Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het maken van een magneetroerder inclusief foto’s en links  (gelezen 15060 keer)

Offline abroeders

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voor het maken van een starter is een magneetroerder onontbeerlijk. Voor rond de € 20,- maak je er zelf al één. Wellicht heb je alle onderdelen al in huis.

Benodigdheden:
12V adapter
Ventilator
PWM toerenregelaar
Magneten
Roervlo’s
* Erlenmeyer
* Behuizing of CD Doosje (deksel) om over de ventilator heen te leggen.
* 4 M4 boutjes van 30 à 40mm met 8 moertjes.

Magneetroerder gemaakt van bovenstaande onderdelen met 3 liter water in actie. Met 2 liter vloeistof trek ik een vortex tot helemaal beneden.

Het vortex (wervelwind) effect in je erlenmeyer is afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof, de viscositeit of massa van de vloeistof, de omvang van je erlenmeyer en het type roervlo wat gebruikt wordt. En uiteraard aan de andere kant; de kracht van de ventilator en de aantrekkingskracht van de magneten.
Een vortex is niet per se noodzakelijk om gist op te kweken al geeft dit natuurlijk wel het grootst mogelijke oppervlak om gasuitwisseling plaats te laten vinden.
Het is aan te raden als je gaat beginnen met een magneetroerder om wat verschillende maten en soorten roervlo’s binnen handbereik te hebben.
Aan te raden zijn echte roervlo’s; deze kosten een paar euro per stuk, en zijn van een inert materiaal gemaakt; meestal PTFE. Echte roervlo’s zijn eenvoudig te reinigen, nemen geen geur, smaak of kleurstoffen op uit de vloeistof.
Het zelf maken van roervlo’s met spijkers of staafmagneten icm met kunsthars of huishoudfolie is af te raden. Magneten bevatten vaak zware metalen zoals cadmium en een spijker oxideert gemakkelijk en kan je dure erlenmeyer beschadigen. Constructies met metalen of magneten ingegoten in epoxy zijn vaak slecht uitgebalanceerd wat tikkende en niet optimale roering tot gevolg heeft.

Roervlo’s zijn in verschillende vormen verkrijgbaar. Oa. Zoals hieronder in de foto:

Van links naar rechts:
Van beneden naar boven:
* Rond en glad met een ring in het midden. Deze roervlo’s raken gemakkelijk uit onbalans en gaan een tikkend geluid geven.
* Eiervormig, geeft een bredere vortex maar vliegen wat makkelijker ‘uit de bocht’.
* Platte staafjes zonder ring, deze geven bij mij bijna altijd het beste resultaat. Zijn nagenoeg geruisloos.
* zeskantige staafjes met ring in het midden. Deze roervlo’s raken ook gemakkelijk uit onbalans en gaan een tikkend geluid geven.

Als roervlo’s uit de bocht vliegen komt dit door een te grote weerstand of een te kleine aantrekkingskracht van de magneten. Vaak bied een wat kleinere roervlo, of andere vorm uitkomst. Ook kun je proberen langzaam op te toeren. Als de watermassa eenmaal in beweging is, is de weerstand welke de roervlo ondervind ook kleiner.
Op bovenstaande links zijn op de behuizing na alle onderdelen te verkrijgen. Roervlo’s heb ik een tijd geleden nog heel goedkoop kunnen verkrijgen op marktplaats. Een opheffingsuitverkoop van een laboratorium spullen groothandel. De link staat er nog Marktplaats link maar de voorraad is al aardig beperkt zie ik.

Dan het samenbouwen van de roerder.
Op het hart van de ventilator heb ik met montagekit 2 rare earth magneten geplakt. Ik heb magneten van 20 mm doorsnede en 2 mm dik. Deze magneten zijn zeer moeilijk van elkaar af te halen. De truc is om een magneet van de stapel af te schuiven. Pas op dat je ze niet met volle kracht weer op elkaar laat klappen want dat gaat met zoveel kracht dat er dan stukjes vanaf springen.

Neem de ventilator erbij en plak met montagekit of sterke contactlijm 2 rare earth magneten naast elkaar gecentreerd in het midden op het draaibare gedeelte van de ventilator. De ene magneet met ‘Noord’ boven, de andere magneet met ‘Zuid’ boven. De zijkanten van de magneten zullen door de aantrekkingskracht lekker aan elkaar kleven. Ik heb ook geprobeerd een roerder met een harddisk magneet te maken alleen de resultaten hiermee vielen tegen.
Zie onderstaande foto:

De elektrische aansluitingen zijn als volgt:
Knip de ronde plug van de adapter. Maak de 2 draden toegankelijk door de buitenmantel wat aan te strippen en strip de rode en zware draad blank aan het uiteinde. Doe ditzelfde met de aansluitdraden van de ventilator.
Verbind de 2 zwarte draden (van de adapter en ventilator) met elkaar. Draai de draadjes in elkaar en schroef deze 2 draden samen vast onder de klem GND van het PWM toerental printplaatje.
De rode draad van de adapter komt op het printplaatje onder het schroefje IN, de rode draad van de ventilator onder het schroefje OUT.

Op dit moment kun je de ventilator al laten draaien. Als de montagekit nog niet helemaal droog is, ben dan voorzichtig; door de middelpunts-vliegende-krachten kun je zomaar je magneten met montagekit lanceren. Ik kan je helaas vertellen dat montagekit lastig te verwijderen vlekken geeft op bekleding van meubilair!
Toen ik nog geen behuizing beschikbaar had heb ik proefgedraaid door op de ventilator een deksel van een cd-doosje te leggen met wat stukjes karton ertussen om afstand te houden.

Het inbouwen van de roerder heb ik gedaan in een ABS behuizing welke ik nog ergens had slingeren van een ander project. Pas op met metalen behuizingen, dit gaat niet goed werken. Door het wisselende magnetische veld van het ronddraaien gaan er wervelstromen lopen in het metaal. Hierdoor verlies je energie en draait je roervlo niet of nauwelijks.

De ventilator heb ik blind gemonteerd op de volgende wijze:
4 M4 boutjes van circa 30 of 40 mm. Hierop eerst op ieder boutje een moertje gedraaid tot bijna tegen de kop van het boutje aan. Deze moer gebruiken we om de afstand tussen behuizing en de magneten in te stellen. Vervolgens deze boutjes vanuit de zijde met de magneten door de gaten van de ventilator gestoken en op een plat vlak, een tafel bijvoorbeeld, de moertjes zo afgesteld dat er tussen de magneten en de tafel een ruimte van ongeveer 1 mm ontstaat.
Draai nu weer 4 moertjes op de boutjes waarmee we de boutjes aan de ventilator vastzetten.
Spuit op de koppen van de schroeven nu een klein dotje montagekit en druk de ventilator op de juiste plaats tegen de binnenkant van het deksel van de behuizing.
24 uur laten drogen. Stel dat je de ventilator zou verwijderen (wat natuurlijk niet hoeft) dan ziet het er zo uit(de rode viltstift tekst was van een ander project, heeft dus niets met deze roerder van doen.):

Als alles dan ingebouwd is ziet het er zo uit:

Een laatste test en dan kan de behuizing dicht:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Tjardo

• Super lid
  • Proost!
Re: Het maken van een magneetroerder inclusief foto’s en links
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2015 23:08 u »
Wederom een mooie uitleg, bedankt!

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2015 23:08 u »
Dank, leuke DIY tutorial :-).

Ik overweeg al tijden zelf een magneetroerder te gaan knutselen - te meer omdat ik vrijwel alle artikelen (in de vorm van oude hardware) op voorraad heb. Toevallig kwam ik op AliExpress een soortgelijk apparaat tegen voor een zachte prijs; voor USD 30.90 heb je een kant en klare magneetroerder.

Zie hier: http://nl.aliexpress.com/item/Mini-Magnetic-Stir-Plate-Not-Heating-with-Holder-Magnetism-Mixer-for-Laboratory/32354072976.html

Offline kevin_01

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2015 23:17 u »
Koning!  :biersmile:

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-11-2015 00:17 u »

Wederom hartelijk dank!  Dit is dus precies zoals ik het in gedachte had om te doen!

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #5 Gepost op: 25-11-2015 10:48 u »
Weer heel erg duidelijk; bedankt!

Offline ritchiritch

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2015 11:01 u »
ABroeders,

:groots: :groots: :groots:

Top Dank je voor de heldere uitleg en foto's

Groeten,

Richard

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2015 12:29 u »
Dank, leuke DIY tutorial :-).

Ik overweeg al tijden zelf een magneetroerder te gaan knutselen - te meer omdat ik vrijwel alle artikelen (in de vorm van oude hardware) op voorraad heb. Toevallig kwam ik op AliExpress een soortgelijk apparaat tegen voor een zachte prijs; voor USD 30.90 heb je een kant en klare magneetroerder.

Zie hier: http://nl.aliexpress.com/item/Mini-Magnetic-Stir-Plate-Not-Heating-with-Holder-Magnetism-Mixer-for-Laboratory/32354072976.html
Had ik ook naar gekeken maar dan komt er nog $20 bij aan verzendkosten..  Dus bouw ik er zelf wel 1 :)

ThomasM

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2015 14:09 u »
Dit ziet er goed uit!

Offline RayVelcoro

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2015 15:03 u »
Ik heb vandaag een magneetroerder gemaakt mbv een youtube filmpje. Ik heb daarvoor de cpu-fan icm een magneet uit een oude harddisc. (behoorlijk krachtige magneet voor die omvang) gebuikt. De 'bekisting' is een oud scheerapparaat opbergdoosje.

Nu vroeg ik me af waar ik zo'n roermagneetje voor in het glazen potje kan kopen?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2015 15:21 u »
Ik heb vandaag een magneetroerder gemaakt mbv een youtube filmpje. Ik heb daarvoor de cpu-fan icm een magneet uit een oude harddisc. (behoorlijk krachtige magneet voor die omvang)

Nu vroeg ik me af waar ik zo'n roermagneetje voor in het glazen potje kan kopen?

Kijk in de openingspost, hier staat een link naar een marktplaatsadvertentie van iemand die ze met briefpost naar je toe kan sturen. Hier heb ik ook een aantal roervlo's van betrokken. Verder kan je op ebay of aliexpress kijken, ook goedkoop maar duurt wat langer.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2015 17:01 u »
Ik gebruik ipv erlenmeyers ook wel vaak een gewone karaf, zo eentje van Ikea:
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/20213543/
Of heb ook een paar grotere maten van die bruine apothekersflessen. Eens navragen bij je apotheek of zoeken op 2ehandssites.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-11-2015 17:26 u »

Ik gebruik ipv erlenmeyers ook wel vaak een gewone karaf, zo eentje van Ikea:
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/20213543/
Of heb ook een paar grotere maten van die bruine apothekersflessen. Eens navragen bij je apotheek of zoeken op 2ehandssites.

Als de bodem goed vlak is voor de roervlo is dat heel goed mogelijk. Wel zullen ikea vaasjes niet tegen een temperatuurshock kunnen. Dus geen kokend wort in een ikea vaas meteen in ijswater zetten om te koelen. Of de bruine apothekersflessen van borosilicaat glas gemaakt zijn betwijfel ik ook. Voorzichtigheid als je ook hierin wil koelen is dan wel aan te raden.

Offline wouter89

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 25-11-2015 18:26 u »
Bedankt dit ga ik onthouden ziet er netjes uit grt

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2015 18:36 u »

De 'bekisting' is een oud scheerapparaat opbergdoosje.

De behuizing is leuk gevonden. Ik houd er wel van om dingen een 2e leven te geven.

Het gat zou ik wel riskant vinden. Als je een keer een enthousiaste gist hebt en je erlenmeyer of andere fles stroomt over heb je veel schoonmaakwerk. Ik denk dat in dat geval je ventilator door de 'plakzooi' nooit meer zo gaat lopen als hij gelopen heeft.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-11-2015 12:07 u »
Ik wil er nog een dun plexiglas afdekplaatje overheen hebben. Maar de cpu-fan heeft heeft opstartproblemen sinds het magneetje erop geplakt zit. Hij moet ff een klein zetje in de goede richting hebben om opgang te komen. Da's wel jammer.

Ik heb inmiddels een magneetroerstaafje (40mm x 8mm) weten te bemachtigen, maar die gaat dansen ipv roeren.  :( Ik denk dat het magneetje op de cpu-fan niet mooi gecentreerd is wat magnetisch veld betreft. Iemand ervaring met iets soortgelijks?

Offline abroeders

• Super lid
Het maken van een magneetroerder inclusief foto’s en links
« Reactie #16 Gepost op: 27-11-2015 12:23 u »
Ik heb inmiddels een magneetroerstaafje (40mm x 8mm) weten te bemachtigen, maar die gaat dansen ipv roeren.  :( Ik denk dat het magneetje op de cpu-fan niet mooi gecentreerd is wat magnetisch veld betreft. Iemand ervaring met iets soortgelijks?

Harddisk magneet werkte bij mij ook niet goed. Roervlo vloog regelmatig uit de bocht.

Wat de ventilator betreft. Misschien omdat de ventilator (cpu fan) een stuk kleiner is, en wellicht een stuk minder krachtig als de door mij toegepaste 120mm fan dat het  magnetische veld van de opgeplakte magneet te veel invloed heeft op het motortje en hierdoor moeite met starten.

Het dansen kan ook ontstaan door een niet helemaal vlakke bodem van je container.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 27-11-2015 14:36 u »
Harddisk magneet werkte bij mij ook niet goed. Roervlo vloog regelmatig uit de bocht.

Wat de ventilator betreft. Misschien omdat de ventilator (cpu fan) een stuk kleiner is, en wellicht een stuk minder krachtig als de door mij toegepaste 120mm fan dat het  magnetische veld van de opgeplakte magneet te veel invloed heeft op het motortje en hierdoor moeite met starten.

Het dansen kan ook ontstaan door een niet helemaal vlakke bodem van je container.

Heb mijn magneetroerder ook gemaakt met de magneten uit de harde schijf. Zo goed mogelijk gecentreerd en de roervlo blijft mooi 'plakken'. Het opstartprobleem heb ik ook af en toe last van, ondanks het gebruik van de fan van de koeling.

Groet,
de TDP

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 27-11-2015 14:43 u »
Ik heb de keus uit 1001 verschillende modellen roervlo's (vriendelijke mensen bij een lab groothandel in de buurt 8) ) Ik twijfelde nog even om een ovaalvormige roervlo mee te nemen. Misschien dat die wel naar behoren gaat rondspinnen. Aankomende week maar ff ophalen.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #19 Gepost op: 27-11-2015 17:56 u »
Als je magneten direct op de ventilator plakt gaan de meesten slechter werken, je verstoort het magnetisch veld van de motor. Eerst een rond kunststof plaatje erop plakken en daarop de magneten werkt vaak beter.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 27-11-2015 18:23 u »
Dat idee kreeg ik ook, ik ga om me heen kijken voor iets wat er mooi op past.

Offline rfrins

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 11-12-2015 15:37 u »
Bedankt voor deze manual; ik ga het proberen te maken!

Offline Rodger

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 22-12-2015 12:40 u »
In plaats van een losse PWM controller, is dit misschien iets?

https://www.conrad.nl/nl/gelid-fc-fx01-ventilator-controller-871570.html?sc.ref=Cart

Offline RayVelcoro

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 22-12-2015 12:53 u »
Ik ben opzoek gegaan naar een andere behuizing voor mijn magneetroerder en ben uitgekomen bij de deksel van een koelbox. Paar gaatjes boren, een vierkantje snijden en met een lijmpistooltje de fan erin lijmen. Tbv de schoonmaak is de fan gemakkelijk te demonteren en de behuizing kan zo de afwasmachine in (wel een paar gaatjes tbv uitlekken boren dan). Hier een drietal foto's:

Offline Bierig

• Boven 10 berichten
  • *
  • Laat hem smaken!
« Reactie #24 Gepost op: 15-01-2016 11:56 u »
Ook ik heb deze magneetroerder gemaakt. Werkt heel goed! Mooie kolk in een erlenmeyer van 3 liter..

Tags: magneetroerder