Brewferm IPA

Gestart door stuart19, 20-11-2015 18:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuart19

Ik weet dat veel mensen hier op het forum geen fan van blikbrouwsels zijn. Helaas heb ik momenteel nog geen beschikking tot een keuken die ik kan gebruiken om over te gaan om het allemaal zelf te doen. Dit is nog wel een wens om op termijn dit wel te doen.
Ben ook al druk op zoek geweest naar een Weckketel. Alleen ik zie op het forum hier dat de ervaringen erg wisselend zijn hiermee.
Dat het krijgen van een mooie rollende kook soms erg lastig is. (Mocht iemand een weckketel aanraden hoor ik het graag  :D)

Daarom wil ik het blikbrouwen een klein beetje anders doen. Ik wil een andere gist gaan toevoegen en kijken naar de mogelijkheden van koudhoppen tijdens de vergisting:
Ik heb het idee om van Brewferm een IPA te brouwen. Het gist dat erbij zit ga ik niet gebruiken, ik wil het vervangen door arsegan west coast biergist (biergist IPA bieren). Zou dit een goede vervanging kunnen zijn? Of zijn er andere gisten interessanter om te gebruiken?

En voor het dryhoppen dacht ik aan hopbloemen Cascade. Deze wil ik dan toevoegen in een hopzakje tijdens het vergisten. Zou dit een juiste hop kunnen zijn?
Hoeveel hop zou je eigenlijk moeten toevoegen? Het blikbrouwsel is 12 liter in totaal

Hopelijk kunnen jullie me een beetje wijzer maken.

rvvliet78

De gist ken ik niet maar ik heb laatst een ipa met Cascade gebrouwen en ik vond hem zeer geslaagd.

Tjardo

Kies liever de Fermentis safale US-05 of Mangrove west coast M44 gist. Cascade is prima voor koudhop, 2-4 gram per liter zal een heerlijk biertje maken  :brouwen:

HoppyBrewBoy

Mijn ervaring is ook, zoals al eerder genoemd, dat US-05 i.c.m. een koudhop van 2-4 g/L prima resultaten geeft voor een blikbrouwsel. Cascade is prima net als Centennial, Amarillo, Mosaic, Citra, Simcoe en nog wat anderen. Toevoegen op 3-5 dagen voordat je gaat bottelen geeft een prima aroma.

Fractus

Koudhop wordt dus een paar dagen voor het bottelen toegevoegd aan het lagervat? Ik dacht altijd dat koudhop werd toegevoegd zodra het gekoelde wort in het gistvat zit  :pan:

stuart19

Is bloemen of pallets gemakkelijker voor koudhoppen?

HoppyBrewBoy

Als je de koudhop bij de hoofdvergisting toevoegt verlies je veel van de aroma's, daar is heel veel over geschreven hier op het forum en daarbuiten. Het hoparoma is erg vluchtig dus dat wil je zo kort mogelijk blootstellen aan vergistend bier (maar lang genoeg om het in je bier te krijgen).

Bloemen of pellets is een kwestie van voorkeur. Met pellets krijg je iets meer gruis in je bier, maar er zijn genoeg manieren om te voorkomen dat dat in je fles komt. Bloemen geven per hoeveelheid iets minder aroma maar zijn wel 'schoner'.

_M_M_

Citaat van: stuart19 op 20-11-2015  20:46 uIs bloemen of pallets gemakkelijker voor koud hoppen?
Nou,  als je pallets toevoegd krijg je nogal een harsige smaak...  Vuren en zo [emoji6] met elk andere vorm kun je lekker uit de voeten.  Bloemen en pellets.. pellets vallen tijdens het lageren gemakkelijker naar de bodem waardoor het gemakkelijk afhevelen is.
En zoals fractus al aanhaalde,  is het met een ipa het lekkerst om een dag of 5 voor bottelen toe te voegen.  Maar dat is persoonlijk.  Ik zou zeggen experimenteer lekker wat en wat jou voorkeur heeft blijven doen.. Succes!  :brouwen:

Jacques

Citaat van: stuart19 op 20-11-2015  18:37 uIk heb het idee om van Brewferm een IPA te brouwen. Het gist dat erbij zit ga ik niet gebruiken, ik wil het vervangen door arsegan west coast biergist (biergist IPA bieren). Zou dit een goede vervanging kunnen zijn? Of zijn er andere gisten interessanter om te gebruiken?

Citaat van: rvvliet78 op 20-11-2015  18:43 uDe gist ken ik niet...

Waarschijnlijk gaat het om bekende gist die onder de naam van Arsegan (het huismerk van Brouwmarkt) verkocht wordt. Ook Brouwland maakt zich schuldig aan dergelijke praktijken met hun huismerk Brewferm. Zo verkopen zij Brewferm mouten. Jammer dit soort praktijken omdat je als hobbybrouwer niet weet wat je in je handen hebt.

stuart19

Bedankt voor de informatie. Ik ga met de gist verder en ook met de hopsoorten

Marcel_k

De Brewferm IPA ís al zwaar gehopt, als je daar nóg eens overheen wil met een dryhop, zsja, moet je zelf weten natuurlijk.
Arsegan west coast, of US-05 zijn natuurlijk prima te gebruiken.

stuart19

Citaat van: Marcel_k op 22-11-2015  10:01 uDe Brewferm IPA ís al zwaar gehopt, als je daar nóg eens overheen wil met een dryhop, zsja, moet je zelf weten natuurlijk.
arsegan west coast , of US-05 zijn natuurlijk prima te gebruiken.

Ow dat wist ik niet. Ik dacht dat het een leuk extra kon zijn voor blikbrouwen om het te dryhoppen. Heb er geen ervaring mee

Battum80

Na de hoofdvergisting even proeven en als je een dry hop gepast vindt, gewoon doen. Citra en of Cascade.... altijd lekker.

Marcel_k

Citaat van: Battum80 op 22-11-2015  20:06 uNa de hoofdvergisting even proeven en als je een dry hop gepast vindt, gewoon doen. Citra en of Cascade.... altijd lekker.
Goeie tip, lekker uitgaan van je eigen smaak. Doen!

Lutz

Citaat van: Jacques op 20-11-2015  23:41 uWaarschijnlijk gaat het om bekende gist die onder de naam van Arsegan (het huismerk van Brouwmarkt) verkocht wordt. Ook Brouwland maakt zich schuldig aan dergelijke praktijken met hun huismerk Brewferm. Zo verkopen zij Brewferm mouten. Jammer dit soort praktijken omdat je als hobbybrouwer niet weet wat je in je handen hebt.

Weet je welke mout Brouwland voor zijn Brewferm pilsmout gebruikt? Wat mij opvalt is de iets lagere prijs van Brewferm ten opzichte van Weyermann. In de Brewferm mout bespeur ik wel al eens een takje of dergelijke. Ook heb ik een lager rendement met de Brewferm mout. Goedkoop, duurkoop ...

Jacques

Citaat van: Lutz op 23-11-2015  21:02 uWeet je welke mout Brouwland voor zijn Brewferm pilsmout gebruikt? Wat mij opvalt is de iets lagere prijs van Brewferm ten opzichte van Weyermann. In de Brewferm mout bespeur ik wel al eens een takje of dergelijke. Ook heb ik een lager rendement met de Brewferm mout. Goedkoop, duurkoop ...

Nee, het is gissen. Mogelijk gaat het om Belgische mout. Het zou zelfs kunnen dat de mout van verschillende mouterijen komt. Heel jammer dit soort zaken. Onze leveranciers zouden ons een goede dienst bewijzen als ze al hun producten onder de oorspronkelijke naam zouden verkopen. We weten dan wat we in onze handen hebben.


Erik Z

Ik las dat je zocht naar een weckketel. Ik gebruik een Clatronic EKA 3338, 25 L inhoud en kookt zonder extra isolatie met 1800 W. Gekocht op amazon.de.

stuart19

Citaat van: Erik Z op 25-11-2015  00:38 uIk las dat je zocht naar een weckketel. Ik gebruik een Clatronic EKA 3338, 25 L inhoud en kookt zonder extra isolatie met 1800 W. Gekocht op amazon.de.

Bedankt. Ziet er goed uit deze weckketel
Ik ga er is over nadenken wat ik ermee ga doen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.