Procedure giststarter op magneetroerder met foto's

Gestart door abroeders, 23-11-2015 20:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thom

Zelf heb ik inmiddels ook een magneetroerder gekocht en ik vroeg me af of het uitmaakt of ik op de bovenkant een dop met een waterslot plaats in plaats van aluminiumfolie?

Is het hiernaast erg dat de glycerine in de toekomstige starter meekomt of kan je dit scheiden?

Alvast bedankt! :brouwen:

Jacques

Ja dat maakt uit. Je krijgt meer gistgroei als je geen waterslot op je fles/erlemeyer plaatst maar er een stuk aluminiumfolie overheen legt.

Knobby

Citaat van: Thom op 03-03-2018  16:20 uZelf heb ik inmiddels ook een magneetroerder gekocht en ik vroeg me af of het uitmaakt of ik op de bovenkant een dop met een waterslot plaats in plaats van aluminiumfolie?

Is het hiernaast erg dat de glycerine in de toekomstige starter meekomt of kan je dit scheiden?

Alvast bedankt! :brouwen:
Nee dat maakt niet uit, gist eet ook gewoon glycerine. En in je uiteindelijke bier is het iets van een 1000 maal verdunning, dus dat vind je nooit terug.

Jacques

Citaat van: Knobby op 04-03-2018  22:10 uNee dat maakt niet uit, gist eet ook gewoon glycerine. En in je uiteindelijke bier is het iets van een 1000 maal verdunning, dus dat vind je nooit terug.

De glycerine is inderdaad geen probleem. Er wordt zelfs door de gist glycerine aangemaakt. Glycerine draagt bij aan de volheid van de smaak.

Koen S

Citaat van: Jacques op 04-03-2018  22:24 uDe glycerine xis inderdaad geen probleem. Er wordt zelfs door de gist glycerine aangemaakt. Glycerine draagt bij aan de volheid van de smaak.
Aan wijn wordt het vaak toegevoegd om deze mooier te laten `tranen`. Dat zou een kenmerk zijn van een kwaliteitswijn, maar het is dus gewoon een truc.

Jacques

Citaat van: Koen S op 05-03-2018  06:58 uAan wijn wordt het vaak toegevoegd om deze mooier te laten `tranen`. Dat zou een kenmerk zijn van een kwaliteitswijn, maar het is dus gewoon een truc.

Klopt. Het is bekend dat bij wijn vaak glycerine wordt toegevoegd. Bij bier is dat minder gebruikelijk, maar het kan wel.

Zedd

Citaat van: Jacques op 03-03-2018  16:57 uJa dat maakt uit. Je krijgt meer gistgroei als je geen waterslot op je fles/erlemeyer plaatst maar er een stuk aluminiumfolie overheen legt.
Interessant! Hoe zit dat? Komt dat doordat er stiekem toch wat zuurstof onder de alufolie doorkruipt?
(is mogelijk beetje off-topic, sorry daarvoor)

hansHalberstadt

Citaat van: Zedd op 13-05-2018  14:36 uInteressant! Hoe zit dat? Komt dat doordat er stiekem toch wat zuurstof onder de alufolie doorkruipt?
(is mogelijk beetje off-topic, sorry daarvoor)
De gist neemt alle zuurstof op en daardoor ontstaat er een concentratieverschil in zuurstof tussen wort en lucht die daarboven zit. daardoor diffundeert er zuurstof vanuit de lucht in het wort om dat concentratieverschil te compenseren, met als gevolg een onderdruk in de fles waardoor lucht van buiten wordt aangezogen. Maar die lucht bevat 80% stikstof en 20% zuurstof. Die 20% zuurstof die vanuit de lucht in de fles het wort in diffundeert wordt dus vervangen door 20% lucht met daarin maar 4% zuurstof tov het totaalvolume lucht in de fles. Dat zou dus betekenen dat na een tijdje alleen nog maar stikstof in de fles zit en geproduceerde CO2.

Als je aluminiumfolie gebruikt ipv een waterslot dan kan er nog een beetje diffusie plaatsvinden dus krijg je CO2 en stikstof wat naar buiten diffundeert de fles uit en zuurstof wat de fles in diffundeert. (Diffusie is een proces wat er naar streeft om alle concentraties gelijk te maken)


Dus verschil is dat je met alufolie wel diffusie houdt en met waterslot niet. Je kunt ook een slangetje met luchtfiltertje en aquariumpompje gebruiken en dat slangetje boven het oppervlak hangen in de fles. Dan wordt continue de lucht ververst en heb je steeds 20% zuurstof zodat er veel constantere stroom van zuurstof naar het wort plaats vindt.   

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 03-03-2018  16:57 uJa dat maakt uit. Je krijgt meer gistgroei als je geen waterslot op je fles/erlemeyer plaatst maar er een stuk aluminiumfolie overheen legt.

Ik zou nooit al-folie gebruiken omdat er makkelijk ongewenste micro-organismen onderdoor kunnen komen. Een steriele wattenprop houdt die tegen.

Hopbier

Knobby

Citaat van: Drents Hopbier op 13-05-2018  15:39 uIk zou nooit al-folie gebruiken omdat er makkelijk ongewenste micro-organismen onderdoor kunnen komen. Een steriele wattenprop houdt die tegen.

Hopbier
Micro-organismen kruipen niet. Als men op een microbiologisch lab vertrouwen heeft in alufolie over de erlenmeyers dan heb ik dat ook.

Mark GA

Citaat van: Knobby op 13-05-2018  16:14 uMicro-organismen kruipen niet. Als men op een microbiologisch lab vertrouwen heeft in alufolie over de erlenmeyers dan heb ik dat ook.
Dit.

Bovendien ontsmet je het alufolie toch voor je het er omheen doet.

Drents Hopbier

Citaat van: Knobby op 13-05-2018  16:14 uMicro-organismen kruipen niet. Als men op een microbiologisch lab vertrouwen heeft in alufolie over de erlenmeyers dan heb ik dat ook.

Nee ze kruipen niet, maar ze zijn zo klein dat ze in de lucht zweven en zo ergen binnen kunnen komen. Op het microbiologisch lab waar ik werkte, gebruikte ik altijd wattenproppen.
En bij de cursus onder leiding van prof. dr. ir. Kingma Boltjes (hoogleraar microbiologie Universiteit van Amsterdam) werd dat ook gedaan.

Hopbier

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-05-2018  15:23 uAls je aluminiumfolie gebruikt ipv een waterslot dan kan er nog een beetje diffusie plaatsvinden dus krijg je CO2 en stikstof wat naar buiten diffundeert de fles uit en zuurstof wat de fles in diffundeert. (Diffusie is een proces wat er naar streeft om alle concentraties gelijk te maken)

De opening hoeft maar heel klein te zijn om behoorlijk wat diffusie te hebben.


Citaat van: Drents Hopbier op 13-05-2018  16:49 uNee ze kruipen niet, maar ze zijn zo klein dat ze in de lucht zweven en zo ergen binnen kunnen komen. Op het microbiologisch lab waar ik werkte, gebruikte ik altijd wattenproppen.
En bij de cursus onder leiding van prof. dr. ir. Kingma Boltjes (hoogleraar microbiologie Universiteit van Amsterdam) werd dat ook gedaan.

Het gebruik van aluminiumfolie is algemeen aanvaard. Watten zie ik amper of niet als ik het privilege heb om het laboratorium van een brouwerij te bezoeken.


Citaat van: Mark Green Anchor op 13-05-2018  16:21 uBovendien ontsmet je het alufolie toch voor je het er omheen doet.
Dat is nergens voor nodig.

hansHalberstadt

Watten zullen qua steriliteit vast beter zijn dan alufolie. alleen is het nadeel van watten dat ze aan de binnenkant van je erlemeyer gaan plakken en je daarna de kans loopt dat het meekomt in je hoofdbrouwsel. Zelf gebruik ik ook alufolie en nog nooit een besmetting gehad. De kan op besmetting via de lucht is trouwens al zeer klein. 

Mark GA

Citaat van: Jacques op 13-05-2018  17:39 uDat is nergens voor nodig.
Waarom niet? Even een spray Star San is een kleine moeite en volgens mij net zo noodzakelijk als dat je je schaar en het het zakje gist insprayt.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark Green Anchor op 13-05-2018  18:37 uWaarom niet? Even een spray Starsan is een kleine moeite en volgens mij net zo noodzakelijk als dat je je schaar en het het zakje gist insprayt.
iI de meeste gevallen zal alufolie wel behoorlijk steriel zijn, maar je kunt het niet garanderen en even sprayen kost vrijwel geen moeite, daarom doe ik het altijd wel. (met 70% alcohol)

Jacques

Citaat van: Mark Green Anchor op 13-05-2018  18:37 uWaarom niet? Even een spray Star San is een kleine moeite en volgens mij net zo noodzakelijk als dat je je schaar en het het zakje gist insprayt.

Sprayen met Star San is inderdaad zo gebeurd. Echter aluminiumfolie van de rol is nagenoeg steriel. We brouwen niet in een steriele omgeving. Het desinfecteren van iets dat nagenoeg steriel is daarom een overbodige handeling.

Kroonkurken desinfecteer ik ook al vele jaren niet meer. Ook dat levert geen problemen op.

Kristof.Anthonis

Een heel heldere uitleg, ik ga het binnenkort voor de eerste keer ook zo proberen.
Hoe hard mag je die magneetroerder zetten?
Heb het eventjes uitgetest bij water en als ik die op maximaal zet ontstaan er heel wat luchtbelletjes in het water.
Toch wat minder zetten zodat er enkel een vortex komt in het midden?

brouwerwaldonk

Een vortex tot beneden zal moeilijk worden, want wort is niet te vergelijken met water. Zodra er gistcellen aanwezig zijn geen vortex, enkel ronddraaien mogelijk.

hansHalberstadt

Belangrijkste is dat er steriele lucht wordt toegevoerd en koolzuur afgevoerd door bv een lucht slangetje boven het vlioeistof oppervlak te plaatsen. Beweging op zich is al voldoende om dan voldoende zuurstof op te laten lossen in het wort via het contactoppervlak tussen lucht en wort. Een forse draaikolk met bellen in de propeller is dus wat overdreven.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2019  16:36 uBelangrijkste is dat er steriele lucht wordt toegevoerd en koolzuur afgevoerd door bv een lucht slangetje boven het vloeistofoppervlak te plaatsen. Beweging op zich is al voldoende om dan voldoende zuurstof op te laten lossen in het wort via het contactoppervlak tussen lucht en wort. Een forse draaikolk met bellen in de propeller is dus wat overdreven.

Dit is niet per se noodzakelijk. Een royaal stuk aluminiumfolie over de mond van de erlemeyer volstaat.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-08-2019  21:34 uDit is niet per se noodzakelijk. Een royaal stuk aluminiumfolie over de mond van de erlemeyer volstaat.
Hoe voer je daarmee de koolzuur voldoende af? Ik denk dat je dan al snel een potje met vrijwel alleen koolzuur hebt. Dat is niet optimaal voor de gistgroei.

brouwerwaldonk


Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2019  16:36 uBelangrijkste is dat er steriele lucht wordt toegevoerd en koolzuur afgevoerd door bv een lucht slangetje boven het vlioeistof oppervlak te plaatsen. Beweging op zich is al voldoende om dan voldoende zuurstof op te laten lossen in het wort via het contactoppervlak tussen lucht en wort. Een forse draaikolk met bellen in de propeller is dus wat overdreven.


Heb je daar een fotootje van, Hans? Ik zie niet helemaal voor me hoe het er uitziet en moet werken...

brouwerwaldonk

Zo werkt het hier prima. In het stoffen hoedje is een klein gaatje waar het slangetje doorheen gaat zodat er geen fruitvliegjes naar binnen kunnen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.