Procedure giststarter op magneetroerder met foto's

Gestart door abroeders, 23-11-2015 20:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tuur

Top Ingo, dank je voor je duidelijke antwoord en uitleg :duimop:

abroeders

Ik doe het tegenwoordig ook ongeveer zoals Ingo verteld. Ik giet ongeveer 50-75 ml af van mijn actieve starter in een kleine 100 ml erlenmeyer. Koel deze in de koelkast, giet deze na 1-2 dagen af tot circa 25ml. Ik voeg dan ongeveer 10 ml glycerine 70% toe, zwenk de erlenmeyer zodat alles goed vermengd en vul hier 10 buisjes mee die dan in de vriezer gaan.
De gist uit de starter is veel vitaler dan rechtstreeks uit het smackpack heb ik gemerkt. Het opnieuw opstarten vanuit de vriezer gaat op deze manier veel vlotter. Ik heb nog steeds goede resultaten na 1,5 jaar bewaren in de vriezer.

Tuur

Jij ook bedankt voor je uitleg Abroeders.

Tuur

Toch nog een vraagje Abroeder.

Als je de gist uit de vriezer weer gaat opkweken, neem je dan 1 of meerdere buisjes?

abroeders

Citaat van: Tuur op 11-08-2016  07:43 uToch nog een vraagje Abroeder.

Als je de gist uit de vriezer weer gaat opkweken, neem je dan 1 of meerdere buisjes?

1 buisje op een kleine hoeveelheid wort of appelsap. 200 ml is al een goede hoeveelheid om je gist goed te vermeerderen. Hierna (als deze starter bijna uitvergist is) maak je een grote 2e trap met wort en gistvoeding om de benodigde hoeveelheid gist te verkrijgen. Yeastcalc.com is een leuke site om je starters te berekenen voor vloeibare gist.

Tuur

Wederom vriendelijk bedankt :duimop:
Zaterdag ik weer brouwen. Giststarter staat al klaar in de koelkast met een kleine erlemeyer ernaast met 50 ml gist uit de starter. Morgen ga ik de eerste paar buisjes invriezen.

Zedd

Je bedoelt waarschijnlijk http://www.yeastcalculator.com/ ?

Om het schuimen in de erlenmeyer te voorkomen, voeg je een druppel of twee olijfolie toe.
Ik heb met name last van het schuim dat ontstaat bij kook-moment van het wort. Ik gebruik moutextract (verhouding 1:10 met water, SG1.040). Op het moment dat het gaat koken komt er een schuimlaag op die meer dan eens zo hoog wordt als de vloeistof. Ik krijg dat, ook met olie, niet echt onder controle en moet dus de pan van het vuur afhalen, schuim laten zakken, opnieuw op vuur - en dit proces een aantal keren herhalen, tot het uitgeschuimd is.
Herkenbaar? En hoe vang jij dat op?

Serge VL

Citaat van: Zedd op 19-10-2016  14:58 uJe bedoelt waarschijnlijk http://www.yeastcalculator.com/ ?

Om het schuimen in de erlenmeyer te voorkomen, voeg je een druppel of twee olijfolie toe.
Ik heb met name last van het schuim dat ontstaat bij kook-moment van het wort. Ik gebruik moutextract (verhouding 1:10 met water, SG1.040). Op het moment dat het gaat koken komt er een schuimlaag op die meer dan eens zo hoog wordt als de vloeistof. Ik krijg dat, ook met olie, niet echt onder controle en moet dus de pan van het vuur afhalen, schuim laten zakken, opnieuw op vuur - en dit proces een aantal keren herhalen, tot het uitgeschuimd is.
Herkenbaar? En hoe vang jij dat op?
Gistvoeding pas toevoegen als je giststarter vloeistof al terug een deels is afgekoeld.

Sander van Dijk

Citaat van: Serge VL op 19-10-2016  15:33 uGistvoeding pas toevoegen als je giststarter vloeistof al terug een deels is afgekoeld.
Is het niet nodig om de gistvoeding even mee te koken? Het zal waarschijnlijk wel meevallen, maar ik wil het toch wel even mee gekookt hebben voor de zekerheid.

Rely

Dank voor je duidelijke uitleg, dit ga ik een keer proberen.

mvdhiele

Misschien een rare vraag, maar waar koop ik glycerine?
Ben wel bijzonder geinteresseerd in het opkweken van gist (spaar je ook veel geld mee uit heb ik het idee).

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 19-10-2016  16:14 uIs het niet nodig om de gistvoeding even mee te koken? Het zal waarschijnlijk wel meevallen, maar ik wil het toch wel even mee gekookt hebben voor de zekerheid.
Ik doe de gistvoeding vaak in een (steriel) kopje met wat kokend water. Staat ook in de gebruiksaanwijzing.

hansHalberstadt

Nog 2 vragen over opkweken op de roerder:
1) gaat er iets fout als je gistvoeding meekookt.
2) wat gebeurt er als tijdens het opkweken op de roerder de suiker opraakt, bv 4 uur voordat je stopt en de zaak in de koelkast zet. Is die 4 uur nadelig voor de glycogeenvoorraad? Ik merk dat het erg lastig te timen is als er een werkdag tussen zit om het optimale moment van stoppen te halen. 's morgens is het nog niet koffie verkeerd en 's avonds als ik terug kom is de gisting gestopt.

Jacques

Citaat van: mvdhiele op 19-10-2016  21:27 uMisschien een rare vraag, maar waar koop ik glycerine?

Een heel erg verlaat antwoord. Glycerine is gewoon te koop bij onze leveranciers.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2017  20:32 uNog 2 vragen over opkweken op de roerder:
1) gaat er iets fout als je gistvoeding meekookt.
2) wat gebeurt er als tijdens het opkweken op de roerder de suiker opraakt, bv 4 uur voordat je stopt en de zaak in de koelkast zet. Is die 4 uur nadelig voor de glycogeenvoorraad? Ik merk dat het erg lastig te timen is als er een werkdag tussen zit om het optimale moment van stoppen te halen. 's morgens is het nog niet koffie verkeerd en 's avonds als ik terug kom is de gisting gestopt.

1) ik kook altijd de gistvoeding kort mee. Gistvoeding is hygroscopisch. Hierdoor is het niet uit te sluiten dat micro-organismen groeien op gistvoeding.
2) Soms is het niet te voorkomen dat de voedingstoffen op raken terwijl je  niet thuis bent. Meestal zie je het aankomen. Wat ik dan doe is de Erlemeijer van de roerder halen en deze in mijn koelkast zetten. Ik doe dit omdat het beter is dat de gistcellen niet interen in het glycogeengehalte. Tegen de tijd dat de vergisting stopt wordt het gehalte aan glycogeen al lager.

Serge VL

Als je gistvoeding mee kookt dan gaat al de DAP die er in zit ontbinden in ammoniak en verdamp die gewoon. Weg voeding :weetniet:
ik voeg die koud toe na het koken en nog nooit een infectie gehad.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 13-06-2017  21:55 uAls je gistvoeding mee kookt dan gaat al de DAP die er in zit ontbinden in ammoniak en verdamp die gewoon. Weg voeding :weetniet:

Vandaar dat ik de gistvoeding kort laat meekoken.

Overigens zijn er verschillende soorten gistvoeding. Je hebt gistvoeding die alleen uit diammoniumfosfaat bestaat (ook bekend onder de Engelse afkorting DAP) en complexere gistvoeding zoals die van Wyeast. In de voeding van Wyeast zitten veel meer voedingstoffen waaronder zink, vitamines, lyseproducten van dode gistcellen en calciumzouten en levert zeker voor biergist een beter resultaat dan enkel DAP. Volgens de Wyeast voeg je deze gistvoeding toe tegen het einde van het koken. Zie https://wyeastlab.com/Wyeast-nutrient-blend-he

Het is de gistvoeding van Wyeast die ik gebruik. Ik doe dit na een onderlinge vergelijking van verschillende soorten gistvoeding waarbij de gistvoedingzouten niet zijn gekookt. De gistvoeding van Wyeast kwam er veruit het beste uit.
Nadat ik bij een aangebroken verpakking Wyeast zag dat er vocht zat bij de opening van de verpakking ben ik de gistvoeding kort gaan meekoken. Daarbij heb ik geen verslechtering van de resultaten gezien. En nu zie ik ook dat Wyeast het ook aanbeveelt.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 13-06-2017  21:55 uAls je gistvoeding mee kookt dan gaat al de DAP die er in zit ontbinden in ammoniak en verdamp die gewoon. Weg voeding :weetniet:
ik voeg die koud toe na het koken en nog nooit een infectie gehad.
Ja voor zoiets was ik al bang, vandaar de vraag. Rook inderdaad een ammoniak lucht al direct na toevoegen aan een bodempje kokend water.
Misschien een betere optie om de gistvoeding te mengen met wat drinkbare alcohol van 70% (of wodka, jenever oid)

Serge VL

Citaat van: Jacques op 13-06-2017  22:09 uVolgens de Wyeast voeg je deze gistvoeding toe tegen het einde van het koken. Zie https://wyeastlab.com/Wyeast-nutrient-blend-he
Dat is de aanbeveling voor als je dit in je totale wort toevoegt dan heb je veel meer volume (water) ten opzichte van bij een starter en blijft er dus veel meer zo niet alles van de vrijgekomen ammonium opgelost.
Met ander woorden de concentratie in je wort aan ammonium is veel lager dan bij een giststarter. (factor >20 als je 2 gr/l gistvoeding gebuikt in je starter)
De Wyeast gistvoeding is steriel als je die aankoopt, het is een kwestie van dat zo te houden en deze niet te contamineren. (zuiver werken)
Maak het vergelijk met een pakje bottelgist, als je dat eenmaal geopend hebt is het ook niet dat je bij een volgend gebruik deze plots wilde gisten bevat.
Citaat van: hansHalberstadt op 14-06-2017  09:42 uJa voor zoiets was ik al bang, vandaar de vraag. rook inderdaad een ammoniak lucht al direct na toevoegen aan een bodempje kokend water.
misschien een betere optie om de gistvoeding te mengen met wat drinkbare alcohol van 70% (of wodka, jenever oid)

Je hoeft dit echt niet te ontsmetten en als je het dan wel zou doen om je zekerder te voelen waarom geen pasteurisatie stap inlassen
Gewone pasteurisatie (62 – 65°C tot 30 minuten) of hoge temperatuur/korte tijd pasteurisatie: (72 – 75°C, 15 – 240 seconden)

De DAP in de gistvoeding kan je zelfs droog niet hoger verwarmen dan 100°C omdat dat DAP dan ontbind in dan in ammoniak, stikstofoxiden en fosforoxiden. dus droog steriliseren dat lukt ook niet echt
Alcohol zou ik niet gebruiken daar dit een negatief effect heeft op je gist groei.

Eigenlijk is hoge temperatuur pasteurisatie voor ons meer dan voldoende, als oplossing zie ik dan je gewoon je gistvoeding toevoegt aan je gekookte opkweekwort als die afgekoeld is tot 75°C en je deze dan 5 min laat staan bij 75°C alvorens verder af te koelen. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.

hansHalberstadt

Hoe bepaal ik dat het wort 75 graden is zonder erin te gaan meten ivm weer kans op besmetting? Klein beetje alcohol lijkt me niet zo'n probleem omdat de starter zelf al meer alcohol maakt. pasteurisatie kan maar is ook weer werk (meten, regelen op 75graden etc.) 

Jacques

Citaat van: Serge VL op 14-06-2017  11:20 uDat is de aanbeveling voor als je dit in je totale wort toevoegt dan heb je veel meer volume (water) ten opzichte van bij een starter en blijft er dus veel meer zo niet alles van de vrijgekomen ammonium opgelost.
Met ander woorden de concentratie in je wort aan ammonium is veel lager dan bij een giststarter. (factor >20 als je 2 gr/l gistvoeding gebuikt in je starter)
De Wyeast gistvoeding is steriel als je die aankoopt, het is een kwestie van dat zo te houden en deze niet te contamineren. (zuiver werken)
Maak het vergelijk met een pakje bottelgist, als je dat eenmaal geopend hebt is het ook niet dat je bij een volgend gebruik deze plots wilde gisten bevat.

De gistvoeding van Wyeast is geen pure di-ammoniumfosfaat. Als ik deze voeding bekijk is het aandeel van deze stof maar zeer beperkt.
Als ik bij kokende moutextractoplossing de voeding van Wyeast toevoegt komt er geen sterke ammoniakgeur vrij. Dat heb je DAP wel.

Wyeast adviseert zelfs 15 minuten te koken. Dat doe ik niet. Ik beperk het tot 2 tot 3 minuten.

Overigens geef ik ook om smaaktechnische redenen de voorkeur aan de Wyeast gistvoeding. DAP geeft een zoute smaak. Bij voeding van Wyeast is dat veel minder.

Thom

Mooie duidelijke uitleg voor het maken van een giststarter! Zelf heb ik inmiddels ook een magneetroerder gekocht en ik vroeg me af of het uitmaakt of ik op de bovenkant een dop met een waterslot plaats in plaats van aluminium folie?

Is het hiernaast erg dat de glycerine in de toekomstige starter meekomt of kan je dit scheiden?

Alvast bedankt! :brouwen:

wh_birra

Duidelijke uitleg en voldoende inspiratie om dit ook zelf te gaan doen. De Erlemeyer staat klaar, de Smackpack ligt in de koelkast, gistvoeding heb ik. De roerder helaas nog niet, die is nog onderweg. Toch nog wat vraagjes:

1. Waar (op welke plaats) en op welke temperatuur zetten jullie de roerder met de starter? Lijkt me dat die wel warm moet staan (20 - 23 graden)? of kan dat gewoon op kamertemperatuur?

2. Ik heb laatst gerstemoutstroop gebruikt voor een eenvoudige starter-wort van slurry. Nu is die stroop wel donker van kleur, in hoeverre beïnvloed dat de kleur van je uiteindelijke brouwsel? Bij donker bier is dat geen probleem maar bij een licht bier is dat misschien niet handig? Ik ga binnenkort een starter maken voor een Weizen, is het dan beter een lichte kleur moutpoeder te gebruiken of maakt het niet uit?

3. Als ik nog geen roerder (binnen) heb, kan ik dit proces dan ook doen maar dan in plaats van roeren zelf regelmatig de erlemeyer schudden?

4. Als je een roervlo in de starter hebt zitten en je giet de starter bij je wort, blijft de vlo dan makkelijk in de erlemeyer achter of gaat die mee het gistvat in of halen jullie de vlo er eerst uit en hoe dan?

tdp

Citaat van: wh_birra op 20-02-2018  09:26 uDuidelijke uitleg en voldoende inspiratie om dit ook zelf te gaan doen. De Erlemeyer staat klaar, de Smackpack ligt in de koelkast, gistvoeding heb ik. De roerder helaas nog niet, die is nog onderweg. Toch nog wat vraagjes:

1. Waar (op welke plaats) en op welke temperatuur zetten jullie de roerder met de starter? Lijkt me dat die wel warm moet staan (20 - 23 graden)? of kan dat gewoon op kamertemperatuur?

2. Ik heb laatst gerstemoutstroop gebruikt voor een eenvoudige starter-wort van slurry. Nu is die stroop wel donker van kleur, in hoeverre beïnvloed dat de kleur van je uiteindelijke brouwsel? Bij donker bier is dat geen probleem maar bij een licht bier is dat misschien niet handig? Ik ga binnenkort een starter maken voor een Weizen, is het dan beter een lichte kleur moutpoeder te gebruiken of maakt het niet uit?

3. Als ik nog geen roerder (binnen) heb, kan ik dit proces dan ook doen maar dan in plaats van roeren zelf regelmatig de erlemeyer schudden?

4. Als je een roervlo in de starter hebt zitten en je giet de starter bij je wort, blijft de vlo dan makkelijk in de erlemeyer achter of gaat die mee het gistvat in of halen jullie de vlo er eerst uit en hoe dan?

1. Ik heb hem gewoon in de kamer staan
2. Zelf gebruik ik de lichte variant van DME (Dry Malt Extract), maar ik denk niet dat je het echt weer ziet in het bier (aandeel is te klein lijkt me)
3. Ja
4. Magneetje pakken en deze aan de buitenkant van de erlenmeyer zetten zodat de roervlo hier aan blijft plakken

wh_birra

Ok bedankt. Over toeval gesproken, de magneetroerder kwam net na het schrijven van mijn bericht binnen :) dus ga het deze week uitproberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.