Procedure giststarter op magneetroerder met foto's

Gestart door abroeders, 23-11-2015 20:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Ik baseer mij op mijn waarnemingen dat er lucht wordt aangezogen als je na een paar dagen een starter aan het maken bent en de aluminium folie vervangt door een waterslot.

Daarnaast heb je het continu inblazen van lucht niet nodig om een grote opbrengst aan gist te krijgen. Heel wat hobbybrouwers hebben dat ervaren.

Rinus

Ik heb vorige week voor het eerst aluminium folie gebruikt om de hals van de erlenmeyer in plaats van een waterslot wat ik tot nu toe gebruikte, en deze starter (uit la Trape dubbel opgekweekt) uiteindelijk aan een Quadrupel brouwsel toegevoegd.

De giststarter activiteit was een wereld van verschil; vele malen actiever en uiteindelijk bij de vergisting van het wort ging het ook een dag of 2-3 flink tekeer. Deze keer de magneetroerder niet eens gebruikt maar zelf af en toe de Erlenmeyer geschud en rond gedraaid.

Echter.... ik heb deze keer voor het eerst gistvoeding gebruikt welke ik toegevoegd heb tijdens het koken van het wort mbv DME (sg van ca 1040) en ... bijgeloof of niet ... ik heb 2 druppels olijf olie toegevoegd op 1 Liter kokende wort.
Door het toevoegen van de gistvoeding is mijn bevinding helaas niet echt te vergelijken, maar het resultaat is voor mij een recept voor de volgende keer.
Deze keer ook geen onaangename zwavel geur waargenomen bij de giststarter.



de Machtige Wil

Nu vraag ik mij af, met betrekking tot het toevoegen van gistvoeding.

Is het aan te bevelen om bij elke trap opnieuw voeding toe te voegen? En is het op de brouwdag ook nog nodig gistvoeding toe te voegen aan het wort?

Ik ben nu bezig met een starter van vier trappen (nu op drie) maar heb enkel bij de eerste trap voeding toegevoegd.

Benieuwd hoe anderen dit doen.


Rinus

Citaat van: de Machtige Wil op 26-08-2019  19:45 uNu vraag ik mij af, met betrekking tot het toevoegen van gistvoeding.

Is het aan te bevelen om bij elke trap opnieuw voeding toe te voegen? En is het op de brouwdag ook nog nodig gistvoeding toe te voegen aan het wort?

Ik ben nu bezig met een starter van vier trappen (nu op drie) maar heb enkel bij de eerste trap voeding toegevoegd.

Benieuwd hoe anderen dit doen.

Ik heb het nu voor de tweede keer exact hetzelfde gedaan, precies hetzelfde resultaat en de geur wederom zoals de latrappe hoort te ruiken.
10 gram gistvoeding toegevoegd op 1 liter wat eigenlijk te veel is, maar dit gaat natuurlijk mee in het wort van het brouwsel (34 Liter)
De gisting is nu in carboys gebeurd omdat de cct's bezet waren. Rond de 25-30 graden, eigenlijk veel te warm dus. Maar het ging wederom gigantisch te keer.

Dit is mijn ervaring tot nu toe, meer voeding voeg ik niet toe, behalve de druppels olijfolie...

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 26-08-2019  19:45 uNu vraag ik mij af, met betrekking tot het toevoegen van gistvoeding.

Is het aan te bevelen om bij elke trap opnieuw voeding toe te voegen? En is het op de brouwdag ook nog nodig gistvoeding toe te voegen aan het wort?

Ik ben nu bezig met een starter van vier trappen (nu op drie) maar heb enkel bij de eerste trap voeding toegevoegd.

Benieuwd hoe anderen dit doen.

Mijn ervaring: wees zuinig met gistvoeding. Gistvoeding geeft snel een onaangename smaak aan je bier.
Door mij wordt geen gistvoeding toegevoegd aan het wort. Alleen de starter krijgt gistvoeding.

Rinus

Citaat van: Jacques op 26-08-2019  22:16 uMijn ervaring: wees zuinig met gistvoeding. Gistvoeding geeft snel een onaangename smaak aan je bier.
Door mij wordt geen gistvoeding toegevoegd aan het wort. Alleen de starter krijgt gistvoeding.
Hoeveel gistvoeding gebruik je dan voor de starter en bij welk volume starter?
Maakt het volgens mij dan ook nog uit hoeveel van de voeding meegaat naar het te vergisten wort volume. Mijn hoeveelheden (10 g op 1 L starter voor uiteindelijk 34 L wort) zijn niet gebaseerd op wetenschap maar op ervaring en experimenten, hoewel het eindresultaat pas in december bekend zal worden in dit geval een quadrupel kloon...

Jacques

Citaat van: Rinus op 27-08-2019  21:26 uHoeveel gistvoeding gebruik je dan voor de starter en bij welk volume starter?
Maakt het volgens mij dan ook nog uit hoeveel van de voeding meegaat naar het te vergisten wort volume. Mijn hoeveelheden (10 g op 1 L starter voor uiteindelijk 34 L wort) zijn niet gebaseerd op wetenschap maar op ervaring en experimenten, hoewel het eindresultaat pas in december bekend zal worden in dit geval een quadrupel kloon...

Ik gebruik 0,05 g per 10 liter uiteindelijk bier voor bieren tot zo'n 1050 en 0,1 g per 10 liter voor een bier met een begin SG van 1100. Voor een bier met een beoogt SG van 1080 is dat 0,08 g per 10 liter bier.
Alle gistvoeding gaat bij de starter. Dat kan tot verhoging van de pH zorgen. Dat remt de starter. Om dit te voorkomen pas je de pH van de starter zo nodig aan tot 4,8 tot 5.0. Dit doe ik met 10% fosforzuur. Fosforzuur werkt namelijk ook als voeding.

de Machtige Wil

Bedankt voor de reacties.

@Rinus 10 gram op één liter is wel veel. Ik heb bij de eerste trap een mespuntje toegevoegd voor een totale starter van ruim 3 liter.

@Jacques Voeg je dan, bij een starter met meerdere trappen enkel bij de eerste trap toe, of bij elke trap?
 :biersmile:

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 27-08-2019  22:57 u@Jacques Voeg je dan, bij een starter met meerdere trappen enkel bij de eerste trap toe, of bij elke trap?
 :biersmile:

Ik heb een grote erlemeyer van 5 liter en brouw meestal niet meer dan 25 liter. Daarom kan ik volstaan met 1 stap.

Rinus

Citaat van: de Machtige Wil op 27-08-2019  22:57 uBedankt voor de reacties.

@Rinus 10 gram op één liter is wel veel. Ik heb bij de eerste trap een mespuntje toegevoegd voor een totale starter van ruim 3 liter.

@Jacques Voeg je dan, bij een starter met meerdere trappen enkel bij de eerste trap toe, of bij elke trap?
 :biersmile:
Oei inderdaad, dan gebruik ik minstens een factor 10 x te veel ten opzichte van wat Jacques toevoegt, ik heb er niets van gemerkt qua vergisting, deze was heel erg actief, maar wellicht komt dat nog bij het eindresultaat?!

Volgende keer zal ik wat zuiniger aan doen met de gistvoeding...

Jacques

Citaat van: Rinus op 30-08-2019  21:42 uOei inderdaad, dan gebruik ik minstens een factor 10 x te veel ten opzichte van wat Jacques toevoegt, ik heb er niets van gemerkt qua vergisting, deze was heel erg actief, maar wellicht komt dat nog bij het eindresultaat?!

Volgende keer zal ik wat zuiniger aan doen met de gistvoeding...

Als je meer gebruikt zal de vergisting zeker niet minder goed verlopen. Ik gebruik niet zo veel om de smaakinvloed van gistvoeding zo klein mogelijk te laten zijn.

jorgvde

Wat een interessante post is dit.
Ik heb wel een vraag. Ik wil mij eens gaan wagen aan het maken van een giststarter, vooral omdat ik een kloonbier wil gaan brouwen.

Ik zie alleen veel de term, gistvoeding terug komen. Ik kan alleen niet achter halen wat ik hier precies voor moet kopen. Als ik de term bij Braumarkt invoer dan kom ik op gistvoeding uit voor wijn (Arsegan gistvoedingszout).
Is dit ook geschikt voor bier of moet ik iets anders hebben?

b_art

Citaat van: jorgvde op 16-12-2019  12:15 uWat een interessante post is dit.
Ik heb wel een vraag. Ik wil mij eens gaan wagen aan het maken van een giststarter, vooral omdat ik een kloonbier wil gaan brouwen.

Ik zie alleen veel de term, gistvoeding terug komen. Ik kan alleen niet achter halen wat ik hier precies voor moet kopen. Als ik de term bij Braumarkt invoer dan kom ik op gistvoeding uit voor wijn (Arsegan gistvoedingszout).
Is dit ook geschikt voor bier of moet ik iets anders hebben?

https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/biergist/biergist-voeding

Je kan de Wyeast nemen, zelf gebruik ik de Yeast Nutrition maar die is niet op voorraad zie ik.

jorgvde

Citaat van: b_art op 16-12-2019  12:37 uhttps://www.braumarkt.com/bier-brouwen/biergist/biergist-voeding

Je kan de Wyeast nemen, zelf gebruik ik de Yeast Nutrition maar die is niet op voorraad zie ik.

Bedankt! Ik zie dat de Wyeast nu ook niet op voorraad is. Ik ga binnenkort wel een keer naar de winkel, zit toch om de hoek bij mij.

Stakker33

Wat doen jullie als de gist klaar is en de erlenmeyer in de koelkast gaat met afdichten?
Mij lijkt me afdichten met een stop het beste maar creëer je hier geen onderdruk mee met afkoelen?

Jacques

Citaat van: Stakker33 op 26-01-2020  12:52 uWat doen jullie als de gist klaar is en de erlenmeyer in de koelkast gaat met afdichten?
Mij lijkt me afdichten met een stop het beste maar creëer je hier geen onderdruk mee met afkoelen?

Waterslot is het beste. Sommige gisten zijn in staat om ook bij hele lage temperaturen nog koolzuur te vormen.

D.R.K.

Voor het eerst een giststarter gemaakt, ging opzicht redelijk maar toch nog een paar vragen.

Gist starter van 2 L gemaakt met een SG van 1040, op de magneetroerder gezet en de kleur is wel anders geworden maar soms wel lastig.
magneetje was er helaas afgevallen de eerste avond dus ochtends weer goed gezet en door laten gaan.
Totaal ongeveer 24 uur op de magneetroerder gestaan, met een deel dus zonder roeren (schat max 7 uur)

Nu was er af en toe nog een blupje maar toch besloten het na 24 uur de koelkast in te zetten.
Koelkast staat op 5 graden en vanochtend even gekeken ( ongeveer 12 uur in koelkast ) en nog steeds af en toe een blupje en voor bezinken lijkt nog geen sprake.

Ik vermoed dat ik hem te vroeg in de koelkast gezet heb en dat nu de bezinking ook langer gaat duren, klopt dit?
Ik moet nog een 2de starter maken en brouwdag zal zondag zijn dus zou donderdag de starter willen maken of is dit al te laat en wat doe je als je nog weinig bezinksel hebt, kan je evt een deel afgieten en dan weer nieuwe wort erbij gieten?

Alvast bedankt
 :proost:

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 31-05-2021  14:45 uVoor het eerst een giststarter gemaakt, ging opzicht redelijk maar toch nog een paar vragen.

Giststarter van 2 L gemaakt met een SG van 1040, op de magneetroerder gezet en de kleur is wel anders geworden maar soms wel lastig.
magneetje was er helaas afgevallen de eerste avond dus ochtends weer goed gezet en door laten gaan.
Totaal ongeveer 24 uur op de magneetroerder gestaan, met een deel dus zonder roeren (schat max 7 uur)

Nu was er af en toe nog een blupje maar toch besloten het na 24 uur de koelkast in te zetten.
Koelkast staat op 5 graden en vanochtend even gekeken ( ongeveer 12 uur in koelkast ) en nog steeds af en toe een blupje en voor bezinken lijkt nog geen sprake.

Ik vermoed dat ik hem te vroeg in de koelkast gezet heb en dat nu de bezinking ook langer gaat duren, klopt dit?
Ik moet nog een 2de starter maken en brouwdag zal zondag zijn dus zou donderdag de starter willen maken of is dit al te laat en wat doe je als je nog weinig bezinksel hebt, kan je evt een deel afgieten en dan weer nieuwe wort erbij gieten?

Alvast bedankt
 :proost:

Het bezinken van de gist duurt langer dan 12 uur...
Hoe snel het bezinken duurt is afhankelijk van de gist en de aanwezigheid van suikers (remt het uitvlokken) en het calciumgehalte van je starter (bevordert het uitvlokken). Meestal bezinkt de gist binnen 2 à 3 dagen.
Wanneer de gist in je starter helemaal niet bezinkt kun je het beste de starter in zijn geheel gebruiken.


Als wat weinig gistcellen kun je twee dingen doen:
- het wort beluchten voorafgaande aan het enten en daarna nog een keer een half uurtje nadat je de gist geënt hebt. Dit doe je als je al een redelijke hoeveelheid gist hebt;
- de starter vergroten. Dit laatste doe je als je heel weinig gistcellen hebt.

D.R.K.

Bedankt!

ik ga deze starter nog een keer voeden met nieuwe wort, nadat deze uitgezakt is en dan hoop ik hem op vrijdag weer terug de koelkast in te zetten en dan zondag brouwen. Heb in mijn huidige starter zeker nog wel teweinig gist zitten, het was een wat ouder zakje van WLP007 en moest sowieso al wat meer hebben omdat ik een RIS wil gaan brouwen.

MaartenM

Een vraag ben ik niet tegen gekomen in deze uitstekende draad: hoe weet je nu of de starter goed is en niet besmet? Dat is zo'n rampscenario dat me altijd weerhouden heeft zelf een starter te maken maar nu heb ik toch alles aangeschaft... ik las al dat de starter ook wel zurig ruikt/smaakt dus dat is geen goed criterium...

D.R.K.

Goede vraag en zat zelf ook altijd met hetzelfde, heb helaas geen antwoord.

Maar uiteindelijk gewoon doen en schoon te werk gaan.

Ik kook het wort, dan in Erlenmeyer, roerstaafje erin leggen en afdekken met aluminium folie (deze ook in de star san gelegd) en beginnen moet koelen.
Klaar met koelen, gist toevoegen en dan stop en waterslot erop en dan op de magneet roerder.

Uiteindelijk heb je dan nagenoeg geen blootstelling en in mijn geval zelfs minder als ik de normale gist hydrateer voordat ik het in wort gooi, dan staat deze open in een kom een 20 min in de keuken.

Succes.


Jacques

Citaat van: D.R.K. op 14-09-2021  20:38 uGoede vraag en zat zelf ook altijd met hetzelfde, heb helaas geen antwoord.

Maar uiteindelijk gewoon doen en schoon te werk gaan.

Inderdaad schoon werken is de manier om infecties tegen te gaan. En ook starten met een klein beetje wort. De gist krijgt dan sneller de overhand waardoor andere micro-organismen veel minder kunnen ontwikkelen.

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 14-09-2021  20:38 uUiteindelijk heb je dan nagenoeg geen blootstelling en in mijn geval zelfs minder als ik de normale gist hydrateer voordat ik het in wort gooi, dan staat deze open in een kom een 20 min in de keuken.

Laat het hydrateren achterwege. Het is niet nodig. Gewoon rechtstreeks uit de verpakking op het wort uitstrooien (over een zo groot mogelijk oppervlak) volstaat.

MaartenM

Dat laatste doe ik tot nu toe... maar het is dus niet mogelijk door geur, smaak of eenvoudige test te weten of de starter al dan niet besmet is?

Jacques

Citaat van: MaartenM op 14-09-2021  22:15 u... maar het is dus niet mogelijk door geur, smaak of eenvoudige test te weten of de starter al dan niet besmet is?

Niet echt. Een starter heeft vaak een wat onaangename smaak terwijl het bier dat er mee gebrouwen wordt een fantastische smaak kan hebben.

In 99,5% van de gevallen gaat het goed, mits je met weinig wort begint en hygiënisch werkt. Desinfecteer alles en werken boven een brandende gasvlam.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.