Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voldoende gist bij het wort gedaan?  (gelezen 3152 keer)

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
  • Land: de
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Voldoende gist bij het wort gedaan?
« Gepost op: 23-11-2015 16:46 u »
Tijdens mijn eerste brouwpoging vanmorgen heb ik de droge gist (pakje 12 gram) in wat water gezet. Helaas wilde temperatuur van het wort niet zakken (ca. 35 graden) en heeft de gist ik denk wel bijna 45 minuten liggen weken. Uiteindelijk heb ik de gist met het water toch maar bij een temperatuur van 35 graden er in gedaan. Ik ben echter bang dat ik nu veel van gist gedood heb, doordat het te lang heeft liggen weken. :huilen:

Mijn vraag: Hoe kom ik erachter of ik voldoende (levende) gist bij het wort gedaan heb? En mocht het te weinig zijn, wat te doen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline abroeders

• Super lid
  • Land: nl
Voldoende gist bij het wort gedaan?
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2015 18:08 u »
Tijdens mijn eerste brouwpoging vanmorgen heb ik de droge gist (pakje 12 gram) in wat water gezet. Helaas wilde temperatuur van het wort niet zakken (ca. 35 graden) en heeft de gist ik denk wel bijna 45 minuten liggen weken. Uiteindelijk heb ik de gist met het water toch maar bij een temperatuur van 35 graden er in gedaan. Ik ben echter bang dat ik nu veel van gist gedood heb, doordat het te lang heeft liggen weken. :huilen:

Mijn vraag: Hoe kom ik erachter of ik voldoende (levende) gist bij het wort gedaan heb? En mocht het te weinig zijn, wat te doen?
Ik denk dat de 35 graden hete wort ook niet bevordelijk is voor je gistcellen.
Afijn, dat is wat er nu gebeurd is. Gewoon afwachten of de vergisting gaat starten. Gist enten op zo'n heet wort zal, als de gist het al overleefd, ook niet echt bevordelijk zijn voor de smaak.
Gewoon kijken dus of je waterslot 1 dezer dagen gaat bluppen. Dan start de vergisting. Start deze niet na een paar dagen, dan kan je er na een paar dagen alsnog een nieuw zakje gist ingooien. Het kan geen kwaad alvast een zakje gist ergens vandaan te halen. Er zijn shops die het tegen postzegeltarief naar je versturen.

Wat je nu wel kan doen, is het proces analyseren zodat je het kan verbeteren voor de volgende keer. Wat ging er fout? Het koelen. Op welke wijze vond dit plaats; heb je een spiraalkoeler of een platenkoeler of heb je op een andere methode gekoeld? Ik heb met mijn spiraalkoeler altijd binnen 30 min mijn 20 liter wort onder de 20 graden.

Korrelgist hoeft ook niet per se gehydrateerd te worden. Je kunt dit ook boven op het afgekoelde wort strooien.

homoeccentricus

• Gast
Re: Voldoende gist bij het wort gedaan?
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2015 18:11 u »
Ik zou zeggen, beter nu onmiddellijk een zakje bijstrooien indien je er nog een hebt, want een paar dagen wachten is ook niet echt goed. Te veel gist gebruiken is heel moeilijk, en failliet zal je er niet  van gaan.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2015 19:58 u »
Bedankt voor de snelle reacties.

Wat je nu wel kan doen, is het proces analyseren zodat je het kan verbeteren voor de volgende keer. Wat ging er fout? Het koelen. Op welke wijze vond dit plaats; heb je een spiraalkoeler of een platenkoeler of heb je op een andere methode gekoeld? Ik heb met mijn spiraalkoeler altijd binnen 30 min mijn 20 liter wort onder de 20 graden.

Yep. Ik had twee handleidingen door elkaar gehaald, volgens de ene kon ik rustig beginnen met het rehydrateren van de gist want we koelen het wort in ijs (dat ik natuurlijk niet had) en bij de handleiding van het bierblik gooiden ze er gewoon 17 liter koud water erbij. Ik ga de volgende keer de laatste methode gebruiken. O ja, en alles over gist lezen. ;)

Gewoon kijken dus of je waterslot 1 dezer dagen gaat bluppen. Dan start de vergisting.

Citaat van: homoeccentricus
Ik zou zeggen, beter nu onmiddellijk een zakje bijstrooien indien je er nog een hebt, want een paar dagen wachten is ook niet echt goed. Te veel gist gebruiken is heel moeilijk, en failliet zal je er niet  van gaan.

Het wort is na ca. 6-7 uur gaan bluppen. Hij blupt nu elke 5 a 8 seconden. Betekent dit dat alles in orde is en ik geen nieuwe gist er op hoef te strooien? Of gewoon voor de zekerheid wel?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2015 20:05 u »

Het wort is na ca. 6-7 uur gaan bluppen. Hij blupt nu elke 5 a 8 seconden. Betekent dit dat alles in orde is en ik geen nieuwe gist er op hoef te strooien? Of gewoon voor de zekerheid wel?
Dan is het prima in orde! Ik hoop dat er niet teveel smaakafwijkingen zijn ontstaan de eerste paar uur na het enten door de hoge temperatuur.
Laat het vat maar rond de 19-20 graden staan, niet rechtstreeks tegen de verwarming iod. Dan zal de vergisting wel goed verder gaan.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 23-11-2015 20:26 u »
Dan is het prima in orde! Ik hoop dat er niet teveel smaakafwijkingen zijn ontstaan de eerste paar uur na het enten door de hoge temperatuur.
Laat het vat maar rond de 19-20 graden staan, niet rechtstreeks tegen de verwarming iod. Dan zal de vergisting wel goed verder gaan.

Cool! Bedankt nog voor de laatste tip. Hoe hou jij de temperatuur constant op 19-20 graden? Ik verwarm liever niet 's nachts, maar is dat in de herfst/winter verplichte kost voor een hobbybrouwer?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-11-2015 20:31 u »

Cool! Bedankt nog voor de laatste tip. Hoe hou jij de temperatuur constant op 19-20 graden? Ik verwarm liever niet 's nachts, maar is dat in de herfst/winter verplichte kost voor een hobbybrouwer?
Ik heb een vergistings(koel)kast. Deze houd de temperatuur contstant door het koelen van de koelkast en een ingebouwde verwarming. Er is hier op het forum veel over te vinden. De beste investering die een hobbybrouwer kan doen.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23-11-2015 22:11 u »
Ik heb een vergistings(koel)kast. Deze houd de temperatuur contstant door het koelen van de koelkast en een ingebouwde verwarming. Er is hier op het forum veel over te vinden. De beste investering die een hobbybrouwer kan doen.

Bedankt, heb een beetje rondgezocht - het daagt mij nog niet hoe het precies werkt, maar het is al laat. Morgen weer. ;) (Dacht ik eerst bierbrouwer te worden, moet ik nu aan de slag als electricien.)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 28-11-2015 16:44 u »

Geen enkel probleem! Er zijn schrijvers die adviseren om te hydrateren bij 35 -41 ļC!

Zie bijvoorbeeld
http://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/rehydrating-dry-yeast/
http://www.draymans.com/articles/14.html

Overigens is hydrateren niet nodig. De gist over het wort strooien volstaat.
Heel wat testjes heb ik hieraan gewijd. Het maakt niets uit voor zowel de vergistingsgraad als voor de smaak van het bier. Al heel wat jaren brouw ik prima bier zonder korrelgist te hydrateren. Trek je dus niet aan van de adviezen waarbij van hoog tot laag wordt beweerd dat hydrateren een must is. Het enige verschil is dat de vergisting net een half uurtje tot een uur sneller start. Dat is het enige...

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-11-2015 17:30 u »

Geen enkel probleem! Er zijn schrijvers die adviseren om te hydrateren bij 35 -41 ļC!

Jacques,

Dit is geen antwoord op wat toppicstarter hier schetst. Toppicstarter heeft het gist geŽnt op 35 graden heet wort, niet gehydrateerd in 35 graden heet water. Lijkt mij niet goed vanwege overmatige esterontwikkeling en hogere alcoholen.

De gist hydrateren kan, maar urenlang korrelgist in water laten liggen is m.i. niet bevordelijk voor de gist. Vanwege koelingsproblemen heeft ts toen maar besloten het gist toe te voegen aan heet (35 graden) wort.

Gisting is hierna toch op gang gekomen zoals ik begrepen heb. Wat de smaak en alcoholen doen is afwachten.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 28-11-2015 19:27 u »
Correct, abroeders, ik heb de gist bij het wort van 35 graden gedaan. Oeps. Nou ja, kijken hoe het gaat smaken...

Offtopic: bij de starterset zat een blik voor 23 liter bier. Bij nader inzien een beetje voor een eerste probeersel... Next time wordt er een van 9-10 Liter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 28-11-2015 22:59 u »
Jacques,

Dit is geen antwoord op wat toppicstarter hier schetst. Toppicstarter heeft het gist geŽnt op 35 graden heet wort, niet gehydrateerd in 35 graden heet water. Lijkt mij niet goed vanwege overmatige esterontwikkeling en hogere alcoholen.

De gist hydrateren kan, maar urenlang korrelgist in water laten liggen is m.i. niet bevordelijk voor de gist. Vanwege koelingsproblemen heeft ts toen maar besloten het gist toe te voegen aan heet (35 graden) wort.

Gisting is hierna toch op gang gekomen zoals ik begrepen heb. Wat de smaak en alcoholen doen is afwachten.

Inderdaad te snel gelezen.

De gist zal niet dood zijn. Zowel niet door het lange weken als door het enten bij 35 ļC. Wel heb je veel kans op smaakafwijkingen.

Blijft het feit dat er veel minder stress is als je zorgt dat het wort eerst op vergistingstemperatuur is en dan de gist op het wort strooit. Hydrateren is een extra handeling die de nodige voorbereiding vraagt. Niet goed hydrateren doet meer kwaad dan goed.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 03-01-2016 20:09 u »
Ik heb het bier in de fles geproefd en het smaakt prima. Ook genoeg koolzuur. Het gist kon gelukkig tegen een stootje.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 03-01-2016 20:58 u »
Top! Ik weet nog uit mijn blikbrouwtijd dat na een week of 6 de brouwsels het best waren.
Ik zou zeggen, als de hobby bevalt, ga meteen oriŽnteren op het brouwen met verse mout en hop. Je bieren zullen qua smaak er enorm op vooruit gaan!

Tags: