Ik gebruik stroomdraden die ook door mijn huis getrokken zijn door een elektricien, met daarvoor geschikte lasdoppen. Daar heeft het dus niet aan gelegen.
Ik vrees dat, zoals ik al in het andere topic geschreven heb, dat door de in en uitschakelpieken van de koelkastcompressor en de vlamboogjes/vonkjes die hiermee gepaard gaan de contacten van het fragiele interne relais uiteindelijk beschadigd zijn. Dit levert een hogere overgangsweerstand en dus warmteontwikkeling. Je bent niet de eerste bij wie dit gebeurd.
Steek in een donkere kamer maar eens de stekker van de koelkast in het stopcontact en trek hem er uit. Grote kans dat je vonkjes ziet. Deze vonkjes branden de contactpuntjes van de kleine printrelais kapot op den duur. Resultaat is een plakkend relais (wat niet meer uitschakeld) en een grote overgangsweerstand wat warmteontwikkeling, smelten, smeulen en zelfs brand tot gevolg kan hebben.
Een andere oorzaak kan zijn, zoals Gerlachus al aangegeven had, is dat wellicht een schroef van de klemmen achterop de STC niet goed was aangedraaid. Ook dit heeft een hoge overgangsweerstand tot gevolg.
Als je je stc uit elkaar haalt (ik zou hem sowieso afschrijven) ben ik heel benieuwd hoe het printrelais eruit ziet. Dit is een vierkant wat groter component wat meteen achter de klemmen op de printplaat gesoldeerd zit. Als dit aan het smelten is gegaan zou ik daar graag een foto van op het forum zien. Ter lering en waarschuwing zullen we maar zeggen.
In de andere STC-1000 draad was hier een hele discussie over het wel of niet kunnen ontstaan van hoge contactovergangsweerstand bij de interne printrelais en de risico's van dien.
Adviezen welke ik hier nogmaals herhaal:
1. gebruik in ieder geval voor de koelzijde een kwalitatief goed hulprelais. Ik heb in de andere STC-1000 draad wat linkjes ervoor geplaatst.
2. Bouw je STC controller in een brandveilige/brandvertragende behuizing en niet in een brandbaar sigarenkistje oid.
3. Zorg dat alle verbindingen deugdelijk zijn uitgevoerd. Bij soepele draad adereindhulsjes gebruiken of vertinnen. Schroeven van klemmenstroken goed aandraaien. Bij installatiedraad, voorzichtig zijn voor de kleine STC-1000 klemmen door de stugheid van de relatief dikke installatiedraad.
4. Zorg dat componenten welke geaard moeten zijn, op een juiste manier geaard worden.
Met deze bovenstaande tips kun je naar mijn mening een veilige STC1000 controller bouwen voor je vergistingskast. En bij twijfel gewoon hulp aan iemand vragen die genoeg kennis heeft op het gebied van elektrotechniek.