Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: STC doorgebrand  (gelezen 15391 keer)

Offline abroeders

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: STC doorgebrand
« Reactie #50 Gepost op: 06-12-2015 21:12 u »

klopt. maar een koelkast trekt maar 100 watt of zo. dus indictief100watt is veel vervelender dan resistief het veelvoud daarvan.
Helemaal mee eens inderdaad!
Vandaar dat ik ook bang ben dat de printrelais van zo'n STC moeite hebben met inductieve lasten. E.e.a. Zal afhankelijk zijn van type koelkast (vermogen en cos(fi)).
Een SSR kan ook niet goed tegen inductieve lasten, ook hier zullen beveiligingen in de vorm van bijv. een RC netwerk parallel over de uitgang gemaakt moeten worden. Voor een toepassing zoals een koelkast zou ik toch eerder een oplossing met een kwalitatief goed relais voorstellen omdat dit minder gecompliceerd is en een goede technische levensduur heeft. Voor grotere lasten of meerdere schakelmomenten word een SSR zo weer interessanter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline abroeders

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 06-12-2015 21:18 u »

De koelkast is 100 watt. Hans, hoe heb jij het dan opgelost als volgens jou een extern relais zelfs niet voldoende is?
Ik lees niet dat Hans dat vind. Volgens de specs heb je een levensduur die bij wellicht niet continue gebruik jouw leven overtreft.
Bij continue gebruik, 10 schakelingen per dag, meer als 50 jaar.
Ik zou zeggen, zeker voldoende.

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #52 Gepost op: 06-12-2015 21:21 u »
Dat is zeer zeker voldoende. Ik las een beetje tussen de regels door. Wellicht ten onrechte... excuus dan Hans

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 06-12-2015 21:30 u »
De koelkast is 100 watt. Hans, hoe heb jij het dan opgelost als volgens jou een extern relais zelfs niet voldoende is?
Ik heb geen geregelde koelkast, dus gebruik de koelkast gewoon zoals die is. wat ik regel is mijn spoelwater 2800watt met SSR, gistingskast 500watt met SSR (en mechanische thermstaat van het kacheltje zelf als overtemperatuurbeveiliging voor als het SSR het ooit mocht begeven, 500 watt in 1 m3 wordt anders wel heel heet),  maar als ik koeling zou moeten regelen neem ik ook een solid state relais. Die hoef je dan niet te koelen bij maar 100 watt. Een keer een ontplofte kookplaat met relais is meer dan genoeg. bij mij zit alles in de kelder, dus overdag heb ik er helemaal geen zich op dus geen geklooi met haperende relais die het op het meest onverwachte moment begeven.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #54 Gepost op: 07-12-2015 16:33 u »
In Vlaanderen is er tijd geleden ook eentje zelfs helemaal in de fik gegaan. In post nr 21 staat een duidelijk schema hoe je zo'n veilige relais inbouwt:
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/thread-3424.html?highlight=django+brand+relais

http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/thread-3424-post-64915.html#pid64915

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #55 Gepost op: 07-12-2015 16:39 u »
En bijvoorbeeld dit mechanische relais dan?
http://www.aliexpress.com/item/JQX-62F-2Z-80A-220V-Coil-High-Power-Relay-220V-AC/512244933.html

Chinees, I know, maar goedkoper dan een crydom ssr en 220V in- en output. En ik gok minder brandgevaarlijk?

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #56 Gepost op: 07-12-2015 19:43 u »
Moet hier toch wel ook vermeld worden:
De inductieve belasting wordt gecompenseerd door de condensator die bij de compressor zit.
 ( naijlen van de stroom op de spanning)
Anders zouden onze regelkasten die we bouwen maar heel  kort meegaan.

Kleine uitleg
http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/38794-actief-en-blind-vermogen.html

En voor een goed relais, kun je ook bij Conrad terecht ( b.v steek releis van Omron)
Hoef je niet via "Ali"   ;D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 07-12-2015 20:48 u »
Moet hier toch wel ook vermeld worden:
De inductieve belasting wordt gecompenseerd door de condensator die bij de compressor zit.
 ( naijlen van de stroom op de spanning)
Anders zouden onze regelkasten die we bouwen maar heel  kort meegaan.

In huishoudkoelkasten zit voor zover ik weet een motor met een hulpwikkeling zonder condensator. een wikkeling is inductief en de andere (aanloopwikkeling) bevat meer weerstand. zo heb je bij aanlopen toch een aanloopkoppel omdat de stroom in de inductieve wikkeling voorloopt op de stroom in de aanloopwikkeling. zal netto inderdaad wel wat minder inductief gedrag hebben dus beter voor je relais.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #58 Gepost op: 07-12-2015 21:02 u »
Zou inderdaad kunnen, ik heb mijn koelkast nog niet van " onder ,"  bekeken.
Ik weet dat die in huishoud kastjes zoveel mogelijk bespaard moet worden. (De meeste komen toch uit die ene fabriek in VenetiŽ)

De meeste die ik nu tegenkom zitten ze wel op (Tecumseh, Danfoss b.v)

Grt Peter