Giststarter zonder magneetroerder

Gestart door homoeccentricus, 24-11-2015 23:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

homoeccentricus

Nu we toch bezig zijn, hoe een giststarter maken zonder magneetroerder.

"Shake it as if it owes you money":

http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?f=12&t=70926&p=743798&hilit=james+bond#p743798

Al een paar keer gebruikt, laatst nog bij een lager, werkt prima.
's Avonds smackpack gesmackt, 's morgens door mekaar geschud met wat wort en 's avonds bij full kraeusen de hele starter toegevoegd.
Ook al gebruikt met gistslurrie die een maand in de koelkast stond.

Tjardo

Ik krijg helaas "Page not found" als ik op de link klik...

homoeccentricus

Citaat van: Tjardo op 24-11-2015  23:45 uIk krijg helaas "Page not found" als ik op de link klik...

Zou moeten werken nu...

brouwmus

Top, bedankt voor deze link!

Ga vanavond het verhaal/topic op het HBF eens uitgebreid lezen :)


Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 24-11-2015  23:26 uNu we toch bezig zijn, hoe een giststarter maken zonder magneetroerder.

"Shake it as if it owes you money":

http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?f=12&t=70926&p=743798&hilit=james+bond#p743798

Al een paar keer gebruikt, laatst nog bij een lager, werkt prima.
's Avonds smackpack gesmackt, 's morgens door mekaar geschud met wat wort en 's avonds bij full kraeusen de hele starter toegevoegd.
Ook al gebruikt met gistslurrie die een maand in de koelkast stond.

Niet zo veel nieuws onder de zon. Hobbybrouwers gebruiken nog niet zo lang massaal magneetroerders. En er zijn er die nooit een roerder hebben aangeschaft. Als je kijkt naar Mr Malty dan zie je dat er verschillende mogelijkheden zijn. Regelmatig schudden is een methode die ik in het verleden ook veel gebruikt heb.

homoeccentricus

Verschil met "gewoon" schudden:
- in een container die minstens 4x groter is dan de starterhoeveelheid
- extreem hard schudden om zoveel mogelijk schuim te creëren
- gehele starter toevoegen @ high kraeusen, om zo vitaal mogelijke gist te hebben. Niet wachten tot ie neerslaat.

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 25-11-2015  22:44 uVerschil met "gewoon" schudden:
- in een container die minstens 4x groter is dan de starterhoeveelheid
- extreem hard schudden om zoveel mogelijk schuim te creëren
- gehele starter toevoegen @ high kraeusen, om zo vitaal mogelijke gist te hebben. Niet wachten tot ie neerslaat.

En wat is 'gewoon' schudden volgens jou?

Dit is gewoon "standaard werkwijze" die al meer als 30 jaar in gebruik is.

Ingo

homoeccentricus

Citaat van: seed7 op 26-11-2015  09:57 uEn wat is 'gewoon' schudden volgens jou?

Dit is gewoon "standaard werkwijze" die al meer als 30 jaar in gebruik is.

Ingo

Het moet er in ieder geval minstens zo uitzien, om het contact van gist met de lucht te maximaliseren:

En ik wil er gewoon op wijzen dat je geen magneetroerder nodig hebt om een giststarter te maken. Ik heb er in ieder geval geen...

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 25-11-2015  22:44 uVerschil met "gewoon" schudden:
- in een container die minstens 4x groter is dan de starterhoeveelheid
- extreem hard schudden om zoveel mogelijk schuim te creëren
- gehele starter toevoegen @ high kraeusen, om zo vitaal mogelijke gist te hebben. Niet wachten tot ie neerslaat.

Deze methode hanteerde ik ook in het verleden voor al mijn brouwsels.
Ik gebruik hem soms nog wel eens bij het doen van experimenten. Het schudden is zo uitgevoerd. Je kunt kort na elkaar meerdere flessen schudden wat handig is als je meerdere monsters hebt. Ik heb immers maar één magneetroerder.

RobW

Citaat van: Jacques op 26-11-2015  22:17 uDeze methode hanteerde ik ook in het verleden voor al mijn brouwsels.
Ik gebruik hem soms nog wel eens bij het doen van experimenten. Het schudden is zo uitgevoerd. Je kunt kort na elkaar meerdere flessen schudden wat handig is als je meerdere monsters hebt. Ik heb immers maar één magneetroerder.

Vraag me wel eens af hoe ze dat dan doen in grote brouwerijen?

Battum80

Citaat van: RobW op 27-11-2015  00:08 uVraag me wel eens af hoe ze dat dan doen in grote brouwerijen?



Vanaf 17 min een stukje over gist bij Heineken

Jacques

Citaat van: RobW op 27-11-2015  00:08 uVraag me wel eens af hoe ze dat dan doen in grote brouwerijen?

Die hebben schudmachines, meerdere magneetroerders en speciale gisttanks voor het opkweken van gist. Bij deze tanks wordt zuurstof in het wort geblazen.

Vanuit een erlemeyer wordt het wort vaak geënt in een zogenaamde Carlsberg Flask, zie bijvoorbeeld http://www.cpesystemsinc.com/cpeproducts.asp?rcdno=539

Van daaruit gaat het speciale tanks. Zie bijvoorbeeld http://www.cpesystemsinc.com/cpeproducts.asp?rcdno=1115



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.