Te warm spoelen

Gestart door leo18, 19-11-2015 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Ansius op 30-11-2015  18:12 uIk heb geprobeerd de resultaten van Jacques metingen te interpreteren.
Loop een beetje vast.
Wat ik zie is waar is aangezuurd het eind pH lager is.

Ideaal is einde maischen 5,3 en einde koken 5,2 of heb ik dat mis?

Nummer 5 lijkt er dan een beetje op maar de andere zitten allemaal te hoog.

Te weinig aangezuurd?

Ja er is te weinig aangezuurd. De resultaten van de metingen zijn niet actief gecommuniceerd met de brouwers. Ik wilde puur kijken wat er gebeurde en niet zo zeer bijsturen. Wel of niet aanzuren is aan de brouwers overgelaten. Overigens stond in het recept dat tijdens het maischen aangezuurd diende te worden tot 5,5...

Over de resultaten van de metingen heb ik een artikel geschreven dat verschijnen in het komend clubblad van De Roerstok. Op dit moment wil daar niet verder op vooruitlopen.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 29-11-2015  23:12 uIk ben eigenlijk wel benieuwd waarom die  looi-, bitter- en kleurstoffen niet uit zouden spoelen bij een lage pH en wat voor chemie daarachter zit en waar de oorsprong van die opmerking vandaan komt.

Een en ander heeft te maken met het iso-elektrisch punt van een stof en dit Link  Ik heb het ooit in kleine mate tijdens mij studie gehad, maar de details weet ik niet meer... :)

Komt er op neer dat sommige stoffen beter oplossen bij bepaalde pH's....

hansHalberstadt

Ja klopt zoiets was het. Dus leed is dan inderdaad al geschied als je daarna pas pH corrigeert bij opgevangen wort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.