Brouwsessie met foto's, Pieter

Gestart door Pieter., 06-01-2007 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Groen

En geen problemen met vrouwje tijdens een sessie?

Bijvoorbeeld omdat de hele keuken onderstaat met brouwspullen....




GroepsUitje ? of AfdelingsWortel?

Pieter.

Citaat van: Jos Groen op 09-01-2007  19:29 uEn geen problemen met vrouwje tijdens een sessie ?

Bijvoorbeeld omdat de hele keuken onderstaat met brouwspullen...

GroepsUitje ? of AfdelingsWortel ?

Als ik maar weg ben als ze gaat koken, en wat gezever dat alles zo plakt :)

Johannes

Citaat van: Pieter64 op 08-01-2007  22:53 uIn de instroomverdeler zitten gaatjes waaruit het wort terugstroomt in de ketel, deze bevind zich enkele millimeters boven het vloeistofoppervlak en aangezien de stroomsnelheid laag is ingesteld stroomt het rustig terug, het terugstromen via de knietjes zou een optie kunnen zijn maar ik denk dat het net zoveel wervelingen zal geven als gaatjes.

Volgens mij is de instroomverdeler juist zo geconstrueerd om a) werveling voorkomen en b) oxidatie voorkomen. Werveling zal vast geen bezwaar zijn, oxidatie zou ik koste wat kost proberen te voorkomen.

Pieter.

Volgens mij is mijn systeem toch echt een RIMS hoor, kijk maar naar: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4677.0.html andwoord 7 (van Hoppie)

De tekening zegt genoeg, enigste verschil is dat het verwarmings element op een andere plaats zit.

Vrg,
Pieter

Brewzilla

Naar mijn bescheiden mening is het essentiële verschil tussen RIMS en HERMS de keuze tussen directe of indirecte verwarming.

Bij een RIMS gebruik je een directe, elektrische verwarming die veel warmer kan worden dan 100 graden Celcius. Voorkomen dat het wort verschroeit is de belangrijkste factor bij de constructie en aansturing van een RIMS.

Bij een HERMS gebruik je een indirecte verwarming door water te verwarmen (met gas of electra) en dan de warmte via een heat exchanger over te brengen op het wort. Verschroeien van het wort is vrijwel uitgesloten. Bij een HERMS zijn de verwarmingssnelheid (meer vloeistof te verwarmen) en de feedback (overshoot voorkomen) de belangrijkste items om te tackelen.

De overeenkomst is dat zowel bij een RIMS als een HERMS het wort rondgepompt wordt en dan 'ergens' in het circuit warmte wordt toegevoegd.

Pieter's installatie is dus zeker geen HERMS en wel een RIMS.

Overigens was mijn Leidsche RIMS (http://www.brewzilla.nl/?leidscherims) achteraf gezien een aandoenlijke installatietje. Let vooral op het houten plankje en de postbode-elastieken...  :D

De opvolger Brewzilla 1.4 (http://www.brewzilla.nl/?brewzilla14, ook een RIMS) was eigenlijk pas echt af. Ik heb daar altijd met veel genoegen mee gebrouwen, maar hem (helaas) verkocht, omdat ik ondertussen Brewzilla 2.1 (http://www.brewzilla.nl/?brewzilla21, een HERMS) had ontwikkeld.

Inmiddels zijn er ook al plannen voor Brewzilla 3. Dat wordt weer een RIMS, maar dan met twee 50-liter ketels (pannen) met elektrische verwarming onder de bodem. Omdat ik tegenwoordig aan no-sparge-brewing doe heb ik geen spoelwatervat meer nodig, dus dat scheelt één ketel. Ik twijfel nog of ik de twee ketels boven of naast elkaar ga plaatsen. Het wordt in ieder geval een mono-bloc, dus alles in één frame inclusief leidingwerk, pomp en aansturing. Lekker compact.

Gaat nog wel even duren trouwens, want voorlopig ben ik druk met de introductie van een tweede Leidsch bier (na Leidsch Blond). Leidsch Dubbel wordt waarschijnlijk in april gelanceerd...

Grtz, JW

Hopmans


CiteerHier (link) staan de definities van RIMS en HERMS van de brewzilla goeroe zelve.
Volgens die definitie is het dus GEEN RIMS, hopman!

CiteerVolgens mij is het geen RIMS

CiteerDe overeenkomst is dat zowel bij een RIMS als een HERMS het wort rondgepompt wordt en dan 'ergens' in het circuit warmte wordt toegevoegd.

Pieter's installatie is dus zeker geen HERMS en wel een RIMS.

Steek die maar weer in jullie zakken jongens.  :brouwen:

Het is dus wel een RIMS, en nogmaals een hele mooie.
Ik heb nog nooit zo'n handige RIMS gezien.
Schoon, compact, makkelijk demonteerbaar dus goed op te ruimen.

 :degroeten:

Jos Groen

Niet dat het er iets mee te maken heeft maar ik heb wel een herms toch ?

Al was de  verwarming niet echt top afgelopen zondag.

Hopmans

Ja Jos,

Jij hebt een echte HERMS.  :biersmile:
Maischcircuit gaat middels spiraal door heet water.

 :degroeten:

Jos Groen

Zijn er nog meer mogelijkheden dan de voorgestelde 3 methodes?

Of dat is het wel. :S

Hopmans

Pieter,

De foto's zijn weg.
Heb je nog wat foto's?
Mijn collega wil ook zoiets maken als wat jij hebt.

 :degroeten:

wiwi

Waarom kan ik Pieters foto’s niet zien? :weetniet:

Oscar

Jongens, die server waar de foto's op stonden is weg..overgenomen/doorgelink naar Chello

Hopmans


Ik had al een hekel aan chello's, en nu dus helemaal.  :echtboos:

 :)

Pieter.

Mijn vrouw heeft de homepage ruimte opgeschoond om ruimte te creeeren voor de foto's die zij post op een ander forum, dus per ongeluk heeft ze ook mijn foto's verwijderd. Morgen ga ik even zoeken welke het zijn en zet ik ze weer terug.

 :degroeten:

Pieter.


wiwi

Er wordt hier veel aandacht besteed aan het vermijden van het filterbed te storen. Dit is eigenlijk toch pas nodig op het moment dat ge gaat filteren, of zie ik dat verkeerd? Is het niet zo dat bvb bij de “Braumeister” en bij het “Malzrohr” men in de andere richting pompt om te maischen? De uitstroomdinges wordt dan de instroomdinges en moet dan ook afgeschermd worden met een zeef. Of ben ik nu echt grof uit mijne nek aan ’t kletsen? :denken:

korek

Citaat van: wiwi op 20-10-2007  19:34 uOf ben ik nu echt grof uit mijne nek aan 't kletsen? :denken:

Absoluut niet, je hebt mij de ogen geopend wat betreft filteren. Namelijk als je tegen de zwaartekracht in filtert is er minder kans op verstopping denk ik, omdat de zwaardere deeltjes op de bodem blijven en de lichtere deeltjes tegen het filter zuigen. Ik ga eens proberen om de filterstroom om te keren, kijken wat voor resultaat dat geeft.

Pieter.

Citaat van: wiwi op 20-10-2007  19:34 uEr wordt hier veel aandacht besteed aan het vermijden van het filterbed te storen. Dit is eigenlijk toch pas nodig op het moment dat ge gaat filteren, of zie ik dat verkeerd? Is het niet zo dat bijvoorbeeld bij de "Braumeister" en bij het "Malzrohr" men in de andere richting pompt om te maischen? De uitstroomdinges wordt dan de instroomdinges en moet dan ook afgeschermd worden met een zeef. Of ben ik nu echt grof uit mijne nek aan 't kletsen? :denken:

Ik snap je vraag niet helemaal ten opzichte van het systeem wat ik gebruik. Met het systeem wat ik gebruik word er eigenlijk constant gefiltererd en het filterbed ontstaat nadat ik de pomp aanzet, door het filterbed heen word het wort aangezogen en stroomt daarna weer terug in de maischketel. Dus ook de vaste deeltjes worden naar beneden gezogen, je kan dat duidelijk zien want al snel nadat de pomp aangaat zie ik dat het wort steeds meer helder word, zodra ik ga filteren heb ik al heldere wort.

De wortverzamelpijp gebruik ik inmiddels niet meer voor het hopfilteren, ik heb een ander filter gemaakt van de rvs buitenmantel van een verbindingsstuk (ik weet even niet hoe dit heet) dit werkt vele malen beter, ik maak er wel een foto van anders.

 :degroeten:

jacob

Citaat van: wiwi op 20-10-2007  19:34 uEr wordt hier veel aandacht besteed aan het vermijden van het filterbed te storen. Dit is eigenlijk toch pas nodig op het moment dat ge gaat filteren, of zie ik dat verkeerd? Is het niet zo dat bijvoorbeeld bij de "Braumeister" en bij het "Malzrohr" men in de andere richting pompt om te maischen? De uitstroomdinges wordt dan de instroomdinges en moet dan ook afgeschermd worden met een zeef. Of ben ik nu echt grof uit mijne nek aan 't kletsen? :denken:

Ik denk het niet volgens mij kun je het rendement hoger krijgen en kun je sneller verwarmen. Met de herms of rims circuleer je door je filterbed heen en verlies je heel veel doorstroming doordat je vacuümtrek en je zorg dat er kanalen in je filterbed ontstaan.
Jacob

wiwi

Ik weet in de verste verte niet hoe die systemen werken hoor. Het lijkt mij enkel een beetje vreemd dat er reeds een filterbed wordt gevormd en gehandhaafd nog lang voor er wordt gefilterd. Het filterbed remt de stroming heel hard af, toch? Indien men nu tijdens het maischen de stroomrichting omdraait dan gaat de mout zich enigszins als een meer verdeelde “suspensie” in het beslag gedragen met volgens mij een betere menging en temperatuursverdeling. In hoeverre dit invloed heeft op het maischproces zelf weet ik niet want gij zit met uw systeem ook met goede omzettingen zie ik.
Het filterbed hoeft volgens mij pas gevormd te worden omstreeks de a-amylaserust dus dan moet de stroomrichting wel zo zijn zoals bij Pieter.
Ik ben daarjuist naar het introfilmpje van Braumeister gaan kijken en zij pompen ook tegenstroom. Uiteraard is er dan ook een zeef nodig tussen de moutstort en de aanzuig van de pomp.

wiwi


bazje

Pieter.,

Als ik op www.morebeer.com kijk zie ik dat de valse bodem maar 30.48 cm diameter heeft.
Heeft jou elec. weckketel dezelfde binnendiameter, of zoals bij mij ook een diameter van +/- 35 cm ?
Hoe heb je dat dan opgelost ?

By the way : (btw) de detailfoto van de pomp is niet zichtbaar bij mij !


Pieter.

Klopt, het filter bedekt niet de gehele bodem van de weck ketel maar dat is niet zo'n probleem omdat de verwarmings elementen van de ketel wel worden overbrugt door het filter, dus aanbranden tijdens het maischen is niet mogelijk. Het enigste nadeel wat ik kan bedenken is dat het rendement wat lager is ten opzichte van een filter wat wel de zelfde afmetingen heeft als de diameter van de ketel.

De detail foto van de pomp ontbreekt inderdaad zie ik, ik zal hem morgen weer uploaden.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.