Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Procedure giststarter op magneetroerder met foto's  (gelezen 21119 keer)

Offline Thom

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Procedure giststarter op magneetroerder met foto's
« Reactie #75 Gepost op: 03-03-2018 16:20 u »
Zelf heb ik inmiddels ook een magneetroerder gekocht en ik vroeg me af of het uitmaakt of ik op de bovenkant een dop met een waterslot plaats in plaats van aluminiumfolie?

Is het hiernaast erg dat de glycerine in de toekomstige starter meekomt of kan je dit scheiden?

Alvast bedankt! :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 03-03-2018 16:57 u »
Ja dat maakt uit. Je krijgt meer gistgroei als je geen waterslot op je fles/erlemeyer plaatst maar er een stuk aluminiumfolie overheen legt.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #77 Gepost op: 04-03-2018 22:10 u »
Zelf heb ik inmiddels ook een magneetroerder gekocht en ik vroeg me af of het uitmaakt of ik op de bovenkant een dop met een waterslot plaats in plaats van aluminiumfolie?

Is het hiernaast erg dat de glycerine in de toekomstige starter meekomt of kan je dit scheiden?

Alvast bedankt! :brouwen:
Nee dat maakt niet uit, gist eet ook gewoon glycerine. En in je uiteindelijke bier is het iets van een 1000 maal verdunning, dus dat vind je nooit terug.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #78 Gepost op: 04-03-2018 22:24 u »
Nee dat maakt niet uit, gist eet ook gewoon glycerine. En in je uiteindelijke bier is het iets van een 1000 maal verdunning, dus dat vind je nooit terug.

De glycerine is inderdaad geen probleem. Er wordt zelfs door de gist glycerine aangemaakt. Glycerine draagt bij aan de volheid van de smaak.

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #79 Gepost op: 05-03-2018 06:58 u »
De glycerine xis inderdaad geen probleem. Er wordt zelfs door de gist glycerine aangemaakt. Glycerine draagt bij aan de volheid van de smaak.
Aan wijn wordt het vaak toegevoegd om deze mooier te laten `tranen`. Dat zou een kenmerk zijn van een kwaliteitswijn, maar het is dus gewoon een truc.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 05-03-2018 20:58 u »
Aan wijn wordt het vaak toegevoegd om deze mooier te laten `tranen`. Dat zou een kenmerk zijn van een kwaliteitswijn, maar het is dus gewoon een truc.

Klopt. Het is bekend dat bij wijn vaak glycerine wordt toegevoegd. Bij bier is dat minder gebruikelijk, maar het kan wel.

Offline Zedd

• Vol lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #81 Gepost op: 13-05-2018 14:36 u »
Ja dat maakt uit. Je krijgt meer gistgroei als je geen waterslot op je fles/erlemeyer plaatst maar er een stuk aluminiumfolie overheen legt.
Interessant! Hoe zit dat? Komt dat doordat er stiekem toch wat zuurstof onder de alufolie doorkruipt?
(is mogelijk beetje off-topic, sorry daarvoor)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #82 Gepost op: 13-05-2018 15:23 u »
Interessant! Hoe zit dat? Komt dat doordat er stiekem toch wat zuurstof onder de alufolie doorkruipt?
(is mogelijk beetje off-topic, sorry daarvoor)
De gist neemt alle zuurstof op en daardoor ontstaat er een concentratieverschil in zuurstof tussen wort en lucht die daarboven zit. daardoor diffundeert er zuurstof vanuit de lucht in het wort om dat concentratieverschil te compenseren, met als gevolg een onderdruk in de fles waardoor lucht van buiten wordt aangezogen. Maar die lucht bevat 80% stikstof en 20% zuurstof. Die 20% zuurstof die vanuit de lucht in de fles het wort in diffundeert wordt dus vervangen door 20% lucht met daarin maar 4% zuurstof tov het totaalvolume lucht in de fles. Dat zou dus betekenen dat na een tijdje alleen nog maar stikstof in de fles zit en geproduceerde CO2.

Als je aluminiumfolie gebruikt ipv een waterslot dan kan er nog een beetje diffusie plaatsvinden dus krijg je CO2 en stikstof wat naar buiten diffundeert de fles uit en zuurstof wat de fles in diffundeert. (Diffusie is een proces wat er naar streeft om alle concentraties gelijk te maken)

Dus verschil is dat je met alufolie wel diffusie houdt en met waterslot niet. Je kunt ook een slangetje met luchtfiltertje en aquariumpompje gebruiken en dat slangetje boven het oppervlak hangen in de fles. Dan wordt continue de lucht ververst en heb je steeds 20% zuurstof zodat er veel constantere stroom van zuurstof naar het wort plaats vindt.   

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 13-05-2018 15:39 u »

Ik zou nooit al-folie gebruiken omdat er makkelijk ongewenste micro-organismen onderdoor kunnen komen. Een steriele wattenprop houdt die tegen.

Hopbier

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #84 Gepost op: 13-05-2018 16:14 u »
Ik zou nooit al-folie gebruiken omdat er makkelijk ongewenste micro-organismen onderdoor kunnen komen. Een steriele wattenprop houdt die tegen.

Hopbier
Micro-organismen kruipen niet. Als men op een microbiologisch lab vertrouwen heeft in alufolie over de erlenmeyers dan heb ik dat ook.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #85 Gepost op: 13-05-2018 16:21 u »
Micro-organismen kruipen niet. Als men op een microbiologisch lab vertrouwen heeft in alufolie over de erlenmeyers dan heb ik dat ook.
Dit.

Bovendien ontsmet je het alufolie toch voor je het er omheen doet.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 13-05-2018 16:49 u »

Nee ze kruipen niet, maar ze zijn zo klein dat ze in de lucht zweven en zo ergen binnen kunnen komen. Op het microbiologisch lab waar ik werkte, gebruikte ik altijd wattenproppen.
En bij de cursus onder leiding van prof. dr. ir. Kingma Boltjes (hoogleraar microbiologie Universiteit van Amsterdam) werd dat ook gedaan.

Hopbier

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #87 Gepost op: 13-05-2018 17:39 u »
Als je aluminiumfolie gebruikt ipv een waterslot dan kan er nog een beetje diffusie plaatsvinden dus krijg je CO2 en stikstof wat naar buiten diffundeert de fles uit en zuurstof wat de fles in diffundeert. (Diffusie is een proces wat er naar streeft om alle concentraties gelijk te maken)

De opening hoeft maar heel klein te zijn om behoorlijk wat diffusie te hebben.

Nee ze kruipen niet, maar ze zijn zo klein dat ze in de lucht zweven en zo ergen binnen kunnen komen. Op het microbiologisch lab waar ik werkte, gebruikte ik altijd wattenproppen.
En bij de cursus onder leiding van prof. dr. ir. Kingma Boltjes (hoogleraar microbiologie Universiteit van Amsterdam) werd dat ook gedaan.

Het gebruik van aluminiumfolie is algemeen aanvaard. Watten zie ik amper of niet als ik het privilege heb om het laboratorium van een brouwerij te bezoeken.

Bovendien ontsmet je het alufolie toch voor je het er omheen doet.
Dat is nergens voor nodig.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #88 Gepost op: 13-05-2018 17:49 u »
Watten zullen qua steriliteit vast beter zijn dan alufolie. alleen is het nadeel van watten dat ze aan de binnenkant van je erlemeyer gaan plakken en je daarna de kans loopt dat het meekomt in je hoofdbrouwsel. Zelf gebruik ik ook alufolie en nog nooit een besmetting gehad. De kan op besmetting via de lucht is trouwens al zeer klein. 

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #89 Gepost op: 13-05-2018 18:37 u »
Dat is nergens voor nodig.
Waarom niet? Even een spray Star San is een kleine moeite en volgens mij net zo noodzakelijk als dat je je schaar en het het zakje gist insprayt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #90 Gepost op: 13-05-2018 18:44 u »
Waarom niet? Even een spray Starsan is een kleine moeite en volgens mij net zo noodzakelijk als dat je je schaar en het het zakje gist insprayt.
iI de meeste gevallen zal alufolie wel behoorlijk steriel zijn, maar je kunt het niet garanderen en even sprayen kost vrijwel geen moeite, daarom doe ik het altijd wel. (met 70% alcohol)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #91 Gepost op: 13-05-2018 22:04 u »
Waarom niet? Even een spray Star San is een kleine moeite en volgens mij net zo noodzakelijk als dat je je schaar en het het zakje gist insprayt.

Sprayen met Star San is inderdaad zo gebeurd. Echter aluminiumfolie van de rol is nagenoeg steriel. We brouwen niet in een steriele omgeving. Het desinfecteren van iets dat nagenoeg steriel is daarom een overbodige handeling.

Kroonkurken desinfecteer ik ook al vele jaren niet meer. Ook dat levert geen problemen op.

Tags: