Roggebier / gistsoort

Gestart door Lange Möpper, 23-11-2015 10:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lange Möpper

Hallo allemaal.
Ik wil deze week graag een recept gaan proberen met ongeveer:
55% pilsmout
20% dark munich
15% roggemout
10% abbeymout

Hopsoorten: Cascade en EK Golding.

De gist doe ik in gedachten heb is 1335 British Ale II.
Ik wil graag het karakter van het bier tussen Irish Red en een lichte bock krijgen.

Ook was ik van plan om voor het bottelen 5 g/liter bruine basterdsuiker toevoegen aan het bier.

Wat vinden jullie van mij probeersel? Goede combinatie van mouten? Hopsoorten? En de gist keuze?
Hadden jullie ook suiker toegevoegd, en zo ja. Wanneer?

Bedankt voor de tips.

ciesvandekwis

Giet je recept eens in BrouwHulp, - Visie of andere software, want aantal liter, EBC etc is hier niet te zien.
UK Ales en Engelse gist is tuurlijk een goed idee. Er zijn ook goede korrelgisten: Nottingham of Windsor van Lallemand.
Bottelsuiker: zou ik toch gewone kristalsuiker adviseren. Is correcter te berekenen, die paar gram bruine suiker gaat weinig smaakverschil geven (en bevat water, dus wat giswerk hoeveel). Meestal kook ik mijn bottelsuiker vooraf in dubbele hoeveelheid water en doe die zo heet mogelijk in een bokaal die op z'n kop gaat. Eens afgekoeld is dat steriel en gebruiksklaar in de bottelemmer te gieten.

Lange Möpper

Citaat van: ciesvandekwis op 23-11-2015  10:55 uGiet je recept eens in BrouwHulp, - Visie of andere software, want aantal liter, EBC etc is hier niet te zien.
UK Ales en Engelse gist is tuurlijk een goed idee. Er zijn ook goede korrelgisten: Nottingham of Windsor van Lallemand.
Bottelsuiker: zou ik toch gewone kristalsuiker adviseren. Is correcter te berekenen, die paar gram bruine suiker gaat weinig smaakverschil geven (en bevat water, dus wat giswerk hoeveel). Meestal kook ik mijn bottelsuiker vooraf in dubbele hoeveelheid water en doe die zo heet mogelijk in een bokaal die op z'n kop gaat. Eens afgekoeld is dat steriel en gebruiksklaar in de bottelemmer te gieten.

2500 g op 10 liter maisch water.  6 liter spoelwater. EBC pils 3, munich 18, rogge 5, abbey 45.

RienP

Let wel op dat met 15% roggemout je maisch heel plakkerig wordt. Dit komt door de gomstoffen in de rogge. Hier kun je rekening mee houden in je maischschema. Dit is bij 15% nog niet echt nodig zolang je langzaam filtert om dichtslaan van je filterbed te voorkomen.

Geen idee of het in de lichte Bock of Irish Red categorie zal vallen, maar verder wordt het vast een lekker bier.

dennisbier

Ik heb het vergisten van een roggewort met een french saison gedaan.
Werelds biertje.  :groots:
Rogge apart voorbehandeld. Geen plakkerigheid of rare fratsen meegemaakt.

Jeukstaardt

Citaat van: dennisbier op 23-11-2015  21:59 uRogge apart voorbehandeld.

Uit nieuwsgierigheid: hoe en waarom? :)

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 23-11-2015  22:06 uUit nieuwsgierigheid: hoe en waarom? :)

Ook ik ben nieuwsgierig naar de voorbehandeling.

Onlangs een brouwsel gebrouwen met 34% roggemout. Dit leverde in mijn Braumeister geen problemen op. Wel hebt ik 4 keer geroerd in de moutkorf. De bostel was zeer compact. Is een mooie zachte porter geworden.

Lange Möpper

Citaat van: Jacques op 28-11-2015  16:26 uOok ik ben nieuwsgierig naar de voorbehandeling.

Onlangs een brouwsel gebrouwen met 34% roggemout. Dit leverde in mijn Braumeister geen problemen op. Wel hebt ik 4 keer geroerd in de moutkorf. De bostel was zeer compact. Is een mooie zachte porter geworden.

20 minuten op 38 graden, 15 minuten op 45 graden.
Geen enkel probleem gehad. Gewoon vloeibare wort. Niet dik geworden. 15 % rogge gebruikt.

Ben nieuwsgierig of het ook goed gaat als ik meer rogge gebruik.

Jacques

34% roggemout. Gestart bij 68 ºC. Rendement 78%
Geen probleem...

seed7

Citaat van: Lange Möpper op 28-11-2015  19:41 uBen nieuwsgierig of het ook goed gaat als ik meer rogge gebruik.

Een RIS van verschillende soorten rogge SG 1102, totaal 70% rogge. Je hebt wat geduld nodig bij het filteren.
80% Rogge met de Beliner Weisse methode SG1029.
Over het algemeen gebruik ik ca. 50% in mijn roggebieren

Ingo

dennisbier

Citaat van: Jacques op 28-11-2015  16:26 uOok ik ben nieuwsgierig naar de voorbehandeling.

Onlangs een brouwsel gebrouwen met 34% roggemout. Dit leverde in mijn Braumeister geen problemen op. Wel hebt ik 4 keer geroerd in de moutkorf. De bostel was zeer compact. Is een mooie zachte porter geworden.
Kijk! 34% roggemout.
Mijn voorbehandeling bestaat uit heel simpel de mout in een andere pan op 54°C voor een half uur. Daarna op laag vuur doorverwarmd onder af en toe roeren tot koken.
Hierna heb ik wat water toegevoegd om de temperatuur op 65 graden te krijgen en toegevoegd aan het begin van de 1 traps maisch op 65.
Na het maischen doorverwarmd tot 80 graden en hier ook mee gespoeld.
Er waren geen problemen.
Ik kon geen duidelijk pH en temperatuur optimum vinden voor het maischen van de rogge, dus een midden temperatuur gekozen uit 3 gevonden waarden.

PeterEngeltje

Ik ga over een paar weken een Rye IPA brouwen met 19% Roggemout.
Ik heb nog nooit eerder met Roggemout gebrouwen. Bij Brouwmarkt was het op, dus bij Kooy Jubbega besteld en vandaag ontvangen.
Wat mij opvalt is dat de Roggemout korrels veel kleiner zijn dan die van Gerstemout.

Hoe kun je dat het beste schroten?
Zelf vermoed ik dat je de Roggemout het best apart van de gerstemouten kan schroten met een kleinere afstand tussen de walsen.
Hoe zien jullie dat?

RienP

Dat zie je heel goed. Rogge moet je even apart schroten. Omdat het geen kaf heeft schroot je het ook niet zo snel te fijn.

PeterEngeltje

Citaat van: RienP op 28-07-2017  20:58 uDat zie je heel goed. Rogge moet je even apart schroten. Omdat het geen kaf heeft schroot je het ook niet zo snel te fijn.

Bedankt voor dit snelle antwoord waarmee mijn vermoeden wordt bevestigd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.