Wyeast 3944 Belgian witbier vervangen voor korrelgist. Welke?

Gestart door JAS, 24-11-2015 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JAS

Ik wil mij binnenkort is aan een tripel recept wagen. Een redelijk recht op en neer recept, met driekwart pilsmout, met overig deel tarwe en haver en suiker. Nu vond ik bij dit oorspronkelijke recept een Wyeast 3944 gist staan. Bij vorige brouwsels heb ik ook vloeibare gist gebruikt, Wyeast als zowel opgekweekt uit depot. Alleen wil voor dit brouwsel graag even niet het gedoe van giststarters hebben, daarom wil ik een korrelgist gebruiken.

Vraag: weet iemand een korrelgist die een vergelijkbaar smaakpallet heeft als de Wyeast 3944 Belgian witbier?

Is de Fermentis Safbrew BE-256 Abbaye een goede mogelijke vervanger?

Adrie

Brewferm Blanche, lijkt me een redelijke vervanger. Die Abbaye gist veel te ver door en lijkt qua smaak absoluut niet op een witbiergist. Andere mogelijkheid is Gozdawa Classic Belgian Witbier.

hans_nwk

In je profiel staat een capaciteit van je installatie van 15 l.

Dan kom je waarschijnlijk wel weg met het toevoegen van 1 pak vloeibare gist zonder starter als je tripel niet superzwaar wordt en redelijk wat suiker bevat. Zeker als je de suiker na de (piek van de) hoofdvergisting toevoegt.
MrMalty is het er waarschijnlijk niet mee eens maar ik zou de gok wel aandurven.

Groet,
Hans

Burgt brouw

Even dit oude topic kicken, om te zien of iemand hier inmiddels ideeën voor heeft. Ik wil de gist gaan gebruiken voor een tripel, zoals in het prijswinnende recept van Esterenbrouw:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23218.0.html

Los van het maken van een giststarter lijkt het me een relatief goed te volgen recept voor een beginnend brouwer!

Gezien de eigenschappen dacht ik zelf aan Mangrove Jack's Belgian Wit M21, maar deze schijnt niet zo goed uit te vlokken. Andere ideeën zijn Mangrove Jack's M27 en M41, gezien de kruidnagel en fenolen. Deze vergisten denk ik echter te lang door. T-58 is ook nog een overweging.

Wat zeggen jullie ervan? Toch maar gewoon gaan wagen aan een giststarter of is er een goed alternatief? Een gesplitste batch met twee (korrel)gisten is ook een optie!

Eric v B

Citaat van: Burgt brouw op 27-02-2021  12:20 uEven dit oude topic kicken, om te zien of iemand hier inmiddels ideeën voor heeft. Ik wil de gist gaan gebruiken voor een tripel, zoals in het prijswinnende recept van Esterenbrouw:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23218.0.html

Los van het maken van een giststarter lijkt het me een relatief goed te volgen recept voor een beginnend brouwer!

Gezien de eigenschappen dacht ik zelf aan Mangrove Jack's Belgian Wit M21, maar deze schijnt niet zo goed uit te vlokken. Andere ideeën zijn Mangrove Jack's M27 en M41, gezien de kruidnagel en fenolen. Deze vergisten denk ik echter te lang door. T-58 is ook nog een overweging.

Wat zeggen jullie ervan? Toch maar gewoon gaan wagen aan een giststarter of is er een goed alternatief? Een gesplitste batch met twee (korrel)gisten is ook een optie!
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Esterenbrouw zelf Fermentis K-97 noemt als vervangende korrelgist.
Deze ga ik binnenkort ook brouwen met de K-97.

Burgt brouw

Citaat van: Eric v B op 27-02-2021  13:26 uIk meen ergens gelezen te hebben dat Esterenbrouw zelf Fermentis K-97 noemt als vervangende korrelgist.
Deze ga ik binnenkort ook brouwen met de K-97.

Dank voor de tip! Ik denk dat dit een van mijn twee kandidaten wordt :)

trebvuister

Citaat van: Eric v B op 27-02-2021  13:26 uIk meen ergens gelezen te hebben dat Esterenbrouw zelf Fermentis K-97 noemt als vervangende korrelgist.
Deze ga ik binnenkort ook brouwen met de K-97.
Voor wat het waard is: ik heb mijn witbier vergist met K-97. Smaakt prima.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.