STC doorgebrand

Gestart door Markiej87, 23-11-2015 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peterrr

Er zit normaal gesproken geen relais in je huis/tuin en keuken koelkast...
Zelfs in hele dure van het merk dat ik verkoop Gram  en niet sorry!
Daar zit op de print alleen mini switches.
In alle gevallen worden bij zelfs zwaardere koelsystemen ( 2/3 kW) de interne van de regelaars gebruikt.
Dat zijn de merken Carel, Pco,Eliwell en Area

Je thermostaat schakelt direct je koelkast compressor in.

Ik wil je best eens als je in de buurt van Amsterdam bent eens rondleiden in ons (mooie) bedrijf dat al 80 jaar bestaat.
We ontwerpen koeling voor de voedingsindustrie, medische toepassing en een paar mooie brouwerijen.
Ik werk pas 27 jaar in de koude industrie... ;D

Grt peter

koffie

Waarom zit er dan wel in een vriezer een relais maar niet een koelkast  :weetniet:

Peterrr

Citaat van: koffie op 04-12-2015  21:52 uWaarom zit er dan wel in een vriezer een relais maar niet een koelkast  :weetniet:

Verwar je die niet met een clickson?
Want ook zit er normaliter geen in want het systeem is precies eender.
Alleen de " doorlaat" (expansie ventiel) is anders.
 Kleine uitleg
 Hoe werkt  koelen of vriezen.
Een koelmiddel heeft bij hoge druk een hoge temperatuur.
En bij lage druk een lage temperatuur.

De compressor perst het koelgas samen en de druk wordt hoger en de temperatuur.
Deze warmte/energie/ethalphie wordt aan de omgeving afgegeven ( Rooster achter op je koelkast) dit heet de condensor.
Daar maakt hij er weer vloeistof van.
Deze vloeistof gaat naar binnen en net voordat het in die plaat ( die verdamper heet ) gaat kom het een "sluisje" tegen.

(zie het als een water kraan die de volle druk tegen houdt en een beetje doorlaat terwijl achter die kraan de volle druk blijft staan)

Door dat ventiel,capillair, wordt die druk verlaagd en dus ook de temperatuur en het koelmiddel duikt bij een vriezer naar - 30 en bij koelen naar - 9  daarna  is het in de plaat binnen  " verdampt"  en het is weer gas.
Dit middel onttrekt de energie uit het product wat in de koelkast/cel zit en vervolgd zijn weg weer om bij  de compressor weer het proces van voren af aan te beginnen.

Dus een vriezer en een koelkast zijn dezelfde apparaten met als verschil de doorlaat naar de verdamper.
Bij een combi koelkast/ vriezer kun je het ook af met 1 compressor en 2 verschillende ventielen.

Grt Peter

koffie

Geen idee wat een clickson is, maar toen mijn vriezer defect was, bleef het relais de hele tijd klikken, zat echt een relais op. Vriezer was een jaar of 15 oud.
Uiteindelijk de printplaat die de boel aanstuurde er tussen uit gerukt en vervangen voor een STC-1000

Peterrr

Citaat van: koffie op 04-12-2015  22:48 uGeen idee wat een clickson is, maar toen mijn vriezer defect was, bleef het relais de hele tijd klikken, zat echt een relais op. Vriezer was een jaar of 15 oud.
Uiteindelijk de printplaat die de boel aanstuurde er tussen uit gerukt en vervangen voor een STC-1000

En clicson is een beveiliging die als de stroom te hoog wordt warm wordt en "klikt"  en deze zitten altijd in elke koelkast/vriezer.
En omdat hij bij een defect een steeds een klik geluid maakt wordt hij vaak aangezien voor een... juist relais.
Soms zit hij in de compressor soms er gewoon tegen aan of in de stroom kring.




koffie

Ik ga toch echt even stronteigenwijs zijn. De vriezer die ik had, maakte gebruik van een relais, geen twijfel over mogelijk. Het zou mij niet verbazen als koelkasten dat ook doen.
De moderne koelkasten/vriezers van tegenwoordig doen iets meer dan alleen de compressor aan of uit zetten en bevatten een printplaat met aanstuurmeuk met 1 of meerdere relais.

https://www.ukwhitegoods.co.uk/help/fix-it-yourself/specific-faults/2959-whirlpool-american-style-side-by-side-fridge-freezer

Ook hier een willekeurige module welke relais bevat: http://www.apart4u.co.uk/parts/481221479294/electronic-module-whirlpool

Henielma

In modernere koelkasten zal best een relais zitten maar aangezien we de voedingskabel van de koelkast schakelen zal alle stroom uiteindelijk toch door het STC relais gaan. Voor het inschakelen is dat een voordeel want de vonk tijdens het inschakelen vind elders plaats maar omdat we op een willekeurig moment uitschakelen komt die vonk wel in het STC relais terecht.

Overigens heb ik twee vergistingskoelkasten waarbij er 1 zelf een elektronische temperatuurregeling heeft maar voor onze doeleinden heb je daar alleen maar last van is mijn ervaring. Een wat ouder type koelkast met een standaard thermostaat koelt in mijn praktijk veel beter.

hansHalberstadt

Hoe is met nu afgelopen met het printplaatje van de doorgebrande STC? Waren er sporen op de print doorgebrand of alleen bij de aansluitschroeven hitte ontstaan door slecht contact?
Zelf gebruik ik nooit mechanische relais voor grote stromen, maar altijd solid state relais. Goedkoop spul uit China met slechte contacten die een risico geven op brand houdt ik niet zo van.
gebruik dat liever maar alleen voor signalen maar niet voor power.
Relais kunnen gevaarlijk worden bij einde levensduur. Zo is mijn keramische kookplaat ontploft na 15 jaar. Bij openen bleek een relais ontploft. (3 fase, dus nog meer power)

Bijvoorbeeld dit soort spul is wel goed: http://www.conrad.com/ce/en/product/186473/Crydom-D2410-Solid-State-Electronic-Load-Relay-Panel-Mount?ref=list

KJ!

Misschien dat iemand een schema of foto kan posten van een veilig geachte set up van een STC in combinatie met een solid state relay. Niet iedereen is technisch geschoold  :nut: en kan precies volgen wat een beter alternatief is...

 :groots:

Peterrr

Goedemorgen,
Natuurlijk wat je nu laat zien zijn onprint relais, die in een geavanceerde koelkast op de print zitten.
Ik ga dit niet ontkennen, maar die kunnen in dit soort koelkasten schakelingen zijn om B.v. de klep voor de ijsblokjes en andere functies.
Zoals de magneetklep voor de koelvloeistof naar diverse functies en ga zo maar door.
We moeten niet verzanden in welles/nietes maar zoals ik eerder aan gaf in de regel worden de compressors in een koelkast of vriezer niet door een relais geschakeld.
En ging mijn uitleg over waarom er hier veel leden zijn die de 10A switch van de stc-1000 niet vertrouwen waarbij soms hele drastische maatregelen nemen om uit het zelfde land waar de Stc komt ...solidstate relais te laten komen.

Dus als jouw vriezer een relais had Koffie prima, maar ik wilde hier het verschil tussen ( of het weinige verschil) uitleggen van een systeem om te koelen of vriezen en weten jullie wat er in jullie apparaten gebeurt.

En nu even Koffie het is nog vroeg
Grt Peter...

hansHalberstadt

Citaat van: KJ! op 05-12-2015  10:00 uMisschien dat iemand een schema of foto kan posten van een veilig geachte set up van een STC in combinatie met een solid state relay. Niet iedereen is technisch geschoold  :nut: en kan precies volgen wat een beter alternatief is...

 :groots:
kan, maar het is nog niet duidelijk of de STC vellig is of niet  en tot welk vermogen  (het hang sterk af van van je er op aansluit). Koelkasten zijn  een risico omdat die zeer grote aanloopstromen hebben en bij afschakelen vonken geven en juist dan heeft een relais het moeilijk omdat dan de contacten slijten.

koffie

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2015  10:10 uKan, maar het is nog niet duidelijk of de STC vellig is of niet  en tot welk vermogen  (het hang sterk af van van je er op aansluit). Koelkasten zijn  een risico omdat die zeer grote aanloopstromen hebben en bij afschakelen vonken geven en juist dan heeft een relais het moeilijk omdat dan de contacten slijten.
Wellicht verstandig om van de doorgebrande STC's eens de manier van bedraden en revisie nummers te achterhalen/samen te vatten. Wellicht is er een oudere versie die niet lekker is?

Peterrr

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2015  10:10 ukan, maar het is nog niet duidelijk of de STC vellig is of niet  en tot welk vermogen  (het hang sterk af van van je er op aansluit). Koelkasten zijn  een risico omdat die zeer grote aanloopstromen hebben en bij afschakelen vonken geven en juist dan heeft een relais het moeilijk omdat dan de contacten slijten.


De aanloop stroom kun je berekenen de formule is:

√3x I nominaal 
Als je het Ruim wilt nemen doe je 1,7 x de stroom (A) wat op het type plaatje staat.
Zit altijd goed.

Grt Peter



NB. Of als je je vermogen in Watt deelt door 230 V heb je je I in (A) mocht je het niet op de compressor kunnen vinden.   
En dan de formule.

hansHalberstadt

Bijvoorbeeld


voor grote vermogens boven 1000 watt zou ik ook nog een koelplaat gebruiken. daar moet je het SSR op schroeven.

ipv de 230->24VDC kun je ook een USB adapter of andere DC output adapter nemen als je een SSR gebruikt met 3-32volt gelijkspanning input zoals mijn link. Moet je nog wel een stopcontactje erbij zetten om de USB adapter in te pluggen. De meeste mensen hebben wel een hele lading oude adapters liggen. Van telefoontjes etc. wel even goed kijken wat de + n - is.

hansHalberstadt

Citaat van: Peterrr op 05-12-2015  10:05 uGoedemorgen,
En ging mijn uitleg over waarom er hier veel leden zijn die de 10A switch van de stc-1000 niet vertrouwen waarbij soms hele drastische maatregelen nemen om uit het zelfde land waar de Stc komt ...solidstate relais te laten komen.
Bijna alles komt uit dat land, maar waar het om gaat is dat solid state relais toch wel aan wat hogere kwaliteitseisen moeten voldoen en het grote voordeel hebben dat ze geen contacten bevatten die slijten, maar elektronische schakelaars (TRIACS) Die worden hooguit een beetje warm kwadratisch met het vermogen, dus wel een koelplaatje als je merkt dat hij boven de 50 ÂșC gaat komen. qua contacten moet je wel gewoon 220 snoer gebruiken 2.5 mm2 en geen installatiedraad, zoals Henielma ook al aangaf. en goed vastschroeven en niet eerste de aders vertinnen, want dat levert ook contactweerstand op in een later stadium 

Peterrr

 ;DD

Mooi schema Hans maar als ik bij voorbeeld een koelcel bouw/ontwerp.
Dan zul je het aantal kW aan koelvermogen en aantal kW aan verwarming hetzelfde ( ongeveer) houden.
Of je nou koelt of verwarmingselementen gebruikt de energie/ethalphie is op wat rendement het zelfde.

Dus een 3 kW element in koelkast is heel gevaarlijk (het heeft te maken met opwarming constante andere formule).
Als het een gistkast met juiste afmetingen betreft. Heb ik niks gezegd ;)
Goed en nu naar even naar Brouwmarkt Almere...
Grt Peter

hansHalberstadt

Citaat van: Peterrr op 05-12-2015  10:41 u;DD

Mooi schema Hans maar als ik bij voorbeeld een koelcel bouw/ontwerp.
Dan zul je het aantal kW aan koelvermogen en aantal kW aan verwarming hetzelfde ( ongeveer) houden.
Of je nou koelt of verwarmingselementen gebruikt de energie/ethalphie is op wat rendement het zelfde.

Dus een 3 kW element in koelkast is heel gevaarlijk (het heeft te maken met opwarming constante andere formule).
Als het een gistkast met juiste afmetingen betreft. Heb ik niks gezegd ;)
Goed en nu naar even naar Brouwmarkt Almere...
Grt Peter
Dit is meer bedoeld als algemeen schema. Je kunt er alles op aansluiten van 0 tot 3600 Watt

joosting87

Ik heb er zojuist een extra relais tussen gezet... Niet op de verwarming, dat is maar een gloeilampje, maar op de koelkast. Met hulp van forumlid Abroeders en de al eerder voorbijgekomen risicoanalyse (gepost op Belgisch forum). hopelijk ben ik zo veiliger :-)

Geen SSR btw, maar een 8 pins relais. link: http://www.ebay.com/itm/290694845346?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

hansHalberstadt


Wat sluit je erop aan? Bij inductive load (koelkast) zal hij een paar honderd duizend keer kunnen schakelen voor hij versleten is, ca 10 jaar gebruik?

abroeders

Citaat van: hansHalberstadt op 06-12-2015  16:36 u
Wat sluit je erop aan? Bij inductive load (koelkast) zal hij een paar honderd duizend keer kunnen schakelen voor hij versleten is, ca 10 jaar gebruik?
Leuk dat je de grafiekjes erbij gezet hebt. Zo zie je dat voor dit kwalitatief goede Omron relais, ondanks dat het relais voor 10A gekwalificeerd is, dat door de inductieve last er bij 230VAC minder als 5A geschakeld mag worden.
Als je dit gaat beredeneren voor de kleine printrelais, kijkend naar vooral de grote van de contactpuntjes.... Ben ik benieuwd wat daar aan inductieve last geschakeld mag worden.

Ik vind 10 jaar nog weinig hoor, als je uitgaat van 200.000 schakelingen levensduur en 10 schakelmomenten per dag (wat heel veel is) dan zit je al snel aan 50 jaar levensduur.

hansHalberstadt

Citaat van: abroeders op 06-12-2015  16:47 uIk vind 10 jaar nog weinig hoor, als je uitgaat van 200.000 schakelingen levensduur en 10 schakelmomenten per dag (wat heel veel is) dan zit je al snel aan 50 jaar levensduur.
De exacte getallen zijn sterk afhankelijk van je toepassing, maar wat ik wilde benadrukken is dat je wel uit moet kijken met zo'n relais. Een koelkast zal wel goed lukken inderdaad, maar met verwarmingselementen van 2kW is het na 100000 x schakelen wel gebeurd. Maar aan de andere kant: bij brouwen 1 x per maand een uurtje verwarmen valt het ook wel weer mee.

abroeders

Citaat van: hansHalberstadt op 06-12-2015  20:03 uEen koelkast zal wel goed lukken inderdaad, maar met verwarmingselementen van 2kW is het na 100000 x schakelen wel gebeurd.
Juist niet, bij een ohmse last, niet inductief dus, zoals een verwarmingselement zal het aantal levensduur schakelingen juist hoger zijn. [edit]bij dit relais inderdaad dik 100.000 schakelingen[/edit]
Wat ik bedoel te zeggen, een SSR is geen wonderrelais. Voor sommige toepassingen zoals een verwarmingselement met PWM en een PID uitstekend, voor sommige toepassingen, zoals een koelkast met een paar schakelmomenten per dag, wellicht minder interessant.

KJ!

Citaat van: joosting87 op 06-12-2015  15:17 uik heb er zojuist een extra relais tussen gezet... niet op de verwarming, dat is maar een gloeilampje, maar op de koelkast. met hulp van forumlid Abroeders en de al eerder voorbijgekomen risicoanalyse (gepost op Belgisch forum). hopelijk ben ik zo veiliger :-)

geen SSR btw, maar een 8 pins relais. link:

Foto? Hoe heb je dit gedaan?

hansHalberstadt

Citaat van: abroeders op 06-12-2015  20:11 uJuist niet, bij een ohmse last, niet inductief dus, zoals een verwarmingselement zal het aantal levensduur schakelingen juist hoger zijn.
klopt. maar een koelkast trekt maar 100 watt of zo. dus indictief100watt is veel vervelender dan resistief het veelvoud daarvan.

joosting87

De koelkast is 100 Watt. Hans, hoe heb jij het dan opgelost als volgens jou een extern relais zelfs niet voldoende is?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.