Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Procedure giststarter op magneetroerder met foto's  (gelezen 31275 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Procedure giststarter op magneetroerder met foto's
« Reactie #150 Gepost op: 21-08-2019 21:17 u »
Ik baseer mij op mijn waarnemingen dat er lucht wordt aangezogen als je na een paar dagen een starter aan het maken bent en de aluminium folie vervangt door een waterslot.

Daarnaast heb je het continu inblazen van lucht niet nodig om een grote opbrengst aan gist te krijgen. Heel wat hobbybrouwers hebben dat ervaren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rinus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #151 Gepost op: 21-08-2019 21:58 u »
Ik heb vorige week voor het eerst aluminium folie gebruikt om de hals van de erlenmeyer in plaats van een waterslot wat ik tot nu toe gebruikte, en deze starter (uit la Trape dubbel opgekweekt) uiteindelijk aan een Quadrupel brouwsel toegevoegd.

De giststarter activiteit was een wereld van verschil; vele malen actiever en uiteindelijk bij de vergisting van het wort ging het ook een dag of 2-3 flink tekeer. Deze keer de magneetroerder niet eens gebruikt maar zelf af en toe de Erlenmeyer geschud en rond gedraaid.

Echter.... ik heb deze keer voor het eerst gistvoeding gebruikt welke ik toegevoegd heb tijdens het koken van het wort mbv DME (sg van ca 1040) en ... bijgeloof of niet ... ik heb 2 druppels olijf olie toegevoegd op 1 Liter kokende wort.
Door het toevoegen van de gistvoeding is mijn bevinding helaas niet echt te vergelijken, maar het resultaat is voor mij een recept voor de volgende keer.
Deze keer ook geen onaangename zwavel geur waargenomen bij de giststarter.

Offline de Machtige Wil

• Junior lid
  • **
« Reactie #152 Gepost op: 26-08-2019 19:45 u »
Nu vraag ik mij af, met betrekking tot het toevoegen van gistvoeding.

Is het aan te bevelen om bij elke trap opnieuw voeding toe te voegen? En is het op de brouwdag ook nog nodig gistvoeding toe te voegen aan het wort?

Ik ben nu bezig met een starter van vier trappen (nu op drie) maar heb enkel bij de eerste trap voeding toegevoegd.

Benieuwd hoe anderen dit doen.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #153 Gepost op: 26-08-2019 21:13 u »

Is het aan te bevelen om bij elke trap opnieuw voeding toe te voegen? En is het op de brouwdag ook nog nodig gistvoeding toe te voegen aan het wort?

Ik ben nu bezig met een starter van vier trappen (nu op drie) maar heb enkel bij de eerste trap voeding toegevoegd.

Ik heb het nu voor de tweede keer exact hetzelfde gedaan, precies hetzelfde resultaat en de geur wederom zoals de latrappe hoort te ruiken.
10 gram gistvoeding toegevoegd op 1 liter wat eigenlijk te veel is, maar dit gaat natuurlijk mee in het wort van het brouwsel (34 Liter)
De gisting is nu in carboys gebeurd omdat de cct's bezet waren. Rond de 25-30 graden, eigenlijk veel te warm dus. Maar het ging wederom gigantisch te keer.

Dit is mijn ervaring tot nu toe, meer voeding voeg ik niet toe, behalve de druppels olijfolie...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #154 Gepost op: 26-08-2019 22:16 u »

Mijn ervaring: wees zuinig met gistvoeding. Gistvoeding geeft snel een onaangename smaak aan je bier.
Door mij wordt geen gistvoeding toegevoegd aan het wort. Alleen de starter krijgt gistvoeding.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #155 Gepost op: 27-08-2019 21:26 u »
Mijn ervaring: wees zuinig met gistvoeding. Gistvoeding geeft snel een onaangename smaak aan je bier.
Door mij wordt geen gistvoeding toegevoegd aan het wort. Alleen de starter krijgt gistvoeding.
Hoeveel gistvoeding gebruik je dan voor de starter en bij welk volume starter?
Maakt het volgens mij dan ook nog uit hoeveel van de voeding meegaat naar het te vergisten wort volume. Mijn hoeveelheden (10 g op 1 L starter voor uiteindelijk 34 L wort) zijn niet gebaseerd op wetenschap maar op ervaring en experimenten, hoewel het eindresultaat pas in december bekend zal worden in dit geval een quadrupel kloon...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #156 Gepost op: 27-08-2019 22:12 u »
Hoeveel gistvoeding gebruik je dan voor de starter en bij welk volume starter?
Maakt het volgens mij dan ook nog uit hoeveel van de voeding meegaat naar het te vergisten wort volume. Mijn hoeveelheden (10 g op 1 L starter voor uiteindelijk 34 L wort) zijn niet gebaseerd op wetenschap maar op ervaring en experimenten, hoewel het eindresultaat pas in december bekend zal worden in dit geval een quadrupel kloon...

Ik gebruik 0,05 g per 10 liter uiteindelijk bier voor bieren tot zo'n 1050 en 0,1 g per 10 liter voor een bier met een begin SG van 1100. Voor een bier met een beoogt SG van 1080 is dat 0,08 g per 10 liter bier.
Alle gistvoeding gaat bij de starter. Dat kan tot verhoging van de pH zorgen. Dat remt de starter. Om dit te voorkomen pas je de pH van de starter zo nodig aan tot 4,8 tot 5.0. Dit doe ik met 10% fosforzuur. Fosforzuur werkt namelijk ook als voeding.

Offline de Machtige Wil

• Junior lid
  • **
« Reactie #157 Gepost op: 27-08-2019 22:57 u »
Bedankt voor de reacties.

@Rinus 10 gram op één liter is wel veel. Ik heb bij de eerste trap een mespuntje toegevoegd voor een totale starter van ruim 3 liter.

@Jacques Voeg je dan, bij een starter met meerdere trappen enkel bij de eerste trap toe, of bij elke trap?
 :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #158 Gepost op: 28-08-2019 21:27 u »
@Jacques Voeg je dan, bij een starter met meerdere trappen enkel bij de eerste trap toe, of bij elke trap?

Ik heb een grote erlemeyer van 5 liter en brouw meestal niet meer dan 25 liter. Daarom kan ik volstaan met 1 stap.

Offline Rinus

• Vol lid
« Reactie #159 Gepost op: 30-08-2019 21:42 u »
Bedankt voor de reacties.

@Rinus 10 gram op één liter is wel veel. Ik heb bij de eerste trap een mespuntje toegevoegd voor een totale starter van ruim 3 liter.

Oei inderdaad, dan gebruik ik minstens een factor 10 x te veel ten opzichte van wat Jacques toevoegt, ik heb er niets van gemerkt qua vergisting, deze was heel erg actief, maar wellicht komt dat nog bij het eindresultaat?!

Volgende keer zal ik wat zuiniger aan doen met de gistvoeding...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #160 Gepost op: 30-08-2019 22:58 u »
Oei inderdaad, dan gebruik ik minstens een factor 10 x te veel ten opzichte van wat Jacques toevoegt, ik heb er niets van gemerkt qua vergisting, deze was heel erg actief, maar wellicht komt dat nog bij het eindresultaat?!

Volgende keer zal ik wat zuiniger aan doen met de gistvoeding...

Als je meer gebruikt zal de vergisting zeker niet minder goed verlopen. Ik gebruik niet zo veel om de smaakinvloed van gistvoeding zo klein mogelijk te laten zijn.

Tags: