STC doorgebrand

Gestart door Markiej87, 23-11-2015 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Van de week rook ik soort van verbrand plastic in mijn hal. Ik naar mijn vergistingskast toe.. STC doorgebrand. Blijkbaar ook klein vonkje/vlammetje vrij gekomen want hij was een beetje zwart aan de achterkant, net als een van de kabels. Ik vind het best wel link eigenlijk.

Hoe voorkomen jullie dit?

abroeders

Extra relais hulprelais plaatsen ter ontlasting van je STC1000 relais. Ik lig momenteel ziek op bed, en op mijn mobieltje in tapatalk te tikken maar als je even zoekt op STC1000 of mijn bijdrages de afgelopen paar weken kom je het topic wel tegen.
Ik denk dat het relais van de koelzijde van de STC het heeft begeven.

Markiej87

Volgens mij was dat inderdaad aan de koelzijde. Ik zal me even verdiepen in een relais, nooit van gehoord.

Gerlachus

Als een van de kabels zwart is, dan denk ik dat je een slecht contact hebt gehad in de klemmenstrook. Als je kabeltje te dun is of met te weinig aders contact maakt, dan kan bij een behoorlijke stroom ook veel warmte optreden omdat ter plaatste de weerstand erg groot is in verhouding tot de rest. Dan krijg je dus overbelasting en begint de boel te smeulen. Brandoorzaak nr. 1 bij al die wietplantages waar gewoon broddelwerk wordt toegepast in de elektra.

Mensen, pas toch op met 230V installaties, het is geen speelgoed. Er kunnen serieuze stromen lopen en de spanning kan dodelijk zijn. Ik heb genoeg knutselprojecten gezien met de STC-1000 om me zorgen te maken over de veiligheid van mening knutselaar.

Wees wijs en haal er af en toe iemand bij die weet hoe het moet, dat is geen schande en voor een paar flesjes bier als beloning weet je dat je goed zit en zorg je dat je hobby geen inferno wordt.

j.heesters3

Citaat van: Gerlachus op 24-11-2015  12:59 uAls een van de kabels zwart is, dan denk ik dat je een slecht contact hebt gehad in de klemmenstrook. Als je kabeltje te dun is of met te weinig aders contact maakt, dan kan bij een behoorlijke stroom ook veel warmte optreden omdat ter plaatste de weerstand erg groot is in verhouding tot de rest. Dan krijg je dus overbelasting en begint de boel te smeulen. Brandoorzaak nr. 1 bij al die wietplantages waar gewoon broddelwerk wordt toegepast in de elektra.

Mensen, pas toch op met 230V installaties, het is geen speelgoed. Er kunnen serieuze stromen lopen en de spanning kan dodelijk zijn. Ik heb genoeg knutselprojecten gezien met de STC-1000 om me zorgen te maken over de veiligheid van mening knutselaar.

Wees wijs en haal er af en toe iemand bij die weet hoe het moet, dat is geen schande en voor een paar flesjes bier als beloning weet je dat je goed zit en zorg je dat je hobby geen inferno wordt.

Inderdaad  230V is niet niks. Kijk goed naar de schema's en gebruik wat dikkere stroomdraden. Baat het niet dan schaad het niet.

Jos

Markiej87

Ik gebruik stroomdraden die ook door mijn huis getrokken zijn door een elektricien, met daarvoor geschikte lasdoppen. Daar heeft het dus niet aan gelegen.

abroeders

Citaat van: Markiej87 op 24-11-2015  19:11 uIk gebruik stroomdraden die ook door mijn huis getrokken zijn door een elektricien, met daarvoor geschikte lasdoppen. Daar heeft het dus niet aan gelegen.
Ik vrees dat, zoals ik al in het andere topic geschreven heb, dat door de in en uitschakelpieken van de koelkastcompressor en de vlamboogjes/vonkjes die hiermee gepaard gaan de contacten van het fragiele interne relais uiteindelijk beschadigd zijn. Dit levert een hogere overgangsweerstand en dus warmteontwikkeling. Je bent niet de eerste bij wie dit gebeurd.
Steek in een donkere kamer maar eens de stekker van de koelkast in het stopcontact en trek hem er uit. Grote kans dat je vonkjes ziet. Deze vonkjes branden de contactpuntjes van de kleine printrelais kapot op den duur. Resultaat is een plakkend relais (wat niet meer uitschakeld) en een grote overgangsweerstand wat warmteontwikkeling, smelten, smeulen en zelfs brand tot gevolg kan hebben.
Een andere oorzaak kan zijn, zoals Gerlachus al aangegeven had, is dat wellicht een schroef van de klemmen achterop de STC niet goed was aangedraaid. Ook dit heeft een hoge overgangsweerstand tot gevolg.

Als je je stc uit elkaar haalt (ik zou hem sowieso afschrijven) ben ik heel benieuwd hoe het printrelais eruit ziet. Dit is een vierkant wat groter component wat meteen achter de klemmen op de printplaat gesoldeerd zit. Als dit aan het smelten is gegaan zou ik daar graag een foto van op het forum zien. Ter lering en waarschuwing zullen we maar zeggen.

In de andere STC-1000 draad was hier een hele discussie over het wel of niet kunnen ontstaan van hoge contactovergangsweerstand bij de interne printrelais en de risico's van dien.

Adviezen welke ik hier nogmaals herhaal:
1. gebruik in ieder geval voor de koelzijde een kwalitatief goed hulprelais. Ik heb in de andere STC-1000 draad wat linkjes ervoor geplaatst.
2. Bouw je STC controller in een brandveilige/brandvertragende behuizing en niet in een brandbaar sigarenkistje oid.
3. Zorg dat alle verbindingen deugdelijk zijn uitgevoerd. Bij soepele draad adereindhulsjes gebruiken of vertinnen. Schroeven van klemmenstroken goed aandraaien. Bij installatiedraad, voorzichtig zijn voor de kleine STC-1000 klemmen door de stugheid van de relatief dikke installatiedraad.
4. Zorg dat componenten welke geaard moeten zijn, op een juiste manier geaard worden.

Met deze bovenstaande tips kun je naar mijn mening een veilige STC1000 controller bouwen voor je vergistingskast. En bij twijfel gewoon hulp aan iemand vragen die genoeg kennis heeft op het gebied van elektrotechniek.

Henielma

Citaat van: Markiej87 op 24-11-2015  19:11 uIk gebruik stroomdraden die ook door mijn huis getrokken zijn door een elektricien, met daarvoor geschikte lasdoppen. Daar heeft het dus niet aan gelegen.

Juist kan dergelijk installatiedraad het probleem zijn. Deze massieve kernen hebben weinig veerkracht en wanneer je het geheel niet flink aandraait heb je een slecht contact. En als je deze installatiedraad wel goed aandraait krijg je na verloop van tijd een deuk in de draad ter plaatse van het schroefje en heb je toch nog een slechte verbinding. Gebruik liever 1 mm2 snoer deze kernen bestaan uit heel veel afzonderlijke draadjes en zijn daardoor flexibeler en blijven daardoor beter contact maken.

Het is zoals Gerlachus aangeeft brand ontstaat door slecht contact. Zeker wanneer er veel stroom door de contacten loopt.

Bennemans

Citaat van: Henielma op 24-11-2015  19:46 uDat kan....
Citaat van: Henielma op 24-11-2015  19:46 uJuist kan dergelijk installatiedraad het probleem zijn. Deze massieve kernen hebben weinig veerkracht en wanneer je het geheel niet flink aandraait heb je een slecht contact. En als je deze installatiedraad wel goed aandraait krijg je na verloop van tijd een deuk in de draad ter plaatse van het schroefje en heb je toch nog een slechte verbinding. Gebruik liever 1 mm2 snoer deze kernen bestaan uit heel veel afzonderlijke draadjes en zijn daardoor flexibeler en blijven daardoor beter contact maken.

Het is zoals Gerlachus aangeeft brand ontstaat door slecht contact. Zeker wanneer er veel stroom door de contacten loopt.

Het kan aan massieve aders liggen, met nadruk op kan. Het gaat niet om veerkracht maar om hoe je het geheel aansluit. Niet te los en zeker niet te strak.
Bij een grote overgangsweerstand, met voldoende vermogen kan je inderdaad een brandgevaarlijke situatie krijgen.
Bij "snoeren" (ik zeg liever soepele aders) of bij soepele aders in een kabels wel een adereindhuls aanbrengen, om zo toch een volle kern te verkrijgen. Losse adertjes kunnen als je even niet goed oplet "uitwaaieren" waardoor er op weinig van deze adertjes te veel vermogen komt te staan en daardoor weer die overgangsweerstand hoog is...etc etc.
Beroepsmatig kom ik dit geknutsel met regelmaat tegen, vooral in omgevingen daar waar men om wat voor reden dan ook denken dat het wel goed zit of een manusie van alles wel even de bedrading fixt (en vaak gaat het ook gewoon goed, ondanks...).

Dus... gebruik de juiste materialen en pas deze op die wijze toe zodat dit blijvend deugdelijk is en gebruik er de juiste gereedschappen bij.

Wat net zo belangrijk is, is dat je het onderhoud.
Door versleping en het gebruik kunnen verbindingen los raken (door warmte wisselingen).
Controleer gewoon je spullen en check je verbindingen.

Peterrr

In Nederland is het verboden om installatie draad met losse draden/aders te gebruiken zonder adereindhulzen. (of ampje's)
Deze dienen met een krimptang waar de verschillende diameters op zitten vastgezet/gekrimpt te worden.

Als dit in een installatie of apparaat zitten wordt het afgekeurd.
En de verzekering keert dan niet uit... (We zijn af bedrijf ook wel eens op ons vingers getikt ;-)  l

Grt Peter

Tjardo

Ik ben toch wel een beetje geschrokken van dit verhaal  :huilen:, heb direct een krimptang, eindhulzen en 2 SSR's besteld via aliexpress en ebay...

Januzz

Ik zou de STC altijd eerst (laten) modificeren en er een fatsoenlijke SSR relais aan hangen om grotere vermogens te schakelen, die koelkast kan wel een flinke aanloopstroom hebben en met zo'n supergoedkope STC kan dat wel eens rauw op je dak vallen. Sommige Chinese fabrikanten gebruiken de allergoedkoopste materialen en dan is de kans aanwezig dat er wel eens iets mis kan gaan met uiteindelijk grote gevolgen. Voor hetzelfde geld brandt je de hele handel af.
Zo'n STC  hangt wel dagen/ weken aaneen je koelkast te schakelen zonder dat jezelf daar bij bent. Ik zou daar zeker niet zomaar out of the box zo'n STC aan knopen. Je kunt vrij simpel het standaard Relais  in de STC  DE-solderen , een draadbrug daarover maken en dan op je aansluitingen een Veilig(er) SSR Relais aansluiten.


Op de + en - kun je zo een SSR Aansluiten, zoek eerst wel goed uit of de Plus en min ook zo op jouw STC zo zitten aangezien de Chinees de Chinees ook cloned en er vele verschillende versie's in omloop zijn

Succes ,

Jan

Bennemans

Citaat van: Peterrr op 24-11-2015  20:50 uIn Nederland is het verboden om installatie draad met losse draden/aders te gebruiken zonder ader eind hulzen. (Of ampje's)
Deze dienen met een krimptang waar de verschillende diameters op zitten vastgezet/gekrimpt te worden.

Als dit in een installatie of apparaat zitten wordt het afgekeurd.
En de verzekering keert dan niet uit... (We zijn af bedrijf ook wel eens op ons vingers getikt ;-)  l

Grt Peter
Klopt als een bus...

Nozem

Een solid state relais (SSR) is mijn inziens brandveiliger dan een conventioneel relais maar zeker niet meer betrouwbaar bij gebruik van een koelkast. Door het uitschakelen van de koelkast motor kunnen hoge inductie spanningen ontstaan die een SSR direct kapot kunnen maken. Bij het goed toepassen van een  SSR hoort ook een adequate beveiliging: Snubber netwerk, tvs diodes, of zero crossing.

Ik zelf gebruik een SSR met zero crossing wat al jaren uitstekend werkt.
Met de SSR een geschakelde voeding (goedkope adapter voor b.v. verwarwing) is ook niet altijd een succes heb ik zelf ondervonden. Bij het inschakelen kunnen stromen van meer dan 100A ontstaan waardoor de SSR ook overlijd.

Zomaar een SSR gebruiken als 'leek' is dus ook niet aan te raden. Een STC is leuk voor de aansturing, het echte schakelwerk kan je het beste laten uitvoeren door een kwalitatief goed relais dat overweg kan met inductie spanningen, dus geen STC!

McMelloW

Tjonge, tjonge, wat kan er veel mis gaan bij het inschakelen van een koelkast of verwarmings lampje.  :huilen: Een gevaarlijke bezigheid hoor, dat brouwen  :brouwen:
Gelukkig is bier brouwen en vergisten met koelkast en STC-1000 of ITC-308 veiliger dan in de spits deel te nemen aan het vekeer. Dat doe ik 10 keer per week en brouwen maar eens in de 3-4 weken.  :biersmile: :biersmile:

Peterrr

Gevaarlijk? Nee,

Het probleem is vaak onwetendheid, en er moet vaak iets fout gaan voordat we dat beseffen.
Wij zijn mannen...eerst doen dan pas..... ;)

Grt Peter

Ansius

Citaat van: Peterrr op 24-11-2015  20:50 uIn Nederland is het verboden om installatie draad met losse draden/aders te gebruiken zonder adereindhulzen. (of ampje's)
Deze dienen met een krimptang waar de verschillende diameters op zitten vastgezet/gekrimpt te worden.

Als dit in een installatie of apparaat zitten wordt het afgekeurd.
En de verzekering keert dan niet uit... (We zijn af bedrijf ook wel eens op ons vingers getikt ;-)  l

Weet je dat zeker?
Volgens mij zijn er diverse klemmen waar adereindhulzen juist niet gewenst zijn.

Peterrr

Citaat van: Ansius op 29-11-2015  17:21 uWeet je dat zeker?
Volgens mij zijn er diverse klemmen waar adereindhulzen juist niet gewenst zijn.

Klopt, die zitten in sommige regelkasten ( ik geloof dat het klokklem heet deze druk je boven de klem met een schroevendraaier in.), en Wago heeft speciale installatie klemmen maar daar kun je zowel star/losse aders/of met adereind hulzen in mogen.

Maar het is op dit moment verboden om B.v losse aders met een schroefklem vast te zetten.
Ook gesoldeerd mag niet.

Grt Peter

Bennemans

Citaat van: Peterrr op 29-11-2015  17:33 uKlopt, die zitten in sommige regelkasten ( ik geloof dat het klokklem heet deze druk je boven de klem met een schroevendraaier in.), en Wago heeft speciale installatie klemmen maar daar kun je zowel star/losse aders/of met adereind hulzen in mogen.

Maar het is op dit moment verboden om B.v losse aders met een schroefklem vast te zetten.
Ook gesoldeerd mag niet.

Grt Peter
Wederom sluit ik me erbij aan.

Biertje1985

Koop gewoon op ebay een goedkoop 8Amp of 16Amp ssr relais, geen vlambogen meer en een absolute scheiding tussen de bronnen.
ik gebruik dit in combinatie met een 12v stc 1000 met een 12v adaptor van 15 watt. Bij elkaar is het niet duur veel betrouwbaarder en veiliger. :biersmile:
Voor de aanloopstroom als je een zware compressor in je koelkast heb gebruik dan een 40A SSR dan moet je wel safe zitten.

(Een solid state relais kan miljoenen keren schakelen voordat het stuk gaat, klikt niet en omdat er een opto coupler in zit kan de spanning nooit doorslaan naar de STC-1000) voor het verwarmen sluit je gewoon een 2e SSR aan, met een infra rood lampje of zo.

Wil je echt precies regelen, dan is een arduino een uitkomst, met een 2 tal SSR relais. (en een ingebouwd PID programma op de verwarmingszijde.)
Nooit je compressor met een PID regelaar regelen, deze is binnen no time vastgelopen :nut:

Nozem

Citaat van: Biertje1985 op 03-12-2015  23:02 uVoor de aanloopstroom als je een zware compressor in je koelkast heb gebruik dan een 40A SSR dan moet je wel safe zitten.

De aanloopstroom is vaak niet zo'n probleem, een SSR kan kortstondig wel een piek aan, kijk maar eens in de datasheet van een SSR. Als je een zero crossing SSR neemt dan wordt de motor pas ingeschakeld als de spanning door de 0 gaat, dit kan ook veel schelen.
Maar het voornaamste probleem bij motoren schakelen is dat er een hoge spanning kan ontstaan doordat het een inductieve last is. Dan helpt een zwaarder SSR niet zo veel. Als je een motor met een SSR schakelt dien je iets van een beveiliging te gebruiken, bijvoorbeeld een snubber netwerk.

Rene Haring

Elke koelkast compressor is toch voorzien van startrelais? Zie nut van aparte SSR dus niet  :weetniet:

Peterrr

Nee, dat zit er meestal niet in, wel een condensator die helpt met opstarten.
En een aanloopspoeltje, maar als ik hier toch lees wat een ieder doet met relais.
Dit voor " compressortjes" die een paar ampĆØre trekken.....schieten met een kanon op een mug mijns inziens.  ;)

Zorg voor goede veilige verbindingen... Daar gebeuren in de praktijk de meeste ongelukken mee.
En de snoeren opgerold of beklemd en... stof.
Maar goed het staat een ieder vrij om te knutselen en denken wat hij veilig acht.
(ik mag dat niet   :D )

Mijn twee centen... :biersmile:

Grt Peter

Rene Haring

Precies... en alles in o zo mooi ogend sigarendoosje of houten kistje bouwen.

Biertje1985

Citaat van: Rene Haring op 04-12-2015  18:40 uElke koelkast compressor is toch voorzien van startrelais? Zie nut van aparte SSR dus niet  :weetniet:
Er zit wel degelijk een relais in een koelkast, deze wordt geschakeld door de ingebouwde thermostaat.
Daar heb je waarschijnlijk helemaal niets aan omdat de hoofdstroom alsnog door de STC-1000 loopt tenzij via het thermostaat circuit kan aansturen.
Volgens mij zit er vaak een capillair in dus dat is dan ook niet elektrisch, dan spreken we eigenlijk meer over een pressostaat.

Via een SSR zit je dus altijd veilig, je STC-1000 hoeft dan bijna geen stroom door te voeren, wat de levensduur en veiligheid alleen ten goede komt, een hangend relais kan ook niet
met een SSR dat is ook een erg groot voordeel. Nadeel is wel vaak dat een SSR een DC stuurspanning heeft.

Peterrr

Er zit normaal gesproken geen relais in je huis/tuin en keuken koelkast...
Zelfs in hele dure van het merk dat ik verkoop Gram  en niet sorry!
Daar zit op de print alleen mini switches.
In alle gevallen worden bij zelfs zwaardere koelsystemen ( 2/3 kW) de interne van de regelaars gebruikt.
Dat zijn de merken Carel, Pco,Eliwell en Area

Je thermostaat schakelt direct je koelkast compressor in.

Ik wil je best eens als je in de buurt van Amsterdam bent eens rondleiden in ons (mooie) bedrijf dat al 80 jaar bestaat.
We ontwerpen koeling voor de voedingsindustrie, medische toepassing en een paar mooie brouwerijen.
Ik werk pas 27 jaar in de koude industrie... ;D

Grt peter

koffie

Waarom zit er dan wel in een vriezer een relais maar niet een koelkast  :weetniet:

Peterrr

Citaat van: koffie op 04-12-2015  21:52 uWaarom zit er dan wel in een vriezer een relais maar niet een koelkast  :weetniet:

Verwar je die niet met een clickson?
Want ook zit er normaliter geen in want het systeem is precies eender.
Alleen de " doorlaat" (expansie ventiel) is anders.
 Kleine uitleg
 Hoe werkt  koelen of vriezen.
Een koelmiddel heeft bij hoge druk een hoge temperatuur.
En bij lage druk een lage temperatuur.

De compressor perst het koelgas samen en de druk wordt hoger en de temperatuur.
Deze warmte/energie/ethalphie wordt aan de omgeving afgegeven ( Rooster achter op je koelkast) dit heet de condensor.
Daar maakt hij er weer vloeistof van.
Deze vloeistof gaat naar binnen en net voordat het in die plaat ( die verdamper heet ) gaat kom het een "sluisje" tegen.

(zie het als een water kraan die de volle druk tegen houdt en een beetje doorlaat terwijl achter die kraan de volle druk blijft staan)

Door dat ventiel,capillair, wordt die druk verlaagd en dus ook de temperatuur en het koelmiddel duikt bij een vriezer naar - 30 en bij koelen naar - 9  daarna  is het in de plaat binnen  " verdampt"  en het is weer gas.
Dit middel onttrekt de energie uit het product wat in de koelkast/cel zit en vervolgd zijn weg weer om bij  de compressor weer het proces van voren af aan te beginnen.

Dus een vriezer en een koelkast zijn dezelfde apparaten met als verschil de doorlaat naar de verdamper.
Bij een combi koelkast/ vriezer kun je het ook af met 1 compressor en 2 verschillende ventielen.

Grt Peter

koffie

Geen idee wat een clickson is, maar toen mijn vriezer defect was, bleef het relais de hele tijd klikken, zat echt een relais op. Vriezer was een jaar of 15 oud.
Uiteindelijk de printplaat die de boel aanstuurde er tussen uit gerukt en vervangen voor een STC-1000

Peterrr

Citaat van: koffie op 04-12-2015  22:48 uGeen idee wat een clickson is, maar toen mijn vriezer defect was, bleef het relais de hele tijd klikken, zat echt een relais op. Vriezer was een jaar of 15 oud.
Uiteindelijk de printplaat die de boel aanstuurde er tussen uit gerukt en vervangen voor een STC-1000

En clicson is een beveiliging die als de stroom te hoog wordt warm wordt en "klikt"  en deze zitten altijd in elke koelkast/vriezer.
En omdat hij bij een defect een steeds een klik geluid maakt wordt hij vaak aangezien voor een... juist relais.
Soms zit hij in de compressor soms er gewoon tegen aan of in de stroom kring.




koffie

Ik ga toch echt even stronteigenwijs zijn. De vriezer die ik had, maakte gebruik van een relais, geen twijfel over mogelijk. Het zou mij niet verbazen als koelkasten dat ook doen.
De moderne koelkasten/vriezers van tegenwoordig doen iets meer dan alleen de compressor aan of uit zetten en bevatten een printplaat met aanstuurmeuk met 1 of meerdere relais.

https://www.ukwhitegoods.co.uk/help/fix-it-yourself/specific-faults/2959-whirlpool-american-style-side-by-side-fridge-freezer

Ook hier een willekeurige module welke relais bevat: http://www.apart4u.co.uk/parts/481221479294/electronic-module-whirlpool

Henielma

In modernere koelkasten zal best een relais zitten maar aangezien we de voedingskabel van de koelkast schakelen zal alle stroom uiteindelijk toch door het STC relais gaan. Voor het inschakelen is dat een voordeel want de vonk tijdens het inschakelen vind elders plaats maar omdat we op een willekeurig moment uitschakelen komt die vonk wel in het STC relais terecht.

Overigens heb ik twee vergistingskoelkasten waarbij er 1 zelf een elektronische temperatuurregeling heeft maar voor onze doeleinden heb je daar alleen maar last van is mijn ervaring. Een wat ouder type koelkast met een standaard thermostaat koelt in mijn praktijk veel beter.

hansHalberstadt

Hoe is met nu afgelopen met het printplaatje van de doorgebrande STC? Waren er sporen op de print doorgebrand of alleen bij de aansluitschroeven hitte ontstaan door slecht contact?
Zelf gebruik ik nooit mechanische relais voor grote stromen, maar altijd solid state relais. Goedkoop spul uit China met slechte contacten die een risico geven op brand houdt ik niet zo van.
gebruik dat liever maar alleen voor signalen maar niet voor power.
Relais kunnen gevaarlijk worden bij einde levensduur. Zo is mijn keramische kookplaat ontploft na 15 jaar. Bij openen bleek een relais ontploft. (3 fase, dus nog meer power)

Bijvoorbeeld dit soort spul is wel goed: http://www.conrad.com/ce/en/product/186473/Crydom-D2410-Solid-State-Electronic-Load-Relay-Panel-Mount?ref=list

KJ!

Misschien dat iemand een schema of foto kan posten van een veilig geachte set up van een STC in combinatie met een solid state relay. Niet iedereen is technisch geschoold  :nut: en kan precies volgen wat een beter alternatief is...

 :groots:

Peterrr

Goedemorgen,
Natuurlijk wat je nu laat zien zijn onprint relais, die in een geavanceerde koelkast op de print zitten.
Ik ga dit niet ontkennen, maar die kunnen in dit soort koelkasten schakelingen zijn om B.v. de klep voor de ijsblokjes en andere functies.
Zoals de magneetklep voor de koelvloeistof naar diverse functies en ga zo maar door.
We moeten niet verzanden in welles/nietes maar zoals ik eerder aan gaf in de regel worden de compressors in een koelkast of vriezer niet door een relais geschakeld.
En ging mijn uitleg over waarom er hier veel leden zijn die de 10A switch van de stc-1000 niet vertrouwen waarbij soms hele drastische maatregelen nemen om uit het zelfde land waar de Stc komt ...solidstate relais te laten komen.

Dus als jouw vriezer een relais had Koffie prima, maar ik wilde hier het verschil tussen ( of het weinige verschil) uitleggen van een systeem om te koelen of vriezen en weten jullie wat er in jullie apparaten gebeurt.

En nu even Koffie het is nog vroeg
Grt Peter...

hansHalberstadt

Citaat van: KJ! op 05-12-2015  10:00 uMisschien dat iemand een schema of foto kan posten van een veilig geachte set up van een STC in combinatie met een solid state relay. Niet iedereen is technisch geschoold  :nut: en kan precies volgen wat een beter alternatief is...

 :groots:
kan, maar het is nog niet duidelijk of de STC vellig is of niet  en tot welk vermogen  (het hang sterk af van van je er op aansluit). Koelkasten zijn  een risico omdat die zeer grote aanloopstromen hebben en bij afschakelen vonken geven en juist dan heeft een relais het moeilijk omdat dan de contacten slijten.

koffie

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2015  10:10 uKan, maar het is nog niet duidelijk of de STC vellig is of niet  en tot welk vermogen  (het hang sterk af van van je er op aansluit). Koelkasten zijn  een risico omdat die zeer grote aanloopstromen hebben en bij afschakelen vonken geven en juist dan heeft een relais het moeilijk omdat dan de contacten slijten.
Wellicht verstandig om van de doorgebrande STC's eens de manier van bedraden en revisie nummers te achterhalen/samen te vatten. Wellicht is er een oudere versie die niet lekker is?

Peterrr

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2015  10:10 ukan, maar het is nog niet duidelijk of de STC vellig is of niet  en tot welk vermogen  (het hang sterk af van van je er op aansluit). Koelkasten zijn  een risico omdat die zeer grote aanloopstromen hebben en bij afschakelen vonken geven en juist dan heeft een relais het moeilijk omdat dan de contacten slijten.


De aanloop stroom kun je berekenen de formule is:

√3x I nominaal 
Als je het Ruim wilt nemen doe je 1,7 x de stroom (A) wat op het type plaatje staat.
Zit altijd goed.

Grt Peter



NB. Of als je je vermogen in Watt deelt door 230 V heb je je I in (A) mocht je het niet op de compressor kunnen vinden.   
En dan de formule.

hansHalberstadt

Bijvoorbeeld


voor grote vermogens boven 1000 watt zou ik ook nog een koelplaat gebruiken. daar moet je het SSR op schroeven.

ipv de 230->24VDC kun je ook een USB adapter of andere DC output adapter nemen als je een SSR gebruikt met 3-32volt gelijkspanning input zoals mijn link. Moet je nog wel een stopcontactje erbij zetten om de USB adapter in te pluggen. De meeste mensen hebben wel een hele lading oude adapters liggen. Van telefoontjes etc. wel even goed kijken wat de + n - is.

hansHalberstadt

Citaat van: Peterrr op 05-12-2015  10:05 uGoedemorgen,
En ging mijn uitleg over waarom er hier veel leden zijn die de 10A switch van de stc-1000 niet vertrouwen waarbij soms hele drastische maatregelen nemen om uit het zelfde land waar de Stc komt ...solidstate relais te laten komen.
Bijna alles komt uit dat land, maar waar het om gaat is dat solid state relais toch wel aan wat hogere kwaliteitseisen moeten voldoen en het grote voordeel hebben dat ze geen contacten bevatten die slijten, maar elektronische schakelaars (TRIACS) Die worden hooguit een beetje warm kwadratisch met het vermogen, dus wel een koelplaatje als je merkt dat hij boven de 50 ĀŗC gaat komen. qua contacten moet je wel gewoon 220 snoer gebruiken 2.5 mm2 en geen installatiedraad, zoals Henielma ook al aangaf. en goed vastschroeven en niet eerste de aders vertinnen, want dat levert ook contactweerstand op in een later stadium 

Peterrr

 ;DD

Mooi schema Hans maar als ik bij voorbeeld een koelcel bouw/ontwerp.
Dan zul je het aantal kW aan koelvermogen en aantal kW aan verwarming hetzelfde ( ongeveer) houden.
Of je nou koelt of verwarmingselementen gebruikt de energie/ethalphie is op wat rendement het zelfde.

Dus een 3 kW element in koelkast is heel gevaarlijk (het heeft te maken met opwarming constante andere formule).
Als het een gistkast met juiste afmetingen betreft. Heb ik niks gezegd ;)
Goed en nu naar even naar Brouwmarkt Almere...
Grt Peter

hansHalberstadt

Citaat van: Peterrr op 05-12-2015  10:41 u;DD

Mooi schema Hans maar als ik bij voorbeeld een koelcel bouw/ontwerp.
Dan zul je het aantal kW aan koelvermogen en aantal kW aan verwarming hetzelfde ( ongeveer) houden.
Of je nou koelt of verwarmingselementen gebruikt de energie/ethalphie is op wat rendement het zelfde.

Dus een 3 kW element in koelkast is heel gevaarlijk (het heeft te maken met opwarming constante andere formule).
Als het een gistkast met juiste afmetingen betreft. Heb ik niks gezegd ;)
Goed en nu naar even naar Brouwmarkt Almere...
Grt Peter
Dit is meer bedoeld als algemeen schema. Je kunt er alles op aansluiten van 0 tot 3600 Watt

joosting87

Ik heb er zojuist een extra relais tussen gezet... Niet op de verwarming, dat is maar een gloeilampje, maar op de koelkast. Met hulp van forumlid Abroeders en de al eerder voorbijgekomen risicoanalyse (gepost op Belgisch forum). hopelijk ben ik zo veiliger :-)

Geen SSR btw, maar een 8 pins relais. link: http://www.ebay.com/itm/290694845346?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

hansHalberstadt


Wat sluit je erop aan? Bij inductive load (koelkast) zal hij een paar honderd duizend keer kunnen schakelen voor hij versleten is, ca 10 jaar gebruik?

abroeders

Citaat van: hansHalberstadt op 06-12-2015  16:36 u
Wat sluit je erop aan? Bij inductive load (koelkast) zal hij een paar honderd duizend keer kunnen schakelen voor hij versleten is, ca 10 jaar gebruik?
Leuk dat je de grafiekjes erbij gezet hebt. Zo zie je dat voor dit kwalitatief goede Omron relais, ondanks dat het relais voor 10A gekwalificeerd is, dat door de inductieve last er bij 230VAC minder als 5A geschakeld mag worden.
Als je dit gaat beredeneren voor de kleine printrelais, kijkend naar vooral de grote van de contactpuntjes.... Ben ik benieuwd wat daar aan inductieve last geschakeld mag worden.

Ik vind 10 jaar nog weinig hoor, als je uitgaat van 200.000 schakelingen levensduur en 10 schakelmomenten per dag (wat heel veel is) dan zit je al snel aan 50 jaar levensduur.

hansHalberstadt

Citaat van: abroeders op 06-12-2015  16:47 uIk vind 10 jaar nog weinig hoor, als je uitgaat van 200.000 schakelingen levensduur en 10 schakelmomenten per dag (wat heel veel is) dan zit je al snel aan 50 jaar levensduur.
De exacte getallen zijn sterk afhankelijk van je toepassing, maar wat ik wilde benadrukken is dat je wel uit moet kijken met zo'n relais. Een koelkast zal wel goed lukken inderdaad, maar met verwarmingselementen van 2kW is het na 100000 x schakelen wel gebeurd. Maar aan de andere kant: bij brouwen 1 x per maand een uurtje verwarmen valt het ook wel weer mee.

abroeders

Citaat van: hansHalberstadt op 06-12-2015  20:03 uEen koelkast zal wel goed lukken inderdaad, maar met verwarmingselementen van 2kW is het na 100000 x schakelen wel gebeurd.
Juist niet, bij een ohmse last, niet inductief dus, zoals een verwarmingselement zal het aantal levensduur schakelingen juist hoger zijn. [edit]bij dit relais inderdaad dik 100.000 schakelingen[/edit]
Wat ik bedoel te zeggen, een SSR is geen wonderrelais. Voor sommige toepassingen zoals een verwarmingselement met PWM en een PID uitstekend, voor sommige toepassingen, zoals een koelkast met een paar schakelmomenten per dag, wellicht minder interessant.

KJ!

Citaat van: joosting87 op 06-12-2015  15:17 uik heb er zojuist een extra relais tussen gezet... niet op de verwarming, dat is maar een gloeilampje, maar op de koelkast. met hulp van forumlid Abroeders en de al eerder voorbijgekomen risicoanalyse (gepost op Belgisch forum). hopelijk ben ik zo veiliger :-)

geen SSR btw, maar een 8 pins relais. link:

Foto? Hoe heb je dit gedaan?

hansHalberstadt

Citaat van: abroeders op 06-12-2015  20:11 uJuist niet, bij een ohmse last, niet inductief dus, zoals een verwarmingselement zal het aantal levensduur schakelingen juist hoger zijn.
klopt. maar een koelkast trekt maar 100 watt of zo. dus indictief100watt is veel vervelender dan resistief het veelvoud daarvan.

joosting87

De koelkast is 100 Watt. Hans, hoe heb jij het dan opgelost als volgens jou een extern relais zelfs niet voldoende is?

abroeders


Citaat van: hansHalberstadt op 06-12-2015  20:44 uklopt. maar een koelkast trekt maar 100 watt of zo. dus indictief100watt is veel vervelender dan resistief het veelvoud daarvan.
Helemaal mee eens inderdaad!
Vandaar dat ik ook bang ben dat de printrelais van zo'n STC moeite hebben met inductieve lasten. E.e.a. Zal afhankelijk zijn van type koelkast (vermogen en cos(fi)).
Een SSR kan ook niet goed tegen inductieve lasten, ook hier zullen beveiligingen in de vorm van bijv. een RC netwerk parallel over de uitgang gemaakt moeten worden. Voor een toepassing zoals een koelkast zou ik toch eerder een oplossing met een kwalitatief goed relais voorstellen omdat dit minder gecompliceerd is en een goede technische levensduur heeft. Voor grotere lasten of meerdere schakelmomenten word een SSR zo weer interessanter.

abroeders


Citaat van: joosting87 op 06-12-2015  20:50 uDe koelkast is 100 watt. Hans, hoe heb jij het dan opgelost als volgens jou een extern relais zelfs niet voldoende is?
Ik lees niet dat Hans dat vind. Volgens de specs heb je een levensduur die bij wellicht niet continue gebruik jouw leven overtreft.
Bij continue gebruik, 10 schakelingen per dag, meer als 50 jaar.
Ik zou zeggen, zeker voldoende.

joosting87

Dat is zeer zeker voldoende. Ik las een beetje tussen de regels door. Wellicht ten onrechte... excuus dan Hans

hansHalberstadt

Citaat van: joosting87 op 06-12-2015  20:50 uDe koelkast is 100 watt. Hans, hoe heb jij het dan opgelost als volgens jou een extern relais zelfs niet voldoende is?
Ik heb geen geregelde koelkast, dus gebruik de koelkast gewoon zoals die is. wat ik regel is mijn spoelwater 2800watt met SSR, gistingskast 500watt met SSR (en mechanische thermstaat van het kacheltje zelf als overtemperatuurbeveiliging voor als het SSR het ooit mocht begeven, 500 watt in 1 m3 wordt anders wel heel heet),  maar als ik koeling zou moeten regelen neem ik ook een solid state relais. Die hoef je dan niet te koelen bij maar 100 watt. Een keer een ontplofte kookplaat met relais is meer dan genoeg. bij mij zit alles in de kelder, dus overdag heb ik er helemaal geen zich op dus geen geklooi met haperende relais die het op het meest onverwachte moment begeven.

ciesvandekwis

In Vlaanderen is er tijd geleden ook eentje zelfs helemaal in de fik gegaan. In post nr 21 staat een duidelijk schema hoe je zo'n veilige relais inbouwt:
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/thread-3424.html?highlight=django+brand+relais

http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/thread-3424-post-64915.html#pid64915

ejet

En bijvoorbeeld dit mechanische relais dan?
http://www.aliexpress.com/item/JQX-62F-2Z-80A-220V-Coil-High-Power-Relay-220V-AC/512244933.html

Chinees, I know, maar goedkoper dan een crydom ssr en 220V in- en output. En ik gok minder brandgevaarlijk?

Peterrr

Moet hier toch wel ook vermeld worden:
De inductieve belasting wordt gecompenseerd door de condensator die bij de compressor zit.
 ( naijlen van de stroom op de spanning)
Anders zouden onze regelkasten die we bouwen maar heel  kort meegaan.

Kleine uitleg
http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/38794-actief-en-blind-vermogen.html

En voor een goed relais, kun je ook bij Conrad terecht ( b.v steek releis van Omron)
Hoef je niet via "Ali"   ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Peterrr op 07-12-2015  19:43 uMoet hier toch wel ook vermeld worden:
De inductieve belasting wordt gecompenseerd door de condensator die bij de compressor zit.
 ( naijlen van de stroom op de spanning)
Anders zouden onze regelkasten die we bouwen maar heel  kort meegaan.

In huishoudkoelkasten zit voor zover ik weet een motor met een hulpwikkeling zonder condensator. een wikkeling is inductief en de andere (aanloopwikkeling) bevat meer weerstand. zo heb je bij aanlopen toch een aanloopkoppel omdat de stroom in de inductieve wikkeling voorloopt op de stroom in de aanloopwikkeling. zal netto inderdaad wel wat minder inductief gedrag hebben dus beter voor je relais.

Peterrr

Zou inderdaad kunnen, ik heb mijn koelkast nog niet van " onder ,"  bekeken.
Ik weet dat die in huishoud kastjes zoveel mogelijk bespaard moet worden. (De meeste komen toch uit die ene fabriek in Venetiƫ)

De meeste die ik nu tegenkom zitten ze wel op (Tecumseh, Danfoss b.v)


Grt Peter


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.