Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Evaluatie gebruik Muntons carbonation drops  (gelezen 12543 keer)

Offline Chilobrachys

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Evaluatie gebruik Muntons carbonation drops
« Reactie #25 Gepost op: 29-01-2016 13:12 u »
Mijn ervaringen zijn nagenoeg gelijk aan die van Zwartgoud, toevallig ook gebruikt in een oatmeal stout en ook in 33cl flesjes. Ik had gisteren een flesje waarvan het schuim langzaam omhoog kwam in het flesje, ik hoop niet dat mijn ervaring hetzelfde wordt als die van JBL. Ik proefde in elk geval niets wat zou wijzen op een infectie. Schuimkraag was prima, naar mijn smaak had er zelfs nog wel iets minder koolzuur in gemogen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 29-01-2016 13:33 u »
Dinsdagavond met deze carbonation drops de stout van Kees! gebotteld.
Werkt op zich gemakkelijk: je gooit in elk flesje een klontje en klaar is kees!
Heb bewust gekozen om het in verschillende groottes flessen te gebruiken (0,25, 0,3, 0,33) om de verschillen te ervaren.

Zou ik overgaan op het aanschaffen van dit product? Nee. Enerzijds omdat het relatief duur is, anderzijds omdat je slecht kunt sturen op gewenst koolzuur. Mooi product maar ik plaats het in de categorie brouwsuiker: niet dat het product niet werkt maar waarom een veelvoud betalen voor iets wat precies hetzelfde doet en niet lastiger is.

Ik zal mijn bevindingen qua smaak e.d. hier posten!

Groet,
de TDP

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #27 Gepost op: 31-01-2016 19:35 u »
Wel makkelijk, net te weinig suiker per drop voor een 33cl flesje en veeel te duur...

Offline RobW

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #28 Gepost op: 01-02-2016 00:09 u »
Vandaag gebotteld met het geleverde zakje. Wat ik al slecht vond is dat er geen 80 drops in het zakje zaten en dat het ook niet allemaal hele drops waren. Suiker oplossen in het vat van waaruit ik bottel is ook een stuk handiger dan in elk flesje zo'n balletje mikken. Lost ook niet erg snel op.

En nu afwachten. Ik heb ook een halve liter fles met 2 drops gebotteld. Dat is zo'n kunststof flesje van de Duitse Lidl. Ben benieuwd hoe snel daar druk op staat en hoe de hoeveelheid koolzuur verschild ten opzichte van de euro flesjes met 1 drop.

Offline Gadiot

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 15-02-2016 20:23 u »
Ik heb begin januari een pils gebotteld met de gewonnen drops. Ik heb enkele flessen gebotteld met de drops en de rest vervolgens op mijn normale manier door een suikeroplossing (7 g/l) in mijn bottelvat te doen. Ik heb de gewone euroflesjes gebruikt.

Vandaag heb ik van elk een flesje geopend en geproefd en het verschil was behoorlijk. De pils met de drop was matig gecarboniseerd en viel (waarschijnlijk daardoor) vrij snel plat. De smaak leek mij ook iets zoeter maar het kan veroorzaakt zijn door de minder carbonisatie. De pils met gewoon suiker was prima op smaak en met een mooie schuimkraag. Precies zoals verwacht. Om uit te sluiten dat ik een slecht flesje te pakken had heb nog twee andere flesje getest. Ook hier dezelfde bevindingen.

Kortom mijn ervaring:
makkelijk in gebruik (suiker in bottelvat vind ik makkelijker)
-- niet goed te doseren
- te duur

Met name het niet kunnen doseren van deze drops vind ik een groot nadeel. Ik gebruik verschillende concentraties bottelsuiker afhankelijk van het biertype. Met dit product zoals het nu is kan dat niet.

Persoonlijk vind ik dit ook een oplossing voor een "niet-probleem". Bottelsuiker in mijn bottelvat werkt prima. Suiker toevoegen in de vorm van drops of een andere vorm is alleen maar extra werk.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #30 Gepost op: 15-02-2016 23:50 u »
... je gooit in elk flesje een klontje en klaar is kees!
Heb bewust gekozen om het in verschillende groottes flessen te gebruiken (0,25, 0,3, 0,33) om de verschillen te ervaren.

Ik heb het iets anders aangepakt.
In allemaal dezelfde flesjes van 30 cl heb ik een aantal met een en een aantal met anderhalf klontje gedaan en de rest van de flesjes de normale suikerhoeveelheid gegeven.
Donderdag op de clubavond gaan we proeven en vergelijken.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #31 Gepost op: 20-02-2016 21:03 u »
We hebben geproefd en vergeleken.
Het is nu ruim 2 weken geleden gebotteld. Het blijkt dat de 30 cl flesjes met anderhalf klontje hetzelfde koolzuur, schuim en smaak heeft als de flesjes met de flesjes gebotteld met 7 gram suiker per liter.
De flesjes met een klontje had minder koolzuur en schuim dan de andere.
Ook vond men het bier iets minder van smaak. Twee weken is natuurlijk erg kort, dat kan nog bijtrekken.
Al met al blijf ik bij mijn oude methode van suiker en/of honing gebruiken.

Offline bertvandermeer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen is een leuke en lekkere hobby
« Reactie #32 Gepost op: 08-03-2016 21:01 u »
Ik heb in januari de drops gebruikt voor mijn tripel. Ik gebruik flessen van 750 ml en heb per fles 3 drops gebruikt.
De drops lossen goed op. Ik heb de flessen niet geschud maar gewoon in een warme kamer laten hergisten.
Na ongeveer 4 weken geproefd. Smaakt goed en goede koolzuur druk en schuim.
De drops zijn makkelijk in gebruik maar in verhouding veel duurder.
Ik ga de drops niet meer gebruiken maar houd me aan de suiker toevoeging van 7 g per liter voor de hergisting op fles. 

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • Brouwen aan een betere toekomst
« Reactie #33 Gepost op: 16-03-2016 16:05 u »
Voor een tripel heb ik ze in januari gebruikt om te bottelen de drops uit de loterij. Lekker makkelijk.
Nu een tripel open gemaakt en het doet precies wat je er van mag verwachten.
Er zit voldoende koolzuur op de fles.
Vandaag een Belgische blonde op de fles gedaan met de overgebleven drops.
Dat zal ook wel goed komen.

Ze zijn prijzig maar ik zal ze nog wel eens kopen, gemak dient de mens. :D

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #34 Gepost op: 28-07-2016 22:29 u »
Het is alweer enige tijd geleden dat ik deze drops heb ontvangen, maar ze nu pas gebruikt.
De helft van de drops in gebruikt bij het bottelen van amber in 30 cl flesjes. In dit geval is dat niet goed gegaan. Te weinig koolzuur in de fles.
De tweede helft heb ik gebruikt bij een witbier in 50 cl flessen (2 drops/fles). Hier werkte het prima en zat er een goede hoeveelheid koolzuur in het bier.
De drops in de fles doen vind ik persoonlijk een gedoe. Goed opletten dat in elke fles de juist hoeveelheid komt.

Ik ga gewoon weer lekker terug naar 7 g/L suiker opgelost in het bier gemengd. Dan krijgt elke fles, ongeacht het volume, de juiste hoeveelheid bottelsuiker. Daarnaast is kristalsuiker veel goedkoper dan deze drops.

Leuk experiment, een ervaring rijker, maar ik zal ze niet gaan kopen.  :proost: :proost:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #35 Gepost op: 26-08-2016 22:17 u »
Ik heb ook een zakje Muntons Carbonation drops mogen uittesten. Ik moet zeggen dat ik het gebruiksgemak wel makkelijk vind, ik ben zelf een suikeroplossingspuiter om mezelf als bottelaar eens te typeren. Dus op zich is dit een mooi alternatief. Lijdend voorwerp in deze is een Barleywine, afgevuld in 33 en 37,5 cl flesjes. De flessengisting kwam langzaam op gang, maar is uiteindelijk mooi afgerond. Ligt eerder aan het hoge alcohol% dan aan de suiker. Zoals al eerder gemeld is de prijs gewoon veel te hoog om als product serieus genomen te worden.

Ik zou het wel handig vinden als dit bijv. bij een starterpakket bijgesloten zou worden, maar gezien de prijs is dit een utopie.

Tags: