STC doorgebrand

Gestart door Markiej87, 23-11-2015 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Van de week rook ik soort van verbrand plastic in mijn hal. Ik naar mijn vergistingskast toe.. STC doorgebrand. Blijkbaar ook klein vonkje/vlammetje vrij gekomen want hij was een beetje zwart aan de achterkant, net als een van de kabels. Ik vind het best wel link eigenlijk.

Hoe voorkomen jullie dit?

abroeders

Extra relais hulprelais plaatsen ter ontlasting van je STC1000 relais. Ik lig momenteel ziek op bed, en op mijn mobieltje in tapatalk te tikken maar als je even zoekt op STC1000 of mijn bijdrages de afgelopen paar weken kom je het topic wel tegen.
Ik denk dat het relais van de koelzijde van de STC het heeft begeven.

Markiej87

Volgens mij was dat inderdaad aan de koelzijde. Ik zal me even verdiepen in een relais, nooit van gehoord.

Gerlachus

Als een van de kabels zwart is, dan denk ik dat je een slecht contact hebt gehad in de klemmenstrook. Als je kabeltje te dun is of met te weinig aders contact maakt, dan kan bij een behoorlijke stroom ook veel warmte optreden omdat ter plaatste de weerstand erg groot is in verhouding tot de rest. Dan krijg je dus overbelasting en begint de boel te smeulen. Brandoorzaak nr. 1 bij al die wietplantages waar gewoon broddelwerk wordt toegepast in de elektra.

Mensen, pas toch op met 230V installaties, het is geen speelgoed. Er kunnen serieuze stromen lopen en de spanning kan dodelijk zijn. Ik heb genoeg knutselprojecten gezien met de STC-1000 om me zorgen te maken over de veiligheid van mening knutselaar.

Wees wijs en haal er af en toe iemand bij die weet hoe het moet, dat is geen schande en voor een paar flesjes bier als beloning weet je dat je goed zit en zorg je dat je hobby geen inferno wordt.

j.heesters3

Citaat van: Gerlachus op 24-11-2015  12:59 uAls een van de kabels zwart is, dan denk ik dat je een slecht contact hebt gehad in de klemmenstrook. Als je kabeltje te dun is of met te weinig aders contact maakt, dan kan bij een behoorlijke stroom ook veel warmte optreden omdat ter plaatste de weerstand erg groot is in verhouding tot de rest. Dan krijg je dus overbelasting en begint de boel te smeulen. Brandoorzaak nr. 1 bij al die wietplantages waar gewoon broddelwerk wordt toegepast in de elektra.

Mensen, pas toch op met 230V installaties, het is geen speelgoed. Er kunnen serieuze stromen lopen en de spanning kan dodelijk zijn. Ik heb genoeg knutselprojecten gezien met de STC-1000 om me zorgen te maken over de veiligheid van mening knutselaar.

Wees wijs en haal er af en toe iemand bij die weet hoe het moet, dat is geen schande en voor een paar flesjes bier als beloning weet je dat je goed zit en zorg je dat je hobby geen inferno wordt.

Inderdaad  230V is niet niks. Kijk goed naar de schema's en gebruik wat dikkere stroomdraden. Baat het niet dan schaad het niet.

Jos

Markiej87

Ik gebruik stroomdraden die ook door mijn huis getrokken zijn door een elektricien, met daarvoor geschikte lasdoppen. Daar heeft het dus niet aan gelegen.

abroeders

Citaat van: Markiej87 op 24-11-2015  19:11 uIk gebruik stroomdraden die ook door mijn huis getrokken zijn door een elektricien, met daarvoor geschikte lasdoppen. Daar heeft het dus niet aan gelegen.
Ik vrees dat, zoals ik al in het andere topic geschreven heb, dat door de in en uitschakelpieken van de koelkastcompressor en de vlamboogjes/vonkjes die hiermee gepaard gaan de contacten van het fragiele interne relais uiteindelijk beschadigd zijn. Dit levert een hogere overgangsweerstand en dus warmteontwikkeling. Je bent niet de eerste bij wie dit gebeurd.
Steek in een donkere kamer maar eens de stekker van de koelkast in het stopcontact en trek hem er uit. Grote kans dat je vonkjes ziet. Deze vonkjes branden de contactpuntjes van de kleine printrelais kapot op den duur. Resultaat is een plakkend relais (wat niet meer uitschakeld) en een grote overgangsweerstand wat warmteontwikkeling, smelten, smeulen en zelfs brand tot gevolg kan hebben.
Een andere oorzaak kan zijn, zoals Gerlachus al aangegeven had, is dat wellicht een schroef van de klemmen achterop de STC niet goed was aangedraaid. Ook dit heeft een hoge overgangsweerstand tot gevolg.

Als je je stc uit elkaar haalt (ik zou hem sowieso afschrijven) ben ik heel benieuwd hoe het printrelais eruit ziet. Dit is een vierkant wat groter component wat meteen achter de klemmen op de printplaat gesoldeerd zit. Als dit aan het smelten is gegaan zou ik daar graag een foto van op het forum zien. Ter lering en waarschuwing zullen we maar zeggen.

In de andere STC-1000 draad was hier een hele discussie over het wel of niet kunnen ontstaan van hoge contactovergangsweerstand bij de interne printrelais en de risico's van dien.

Adviezen welke ik hier nogmaals herhaal:
1. gebruik in ieder geval voor de koelzijde een kwalitatief goed hulprelais. Ik heb in de andere STC-1000 draad wat linkjes ervoor geplaatst.
2. Bouw je STC controller in een brandveilige/brandvertragende behuizing en niet in een brandbaar sigarenkistje oid.
3. Zorg dat alle verbindingen deugdelijk zijn uitgevoerd. Bij soepele draad adereindhulsjes gebruiken of vertinnen. Schroeven van klemmenstroken goed aandraaien. Bij installatiedraad, voorzichtig zijn voor de kleine STC-1000 klemmen door de stugheid van de relatief dikke installatiedraad.
4. Zorg dat componenten welke geaard moeten zijn, op een juiste manier geaard worden.

Met deze bovenstaande tips kun je naar mijn mening een veilige STC1000 controller bouwen voor je vergistingskast. En bij twijfel gewoon hulp aan iemand vragen die genoeg kennis heeft op het gebied van elektrotechniek.

Henielma

Citaat van: Markiej87 op 24-11-2015  19:11 uIk gebruik stroomdraden die ook door mijn huis getrokken zijn door een elektricien, met daarvoor geschikte lasdoppen. Daar heeft het dus niet aan gelegen.

Juist kan dergelijk installatiedraad het probleem zijn. Deze massieve kernen hebben weinig veerkracht en wanneer je het geheel niet flink aandraait heb je een slecht contact. En als je deze installatiedraad wel goed aandraait krijg je na verloop van tijd een deuk in de draad ter plaatse van het schroefje en heb je toch nog een slechte verbinding. Gebruik liever 1 mm2 snoer deze kernen bestaan uit heel veel afzonderlijke draadjes en zijn daardoor flexibeler en blijven daardoor beter contact maken.

Het is zoals Gerlachus aangeeft brand ontstaat door slecht contact. Zeker wanneer er veel stroom door de contacten loopt.

Bennemans

Citaat van: Henielma op 24-11-2015  19:46 uDat kan....
Citaat van: Henielma op 24-11-2015  19:46 uJuist kan dergelijk installatiedraad het probleem zijn. Deze massieve kernen hebben weinig veerkracht en wanneer je het geheel niet flink aandraait heb je een slecht contact. En als je deze installatiedraad wel goed aandraait krijg je na verloop van tijd een deuk in de draad ter plaatse van het schroefje en heb je toch nog een slechte verbinding. Gebruik liever 1 mm2 snoer deze kernen bestaan uit heel veel afzonderlijke draadjes en zijn daardoor flexibeler en blijven daardoor beter contact maken.

Het is zoals Gerlachus aangeeft brand ontstaat door slecht contact. Zeker wanneer er veel stroom door de contacten loopt.

Het kan aan massieve aders liggen, met nadruk op kan. Het gaat niet om veerkracht maar om hoe je het geheel aansluit. Niet te los en zeker niet te strak.
Bij een grote overgangsweerstand, met voldoende vermogen kan je inderdaad een brandgevaarlijke situatie krijgen.
Bij "snoeren" (ik zeg liever soepele aders) of bij soepele aders in een kabels wel een adereindhuls aanbrengen, om zo toch een volle kern te verkrijgen. Losse adertjes kunnen als je even niet goed oplet "uitwaaieren" waardoor er op weinig van deze adertjes te veel vermogen komt te staan en daardoor weer die overgangsweerstand hoog is...etc etc.
Beroepsmatig kom ik dit geknutsel met regelmaat tegen, vooral in omgevingen daar waar men om wat voor reden dan ook denken dat het wel goed zit of een manusie van alles wel even de bedrading fixt (en vaak gaat het ook gewoon goed, ondanks...).

Dus... gebruik de juiste materialen en pas deze op die wijze toe zodat dit blijvend deugdelijk is en gebruik er de juiste gereedschappen bij.

Wat net zo belangrijk is, is dat je het onderhoud.
Door versleping en het gebruik kunnen verbindingen los raken (door warmte wisselingen).
Controleer gewoon je spullen en check je verbindingen.

Peterrr

In Nederland is het verboden om installatie draad met losse draden/aders te gebruiken zonder adereindhulzen. (of ampje's)
Deze dienen met een krimptang waar de verschillende diameters op zitten vastgezet/gekrimpt te worden.

Als dit in een installatie of apparaat zitten wordt het afgekeurd.
En de verzekering keert dan niet uit... (We zijn af bedrijf ook wel eens op ons vingers getikt ;-)  l

Grt Peter

Tjardo

Ik ben toch wel een beetje geschrokken van dit verhaal  :huilen:, heb direct een krimptang, eindhulzen en 2 SSR's besteld via aliexpress en ebay...

Januzz

Ik zou de STC altijd eerst (laten) modificeren en er een fatsoenlijke SSR relais aan hangen om grotere vermogens te schakelen, die koelkast kan wel een flinke aanloopstroom hebben en met zo'n supergoedkope STC kan dat wel eens rauw op je dak vallen. Sommige Chinese fabrikanten gebruiken de allergoedkoopste materialen en dan is de kans aanwezig dat er wel eens iets mis kan gaan met uiteindelijk grote gevolgen. Voor hetzelfde geld brandt je de hele handel af.
Zo'n STC  hangt wel dagen/ weken aaneen je koelkast te schakelen zonder dat jezelf daar bij bent. Ik zou daar zeker niet zomaar out of the box zo'n STC aan knopen. Je kunt vrij simpel het standaard Relais  in de STC  DE-solderen , een draadbrug daarover maken en dan op je aansluitingen een Veilig(er) SSR Relais aansluiten.


Op de + en - kun je zo een SSR Aansluiten, zoek eerst wel goed uit of de Plus en min ook zo op jouw STC zo zitten aangezien de Chinees de Chinees ook cloned en er vele verschillende versie's in omloop zijn

Succes ,

Jan

Bennemans

Citaat van: Peterrr op 24-11-2015  20:50 uIn Nederland is het verboden om installatie draad met losse draden/aders te gebruiken zonder ader eind hulzen. (Of ampje's)
Deze dienen met een krimptang waar de verschillende diameters op zitten vastgezet/gekrimpt te worden.

Als dit in een installatie of apparaat zitten wordt het afgekeurd.
En de verzekering keert dan niet uit... (We zijn af bedrijf ook wel eens op ons vingers getikt ;-)  l

Grt Peter
Klopt als een bus...

Nozem

Een solid state relais (SSR) is mijn inziens brandveiliger dan een conventioneel relais maar zeker niet meer betrouwbaar bij gebruik van een koelkast. Door het uitschakelen van de koelkast motor kunnen hoge inductie spanningen ontstaan die een SSR direct kapot kunnen maken. Bij het goed toepassen van een  SSR hoort ook een adequate beveiliging: Snubber netwerk, tvs diodes, of zero crossing.

Ik zelf gebruik een SSR met zero crossing wat al jaren uitstekend werkt.
Met de SSR een geschakelde voeding (goedkope adapter voor b.v. verwarwing) is ook niet altijd een succes heb ik zelf ondervonden. Bij het inschakelen kunnen stromen van meer dan 100A ontstaan waardoor de SSR ook overlijd.

Zomaar een SSR gebruiken als 'leek' is dus ook niet aan te raden. Een STC is leuk voor de aansturing, het echte schakelwerk kan je het beste laten uitvoeren door een kwalitatief goed relais dat overweg kan met inductie spanningen, dus geen STC!

McMelloW

Tjonge, tjonge, wat kan er veel mis gaan bij het inschakelen van een koelkast of verwarmings lampje.  :huilen: Een gevaarlijke bezigheid hoor, dat brouwen  :brouwen:
Gelukkig is bier brouwen en vergisten met koelkast en STC-1000 of ITC-308 veiliger dan in de spits deel te nemen aan het vekeer. Dat doe ik 10 keer per week en brouwen maar eens in de 3-4 weken.  :biersmile: :biersmile:

Peterrr

Gevaarlijk? Nee,

Het probleem is vaak onwetendheid, en er moet vaak iets fout gaan voordat we dat beseffen.
Wij zijn mannen...eerst doen dan pas..... ;)

Grt Peter

Ansius

Citaat van: Peterrr op 24-11-2015  20:50 uIn Nederland is het verboden om installatie draad met losse draden/aders te gebruiken zonder adereindhulzen. (of ampje's)
Deze dienen met een krimptang waar de verschillende diameters op zitten vastgezet/gekrimpt te worden.

Als dit in een installatie of apparaat zitten wordt het afgekeurd.
En de verzekering keert dan niet uit... (We zijn af bedrijf ook wel eens op ons vingers getikt ;-)  l

Weet je dat zeker?
Volgens mij zijn er diverse klemmen waar adereindhulzen juist niet gewenst zijn.

Peterrr

Citaat van: Ansius op 29-11-2015  17:21 uWeet je dat zeker?
Volgens mij zijn er diverse klemmen waar adereindhulzen juist niet gewenst zijn.

Klopt, die zitten in sommige regelkasten ( ik geloof dat het klokklem heet deze druk je boven de klem met een schroevendraaier in.), en Wago heeft speciale installatie klemmen maar daar kun je zowel star/losse aders/of met adereind hulzen in mogen.

Maar het is op dit moment verboden om B.v losse aders met een schroefklem vast te zetten.
Ook gesoldeerd mag niet.

Grt Peter

Bennemans

Citaat van: Peterrr op 29-11-2015  17:33 uKlopt, die zitten in sommige regelkasten ( ik geloof dat het klokklem heet deze druk je boven de klem met een schroevendraaier in.), en Wago heeft speciale installatie klemmen maar daar kun je zowel star/losse aders/of met adereind hulzen in mogen.

Maar het is op dit moment verboden om B.v losse aders met een schroefklem vast te zetten.
Ook gesoldeerd mag niet.

Grt Peter
Wederom sluit ik me erbij aan.

Biertje1985

Koop gewoon op ebay een goedkoop 8Amp of 16Amp ssr relais, geen vlambogen meer en een absolute scheiding tussen de bronnen.
ik gebruik dit in combinatie met een 12v stc 1000 met een 12v adaptor van 15 watt. Bij elkaar is het niet duur veel betrouwbaarder en veiliger. :biersmile:
Voor de aanloopstroom als je een zware compressor in je koelkast heb gebruik dan een 40A SSR dan moet je wel safe zitten.

(Een solid state relais kan miljoenen keren schakelen voordat het stuk gaat, klikt niet en omdat er een opto coupler in zit kan de spanning nooit doorslaan naar de STC-1000) voor het verwarmen sluit je gewoon een 2e SSR aan, met een infra rood lampje of zo.

Wil je echt precies regelen, dan is een arduino een uitkomst, met een 2 tal SSR relais. (en een ingebouwd PID programma op de verwarmingszijde.)
Nooit je compressor met een PID regelaar regelen, deze is binnen no time vastgelopen :nut:

Nozem

Citaat van: Biertje1985 op 03-12-2015  23:02 uVoor de aanloopstroom als je een zware compressor in je koelkast heb gebruik dan een 40A SSR dan moet je wel safe zitten.

De aanloopstroom is vaak niet zo'n probleem, een SSR kan kortstondig wel een piek aan, kijk maar eens in de datasheet van een SSR. Als je een zero crossing SSR neemt dan wordt de motor pas ingeschakeld als de spanning door de 0 gaat, dit kan ook veel schelen.
Maar het voornaamste probleem bij motoren schakelen is dat er een hoge spanning kan ontstaan doordat het een inductieve last is. Dan helpt een zwaarder SSR niet zo veel. Als je een motor met een SSR schakelt dien je iets van een beveiliging te gebruiken, bijvoorbeeld een snubber netwerk.

Rene Haring

Elke koelkast compressor is toch voorzien van startrelais? Zie nut van aparte SSR dus niet  :weetniet:

Peterrr

Nee, dat zit er meestal niet in, wel een condensator die helpt met opstarten.
En een aanloopspoeltje, maar als ik hier toch lees wat een ieder doet met relais.
Dit voor " compressortjes" die een paar ampère trekken.....schieten met een kanon op een mug mijns inziens.  ;)

Zorg voor goede veilige verbindingen... Daar gebeuren in de praktijk de meeste ongelukken mee.
En de snoeren opgerold of beklemd en... stof.
Maar goed het staat een ieder vrij om te knutselen en denken wat hij veilig acht.
(ik mag dat niet   :D )

Mijn twee centen... :biersmile:

Grt Peter

Rene Haring

Precies... en alles in o zo mooi ogend sigarendoosje of houten kistje bouwen.

Biertje1985

Citaat van: Rene Haring op 04-12-2015  18:40 uElke koelkast compressor is toch voorzien van startrelais? Zie nut van aparte SSR dus niet  :weetniet:
Er zit wel degelijk een relais in een koelkast, deze wordt geschakeld door de ingebouwde thermostaat.
Daar heb je waarschijnlijk helemaal niets aan omdat de hoofdstroom alsnog door de STC-1000 loopt tenzij via het thermostaat circuit kan aansturen.
Volgens mij zit er vaak een capillair in dus dat is dan ook niet elektrisch, dan spreken we eigenlijk meer over een pressostaat.

Via een SSR zit je dus altijd veilig, je STC-1000 hoeft dan bijna geen stroom door te voeren, wat de levensduur en veiligheid alleen ten goede komt, een hangend relais kan ook niet
met een SSR dat is ook een erg groot voordeel. Nadeel is wel vaak dat een SSR een DC stuurspanning heeft.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.