Pastavergiet voor het verwijderen van hop uit het wort

Gestart door Markiej87, 13-11-2015 12:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Citaat van: hansHalberstadt op 24-11-2015  12:40 uWel leuk allemaal natuurlijk, maar de oplossing om iets te maken wat compatible is met pellets is natuurlijk niet om je dan maar te beperken tot alleen bloemen.
Dit is natuurlijk onzin.

Voor de mensen die altijd bloemen gebruiken (zoals ik) is er nul komma nul reden om ook met pellets rekening te houden.

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 24-11-2015  19:09 uDit is natuurlijk onzin.

Voor de mensen die altijd bloemen gebruiken (zoals ik) is er nul komma nul reden om ook met pellets rekening te houden.
Voor jou onzin, maar komt wel over alsof je mensen die pellets gebruiken wil vertellen dat ze zich beter tot bloemen kunnen beperken, terwijl de vraag was of er een goed filter voor pellets bestaat.

Markiej87

Citaat van: hansHalberstadt op 24-11-2015  20:03 uVoor jou onzin, maar komt wel over alsof je mensen die pellets gebruiken wil vertellen dat ze zich beter tot bloemen kunnen beperken, terwijl de vraag was of er een goed filter voor pellets bestaat.
Ik zal alles even voor je samenvatten.

Ik start een topic op over hoe ik mijn hop makkelijker uit mijn wort kan filteren. Daar ontstaat wat discussie over, en uiteindelijk geef ik aan dat ik voor deze thee-eieren ben gegaan. Volledig buiten mijn reacties en/of bijdragen in dit topic om, komt de discussie los over filters voor hoppellets. Nooit heb ik een verschil aangedragen tussen hoppellets en hopbellen, aangezien ik slechts bellen gebruik. Later in het topic haak ik in en geef ik aan dat de mazen in de thee-eieren voor mij geen problemen opleveren aangezien ik alleen bellen gebruik.

Nou mag jij mij vertellen waar in dit topic ik mensen heb verteld dat ze zich beter tot bloemen kunnen beperken.

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 24-11-2015  19:09 uDit is natuurlijk onzin.

Voor de mensen die altijd bloemen gebruiken (zoals ik) is er nul komma nul reden om ook met pellets rekening te houden.

Als je altijd bloemen gebruikt geen probleem. Ook ik geef hier de voorkeur aan. Maar vroeg of laat ontkom je er haast niet aan om pellets te gebruiken omdat een specifieke hop alleen in pellets te koop zijn.

Ik ben tevreden over mijn nylon hopzak met mazen van 200 micron. Hiermee kan ik alle kanten op. Het is niet duur en bij onze leveranciers te koop.
Het thee-ei gebruik ik voor het koudhoppen. De hop die ik daarvoor gebruik zijn bloemen...

RayVelcoro

Ik heb die 200 micron zak nu twee keer gebruikt als hopzak maar hij laat voor mijn gevoel best wel lastig wort door. Als je hem optilt tijdens het koken blijft er dan ook vrij lang lang veel vocht in zitten in tegenstelling tot de 'reguliere' hopzakjes. Ik las ergens dat iemand die zakjes verzwaard met (rvs) knikkers om ze mooi op de bodem te houden. Ik ga dat de aankomende keer proberen. Heb het idee dat de hop zo mooier de gelegenheid krijgt om zijn smaken af te geven.

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 24-11-2015  20:25 uNou mag jij mij vertellen waar in dit topic ik mensen heb verteld dat ze zich beter tot bloemen kunnen beperken.

Was meer de combinatie van discussies die daar een beetje naar toe ging, getriggerd door Jacques die opmerkte dat je voor pellets 200u gaas moet hebben en de reacties daarop van mensen dat ze alleen bloemen gebruiken (dus geen boodschap hebben aan die opmerkingen over pellets). Maar op zich niks mis mee dat jij bloemen gebruikt en daar tevreden over bent.

mbroek

Ik gebruik ook altijd bloemen. Mocht het een keer voorkomen dat ik pellets zou moeten gebruiken, dan heb ik nog steeds hopzakjes in huis. Geen enkel probleem. En de ervaringen met de thee eieren komen hier ook wel, ze zijn onderweg.

Chiel.

hansHalberstadt

Ik snap eigenlijk niet wat het probleem is met pellets gewoon mee laten koken in de hele pan als je met simpele middelen in staat bent om het tegen te houden als je gaat koelen. Met een kaasdoek of filter zoals bv Jacques aangeeft.

edensan

Ik heb een ouder katoenen luier (droogluier die zijn dun lijkt op kaasdoek) in vieren geknipt.
Pellets in  midden punten bij elkaar zorgen voor veel ruimte en tight wrap (trekbandje) erom
werkt prima...

gr Edwin

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-11-2015  22:40 uIk snap eigenlijk niet wat het probleem is met pellets gewoon mee laten koken in de hele pan als je met simpele middelen in staat bent om het tegen te houden als je gaat koelen. Met een kaasdoek of filter zoals bv Jacques aangeeft.

De zak hangt bij mij in het wort tijdens het koken.
Omdat ik een Braumeister heb is het los gebruiken van bloemen en pellets problematisch. Het zorgt voor het verstoppen van de pomp. Omdat in na het koken een koelspiraal gebruik terwijl de pomp het wort rondpompt is een verstopte pomp niet niets waar je op zit te wachten.
De zak heb ik vooral aangeschaft voor meerdere hopgiften. Voor elke hopgifte moest ik eerst steeds een ander hopzakje gebruiken. Nu stort ik de verschillende hopgiften in de zak. Na het koken haal ik de zak omhoog en laat ik hem een korte tijd uitlekken net boven het vloeistofniveau.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-11-2015  21:13 uOmdat ik een Braumeister heb is het los gebruiken van bloemen en pellets problematisch. Het zorgt voor het verstoppen van de pomp. Omdat in na het koken een koelspiraal gebruik terwijl de pomp het wort rondpompt is een verstopte pomp niet niets waar je op zit te wachten.
Dat is een goede reden, dus specifiek voor jouw installatie. Zo weet ik dat bv de installatie van het openluchtmuseum in Arnhem niet geschikt is voor hopbloemen omdat ze daar de hop verwijderen met wirlpool en dat gaat alleen met pellets. Ik kan thuis zowel pellets als bloemen aan omdat ik gewoon een standaard kookketel gebruik en een hevelfilter met een kaasdoek eromheen die alles filtert inclusief uitgevlokt eiwit. Zo heeft ieder zijn eigen werkwijze.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2015  21:51 uDat is een goede reden, dus specifiek voor jouw installatie. Zo weet ik dat bv de installatie van het openluchtmuseum in Arnhem niet geschikt is voor hopbloemen omdat ze daar de hop verwijderen met wirlpool en dat gaat alleen met pellets. Ik kan thuis zowel pellets als bloemen aan omdat ik gewoon een standaard kookketel gebruik en een hevelfilter met een kaasdoek eromheen die alles filtert inclusief uitgevlokt eiwit. Zo heeft ieder zijn eigen werkwijze.

Het is denk ik niet specifiek voor de Braumeistergebruikers. Ook anderen die hun wort rondpompen hebben er baat bij dat er geen hopdeeltjes in de pomp komt.

Overigens zijn er redelijk veel commerciƫle brouwerijen die uitsluitend met pellets werden omdat dit beter past bij hun installatie. Zo heeft iedereen zijn afwegingen om bloemen of pellets te gebruiken. Als je een filter gebruikt met een maaswijdte van 200 micron kun je alle kanten uit.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.