14:08 uIk vraag me af waar je al die wijsheden vandaan haalt pinco, en wat de 'chemische formule' nu precies is is volgens mij ook niet belangrijk. Laten we het eens zijn dat wokolie een verzamelnaam is, ok?
Wokolie is een verzamelnaam ja, wat dan ? het gaat toch over de meerv.onv.vetzuren toch ?

pincopallino

Citaat van: RobinB op 24-10-2007  14:20 uMeerdere soorten vetten (verschillende chemische formules) kunnen meervoudig onverzadigd zijn...
Dit statement gaat dus niet op! :)
Daar heb je gelijk .

Meerv.onverzadigd vetzuren = omega3 en 6
onverzadigd vetzuren          = omega 9
daar gaat bij mij om.

Edgar

Citaat van: pincopallino op 24-10-2007  14:35 uWokolie is een verzamelnaam ja, wat dan ? het gaat toch over de meerv.onv.vetzuren toch ?

Nou, nee. Ik zal het nog een keer uitleggen. Als jij wokolie koopt, van merk 'Perfekt' in jouw geval kennelijk, dan is dat nog niet dezelfde olie als de wokolie van Pietje van merk B. De term wokolie zegt niets over de hoeveelheid onverzadigde vetzuren, alleen maar over dat die olie goed tegen baktemperaturen kan en dat de fabrikant denkt dat 'ie er meer van verkoopt als 'ie het wokolie noemt in plaats van frituurolie, want wokken is populairder dan frituren.

Je kunt schoonmaakazijn verkopen als ontkalker, maar daarmee is nog niet alle ontkalker ook schoonmaakazijn. Dus niet alle wokolie heeft even veel m. o. vetzuren, en daarbij is het maar de vraag of het belangrijk is dat die m. o. zijn. Ik ga er op door, omdat als je zegt:

Citaat van: pincopallino op 24-10-2007  10:29 uAls je toch olie wil toevoegen dan zou ik Wokolie gebruiken. ( hoogste % meervoudig onverzadigde vetzuren ).
dat een direct advies is, en ik denk dat als er advies wordt gegeven, dat moet kloppen of toch minstens waarschijnlijk zijn.

pincopallino

Citaat van: Edgar op 24-10-2007  16:34 udat een direct advies is, en ik denk dat als er advies wordt gegeven, dat moet kloppen of toch minstens waarschijnlijk zijn.

Ik heb geen advies gegeven maar alleen mijn mening ( hopelijk mag het ! ). Alles op een rij:
 Volgens sommige door het toevoegen van olijfolie extra vergine,wordt het beluchten overbodig.
 onverzadigd vetzuren = aminozuren= eiwitopbouw=een optimale gist
 Het wordt niet belucht.
 Het wordt alleen belucht met verschillende methodes. ( O2/schudden/pomp 2 uren/72 uren.)
 Het wordt olijfolie i.p.v beluchten.
 Het wordt belucht en olijfolie aan toegevoegt.
 Wat wijsheid is, zal proefondervindelijk worden vast gesteld.
 De volgende vraag is : waarom olijfolie?
 Als er geen wetenschappelijk onderzoek aanwezig is, dan ben je aangewezen om te redeneren met logica, filosofie en het kan leiden tot speculaties.
 Ik hoef niet te herhalen waarom ik denk dat olie met een hoge gehalte aan meerv.onverzadigd vetzuren te prefereren dan olie met alleen onverzadigd vetzuren (mijn mening en geen advies ). Ik had een fles wokolie in huis en las  de samenstelling zonder mij verder te actualiseren. Aldus...

Edgar

De relevantie ontgaat me, maar je hebt gelijk.

Hopmans

Ik vind het helder.

Of er nu bij de ene wokolie iets meer van het één of ander zit maakt niet zo gek veel uit.
De basis is pindaolie.
4 druppeltjes op 20 liter.

 :degroeten:

RobinB

Citaat van: pincopallino op 24-10-2007  17:16 uIk heb geen advies gegeven maar alleen mijn mening ( hopelijk mag het ! )
Zoals je het formuleert is het een advies, geen mening...


Citeeronverzadigd vetzuren = aminozuren= eiwitopbouw=een optimale gist

Vetzuren en aminozuren zijn toch écht verschillende dingen!

CiteerIk hoef niet te herhalen waarom ik denk dat olie met een hoge gehalte aan meerv.onverzadigd vetzuren te prefereren dan olie met alleen onverzadigd vetzuren ( mijn mening en geen advies ). Ik had een fles wokolie in huis en las  de samenstelling zonder mij verder te actualiseren. Aldus...

Als je zegt: "Als je toch olie gaat gebruiken, dan zou ik wokolie gebruiken" dan raadt je dus aan wokolie te gebruiken = advies.
Waar het Edgar om gaat is dat de term "wokolie" geen goed advies is, omdat wokolie van verschillende samenstellingen kan zijn, dus ook wat betreft de %'s onverzadigde vetzuren.

Zeg dan olijfolie, pindaolie, zonnebloemolie of wat dan ook (ook nog allemaal geschikt om in te wokken), maar specificieer de bron en evt type.

RobinB

Citaat van: Sharky op 24-10-2007  17:41 uDe basis is pindaolie.

Dat is pas helder! Wokolie op zich zegt niet genoeg :)
Er zijn wokolies met allerlei kruiden erin, dat wil je (denk ik) niet in je bier :D

Hopmans

Dat maakt ook niet zoveel uit denk ik.
4 druppeltjes is zo ontiegelijk weinig...................

CiteerVetzuren en aminozuren zijn toch écht verschillende dingen!
Wat is het verschil eigenlijk?
Ik haalde ze ook door de war.

 :weetniet:

Oscar

Vetzuren zijn organische carbonzuren met een keten van tenminste twee koolstofatomen en een carboxylgroep.
De algemene chemische formule van een verzadigd vetzuur is: CH3(CH2)nCOOH.

Een aminozuur is een organische verbinding die zowel een carboxylgroep (-COOH) als een aminegroep (-NH2) bezit. De algemene formule
voor een α-aminozuur is R-CH(NH2)-COOH.

Zie : http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetzuur  en http://nl.wikipedia.org/wiki/Aminozuur

RobinB

Aminozuren zijn de bouwstoffen van eiwitten.
Vetzuren zijn een onderdeel van vetten. Vetten zijn esters van Glycerol en vetzuren. Omdat vetzuren een hydrofobe kant en een hydrofiele kant heeft, kunnen ze zich gaan rangschikken tot een bi-lipide (= dubbellaags vetzuren) membraan. Een bilipide membraan vormt de basis van de celmembraan van gist (en alle overige levende organismen).
Dit gebeurt dacht ik alleen met vetzuren van voldoende lengte...

Hopmans


Ok, ik vat 'm ongeveer dan.  :-\

Citeertwee koolstofatomen en een carboxylgroep.
De algemene chemische formule van een verzadigd vetzuur is: CH3(CH2)nCOOH.

Hoe zit het van met de 3 C-tjes?  :weetniet:

 :degroeten:

Oscar

De n is variabel In de formule kunnen n x CH2 groepen voor komen

William

Citaat van: Oscar op 24-10-2007  18:15 uDe n is variabel In de formule kunnen n x CH2 groepen voor komen

Niet helemaal. Natuurlijke vetzuren worden biochemisch gesynthetiseerd door blokken met 2 koolstofatomen (via Acetyl-CoA transferase) aan elkaar te koppelen. Het aantal C's is daardoor even - en dat is 3 nu net niet  :weetbeter:

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-10-2007  09:02 uNa afkoelen tich beperkt belucht door de fles af te sluiten met een silionen stop en te schudden met de fles. Stop er af en weer schudden. In totaal 4 keer.
Volgens toegevoegd aan het wort die dus niet belucht was.

Er heeft dus wel een beluchting plaatsgevonden van de starter maar die was dus heel beperkt.

Ik zou zo'n beluchting toch niet als 'beperkt' willen omschrijven, maar als 'uitgebreid' Als je schud krijg je hele kleine belletjes dus intensief contact met lucht.
Al met al zou ik met de tot nu toe genoemde info toch maar een proefje doen om het effect echt aan te kunnen tonen.

HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.