Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verschil bottelsuikers?  (gelezen 2611 keer)

Offline brouwenier

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Verschil bottelsuikers?
« Gepost op: 16-11-2015 10:11 u »
Zelf gebruik ik tot nog toe kristalsuiker voor het bottelen. Ik lees ook over het gebruik van druivensuiker (glucose) voor het bottelen.
Is er een merkbaar verschil op enig gebied, bijv. in smaak, schuimhoudbaarheid, ...?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: verschil bottelsuikers?
« Reactie #1 Gepost op: 16-11-2015 23:12 u »
Nee.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2015 00:47 u »
Je kan wel best brouwsoftware gebruiken om de hoeveelheid te berekenen. Je hebt minder tafelsuiker dan glucose nodig om hetzelfde volume CO2 te bereiken (denk ik).

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
  • Land: de
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2015 21:43 u »
Nee.

Stomme vraag misschien: weet jij waarom sommige brouwers dan toch glucose gebruiken? Ik kijk even op Brouwland.com en daar kost een kilo glucose 5,95(!). Waarom niet het veel goedkopere kristalsuiker gebruiken, als het toch niet uitmaakt?

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
Re: Verschil bottelsuikers?
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2015 22:00 u »
Omdat ze denken dat het wel uit maakt ;)

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 23-11-2015 22:10 u »
Omdat ze denken dat het wel uit maakt ;)

Hehe, het is een samenzwering!

Offline brouwenier

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2015 10:41 u »
Duidelijk!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 28-11-2015 23:47 u »
Stomme vraag misschien: weet jij waarom sommige brouwers dan toch glucose gebruiken? Ik kijk even op Brouwland.com en daar kost een kilo glucose 5,95(!). Waarom niet het veel goedkopere kristalsuiker gebruiken, als het toch niet uitmaakt?

Door sommige leveranciers (vooral Brouwmarkt) wordt glucose als "brouwsuiker" gepropageerd. Zo verdienen ze er wat aan. Kristalsuiker kan overal gekocht worden en kost niet veel.

Door het enzym invertase afkomstig uit de gist wordt kristalsuiker (sucrose) gesplitst in glucose en fructose. Er is geen enkele reden om dure glucose te kopen. In sommige Belgische commerciŽle brouwerijen wordt overigens vaak gebruik gemaakt van glucosesiroop. Daar hangt een heel ander prijskaartje aan dan de pakken glucose die per kg worden verkocht.

Offline wouter89

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 29-11-2015 03:53 u »
Duidelijk haha.

Offline jelle82

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 29-11-2015 07:12 u »
Na een korte Google-reis lees ik dat succrose sneller vergist dan glucose en minder kooldioxide produceert dan glucose. Er schijnt dus wel een verschil te zijn, maar ik neem dat ze irrelevant (gistingstijd) of te minimaal (hoeveelheid kooldioxide) om een verschil voor hobbybrouwers te maken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 29-11-2015 12:23 u »
Na een korte Google-reis lees ik dat succrose sneller vergist dan glucose en minder kooldioxide produceert dan glucose. Er schijnt dus wel een verschil te zijn, maar ik neem dat ze irrelevant (gistingstijd) of te minimaal (hoeveelheid kooldioxide) om een verschil voor hobbybrouwers te maken.

Glucose wordt wat sneller vergist omdat het meteen opgenomen kan worden door de gistcellen. In de praktijk gaat het splitsen van sucrose in glucose en fructose snel. Er is geen reden om glucose te gebruiken.

Tags: