Pastavergiet voor het verwijderen van hop uit het wort

Gestart door Markiej87, 13-11-2015 12:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Al een tijdje "worstel" ik met de makkelijkste manier de hop uit mijn brouwsels te filteren.

1. Hevelfilter is sub-optimaal gezien het feit ik vaak in verschillende groottes van pannen brouw.
2. Whirlpoolen werkt redelijk maar bij brouwsels met veel hop gaat dit toch nog fout.
3. Hopzakjes vind ik maar een hoop gedoe, en ik heb het idee dat zo'n hompje hop niet genoeg smaak en bitters af geeft.

Toen kwam ik dit tegen:



Lijkt me echt superhandig. Wat denken jullie?

Sander van Dijk

Ziet er goed uit. Heb je een manier om dit in je pan te hangen? Jij gebruikt waarschijnlijk bloemen? Voor pellets zullen de mazen te grof zijn denk ik.
 
Ik gebruik een zelfgemaakte hopspider. Dit is heel eenvoudig te maken en zo heeft de hop behoorlijk de ruimte.
 
De pastazeef is wel heel handig schoon te maken denk ik. Lijkt me voor hopbloemen een superding. Alleen moet je even kijken hoe je dit in je pan kunt hangen.

joosting87

Moet dat vergiet in je kookpan komen te hangen? Of hevel je daar je wort overheen zodat de hop achterblijft? Dat was me nog neit helemaal duidelijk?
Ik zit met zelfde probleem. Hopzakjes is hoop gedoe. Pas heb ik de bloemen er in gegooid, kreeg ik ze er niet goed uitgefilterd... Dit is wel een goed alternatief!

Jerome

Ik heb niet veel last van hevelen/filteren als ik pellets gebruik, maar

Citaat van: Markiej87 op 13-11-2015  12:00 u..., en ik heb het idee dat zo'n hompje hop niet genoeg smaak en bitters af geeft.

Dat idee heb ik ook. Weet iemand hier meer over?

GeBaxke

Zelf heb een keer zitten hobbyen met 2 grote RVS zeven.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24862.msg380492.html#msg380492

Het werkt prima, dat mandje lijkt mij ook een goede optie

Markiej87

Je hangt hem inderdaad in je pan. Ik kook met bellen.

Ik denk dat ik maar zo'n dingetje ga aanschaffen :)

mbroek

Citaat van: Markiej87 op 13-11-2015  16:47 uJe hangt hem inderdaad in je pan. Ik kook met bellen.

Ik denk dat ik maar zo'n dingetje ga aanschaffen :)

Waar had je die gezien?

Jacques

De laatste paar keren heb ik gebrouwen met een grote hopzak die ik Van der Kooy gekocht heb. Deze hang ik op in mijn Braumeister. Werkt mooi. De mazen zijn zodanig groot dat er geen hopdeeltjes in het wort achterblijven.


Markiej87

Citaat van: mbroek op 14-11-2015  11:45 uWaar had je die gezien?
Hierzo

Dat ding van jou ziet er ook leuk uit Jacques, alleen ik denk dat een RVS-vergietje langer volhoudt :)

mbroek

Bedankt Mark.

Die grote hopzak ziet er ook wel goed uit, lijkt me een stuk fijner dan de pasta vergiet.

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 14-11-2015  22:13 uHierzo

Dat ding van jou ziet er ook leuk uit Jacques, alleen ik denk dat een RVS-vergietje langer volhoudt :)

Prijstechnisch is de zak die ik heb toch wel aantrekkelijk. En het voelt allemaal duurzaam aan. De mazen zijn echt heel fijn. Een prima hopzak.
Ik heb eens naar rvs-filters gekeken maar die waren zeer prijzig. Er is tegenwoordig overigens redelijk veel te koop op dit gebied. Zie hier.


Jeukstaardt

Citaat van: Jacques op 15-11-2015  12:31 uEr is tegenwoordig overigens redelijk veel te koop op dit gebied. Zie hier.

Waarom is dat niet gewoon in de buurt ook verkrijgbaar? Minimale afname van 5 of 50 stuks en dan afwachten wat je gaat krijgen is nogal een gok.

rajd

Citaat van: Jeukstaardt op 15-11-2015  14:45 uWaarom is dat niet gewoon in de buurt ook verkrijgbaar? Minimale afname van 5 of 50 stuks en dan afwachten wat je gaat krijgen is nogal een gok.

Het is inderdaad jammer dat die dingen hier (nog?) niet te zien / koop zijn; ik ben er ook wel voor in de markt, maar ook een tikkeltje huiverig. Hoewel, de gok is m.i. ook weer not onoverkombaar groot. Kijk bijv. eens hier: http://nl.aliexpress.com/item/Free-shippping-brand-new-14-35cm-Stainless-Steel-Hop-Spider-Home-Brew-Beer-Hop-Filter/32373728442.html?ws_ab_test=searchweb201556_1_79_78_77_91_80,searchweb201644_5,searchweb201560_9 ; voor 5 tientjes heb je zo'n ding thuis bezorgd (je mag ze gewoon per stuk kopen).

Ik twijfel zelf atm tussen danwel zo'n filter of een groot thee-ei; die laatste koop je voor een tientje (ongeveer, afhankelijk van de maat). Mijn gok is dat het thee-ei wat minder praktisch is...

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 15-11-2015  14:45 uWaarom is dat niet gewoon in de buurt ook verkrijgbaar? Minimale afname van 5 of 50 stuks en dan afwachten wat je gaat krijgen is nogal een gok.

Deze leverancier verkoopt ze per stuk. Maar die zijn wel heel erg prijzig.
De link van rajd gaat over een filter van 300 micron. Die is geschikt voor hopbloemen en niet voor hoppellets.

Citaat van: rajd op 15-11-2015  15:03 uIk twijfel zelf atm tussen dan wel zo'n filter of een groot thee-ei; die laatste koop je voor een tientje (ongeveer, afhankelijk van de maat). Mijn gok is dat het thee-ei wat minder praktisch is...

Een thee-ei is niet zodanig fijnmazig dat er geen deeltjes van hoppellets kunnen. De rvs filters van 200 micron laten die niet door. De zak die ik heb doet dat ook niet.

mbroek

Die zak is ook 200 micron. Ik ga in ieder geval die zak bestellen, lijkt me een beter plan dan weer nieuwe hopzakjes te bestellen.


RayVelcoro

Toevallig had ik 'm ook gekocht voor backup als de hevelfilter niet zou werken. Hoewel ik geen idee heb of dat zou werken omdat ik aanvankelijk niet wist waar die voor gebruikt dient te worden. Maar hij gaat elk moment in de pan met hop erin.

Jacques

Citaat van: RayVelcoro op 15-11-2015  16:17 uToevallig had ik 'm ook gekocht voor backup als de hevelfilter niet zou werken. Hoewel ik geen idee heb of dat zou werken omdat ik aanvankelijk niet wist waar die voor gebruikt dient te worden. Maar hij gaat elk moment in de pan met hop erin.

Door de zeer fijne mazen is deze zaak minder geschikt als filterzak. De zak raakt dan snel verstopt. Er blijft veel te veel wort achter in de zak. (Bij een klein proefbrouwsel heb ik dat uitgeprobeerd. Daarna heb ik verkorte moutkorf gekocht voor mijn Braumeister voor het brouwen van proefbrouwsels.)

RayVelcoro

Zoals ik in het andere topic al poste werkte de initiƫle hevelfilter perfect dus dat leed is me gelukkig bespaard gebleven.

Jacques

Citaat van: RayVelcoro op 15-11-2015  16:30 uZoals ik in het andere topic al poste werkte de initiĆ«le hevelfilter perfect dus dat leed is me gelukkig bespaard gebleven.

Een hevelfilter is voor het filteren van een beslag/maisch ook ideaal. Werkt vele malen beter/sneller dan een zak.

Markiej87

Ik ben voor grote RVS thee-eieren gegaan. 11x10 cm dus ruim voldoende voor een leuke hopgift. Lekker compact en makkelijk in gebruik. Vandaag besteld, in december in huis. Ben benieuwd :)

rajd

Citaat van: Markiej87 op 19-11-2015  18:31 uIk ben voor grote RVS thee-eieren gegaan. 11x10 cm dus ruim voldoende voor een leuke hopgift. Lekker compact en makkelijk in gebruik. Vandaag besteld, in december in huis. Ben benieuwd :)

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Waar ik zelf nog een beetje mee zit is het "geknoei" wat je wellicht krijgt bij meerdere / veel hopgiften. Ei eruit, ergens neerzetten, openen, hop erin, weer terug. Vooral bij een serie aan late hopgiften vraag ik me af hoe handig dat werkt. Ik overweeg ook nog steeds een dergelijke oplossing, maar wellicht dan wel op basis van 2 eieren..

Markiej87

Ik heb 8 eieren gekocht ;)

rajd

Citaat van: Markiej87 op 19-11-2015  20:11 uIk heb 8 eieren gekocht ;)

Haha dat is ook een oplossing ja :)

(Dan denk ik overigens dat ik het liefst voor de "filterkolom" ga; wellicht dat voor jou de eieren weer beter zijn, ik lees net dat je 2 batches tegelijkertijd gaat brouwen :-))

Adbrouwt

Citaat van: Markiej87 op 19-11-2015  20:11 uIk heb 8 eieren gekocht ;)
Shit het is al weer bijna Pasen zeker. Grappig is dat ik altijd hopzakjes gebruikte maar tegenwoordig gebruik ik ze alleen nog voor het koudhoppen. De hopbloemen helpen bij het filteren omdat ze een filterlaag vormen tijdens het javalhevelen en mijn indruk is dat de bitterheid beter af gegeven wordt. Ach een ei hoort erbij zullen we maar zeggen.

Zooms

Citaat van: Markiej87 op 19-11-2015  20:11 uIk heb 8 eieren gekocht ;)

Mark, Mark, Mark. Het is toch nog geen pasen! :o


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.