Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast 3944 Belgian witbier vervangen voor korrelgist. Welke?  (gelezen 1880 keer)

Offline JAS

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Ik wil mij binnenkort is aan een tripel recept wagen. Een redelijk recht op en neer recept, met driekwart pilsmout, met overig deel tarwe en haver en suiker. Nu vond ik bij dit oorspronkelijke recept een Wyeast 3944 gist staan. Bij vorige brouwsels heb ik ook vloeibare gist gebruikt, Wyeast als zowel opgekweekt uit depot. Alleen wil voor dit brouwsel graag even niet het gedoe van giststarters hebben, daarom wil ik een korrelgist gebruiken.

Vraag: weet iemand een korrelgist die een vergelijkbaar smaakpallet heeft als de Wyeast 3944 Belgian witbier?

Is de Fermentis Safbrew BE-256 Abbaye een goede mogelijke vervanger?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Wyeast 3944 Belgian witbier vervangen voor korrelgist. Welke?
« Reactie #1 Gepost op: 25-11-2015 09:21 u »
Brewferm Blanche, lijkt me een redelijke vervanger. Die Abbaye gist veel te ver door en lijkt qua smaak absoluut niet op een witbiergist. Andere mogelijkheid is Gozdawa Classic Belgian Witbier.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Wyeast 3944 Belgian witbier vervangen voor korrelgist. Welke?
« Reactie #2 Gepost op: 25-11-2015 18:12 u »
In je profiel staat een capaciteit van je installatie van 15 l.

Dan kom je waarschijnlijk wel weg met het toevoegen van 1 pak vloeibare gist zonder starter als je tripel niet superzwaar wordt en redelijk wat suiker bevat. Zeker als je de suiker na de (piek van de) hoofdvergisting toevoegt.
MrMalty is het er waarschijnlijk niet mee eens maar ik zou de gok wel aandurven.

Groet,
Hans

Tags: