Drooghoppen bij lage temperatuur

Gestart door Jeukstaardt, 25-11-2015 13:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

Ik heb mijn laatste brouwsel overgeheveld en het is inmiddels compleet uitvergist. Het staat momenteel in de schuur bij een graad of 5-6 ºC. Nou zou ik nog willen drooghoppen.
In hoeverre heeft de lage temperatuur invloed op het opnemen/afgeven van de hoparoma's?
Ik stel mij voor dat dit bij lage temperatuur langzamer gaat.

Mijn idee is om aankomend weekend te gaan bottelen dus heb ik nog 3-4 dagen voor de drooghop. Heeft dat überhaupt zin bij deze temperatuur om zo kort te drooghoppen?
Ik gebruik er overigens bloemen voor (Columbus en Amarillo).

RienP

Lijkt mij geen probleem. De afgifte zal misschien wat langzamer gaan, maar 4 dagen koudhop geeft vast nog een mooi hoparoma.

ZwartGoud

Een professionele brouwer heeft mij eens verteld dat hij juist bij verschillende temperaturen na-hopt. Koudhoppen deed hij bij 3 graden, warmhoppen bij 18-22 graden. Volgens hem kwamen er bij verschillende temperaturen verschillende aroma's vrij.
Ik had er nog niet eerder van gehoord.

Dund

Ik doe meestal een dag of tien koudhoppen. De eerste dagen op 18 graden en dan na een dag of vier gaat de temperatuur naar 3-4 graden. Tot nu toe altijd heerlijke ipa's.

goom

Citaat van: ZwartGoud op 25-11-2015  14:29 uIk heb mijn laatste brouwsel overgeheveld en het is inmiddels compleet uitvergist. Het staat momenteel in de schuur bij een graad of 5-6C. Nou zou ik nog willen drooghoppen.
In hoeverre heeft de lage temperatuur invloed op het opnemen/afgeven van de hoparoma's?
Ik stel mij voor dat dit bij lage temperatuur langzamer gaat.

Een professionele brouwer heeft mij eens verteld dat hij juist bij verschillende remperaturen na-hopt. Koudhoppen deed hij bij 3 graden, warmhoppen bij 18-22 graden. Volgens hem kwamen er bij verschillende temperaturen verschillende aroma's vrij.
Pff dit zijn echt makkelijke vragen en opmerkingen.
Kwestie van het hoofdstuk fysische chemie naar boven halen.
Wat is koud/warmhoppen fysisch/chemisch gezien?
Juist het is een extractie van stoffen die in de hop zitten en uiteindelijk in het bier terechtkomen.
Hierdoor krijgt dat bier extra eigenschappen (geur/smaak).
Een van de parameters die invloed heeft op de extractie is de temperatuur.


Jeukstaardt

Citaat van: goom op 27-11-2015  21:38 uPff dit zijn echt makkelijke vragen en opmerkingen.
Kwestie van het hoofdstuk fysische chemie naar boven halen.

Excuses, in dat specifieke vakgebied heb ik geen onderricht mogen genieten.
Ik hoop dat ik met mijn onwetendheid u niet heb ontrieft.

Uw opmerking derhalve maakt mij nog steeds niet veel wijzer.

Robert1968

Warm hoppen? Hebben we dan ook nog lauw hoppen? Warm hoppen doe ik meestal bij kooktemperatuur  :D

De extractie van oliën uit de hoppen is van vele factoren afhankelijk, vorm van hop (pellets, bloemen), mengintensiteit, temperatuur etc.

Dit alles laat zich niet in formules/richtlijnen vastleggen. Gewoon proberen. Ik droog/koudhop niet langer dan enkele dagen om een grassige smaak te vermijden.

En kijk anders een hier: https://www.google.nl/search?q=effect+dry+hopping+temperature&gws_rd=cr&ei=3nNZVtXcI8P8O6yJoRA

Ik kan me wat resultaten van studies herinneren waaruit bleek dat het na 1-2 dagen wel gedaan is met de extractie van oliën.


Lonnes

Citaat van: Jeukstaardt op 27-11-2015  23:54 uExcuses, in dat specifieke vakgebied heb ik geen onderricht mogen genieten.
Ik hoop dat ik met mijn onwetendheid u niet heb ontrieft.

Uw opmerking derhalve maakt mij nog steeds niet veel wijzer.

 :groots:

William

Citaat van: Robert de Boer op 28-11-2015  10:28 uDit alles laat zich niet in formules/richtlijnen vastleggen. Gewoon proberen. Ik droog/koudhop niet langer dan enkele dagen om een grassige smaak te vermijden.

En kijk anders een hier: https://www.google.nl/search?q=effect+dry+hopping+temperature&gws_rd=cr&ei=3nNZVtXcI8P8O6yJoRA

Ik drooghop altijd een week maar dan wel bij lagere temperatuur. De langere tijd is nodig omdat de temperatuur laag is (Ik neem altijd een factor twee langer per 10 graden lagere temperatuur).
De reden dat ik het bij lagere temperatuur doe is dat het surplus aan aanwezig koolzuur oplost en daardoor minder koolzuurbellen vormt bij het toevoegen en verder koudhoppen. Hierdoor zakt de hop sneller naar beneden en is er m.i. door betere bevochtiging een beter extractierendement.

Bij "warm" drooghoppen duurt het bij mij altijd lang voordat de hop naar beneden zakt.

Jeukstaardt

Citaat van: Robert de Boer op 28-11-2015  10:28 uEn kijk anders een hier: https://www.google.nl/search?q=effect+dry+hopping+temperature&gws_rd=cr&ei=3nNZVtXcI8P8O6yJoRA

Ik kan me wat resultaten van studies herinneren waaruit bleek dat het na 1-2 dagen wel gedaan is met de extractie van oliën.

Dank! Daar kan ik weer even mee vooruit.
Ik denk dat ik het bottelen een weekje uitstel. In een van de artikelen lees ik dat voor bloemen het onttrekken van de oliën uit de 'lupulin glands' wat langer kan duren omdat deze intact zijn. Bij pellets zijn deze vermalen en gaat de extractie een stuk sneller. Aangezien ik bloemen gebruik in combinatie met lage temperatuur geef ik het nog een week. De bloemen drijven mooi op het bier en zijn goed doorweekt zag ik net!

goom

Citaat van: Jeukstaardt op 27-11-2015  23:54 uExcuses, in dat specifieke vakgebied heb ik geen onderricht mogen genieten.
Ik hoop dat ik met mijn onwetendheid u niet heb ontrieft.

Uw opmerking derhalve maakt mij nog steeds niet veel wijzer.
Een beetje kennis van chemie is wel erg handig als je bier brouwt.
Net als ook natuurkundige kennis en microbiologische kennis.
Dit zijn wel aspecten die van pas komen bij het brouwen.

ZwartGoud

Citaat van: goom op 28-11-2015  16:56 uEen beetje kennis van chemie is wel erg handig als je bier brouwt.
Net als ook natuurkundige kennis en microbiologische kennis.
Dit zijn wel aspecten die van pas komen bij het brouwen.

Een beetje kennis van sociale omgang is handig op een forum.
Net als een beetje begrip en uitleg.
Dit zijn wel aspecten die van pas komen bij het delen.

Lonnes

Citaat van: ZwartGoud op 28-11-2015  17:35 uEen beetje kennis van sociale omgang is handig op een forum.
Net als een beetje begrip en uitleg.
Dit zijn wel aspecten die van pas komen bij het delen.

 :groots:

Jacques

Citaat van: ZwartGoud op 25-11-2015  14:29 uEen professionele brouwer heeft mij eens verteld dat hij juist bij verschillende temperaturen na-hopt. Koudhoppen deed hij bij 3 graden, warmhoppen bij 18-22 graden. Volgens hem kwamen er bij verschillende temperaturen verschillende aroma's vrij.
Ik had er nog niet eerder van gehoord.

Bij verschillende temperaturen nagisten is een bekend gebruik in de professionele brouwerijen. Wordt vooral gedaan om ongewenste stoffen te laten verdampen en te zorgen voor een goede uitvlokking van eiwitten.

In dit artikel uit Brauwelt wordt melding gemaakt van het koudhoppen bij 0 ºC. Het is een zeer interessant  artikel. Er wordt niet vaak op een wetenschappelijke wijze geschreven over de effecten van koudhoppen.

Voor de liefhebbers geef ik een link naar een proefschrift met als titel A Study of Factors Affecting the Extraction of Flavor When Dry Hopping Beer uit 2012.

Jeukstaardt

Citaat van: Jacques op 29-11-2015  22:57 uBij verschillende temperaturen nagisten is een bekend gebruik in de professionele brouwerijen. Wordt vooral gedaan om ongewenste stoffen te laten verdampen en te zorgen voor een goede uitvlokking van eiwitten.

In dit artikel uit Brauwelt wordt melding gemaakt van het koudhoppen bij 0 ºC. Het is een zeer interessant  artikel. Er wordt niet vaak op een wetenschappelijke wijze geschreven over de effecten van koudhoppen.

Voor de liefhebbers geef ik een link naar een proefschrift met als titel A Study of Factors Affecting the Extraction of Flavor When Dry Hopping Beer uit 2012.

Interessante materie! Dankjewel voor de links Jacques.

Ondanks mijn beperkte kennis van fysische chemie (...) ben ik blij dat ik op het spoor ben gezet van deze artikelen. Leer ik ook nog eens wat.
Dat zelfs uit makkelijke vragen dit soort zinvolle antwoorden vloeien is een van de sterke punten van dit top forum!

Amateurke


HopSwiers

Citaat van: goom op 27-11-2015  21:38 uPff dit zijn echt makkelijke vragen en opmerkingen.
Kwestie van het hoofdstuk fysische chemie naar boven halen.
Wat is koud/warmhoppen fysisch/chemisch gezien?
Juist het is een extractie van stoffen die in de hop zitten en uiteindelijk in het bier terechtkomen.
Hierdoor krijgt dat bier extra eigenschappen (geur/smaak).
Een van de parameters die invloed heeft op de extractie is de temperatuur.

Knap, en dit is een dan weer een voorbeeld van een dom antwoord... Je doet je slim voor en maakt je in nog geen 2 reacties hier erg onsympathiek maar antwoordt uiteindelijk naast de kwestie. De vraag was duidelijk: "Mijn idee is om aankomend weekend te gaan bottelen dus heb ik nog 3-4 dagen voor de drooghop. Heeft dat überhaupt zin bij deze temperatuur om zo kort te drooghoppen?
Ik gebruik er overigens bloemen voor (Columbus en Amarillo)"
Dus hij weet dat het bij lagere temperatuur trager gaat.
Verder was de vraag: "Een professionele brouwer heeft mij eens verteld dat hij juist bij verschillende remperaturen na-hopt. Koudhoppen deed hij bij 3 graden, warmhoppen bij 18-22 graden. Volgens hem kwamen er bij verschillende temperaturen verschillende aroma's vrij."
en dat zou je dus kunnen verklaren aan het feit dat niet alleen de extractie sneller verloopt, maar de vluchtige aroma stoffen (en deze zijn over algemeen vluchtig zoals je ook zeker zult weten) bij deze temperatuur minder goed worden vast gehouden. Want, zoals ongetwijfeld ook zult weten, geldt voor gassen het omgekeerde principe.

Jacques

Graag respectvol reageren op de inhoud van een reactie.
Dat komt de sfeer op het forum ten goede...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.